بازهم حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی دهنده!

دنیای‌اقتصاد: قیمت خودرو بار دیگر از سایت‌های آگهی‌دهنده حذف شد، این در شرایطی است که طی دو هفته گذشته درج آگهی در سایت‌ها روند رفت و برگشتی را تجربه کرده است.


با توجه به روند افزایشی قیمت در نیمه اردیبهشت سال‌جاری، مسوولان و سیاست‌گذاران بخش خودرو علت اصلی این مساله را فعالیت دلالان در سایت‌های درج آگهی عنوان کردند و معتقد بودند واسطه‌ها با حضور در فضای مجازی و ثبت آگهی اقدام به قیمت‌سازی در بازار می‌کنند. از این رو با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس فتا مقرر شد ثبت آگهی در این سایت‌ها نظام‌مند شود. به همین منظور آگهی‌های خودرو از سایت‌ها برای چند روز حذف شد تا سازوکار ثبت آگهی تدوین شود. اعلام قیمت از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران به‌صورت روزانه و درج قیمت در سایت‌ها نهایتا ۳ درصد بالاتر از قیمت اعلام شده اتحادیه، فرمولی بود که برای آگهی‌های خودرویی در سایت‌ها تعریف شد.

البته این شیوه قیمت‌گذاری سوالاتی را نیز به‌دنبال داشت. سوال اول این بود در حالی اتحادیه به‌عنوان مرجع اعلام قیمت برای سایت‌ها مشخص شده است که در درست بودن قیمت‌های اتحادیه تردید وجود دارد و برخی از فعالان بازار قیمت‌های اعلامی اتحادیه را بیشتر از قیمت‌های مورد معامله در بازار می‌دانند. مشخص نبودن مرجع نظارت برقیمت‌گذاری در سایت‌ها از دیگر ابهامات شیوه درج قیمت آگهی در سایت‌ها بود. با این حال از هفته گذشته قرار بود تا قیمت‌ها براساس این فرمول در سایت‌های فعال در زمینه درج آگهی خودرو، به‌روزرسانی شود. اتفاقی که البته نیفتاد و شاهد بودیم که سایت‌ها بعد از چند روزی که از درج آگهی خودرو منع شده بودند بعد از برطرف شدن موانع، بار دیگر آگهی‌های خودرو را با قیمت‌های متفاوت و نجومی منتشر کردند. دلیل این مساله را در میان صحبت‌های رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توان جست‌وجو کرد. الفت‌نسب دلیل این مساله را عدم‌همکاری اتحادیه نمایشگاه‌داران در زمینه اعلام قیمت خودروها عنوان کرد.

با این حال بعد از فعالیت چند روزه سایت‌ها در زمینه درج آگهی خودرو به روال گذشته، شاهد هستیم که از دیروز سایت‌ها اقدام به درج آگهی خودرو بدون قیمت کرده‌اند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اتحادیه نمایشگاه‌داران به‌صورت روزانه قیمت‌ها را در اختیار رسانه‌ها از جمله سایت‌های فعال در زمینه درج آگهی خودرو قرار می‌دهد؛ اما علت اینکه این سایت‌ها از اعلام قیمت برای آگهی‌های خود خودداری کرده‌اند را نمی‌داند.

وی در پاسخ به گلایه اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ارتباط با اعلام قیمت تعداد اندک خودروها توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران می‌گوید: اتحادیه نمایشگاه‌داران تنها قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را اعلام می‌کند و به قیمت خودروهای وارداتی ورود نمی‌کند. این مقام صنفی دلیل این مساله را تغییرات آنی در قیمت خودروهای وارداتی عنوان می‌کند. موتمنی در ادامه گفت‌و‌گوی خود همچنین به انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری در سایت‌های خرید و فروش آنلاین خودرو پرداخت و اظهار کرد که خرید و فروش خودرو یک کار تخصصی است و در شرایطی که نمایشگاه‌های خودرو که دارای مجوز فعالیت هستند در این زمینه فعال هستند، نباید این کار از طریق سایت‌ها انجام شود.

این فعال بازار حضور سایت‌ها در روند خرید و فروش خودرو را تنها باعث دامن زدن به فعالیت دلالان و واسطه‌ها عنوان می‌کنند. در شرایطی موتمنی حضور سایت‌ها در داد و ستد خودرو را رد و آن را عامل گسترش دلالی عنوان می‌کند که بخشی از کارشناسان بازار حضور این سایت‌ها را عامل شفافیت قیمت می‌دانند. به‌نظر می‌رسد، عدم‌نظارت کافی از سوی نهادهای نظارتی، حلقه مفقوده این روزهای بازار خودرو است. این مساله مورد توجه موتمنی هم قرار دارد. این مقام صنفی می‌گوید سازمان حمایت با توجه به جایگاهی که دارد باید وظیفه نظارت انجام دهد، اما متاسفانه این سازمان در وظایف محوله در این بخش کوتاهی می‌کند. عدم‌نظارت در کنار نبودن راهکار مشخص ابهامات زیادی را در بازار ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که در این شرایط خریدار و فروشنده تکلیف خود را نمی‌دانند.

  • سایپا به دنبال افزایش تولید کوییک


سایپانیوز: معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا گفت: باتوجه ‌به استقبال مشتریان بازار از کوییک و کسب سه‌ستاره کیفی در نخستین ارزیابی سال ۹۸، سایپا تولید این خودرو را افزایش می‌دهد. مسعود پروین با اشاره به رویکرد مثبت بازار نسبت به خودرو کوییک افزود: این خودرو در حال حاضر اقتصادی‌ترین خودرو سه‌ستاره کشور محسوب می‌شود که توانسته در جمع رقیبان، سهم مناسبی را در بازار کسب کند.

وی بااشاره به برنامه گروه سایپا برای تولید محصولات جدیدتر گفت: در سال جاری قصد داریم تولید کوییک را افزایش دهیم تا سهم بازار سایپا در رده قیمتی این خودرو افزایش یابد. پروین تاکید کرد: به‌موازات تولید محصولات پرتیراژ جهت پاسخگویی به نیاز بازار و تنظیم قیمت‌ها، تولید کوییک افزایش خواهد یافت تا در برنامه رشد تولید ۹۸، سهم و جایگاه بیشتری به این خودرو اختصاص یابد. به‌گفته معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا، این گروه راهبرد افزایش تولید و تنوع محصول را در سال جاری دنبال می‌کند و تاکنون توانسته در زمینه رشد تولید، به اهداف مدنظر در برنامه سال ۹۸ دست یابد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

    1. Alireza
      سوابق: (217 دیدگاه) ,

      آخرش هم میگن همش کار ترامپه پس مرگ بر امریکا
      قیمت پیاز رو هم امریکا برد بالا مسوولین ما پاک پاکن

      پاسخ
    2. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (1985 دیدگاه) ,

      من غِبطه میخورم به این همه مدریت مسئولین .

      شما میخواهید آمریکا را از پا درآورید ، مدیر صادر بفرمائید آمریکا مَلئون و نه آقازاده مدیران را.

      پاسخ
      1. ایلیا
        سوابق: (609 دیدگاه) ,

        دوستان شما ایراد رو از مدیر و مدیریت میدونید؟
        یعنی توی این چهل سال بالاخره یک مدیر خوب نداشتیم که اوضاع خودرو رو سامان بده؟
        یه مدیر خوب نداشتیم که اوضاع بیکاری رو سامان بده؟
        اوضاع مسکن رو سامان بده؟
        بلیط پرواز ده برابر شده مدیر مقصره؟
        فرهنگ نابود شده مدیر مقصره؟
        این کلمه ی مدیر فقط یه عاملی شده که مقصرین اصلی با خیال راحت کارشون رو بکنن در حالیکه هرچی بدبختی داریم از سیاست های کلیه که نه ما نه مدیر حتی اجازه ی حرف زدن در موردشون نداریم.
        مدیر که از اسمون نیومده، خود ما هستیم، حالا خود ما نباشیم برادر و پسر عمو و همشهری و همکلاس ما داره مدیریت میکنه خارج از این که نیست دیگه، خب این یعنی اینکه اگه خود ما که ادعامون میشه هم مسئولیت داشته باشیم بازم اوضاع همینه.
        مدیر خودروساز از خداشه که خودرو خوب بسازه، نه بخاطر ما، بخاطر خودش که پیشرفت کنه.
        از خداشه که قیمت پایین بفروشه که مردم ازش راضی باشن، ولی نمیشه، به بن بست خوردن، همونطور که در موارد دیگه کاری پیش نمیره

        پاسخ
  1. MOHAMMAD.DEMON
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    خدا وکیلی کی میتونه قبول کنه
    بدون برداشته شدن تحریم ها میشه بازار ماشین کنترل کرد
    تحریم باشه ارز نیست
    خب ارز نباشه واردات قطعه نیست
    قطعه نباشه تولید نیست
    تولید نباشه تقاضا میره بالا
    تقاضا بالا باشه عرضه نباشه قیمت میره بالا
    درمان چاقو خوردن که چسب زخم پاندا نیست

    پاسخ
    1. هادی
      سوابق: (234 دیدگاه) ,

      تحریم بی معنیه تو ایران وقتی همه چیز هست جز مدیریت
      همین حرف شما مردمه که باعث میشه مسول جامعه گند کاری هاشو پشت تحریم قایم کنه
      نمونش امروز ۴۰۰ تومن قیمت سکه اومد پایین تحریم کیلو چنده
      به امید نابودی قاتلان خودروساز

      پاسخ
  2. parsa
    سوابق: (208 دیدگاه) ,

    این قدر تو انبارای سایپا و ایرانخودرو و تو کمرگ ماشین آماده ترخیص هست که با وارد شدنشون راحت میشه قیمتا رو متعادل کرد منتهی دوستان به این سودا قانع نیستن

    پاسخ
  3. Abbas
    سوابق: (385 دیدگاه) ,

    خداییش دیگه نمیدونم از اون بالایی هاش بنالم یا از ملت دلال،عجب روزگاری شده بسسس عتیقه،مملکتی که با یه سایت آگهی قیمتا توش بالا و پایین میشن همون بهتر که ***خلاص

    پاسخ
  4. sina7
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    تا وقتی بازار آزاد نباشه این ماجراها ادامه داره
    باید،باید و باید واردات انواع خودرو ازاد بشه و تعرفه های گمرکی وحشتناک بهش نخوره تا ببینین خود بازار چجوری درست میشه
    قدم دوم هم باید این باشه که به جای لج بازی یکم به فکر مردم عادی باشن نه به فکر قدرت خودشون که اونم بسیار بسیار دور از فکره =)))
    پس نتیجه میگیریم امیدوار به درست شدنش نباشید =)))))

    پاسخ
    1. محمد ج
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      خب اگ واردات ازاد بشه باز تقاضای ارز زیاد میشه ، ارز ک کم بشه باز گرون میشه
      و در نهایت همون اش و همون کاسه

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.