مرسدس بنزمک لارن

مک‌لارن دیروز یا امروز؟ درگ مرسدس SLR و مک‌لارن ۵۴۰C

روزگاری، مرسدس بنز SLR مک‌لارن پادشاه دنیای سوپرکارها بود. این هیولا وقتی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، با کاپوتی چند کیلومتری، دماغهٔ الهام گرفته از فرمول یک و نیروگاه ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ، توجه دنیا را به خود جلب کرد. موتور سوپرشارژ این سوپراسپرت آلمانی ۶۲۶ اسب بخار قدرت داشت که هنوز هم رقم چشمگیری است اما ۱۷ سال پیش آن‌را به یکی از قوی‌ترین خودروهای تولیدی دنیا تبدیل کرده بود. حال برای اینکه مشخص شود SLR در برابر یک سوپراسپرت امروزی چگونه عمل خواهد کرد، کانال یوتیوب «اتو تریدر» با مجری‌گری «روری رید»، آن‌را در برابر مک‌لارن ۵۴۰C قرار داده است.

۵۴۰C یک سوپراسپرت موتور وسط جذاب از سری اسپرت مک‌لارن است اما درحالی‌که SLR پادشاه زمان خود بود، ۵۴۰C یک سوپراسپرت پایه‌ای محسوب می‌شود. موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی این ماشین تنها ۵۴۰ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از رقیب آلمانی است ولی از سوی دیگر، سوپراسپرت مک‌لارن نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم از SLR بزرگ جثه سبک‌تر است. این مسابقه‌ای بین نسل‌ها است و هرچند SLR تنها حدود پانزده سال سن دارد ولی ما در دوره‌ای زنگی می‌کنیم که خودروها بسیار سریع تکامل میابند؛ بنابراین با وجود ضعف زیاد در اسب بخار و اختلاف چشمگیر در گشتاور، آیا مک‌لارن جدید موتور وسط می‌تواند مک‌لارن قدیمی با نشان مرسدس را مغلوب کند؟

مثل بسیار از مسابقات درگ، پاسخ این سؤال با یک درگ پیدا نمی‌شود و به همین دلیل در این ویدئو سه درگ برگزار می‌شود. SLR با داشتن یک پیشرانهٔ بزرگ در جلو و فقدان لانچ کنترل، به معنای واقعی کلمه در برابر ۵۴۰C و تکنولوژی جدیدتر آن خلع سلاح است. به همین دلیل، درگ اول فقط یک پیروزی برای بچه مک‌لارن جدید نبود بلکه یک سلاخی بود! در درگ دوم هم تفاوت زیادی دیده نشد اما در درگ سوم لاستیک‌های SLR گرم‌تر شدند و خودرو عملکرد بهتری داشت ولی نتیجهٔ این درگ را لو نمی‌دهیم تا خود در ویدئو تماشا کنید. پس از این درگ‌ها هم یک مسابقهٔ رولینگ و یک چالش «صفر تا ۱۶۰ کیلومتر تا صفر» هم برگزار شد که برندهٔ این رقابت‌ها را هم می‌توانید در ویدئو مشاهده کنید.

مشخصات فنی

مرسدس بنز SLR

مک‌لارن ۵۴۰C

پیشرانه ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۲۶ اسب بخار ۵۴۰ اسب بخار
گشتاور ۷۸۰ نیوتن متر ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۷۹۲ کیلوگرم ۱۴۹۵ کیلوگرم
حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر/ساعت ۳۲۰ کیلومتر/ساعت
[دانلود ویدئو]

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه

  1. King 918

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2475 ديدگاه)

    اینو کاررا جی تی و انزو سه شاهکار تکرار نشدنی

    موافقم ۸۲
    مخالفم ۵
    1. SF90 STRADALE

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2780 ديدگاه)

      دقیقاً 👍👍

      موافقم ۴۲
      مخالفم ۵
    2. JoJo

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (63 ديدگاه)

      اگه یه کلکسیونر بودم بدون شک slr توی لیست من جا داشت !
      هر چی نگاه میکنم از این همه اصالت و جذابیت سیر نمیشم
      کاش دوباره اون روزا تکرار بشه

      موافقم ۶۱
      مخالفم ۱
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۵ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (4458 ديدگاه)

        برای همینه که مانی خوشبین را دوست دارم ، خوش سَلیقست (( تمام خودروهایی که در گاراژش نگهداری میکنه خاص و ارزشمند هستند )) ، (( خیلی‌ها هستند که پول دارند و کلکسیون هم دارند اما صلیقه ندارند و چون فکر میکنند اگر خودرویی گرون هست پس ارزش کلکسیونی داره ، در صورتی که اصلاً چنین نیست و مانی خوشبین از جمله نفراتی هست که به صورت شخصی از بهترین‌های جهان را زیر سقف خانه نگهداری میکنه )) ، انتخابش نامبر وانِ ، فکر کنم پنج‌تا SLR داره که تک به تکشون ارزشمند هستند .

        از تمام جوانب به SLR نگاه کنید ، تاریخ مصرف نداره این بدمصب ، بینظیره ، شاهکاره ، سال به سال هم به ارزشش اضافه میشه .

        به شخصه SLR ، کررا GT و مکلارن F1 را شاهکارهای هنریِ دست مهندسان خودرویی میبینم که با عشق ساخته شدند .

        البته شاید بشه خودروی پورشه ۹۱۸ اسپایدر و فراری ۴۵۸ ایتالیا را جزو همین دسته و تکرار نشدنی قلمداد کرد که در آینده به سبب طراحی خاص و سنت شکنشون ارزش فراوانی پیدا کنند ، البته که ۹۱۸ همین الانش هم دو برابر قیمت اولیه ارزش‌گذاری میشه !

        موافقم ۲۷
        مخالفم ۱۳
    3. R@m!n

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (921 ديدگاه)

      احسنت

      موافقم ۶
      مخالفم ۳
    4. Ho3eyn

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (60 ديدگاه)

      واقعا حیف شد که فراری انزو تو nfs mw 2005 نبود
      وگرنه خوشیامون کامل میشد:(

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۰
    5. سهند

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (221 ديدگاه)

      بله ولی لافراری و ۹۱۸ ساخته شدند پس کجایش تکرار نشدنی است؟ الان هم بر جانشینشان کار میکنند

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
    6. SFXSuperFast

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (234 ديدگاه)

      این حتی نزدیک اونا هم نیست
      فقط طراحی خیره کننده ای داره
      همین
      از نظر فنی و رانندگی حتی مورچیه لگو و کررا و زوندا هم ازش سرتر بودن
      انزو و مکی F1 LM(حتی F1 عادی هم ازش بهتر بود) که کلا تو یه لیگ متفاوت بودن اون موقع
      اوایل ۲۰۰۰ از نظر من:
      ۱_F1 LM
      ۲_Enzo Ferrari
      ۳_Zonda 7.3L
      ۴_Murcie Lago
      ۵_Carrera GT
      پ.ن:اینا مال قبل از دوره ویرونن

      موافقم ۷
      مخالفم ۱۰
    7. Aryan kia

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (125 ديدگاه)

      به همراه لکسوس lfa درسته شاید شتابش از خیلیا ضعیف تر بود اما لذت رانندگیش از همه خودرو ها بیشتر بود و به نظر جرمی کلارکسون این ماشین بهترین ماشینی هست که تاحالا رونده
      البته به نظرم نیسان جی تی آر هم باید بهش اضافه کرد

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
  2. Hamdreza

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (893 ديدگاه)

    خب خب بحث از ی اسطوره شد!
    میشه گفت اس ال ار خیلی بنزه! یعنی وقتی میبینیش یاد بنز میفتی تا مک لارن!!! اما ۵۴۰c ی مک لارن کامله … جدا خیلی دوسش دارم ! کلا ماشینیه ک قابلیت شهری داره و نسبت ب بقیه مک لارن ها هم قیمت پایین تری داره … به هر حال درگ قدیم و جدید بود با این تفاوت ک قدیمی ی اسطوره بود ولی جدید ی خودروی معمولی مک لارن! میشه ب وضوح پیشرفت تکنلوژی رو توش مشاهده کرد … امیدوارم F1 رو هم بیارن و با بقیه محصولات فعلی مک لارن ی مقایسه ای بکنن …
    طراحی اس ال ار بعد این همه سال هنوزم جذابه! واقعا شگفت انگیزه!

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۶
    1. RezaRs

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (94 ديدگاه)

      داییی f1 هنوزم خداس فارغ از هر نتیجه ای مثل slr تو اینجا

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  3. Hadi

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1804 ديدگاه)

    معلومه که SLR
    مگه میشه یک افسانه تکرار نشدنی رو با یک اسپرت معمولی مقایسه کرد؟
    این ماشین رقیبش افسانه های تکرار نشدنی مثل کررا GT و LFA هستن…
    مثل خودش
    نه مکلارن ۵۴۰c

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۴
    1. Hamdreza

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (893 ديدگاه)

      ببین از قصد این اسپورت معمولی رو آوردن ک پیشرفت تکنلوژی رو نشون بدن … و گرنه میخوای واست ۳۰۰SL بیارن راحت اس ال ار برنده شه!

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۳
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۵ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (4458 ديدگاه)

        حمیدرضا جان
        SL300 برای حدودایِ ۷۰ سال پبش هست و طراحی متمایزی داره و بسیار خاص ، اما نشون میده که قدیمی و برای همون سال‌هاست .

        اما SLR یا کررا gt چنین نیستن ، این دو خودرو حتی اگر ۵۰ سال دیگه هم نگاهشون کنی ، احساس میکنی همین حالا طراحی و ساخته شده‌اند و در زمان حال گیر کرده‌اند که نه میگی برای قدیم هست و نه آینده ، گویی که اِکسیر جوانی نوشیده‌اند .

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۵
        1. [—{*AMIN_MC20*}—]

          ۶ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1904 ديدگاه)

          فکر کنم اینایی که میگی بیستر مختص zonda r باشه اصلا نگاش کن از هوایرا هم قشنگ تره انگار ۲۰۲۰ طراحیش کردن واقعا محشره این ماشین اصلا به نظر نمیاد مال ۲۰۰۹ باشه

          موافقم ۴
          مخالفم ۱
        2. Hadi

          ۶ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1804 ديدگاه)

          LFA و F1 هم همینطورن…
          به قولت انگار اکسیر جوانی خوردن…
          قدیمی نمیشن لامصبا 😍

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
  4. Reza ar

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (145 ديدگاه)

    معلومه خب مکلارن دیروز!!!!از کل ماشینای الان بنز و مکلارن هم جذاب تره

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۵
  5. پدر خودروسازی جهان

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (132 ديدگاه)

    SLR
    افسانه
    شاهکار به تمام معنا ❤

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳
  6. Alireza

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (696 ديدگاه)

    بابا این هندیه خودش لگ داره همش با تاخیر گاز میده !!!🤨

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  7. ♤Angus_812♤

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    از نظر طراحی هیچ ماشینی حرفی دربرابرش نداره
    پرفورمنسی که هنوز هم رقیب نداره
    واقعا بهترین شراکت خودرویی SLR هستش
    و دوستان شاید براتون جالب باشه ولی این ماشینو به اسم مک لارن میفروختن

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  8. [—{*AMIN_MC20*}—]

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1904 ديدگاه)

    درمورد ماشین ها بگم که slr یکی از زیباترین ماشین های بنزه و دیگه جای حرفی باقی نمیزاره که تو اون دوران از ۵.۴ ، ۶۲۰ اسب بگیره این خودش شاهکاره
    و مکلارن ۵۴۰c هم میتونم بگم چراغ جلوی ماشین بسیاز زشت و مثل احمقا طراحی شده و البته استایل کلی بدنه شبیه مکلارن p1 هست با یکم ابعاد کوچک تر

    درمورد درگ:یه درگ بی اساس بود چون slr نسخه کروکش بود و باید با مدل استاندارد درگ میزاشتن من خودم حدس میزدم ۵۴۰c برنده شه هم بخاطر وزن کم هم گیربکس دوکلاچه

    موافقم ۸
    مخالفم ۲۰
    1. Hamdreza

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (893 ديدگاه)

      چی؟ ۵۴۰ زشته! خیلی عجیبه! واقعا عجیبه! خیلی احمقانس!!!!!!!!!!!!!! وات! ب حق گویان اعظم سلام کن!

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۹
    2. SF90 STRADALE

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2780 ديدگاه)

      کی گفته مکلارن ۵۴۰C زشته ؟؟؟؟
      این ماشین باید جایزه بهترین طراحی Red Dot رو بهش بدن 🤣🤣🤣🤣

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱۷
      1. RezaRs

        ۵ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (94 ديدگاه)

        حرف زیببایی شناسی نزن sf90 فن

        موافقم ۶
        مخالفم ۵
    3. Mf1

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (334 ديدگاه)

      ۹۹ درصد کسانی که این درگ تماشا کردن براشون باخت یا پیروزی SLR اهمیتی نداره بلکه چیزی که اهمیت داره براشون زیبایی بی حد SLR هستش
      وقتی شما MC20 شاهکار و زیباتر از MC12 میبینی انتظار زیادی هم نبایستی از شما داشت

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
      1. [—{*AMIN_MC20*}—]

        ۶ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1904 ديدگاه)

        یاد نگرفتی سلیقه یعنی چی؟اینا نظر شخصیه اگه مخالفی میتونی خیلی بهتر بیان کنی
        منم نگفتم نتیجه درگ مهمه اصلا فکر کنم اشتباه برداشت کردی یبار دیگه کامنتمو بخون

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  9. مهدی موتورز

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (838 ديدگاه)

    باهم همکاری کردن که اسمش اینه؟

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  10. MAHDI

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (5014 ديدگاه)

    پدال جان لطفا زودتر درگ ۹۱۱ توربو S و ۹۱۱ GT2 رو هم بزار.

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  11. سورنا

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (907 ديدگاه)

    تو اصن بگو slr حرکت نمیکنه خاموشه بازم برتری داره
    اصن زشته این اسطوررو با چیزی مقایسه کردن 😐

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲
  12. Ho3eyn

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (60 ديدگاه)

    مرسدس slr و پورشه کررا gt و لامبورگینی مورسیه لاگو عضو جدانشدنی از زندگی گیمرای سبک ریسینگ هستن
    یادشون بخیر تو nfs mw 2005 خیلی عالی بودن ولی من از کررا gt بیشتر خوشم میومد
    ولی ایکاش فراری انزو هم تو اون گیم بود:(

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
    1. Mf1

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (334 ديدگاه)

      فورد GT 2005
      فراری FXX 2004
      فراری F40 C

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
      1. Ho3eyn

        ۶ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (60 ديدگاه)

        فورد gt بودش تو گیم

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  13. سامورایی از قله فوجی

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (708 ديدگاه)

    طراحی SLR خیلی جلو تر از زمان خودش بود

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  14. ارش

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1297 ديدگاه)

    مورسیه لگو ، کاررا جی تی ، انزو ، زوندا، slr , f40 ، mc12 تکرار نشدنین .

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
    1. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1218 ديدگاه)

      آخ گفتی زوندا 🤤

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  15. امیر

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (97 ديدگاه)

    چند تا نسخه داره؟

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  16. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    SLR افسانه ای.
    با چندین کیلومتر کاپوت!
    ویژگی که تو SLS هم دیده میشه و همینطور بخشی از اون در AMG GT این ژن لاتیِ مرسدس که تو گذر سال ها هنوز هم خودنمایی می کنه.

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  17. ارشیا

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (192 ديدگاه)

    اصلا اسم SLRمکلارن بیاد باید ماشینی که کنارش وایساده رو بندازیش دور.

    موافقم ۹
    مخالفم ۳
    1. RezaRs

      ۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (94 ديدگاه)

      اگه فراری انزو یا پورشه کررا gt باشه چی یا فراری f40

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
      1. ارشیا

        ۵ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (192 ديدگاه)

        منظورم ماشین های اون دوره نبود
        الانی هارو میگم.

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  18. AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1218 ديدگاه)

    SLR / CARRERA GT / ZONDA / ENZO/ MURCIELAGO/
    لاتای زمان خودشون بودن

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  19. مهرداد كمال

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (450 ديدگاه)

    یه مدل خاص و فوق العاده گران slr هست به اسم ٧٢٢ ولی متاسفانه slr که زمانی قیمت جی تی کررا بود افت قیمت شدیدی پیدا کرده و شما نمونه تمیز انو با ٢٠٠ هزار تا میتونین پیدا کنین در حالی که کررا خیلی گرانتره

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  20. Khosrow

    ۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    وقتی سوپر اسپرت ها SLR ببینن باید به احترام ش سقف از سرشون بردارن / بهترین چیزی که یه مرد میتونه تو تمام زندگی ش داشته باشه مرسدس SLR هست / حتی اسمش هم دیوانه کننده ست ..

    موافقم ۷
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا