فراریفورد

تیزر فیلم جذاب “فورد در برابر فراری”

یکی از داستان‌های فوق‌العاده‌ی دنیای مسابقات خودرویی به یک فیلم هیجان‌انگیز تبدیل شده است. فورد در برابر فراری بازگوکننده‌ی جنگی است که بیش از ۵۰ سال پیش بین این دو خودروساز وجود داشته و اگر نمی‌دانید که درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کنیم پس با عرض تأسف باید اعلام کنیم تاریخچه‌ی صنعت خودرو را باید یک‌بار دیگر مرور کنید چراکه داستان فورد و فراری یکی از شناخته‌شده‌ترین داستان‌های موتور اسپورت است.


خب نیازی هم نیست که به مرور تاریخچه‌ی دنیای خودرو بپردازید چراکه خلاصه‌ای از آن را بازگو می‌کنیم. فراری در نیمه‌ی اول دهه‌ی ۶۰ میلادی حرف اول را در مسابقات لمانز می‌زد و فورد نیز به دنبال کسب مقام درخور شان خود بود. این موضوع زمانی جنبه‌ی حیثیتی به خود گرفت که فورد تا چند قدمی خرید فراری پیش رفته بود اما در دقایق آخر فراری این معامله را قبول نکرد. همین امر هنری فورد را شدیداً تحت تأثیر قرار داد و او خود دست‌به‌کار شد تا خودروی مسابقه‌ای را طراحی کرده و بسازد که بتواند فراری را در لمانز شکست دهد.


هدف بسیار ساده بود اما فورد از افراد زیادی همچون کارول شلبی اسطوره‌ای کمک گرفت و سرانجام این خودروساز فورد GT40 را تولید کرد که از سال ۱۹۶۶ میلادی به مدت ۴ سال پیاپی توانست فراری را شکست دهد.


حالا به سال ۲۰۱۹ برسیم که Entertainment Weekly نگاهی ویژه به این فیلم داشته است. شلبی و کن مایلز (راننده‌ی مسابقه‌ای اهل بریتانیا) نقش مهمی در برنامه‌ی تولید فورد GT40 داشته‌اند و نقش آن‌ها را به ترتیب مت دیمون و کریستین بیل بازی می کنند. شلبی در برنامه‌ی تولید نقش چشمگیری داشته و مایلز نیز اکثر اوقات پشت فرمان بوده و یکی از سه راننده‌ای بوده که در سال ۱۹۶۶ توانست خط پایان دراماتیکی را رقم بزند.


با توجه به آنچه که تاکنون دیده‌ایم می‌توان گفت تماشای این فیلم کاملاً برای طرفداران دنیای خودرو توصیه می‌شود. تصاویر و صداگذاری فیلم کاملاً هیجان‌انگیز بوده و اگرچه از نظر جلوه‌های ویژه نمی‌توان آن را با فیلم‌های مدرن هالیوودی مقایسه کرد اما قطعاً نقش‌آفرینی بازیگران توانمند باعث جلب نظر تماشاگران خواهد شد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه

  1. حسن

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (112 ديدگاه)

    فقط عکس اولی
    فورد جی تی سال ۱۹۶۶ با قهرمانی در یه مسابقه در قلب اروپا با کسب مقام ۱ تا ۳ غوغا کرد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. حسن

      ۵ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (112 ديدگاه)

      مسابقات لمانز جایی بود که برای اروپاییها بود ولی فورد تو اون رقابت شرکت کرد و سال ۱۹۶۶ مقام ۱ تا ۳ رو کسب کرد و شرکتهای که سالها در اون مسابقات بودن رو شکست داد و برگ ذرینی دیگر از خودش به جا گذاشت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۵ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (4513 ديدگاه)

        فراری را باید به دلیل غرور زیاد ، ستایش کرد که لامبورگینی ، فورد ، مازراتی و خیلی از خودروسازان مطرح را روی لَج انداخت که حاصل این لج و لجبازی و رقابت ، همین سوپر اسپورتهایی شد که میبینین .
        اگر فراری نبود ، شاید لامبورگینی به همون تراکتور بَسَنده میکرد .
        یا فورد شاید هیچگاه خودروهای سوپر اسپرت یا اسپورتی مثل حتی موستانگ را نمیساخت و شاید هیچگاه ما با پونی کارهای دوست داشتنی آشنا نمیشدیم .

        جداً که چرخ روزگار و اتفاقات کوچک ، باعث چه اتفاقات بزرگ و انقلابهایی در صنعت که نمیشه .
        برای همینه که فراری ، گرونترین کلاسیکهای جهان را داره ، این غرور انزو فراری ، چه ها که نکرد با صنعت خودرو .
        آتشی که به راه انداخت ، باعث به وجود آمدن خودروهای جدید و رقابتهای جدید شد .

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. ارش

      ۵ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1297 ديدگاه)

      موتور این مدلهای مسابقه ای ساخت انگلستان بود در واقع فورد با کمک مهندسی انگلیسی اینطور موفق شد.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. یانکی

        ۵ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1153 ديدگاه)

        موتورش ۴۲۷ وی۸ فورده.بد جور پوزه فراری رو به خاک مالید

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. Ahmad

          ۵ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (1109 ديدگاه)

          مستندش رو شبکه‌ ورزش به طور کامل نشون داد فراری یه کمپانی کوچیک مخصوصا اون زمان با سرمایه کم رقابت های فرمول یک و رقابت های استقامتی رو اداره می‌کرد و هراز چندگاهی کمپانی های بزرگ مثل فورد با سرمایه گذاری زیاد موفق میشدن مغلوب کنن ولی فراری بر می‌گشت و باز برترین بودن خودش رو به اثبات می رسوند.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. Ferrari

          ۶ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (1562 ديدگاه)

          البته پوز فورد هم به خاک مالیده شد سه سال اول رقابت با فراری ماشینهای فورد حتی به خط پایان هم نمیرسیدن

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  2. Alireza

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (503 ديدگاه)

    وجدانا رقابت های قبل از این سوتفاهم بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. ایمان

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2790 ديدگاه)

    رقابت به این میگن بقیه اش سوسول بازیه
    دو برند با اصالت ، بزرگ ، با پرستیژ و سطح بالا 💙❤

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. Nissan...Japan

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (29 ديدگاه)

    به به کریستین بیل هم که بازی کرده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. Elmiraj

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1866 ديدگاه)

    این واقعه زیباترین رقابت دنیای موتور اسپرت بود…
    فورد GT40 ماشینی بود که در اثر غرور انزو فراری و هنری فورد در زمانی کم طراحی و ساخته شد و کسی حتی فکرشم نمی کرد بتونه ۴ سال پیاپی قهرمان مسابقات بشه….

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. بهنام

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (467 ديدگاه)

    خطوط طراحی کاملا برگرفته از سبک طراحی ایتالیایی. برای شکست فراری باید از روش خوده فراری استفاده کرد وگرنه نمیشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. Ferrari Fxx K Evo

    ۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    منِ عاشق فراری به شخصه خودروی GT40 رو ستایش میکنم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا