ایران خودرودنده عقب

تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوازدهم)

در ادامهٔ نگارش تاریخچهٔ پیکان تا دوران انقلاب پیش رفتیم که پس‌ازآن شرکت ایران‌ناسیونال از برادران خیامی گرفته و به نفع دولت مصادره شد؛ اما در این سال‌ها به خاطر تحولات دوران انقلاب، شرکت ایران‌ناسیونال تقریباً تعطیل بوده و تولیدی نداشت. همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، ایران‌ناسیونال قبل از انقلاب (سال‌های ۵۶-۵۷) بنا به دلایلی که در قسمت قبلی گفته شد تصمیم به فیس‌لیفت و ایجاد تغییراتی در پیکان گرفت. طراحی و فیس‌لیفت پیکان توسط کرایسلر انجام گرفت و همچنین محاسبات نصب موتور ۱۶۰۰ سی‌سی هیلمن اونجر بجای موتور ۱۷۲۵ اصلی پیکان نیز صورت پذیرفت.

paykan-prototype

بدین ترتیب در همان سال‌های قبل از انقلاب کرایسلر نمونه‌های اولیه و آزمایشی پیکان جدید را به ایران‌ناسیونال تحویل داد که کاملاً برای تولید آماده بود؛ اما این امر مصادف با وقوع انقلاب شد و به همین دلیل تولید پیکان جدید به تعویق افتاد. در همین دوران نیز کرایسلر شعبهٔ اروپایی خود را در سال ۱۹۷۹ به شرکت پژو فروخت و پژو هم که علاقه‌ای به ادامهٔ تولید خودروی قدیمی هانتر نداشت، در همین سال تولید آن‌را متوقف کرد. در سوی دیگر در ایران با گذشت چند وقت از وقوع انقلاب، اوضاع بهبود یافته و شرکت ایران‌ناسیونال به‌صورت دولتی در اواخر سال ۱۳۵۸ مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما تولید هانتر (همان پیکان) توسط پژو متوقف شده بود و به همین دلیل تأمین قطعات با مشکل مواجه می‌شد.

کرایسلر هانتر آخرین بازماندۀ خانوادۀ روتس آرو
کرایسلر هانتر آخرین بازماندۀ خانوادۀ روتس آرو

اما همان‌طور که قبلاً گفته شد، ایران ناسیونال از قبل پیش‌بینی چنین وضعیتی را کرده بود و به همین دلیل فرایند تعویض موتور ۱۷۲۵ سی‌سی پیکان که تولیدش خاتمه یافته بود با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی اونجر قبل از انقلاب انجام گرفته بود. این در حالی بود که پژو همچنان تولید این موتور را ادامه داده و در برخی محصولات کرایسلر اروپا که حالا آن‌را خریده بود استفاده می‌کرد. در قسمت‌های نخست تاریخچهٔ پیکان گفتیم که گروه روتس که بعداً به کرایسلر فروخته شد برندهای مختلفی مثل هیلمن، سانبیم و… را در اختیار داشت. یکی از این شرکت‌های زیرمجموعهٔ روتس نیز شرکت تالبوت بود که البته فعالیتی نداشت و فقط امتیاز آن در اختیار روتس بود.

talbot-logo

پس از خرید گروه روتس توسط کرایسلر، این شرکت هم توجهی به تالبوت نشان نداد و همچنان این برند بدون فعالیت بود؛ اما پس از خرید کرایسلر اروپا توسط پژو، این شرکت تصمیم به احیای برند تالبوت گرفت تا توسط آن نسخهٔ بروز شدهٔ محصولات سابق روتس را تولید کند. بدین ترتیب در تاریخ ۱ آگوست سال ۱۹۷۹ شرکت تالبوت پس از ۲۱ سال مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد. در همین دوران، ایران‌ناسیونال هم که پس از انقلاب فعالیت خود را مجدداً آغاز کرده بود و قصد ادامهٔ تولید پیکان را داشت، با پژو جهت تأمین قطعات پیکان وارد مذاکره شد. پژو تصمیم گرفت قطعات موردنیاز ایران‌ناسیونال را از طرف شرکت تالبوت تأمین کند چراکه پس از خرید کرایسلر اروپا توسط پژو و احیای برند تالبوت، پژو محصولات سابق کرایسلر اروپا را توسط برند تالبوت عرضه می‌کرد. یکی از این مدل‌ها هم همان هیلمن اونجر بود که در بسیاری از بازارها با نام تالبوت اونجر عرضه شد. این در حالی بود که مقدمات تعویض موتور پیکان با موتور ۱۶۰۰ اونجر نیز قبل از انقلاب صورت گرفته و پیکان آمادهٔ نصب این موتور بود. به همین دلیل پژو قراردادی ۱۰ ساله با ایران‌ناسیونال مبنی بر تأمین قطعات پیکان از سوی تالبوت منعقد کرد.

تالبوت اونجر
تالبوت اونجر

بدین ترتیب سرانجام در اواخر سال ۱۳۵۸ همه‌چیز برای ادامهٔ تولید پیکان محیا شد و ایران‌ناسیونال پیکان جدید را معرفی کرد؛ یعنی همان مدلی که با نام چراغ بنزی می‌شناسیم؛ اما در قسمت قبلی گفتیم که در دوران انقلاب هرچند خط تولید پیکان در ایران‌ناسیونال متوقف بود اما کرایسلر به تعهدات خود عمل کرده و همچنان قطعات را برای ایران‌ناسیونال صادر می‌کرد اما به دلیل توقف خط تولید این قطعات انبار می‌شدند. به همین دلیل پس از شروع دوبارهٔ تولید پیکان، تعداد زیادی قطعات پیکان‌های قبلی همچون موتور ۱۷۲۵ در انبارهای ایران‌ناسیونال موجود بود؛ بنابراین در سال‌های ابتدایی عرضهٔ پیکان جدید یا همان چراغ بنزی، ایران‌ناسیونال آن‌را با همان موتور ۱۷۲۵ قبلی عرضه می‌کرد تا زمانی که قطعات موجودی انبار به پایان برسد. به همین دلیل سری‌های اولیهٔ پیکان چراغ بنزی که در سال ۱۳۵۹ به بازار عرضه شدند، همچنان با نام پیکان دولوکس شناخته می‌شدند.

paykan-2

پیکان دولوکس جدید 1359
پیکان دولوکس جدید ۱۳۵۸

اما در حالی پیکان در ایران ‌همچنان با همان موتور اصلی ۱۷۲۵ تولید می‌شد که خط تولید این موتور در شرکت مادر متوقف شده بود. پیکان دولوکس جدید در طراحی کلی جلو و عقب و داشبورد کاملاً با پیکان‌های قبلی متفاوت شده بود. سری اولیهٔ پیکان چراغ بنزی همچنان تزئینات کرومی داشتند که البته نسبت به قبل کمتر بود و روی قسمت‌های انتهایی سپرها نیز لاستیک‌های محافظی قرار گرفته بود؛ همچنین با معرفی پیکان جدید در اواخر سال ۱۳۵۸، تولید تمامی مدل‌های قدیمی شامل جوانان، کار، استیشن و دولوکس قدیمی متوقف شد و فقط تولید مدل وانت ادامه یافت که البته تغییرات و فیس‌لیفت مدل سدان بر روی وانت اعمال نشده و همچنان با همان چراغ‌های گرد تولید می‌شد؛ بنابراین طیف وسیع مدل‌های مختلف پیکان به تنها دو مدل کاهش یافت. همچنین در بحبوحهٔ انقلاب و تغییر مدیریت ایران‌ناسیونال، تولید هیلمن اونجر هم که در سال ۱۳۵۷ آغاز شده بود، تنها یک سال بعد و پس ساخت تعداد اندکی متوقف شد.

در سوی دیگر، قطعات انبارشدهٔ قبلی پیکان صرفاً محدود به موتور ۱۷۲۵ نبود بلکه قطعات اتاق، لوازم تزئینی و داشبورد هم در این قطعات موجود بود و مقادیر زیادی از این قطعات متعلق به پیکان قدیمی قبل از فیس‌لیفت در انبار وجود داشت؛ بنابراین ایران‌ناسیونال که نامش در سال ۱۳۵۹ به ایران‌خودرو تغییر یافت، هم برای استفاده از این قطعات قدیمی انبارشده و هم برای افزایش تنوع مدل‌های پیکان که پس‌ از انقلاب فقط به دو نمونهٔ سدان دولوکس و وانت کاهش پیدا کرده بود، تصمیم گرفت نسخهٔ جدیدی از پیکان را با همان ظاهر قدیمی قبل از فیس‌لیفت در کنار مدل جدید تولید کند. این مدل، کارلوکس نام گرفت و تولید آن در سال ۱۳۵۹ آغاز شد. کارلوکس تیپ ساده و ارزان‌قیمتی از پیکان بود که به‌نوعی جایگزین پیکان کار شد. مدلی که تولیدش در سال ۱۳۵۷ خاتمه یافته بود. همان‌طور که گفته شد، پیکان کارلوس با همان اتاق و ظاهر قدیمی قبل از فیس‌لیفت تولید شد یعنی همان چراغ‌های کوچک جلو و عقب؛ اما جلوپنجرهٔ این مدل از نوع جلوپنجرهٔ قدیمی‌تر پیکان متعلق به مدل‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۵ بود؛ یعنی همان جلوپنجرهٔ دوقلو که در سال ۱۳۵۶ با نمونه‌ای جدید جایگزین شده بود.

پیکان کارلوکس
پیکان کارلوکس

داشبورد پیکان کارلوکس هم همان نمونه‌های قدیمی موسوم به دوقلو بود که از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ برای پیکان مورداستفاده قرار می‌گرفت. از دیگر تفاوت‌های پیکان کارلوکس با دولوکس چراغ بنزی نیز می‌توان به قالپاق‌های کوچک، عدم برخورداری از زه‌ها و تزئینات کرومی، سطح تجهیزات ساده و سپرهای کوتاه (همان سپرهای پیکان کار مدل ۱۳۵۵ به بعد) اشاره کرد. موتور سری‌های اولیهٔ کارلوکس هم مانند دولوکس همان موتور ۱۷۲۵ بود. البته پیکان کارلوکس هرچند همانند پیکان کار، مدل ساده‌ای بود اما در عین ساده بودن، تغییراتی هم نسبت به کار داشت. مثلاً پیکان کار تا سال پایان تولید همچنان از همان جلوپنجرهٔ قدیمی و چراغ‌های خربزه‌ای استفاده می‌کرد و داشبورد آن‌هم از نوع پلاستیکی تخت بود درحالی‌که کارلوکس دارای چراغ‌های مربعی، جلوپنجرهٔ جدید و داشبورد دوقلو بود. بدین ترتیب در سال ۱۳۵۹ سه نسخهٔ پیکان دولوکس، کارلوکس و وانت تولید می‌شدند.

در این تصویر می‌توانید تغییرات مدل‌ها مختلف پیکان شامل دولوکس قدیمی، دولوکس جدید، کارلوکس و کار را مشاهده کنید
در این تصویر می‌توانید تغییرات مدل‌ها مختلف پیکان شامل دولوکس قدیمی، دولوکس جدید، کارلوکس و کار را نسبت به یکدیگر مشاهده کنید

نهایتاً در سال ۱۳۶۱ موجودی موتور ۱۷۲۵ در انبارهای ایران‌خودرو پایان یافت و بدین ترتیب از سال ۱۳۶۲ به بعد کلیهٔ مدل‌های پیکان با موتور ۱۶۰۰ اونجر تولید شدند. موتورهایی که از سوی شرکت تالبوت، زیرمجموعهٔ پژو تأمین می‌شدند؛ بنابراین برخلاف تصور بسیاری از افراد، کلیت پیکان در ابتدا هیچ ارتباطی با تالبوت نداشت و از سال ۱۳۶۲ به بعد صرفاً قطعات آن از سوی این شرکت تأمین می‌شد.

 

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Scuderia Italia

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    ایران ناسیونال اون زمان ایده های بزرگ وجاه طلبانه و بلند پروازانه ای برای خودش داشت.
    پیکان در دوره ی خودش خودروی بسیار خوب و موفقی بود.
    من واقعا به پیکان ها قدیمی خصوصا پیکان جوانان و چراغ خربزه ای !!
    از شنیدن صدای زیبای موتورش لذت میبرم.
    مخصوصا هنگام تعویض دنده وگاز خوردن …

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Scuderia Italia

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      در خط سوم ” علاقه دارم ” جا افتاد
      ممنونم از آقای دهقان گل.
      منتظر قسمت های بعدی مقاله هستم.
      با این کار آقای دهقان دِین صنعت خودروسازی ما به پیکان ادا شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    11 نسل پرفروش ترین خودرو جهان( تویوتا کرولا) با یک مقاله جمع کردید دو سه روز پیش. حالا یک نسل پیکان با چراغای مختلف تا الان شده 12 مقاله. آقای دهقان با تمام احترام فکر نمیکنید ذکر منابع و مآخذ یکی از ابتدایی ترین اصول مقاله نویسی هستش؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      این که یک مقاله خلاصه هست و یک مقاله مشروح ،طبیعی است . ارزش مقاله مشروح هم بیشتره!
      پیکان جزئی از فرهنگ و خاطرات ایران هست پس باید دقیق و درست بررسی بشه! و مچکریم از نویسنده مطلب برای این زحمتی که میکشند.
      فقط اگر اخر هر قسمت منبع رو بنویسند،بهتره! چون مثلا اگر کسی شک کنه که یک نکته غلط هست نیاز نباشه تمام منابع رو بخونه! و اگرکنار هر نکته جدید یک عدد رو می‌نوشتن و در پایین مقاله میگفتند منبع نکته فلان، این هست خیلی بهتر بود.
      خسته نباشید میگم به نویسنده و خدا قوت!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرش آمریکایی

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (612 ديدگاه)

      علی یکمی رو حرفات فکر کن
      اصن از ماشینم که بگذریم تو تاریخ کشور خودت رو مو شکافانه تر مطالعه میکنی یا کشورای دیگه رو؟ مسائل کشور خودت رو یا بقیه کشورا رو ؟
      خب پیکان ماشینیه که سه نسل باهاش زندگی کردن و بیس صنعت خودرو ما بوده که البته متاسفنه بعد از انقلاب خیلی تو سهل انگاری شده
      آقا تو از یه مقاله بدت میاد نخونش داداش من چی کار داری که نویسنده چه جزئیاتی رو نوشته؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علي

        ۲۱ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (80 ديدگاه)

        اصلا متحول شدم با این کامنت توجیحیت آقای مهندس تاریخ شناس، واقعا به این نکته تا حالا فکر نکرده بودم که تبدیل چراغ خربزه ای به بنزی چه تاثیر شگرفی تو تاریخ چند هزار ساله ما داره.
        دفعه بعدم واسه فکر کردن و خوندن مقاله از شما اجازه میگیرم آقای آمریکایی.

        موافقم 1
        مخالفم 2
      2. ونوم

        ۲۲ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (543 ديدگاه)

        ارش جون اگه من از اول میدونستم اینقدر مقاله طولانی هست مثل خود تولید پیکان نمیخوندم اخه یه اخلاقی دارم که کاری رو شروع کنم باید کامل انجامش بدم وگرنه حرفت درسته خیلی مطالب سایت رو نمیخونم ولی این پیکان غافلگیرم کرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. امیر دهقان

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      در قسمت پایانی قطعاً کلیه منابع رو ذکر خواهم کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    تغییرات بیداد میکنه در بین هر نسل ادم باورش نمیشه …… :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sardsiders

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (104 ديدگاه)

    تنوع رنگارو نیگا!
    چرا الان فقط سفیدش هست؟
    سوال فنی:رنگ سفید آیا نشانه ی مدرن بودنه؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. حسین

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    اگه میشه سه شنبه ها هم این مقاله رو ادامه بدید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    اگه میشه در مقاله بعدی عکس سپر ها و داشبورد های مختلف که در ایران استفاده شده رو بزارید و اسمشون رو زیرشون بنویسید.
    کل هفته منتظر قسمت بعدی این مقاله دقیق و ریز هستم.با همین دقت ادامه بدید.فکر کنم کم کم به بحث پیکان پژویی برسیم.
    اگه میشه اخر سر هم یه مقایسه بین تعداد فیس لیف های قبل و بعد انقلاب بکنید.
    همچنین در مصاحبه زیر با یکی از مقامات پهلوی، این مقام مسئول ادعا میکنه به اقای خیامی میگه پیکان رو مونتاژ کنید:
    http://www.akharinkhabar.com/Pages/News.aspx?id=3074429
    یعنی اقای خیامی که طبق این مقاله سفر های زیادی برای انتخاب محصول داشته، آخرش به دستور این شخص، مجبور به انتخاب پیکان شده؟
    آیا اون مسئول خودش از شاه و شاه از انگل‌لیس دستور گرفته بوده این محصول در ایران تولید شه؟(برای افزایش نفوذ انگلیس و وابستگی به انگلیس و همچنین نجات اون کارخانه)
    و اگر این مصاحبه درست باشه و اقای خیامی بر خلاف این مقاله خودش انتخاب نکرده باشه، پس بقیه مقاله شما هم ممکنه اشتباه باشه و کل اعتبار مقاله شما زیر سوال میره؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ماسل

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      آقا ما رو به فکر فرو بردی احساس میکنم همینطور باشه
      از جناب دهقان درخواست دارم این قضیه رو هم بررسی کنن

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. نوید جهرمی

      ۲۳ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      راستش من قبلا خونده بودم اعمال نفوذ و دستور دربار پهلوی نقش مستقیم در تولید پیکان داشت. اما صحتشو نمیدونستم. این مقالات این فرضیه رو رد میکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  7. احمد باقری

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مثل اینکه تمومی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. م.ر

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    واقعا ممنون جناب دهقان سری مقاله های شما بسیار عالیست.
    امید به اینکه بیشتر شاهد مقالاتی از این دست در پدال باشیم، تا اینکه تنها ترجمه مقالات مجلات فرنگی را مطالعه کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ahmad

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    ایران ناسیونال هم که نهایش ابتکارش طراحی یه دونه سپر بود!
    سپر ها رو خم کردن اسمشوگذاشتن سپر بومی تولید داخل!

    باورم نمیشه که پیکان از قبل از انقلاب دهه 40 تا دهه 80 تولید شده!
    آخرش هم با ناز و اکراه و بی میلی خط تولیدشو جمع کردن وگرنه هنوزم دلشون میخواست تا یک قرن آینده تولیدش کنن!!!

    (نکته جالب اینه من فکر میکردم فیس لیف چراغ و داسبورد پیکان پس از انقلاب انجام شده ولی نگو اونم ثمره خدمت براداران خیامی و حاص دسترنج متخصصان کرایسلر بوده که به نام مدیران دولتی پس از انقلاب تمام شد!)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. آرش آمریکایی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    با تشکر از آقای دهقان بابت مقاله خوبشون
    لطفا در فرصتهای بعدی حتما از شرکتای ایرانی دیگه مثل شورولت ایران ، کیش خودرو ، رنوس خودرو و ….
    برامون مقاله تهیه کنید
    ممنون از زحمات شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حمیدرضا

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی ممنون بابت مقاله وزین و زیبای شما برای من این جالبه که اون مدلای کارلوکس با قطعات سرهم بندی شده مانده تو انبار ساخته شده و از همه مهم تر اینه مگه کرایسلر در طول دوسال چقدر قطعات به ایران داده که تولید پیکان با سه مدل تا سال 61 ادامه داشته یعنی چهارسال بعد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      به دلیل مشکلات تعداد تولید پایین بوده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. محسن خبیری

    ۲۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام، خواهشمندم مطلبی درباره‌ی طرح‌های به تولید نرسیده ایرانخودرو مانند سمند زوبین، سمند پردیس، سمند پیکا، سمند ساحل، سمند سورن کوپه، نیو پیکان و … به اشتراک بگذارید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. شهرام عاشق پیکان و وانت پیکان وپیکان استیشن 1725CC

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    با درود خسته نباشی دلاور
    بازم در مورد پیکان بنویسید مخصوصا قدرت و گشتاور و رکوردهای سرعت و آفرود و مسابقات پیست آزادی
    پیکان خیلی بهتر از پراید ( به معنای غرور ) است با این تیر غرورش رو شکوندیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Amir

    ۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام عزیز جان ، خیلی ممنون از مقاله جامع و کامل زیبا پر براتون راجع به تولید پیکان ،خیلی عالی و زیبا بود ، واقعا به این میگن مقاله با اطلاعات کامل و جامع ،احسنت ای ولله … دمت شما گرم ، من یه سری سوال از شما دارم ؟ ، اگه پاسخ منو بدین ممنونم میشم ، در اوایل سالهای هفتاد بود ، دقیقا تیرماه سال ۱۳۷۳ بود ، از طریق آگهی روزنامه ، یه آگهی فروش چندین دستگاه هیلمن نظرمان جلب کرد ، پس از تماس و قرار حضوری با مالک ماشین ها ، یکسری نکات نظر منو به خودش جلب کرد ، ۱_ این ماشینا هیچ کدومشون مونتاژ ایران نبودند ؛ مونتاژ کشورهای : انگلستان ، فرانسه ، استرالیا ، ایالات متحده آمریکا بودند ، ۲_ نکته جالب توجه دیگرشان این بود شامل تجهیزات فول و فابریکی کمپانی سازنده به طور اسپیشال بودند شامل : کولر ، ۴ شیشه جلو و عقب و حتی شیشه لچکی های جلو برقی و رنگی ، بارنگ بندی : سبز تیره ،آبی تیره ، دودی ، هفت رنگ ، صندلیهای برقی مجهز به گرم کن و خونک کننده ، استارت دکمه ای ، تنظیم نور چراغهای جلو از داخل ، بازکننده در صندوق عقب از داخل روی شاسی کلید روی داشبورد ، قاب ستون های چوبی عقب و وسط و جلو با آرم و نشان حک شده هیلمن و کرایسلر ، گیربکس فول اتومات ، فرمان هیدرولیک ، غربیلک فرمان چوبی و استیل رالی ، موکت های داخل کابین و صندوق عقب قالبی چسبی زخیم ، داشبورد چوبی و کنسول چوبی وسط تخت در یک مدل ، در مدل جی تی که در ایران با نام جوانان شناخته میشه ، بجای ۴ آمپر ۶ آمپر وجود داره که یکی ساعت و دیگری مربوط به زمان اتومات کردن جفت کاربراتورهای زیمنس نشون میده ، پنل درها پفکی همراه با تزیینات ویژه ، طراحی دستگیره های در داخل و کلید ها … متفاوت با نمونه ها مونتاژ داخل ، و… خیلی تفاوت های دیگر ، علت در چی بوده ؟ ، چرا سازنده داخلی حتی قبل از انقلاب این تجهیزات برای مصرف کننده وطنی نمی گذاشت ، با علم به اینکه میدونستن استقبال خیلی فراوانی هم میشه ؟ ، در مقاله ام فرمودیم پیکان کارلوکس ۱۷۲۵ سی سی تا سال ۱۳۶۱ تولید شده ، پس چرا همین کارلوکس ۱۷۲۵ سی سی وجود دارند که در سند ماشین و سند حتی موتور به چند سال بعد از سال ۱۳۶۱ وجود داره ؟ ، آیا انبار داشتن از این مدل ها یا نه ؟ ، در مدل های کارلوکس بعد از انقلاب دیگر هیچ خبری از تزئینات کروبی زیبا بنده سرتاسر بدنه ماشین را احاطه می نمود نیست چرا ؟ ، در پیکان چراغ بنزی دیگر خبری از زنهای کردن بدنه و چراغ راهنماهای گلگیرهای جلو و زیر سپر جلو خبری نبود چرا حذف شد ؟ ، جلو پنجره پیکان های چراغ بنزی وارداتی استیل و از لحاظ طراحی ۳۶۰ متفاوت از داخلی چرا ؟ چرا دهه هفتاد موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو ۵۰۴ فقط ۶ سال نصب شد بعد هم متوقف شد ؟ ، چرا برای پیکان موتور پژو ۵۰۴ گذاشتن اما تجهیزات رفاهی همچون کولر و شیشه برقی و… ، تزیینات کروم نذاشتن ؟ ، چرا دیگه نمی خواستن پیکان تولیدی پیش از انقلاب باهمه تنوع که داشت تولید کنن؟ و…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا