جیپفیات

دوئل جیپ رنگید و فیات 500X

پس از دو روز وقفه در روند برگزاری دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال که به علت تاسوعا و عاشورای حسینی رخ داد، امروز این رقابت‌ها را با قسمت دوم دور پنجم از سر می‌گیریم. قسمتی که به گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه شلوغ، دو خودروی تقریباً یکسان و مشابه یعنی رنو داستر و نیسان ترانو به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت درمجموع ۱۶۶۸ رأی به ثبت رسیده است. این تعداد آراء، ترانو موفق به کسب ۱۱۵۲ رأی شده و بدین ترتیب با کسب ۶۹ درصد از کل آراء پیروز این دوئل خانوادگی شد درحالی‌که از طرف دیگر داستر تنها ۵۱۶ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت نیز بازهم دو خودرویی به رقابت پرداخته‌اند که اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. این دو ماشین جیپ رنگید و فیات ۵۰۰X هستند.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

؟

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

؟

جیپ رنگید

فیات ۵۰۰X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

؟

؟

پژو ۲۰۰۸

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

؟

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات ۵۰۰L

؟

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

؟

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

فیات ۵۰۰X

۵۰۰ یکی از محصولات نمادین و محبوب فیات بود که بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید می‌شد. سپس در اوایل قرن بیست و یکم سازندهٔ ایتالیایی تصمیم به احیای این خودرو گرفت و بدین ترتیب سرانجام در سال ۲۰۰۷ نسل کاملاً جدید ۵۰۰ با طراحی رترو معرفی شد. این خودرو موفقیت درخور توجهی برای فیات به همراه داشت و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت ۵۰۰ را به یک خانواده تبدیل کرده و محصولات دیگری را هم تحت این نام تولید کند. اولین محصول این برنامه، مینی‌ون کوچکی بنام ۵۰۰L بود که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. سپس دو سال بعد، ۵۰۰ به بخش کراس‌اوورها هم وارد شده و در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ کراس‌اوور ساب‌کامپکتی بنام ۵۰۰X از سوی فیات معرفی شد. این خودرو نیز مانند دیگر اعضای خانوادهٔ ۵۰۰ استایلی رترو دارد که از مشخصه‌های اصلی آن می‌توان به ظاهری تخم‌مرغی با چراغ‌های گرد جلو اشاره کرد. با توجه به اینکه این کراس‌اوور ساب‌کامپکت در دوران شرکت فیات و کرایسلر توسعه پیدا کرده، پلت‌فرم مشترکی با جیپ رنگید دارد. همچنین در مدل‌های فیات ۵۰۰L و پیکاپ تورو نیز از همین پلت‌فرم استفاده شده است. ۵۰۰X تنها کراس‌اوور فیات محسوب می‌شود و با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی فیات به بازار عرضه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر هستند. برای این رقابت ما بزرگ‌ترین موتور بنزینی ۵۰۰X را انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز تنها یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به هر چهارچرخ می‌رساند.

 

جیپ رنگید

جیپ در گذشته چندین بار از نام رنگید برای محصولات تولیدی و کانسپت خود استفاده کرده بود اما در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ این شرکت آمریکایی برای اولین بار کراس‌اوور ساب‌کامپکتی را با این نام معرفی نمود. همان‌طور که اشاره شد، رنگید بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با فیات ۵۰۰X ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد. البته این اشتراکات در استایل بیرونی نمود ندارد چراکه رنگید برخلاف ۵۰۰X ظاهر جعبه‌ای شکلی دارد که به دیگر محصولات جیپ شبیه است. این کراس‌اوور آمریکایی هم‌اکنون کوچک‌ترین ساختهٔ جیپ محسوب می‌شود و تاکنون نزدیک به نیم میلیون دستگاه فروش داشته است. برای رنگید هم همان پیشرانه‌های ۵۰۰X ارائه می‌گردد که همگی ساخت فیات هستند. به همین دلیل برای این رقابت همان پیشرانه‌ای که برای رقیب ایتالیایی انتخاب شده بود را برای رنگید هم برگزیده‌ایم یعنی موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی. انتقال نیروی این موتور در رنگید نیز مانند ۵۰۰X توسط همان گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ بنابراین این دو کراس‌اوور از لحاظ فنی کاملاً با یکدیگر یکسان هستند. جیپ رنگید در ایتالیا در کنار فیات ۵۰۰X و در برزیل در کنار فیات تورو تولید می‌شود. علاوه بر این، گوانگژو چین نیز سومین محل تولید این کراس‌اوور ساب‌کامپکت آمریکایی است. بنابراین رنگید نخستین محصول جیپ محسوب می‌شود که صرفاً در خارج از ایالات‌متحده به تولید می‌رسد. تیپ‌های پایینی رنگید به‌صورت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند اما برای تیپ‌های میانی و بالایی آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد.

 

مشخصات فنی

فیات ۵۰۰X جیپ رنگید
پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۸۰ اسب بخار ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۷ نیوتن متر ۲۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۸.۷ ثانیه ۹.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۸ ثانیه ۱۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر/ساعت ۱۸۳ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۹.۲ لیتر (ترکیبی) ۹.۴ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۵۲۴ کیلوگرم ۱۵۴۰ کیلوگرم
طول ۴.۲۴ متر ۴.۲۳ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵۷ متر ۲.۵۷ متر
حجم صندوق بار ۳۴۰ لیتر ۵۴۰ لیتر
قیمت پایه ۲۰,۹۹۰ دلار ۱۹,۰۹۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9842649]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. (ali(chevy nova

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    عشقست جىپ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      تو عشق بودن جیپ شکی نیست رفیق، اما رنگید واسه جیپ بودن، خیلی سوسوله!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      قطعاً جیپ حرفهای زیادی واسه گفتن در سطح خودروهای آفرود داره اما این نسخه جیپ واسه کراس اورهاست نه شاسی بلندهای آفرودر

      انتخاب من در این رقابت خاص فیات هست بخاطر:
      ۱) مشخصات فنی مشابه و مو به موی جیپ و فیات که فیات تونسته راندمان بهتری از همین مشخصات بگیره
      ۲) طراحی فیات هم که بخاطر فانتزی بودن این کلاس خودرویی، گیراتره که مورد دوم سلیقه ای هست البته

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. (ali(chevy nova

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    دوستان در مورد رنگىد بگم که تو نسلهاى گذشته محصولى بود که علاوه بر افرود بسىار قدرتمند خواص اسپرت بودن رو هم داشت
    مثلا خوبه بدونىد روى رنگىد تو سالهاى 1977-78 موتور 360 بىگ بلاک هم نصب مىشد که این موتور رو محصولات اسپرتى چون amc javelin . amc amx وهمىنطور چروکى چىف و واگونىىراستفاده مىشد
    البته نمونه هاى 6 سىلندر 258 هم رو رنگىد استفاده مىشد
    بهترین مدل رنگىد هم golden eagle بود که روى کاپوتش عکس عقاب داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali(chevy nova

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      راستى این قسمت متن هم خىلى خوبه
      ((این کراس‌اوور آمریکایی هم‌اکنون کوچک‌ترین ساختهٔ جیپ محسوب می‌شود و تاکنون نزدیک به ((نیم میلیون ))دستگاه فروش داشته است))
      این فروش خوب رو از اواخر 2014 تا الان داشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یانکی

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      داداش 2 سال پیش تو یکی از درگهایه تهران یه رنگید اومد پدر لنسر اوو رو در آورد گزارشه تستش رو تو آرشیوه مجله هام دارم. فقط یه کاربرات 750 cfm. با کیته استروک 392 کیوبیک اینچ

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      رنگید‌های قدیمی واقعا جیپ بودن، مرد کوه و بیابون، اما این نسلش ابهت و کارایی لازم رو نداره، بیشتر به درد استفاده شهری میخوره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Infinite

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (452 ديدگاه)

    مقادیر حداکثر سرعت در جدول اشتباه وارد شدند. لطفا اصلاح بفرمایید?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. (ali(chevy nova

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    دوستان امروز هم نظر سنجى داریم
    1. jeep gladiator 1969 لاىک
    2. chevy c/k 1969 دىس لاىک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (ali(chevy nova

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    نظر سنجى بعدى
    1. jeep sj 1965 لاىک
    2. international scout 1965 دىس لاىک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سیامک

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    جلوپنجره ی جیپ هم خیلی زیباست و هم خیلی با اصالت. o||||||o
    اما حفظ این اصالت توی نسل های متفاوت و به روز کردنش و همچنین همخونی اون با سایر المان های طراحی خودرو کار بسیار سختیه که هرچند جیپ براش تلاش بسیار زیادی کرده ولی به نظر من حداقل توی این مدل کاملا موفق نبوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali(chevy nova

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      سىامک جان
      داداش تو متن هم گفته شده رنگىد از سال 2014 تا الان نىم مىلىون دستگاه ازش تولىد شده و این مقدار فروش نشون میده محصول موفقى بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. جلالى

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (90 ديدگاه)

    جىپ رنگىد با توجه به پشتوانش انتخاب من هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. power active

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (171 ديدگاه)

    شبیه اسباب بازین خخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارش

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    بعضی گروه ها اینقدر جذابن که ادم میمونه به کی رای بده بعضی ها هم اصلا تمایلی به رای دادن نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. vahid 956

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (474 ديدگاه)

    خوشگلترین مدل جیپ رنگید. اصن همه مدلای جیپ باید این شکلی باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علي

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم خودروهای (((ایتالیایی ))) به طراحی ، دیزاین و زیبایی معروفن و خودروهای (((آمریکایی))) به سر سختی و جاداری و راحتی همین . قضاوت با شما دوستان . من که به هیچکدوم رای ندادم چون انتخاب سختیه.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. نیما

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    واقعا انتخاب سختیه هردو خوشگل وشیک و جذاب و قیمت عالی دارن.با اینحال جیپ نظر منه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      فیات 500X ماشین شیک‌تریه و طراحی پخته‌تری داره، چهره رنگید فانتزیه، شیک نیست آنچنان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    تا وقتی آئودی Q2 هست، هیچ‌کدوم از رقبا چشمم رو نمیگیرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    جیپ رنگید ماشین خوبیه، برندش دوست داشتنیه، کیفیتش نسبتا خوبه، اما چهرش زیادی فانتزیه، حس میکنم فیات 500X برام جذاب‌تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Omid622

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    هر دو تو این سگمنت عالین و با اختلاف اندک به رنگید رای دادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ونوم اف ۵

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    به جیپ رای میدم چون افرود بهتری داره و صندوق جادار تر و همینطور ۲۰۰۰ دلار ارزونتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      داداش کسی این کلاس ماشین رو برای آفرود نمی‌خره که ملاکش این باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. ونوم اف ۵

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    انصافا طراحی فیات هم قشنگه جدای از بحث کیفیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Pooya

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    آقا یه سوال جدای این دوتا، بین دو ماشین پایین کدوم بهتره.

    MVM X22 = لایک
    چانگان CS35 = دیسلایک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      اعتبار شرکت: X22
      طراحی خارجی: CS35
      طراحی داخلی: هر دو
      کیفیت ساخت: CS35
      امکانات: X22
      مجموعه فنی: CS35
      قیمت: X22
      مصرف سوخت: CS35
      فراوانی قطعات: X22
      بازار دست دوم: X22
      حجم فضای داخلی: X22 (احتمالا)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. mohammad_FM 480

    ۱۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    موتورشون که یکیه پس کلا بیخیال فنی.
    از نظر طراحی بنظرم رنگیدجالب تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۰ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      رنگید چهره خاص‌تری داره اما ۵۰۰ شیک‌تر و هماهنگ‌تره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. حمیدرضا

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جیپ به خاطر قیمت کمتر و فضای صندوق بهتر هر چند فیات هم‌برتری های خودشو داره
    انصافا خیلی شبیه همن بعد از دوئل ترانو و داستر این نزدیک ترین بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا