متفرقه

راه‌های به دام‌انداختن خودروهای فراری

تصاویر «تعقیب و گریز پلیس» یکی از بهترین صحنه‌های پخش زنده‌ای است که می‌تواند در تلویزیون وجود داشته باشد. در این میان، گاهی هم ما به طور پنهانی، در طرف شخصیت بد و شرور داستان هستیم و امیدواریم که بدون آنکه صدمه‌ای ببیند، از دیدرس پلیس محو شود. امّا متأسفانه این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد. در واقع، فرار کردن از دست پلیس، چیزی است که اصلاّ توصیه نمی‌شود؛ چرا که باعث به خطر افتادن جان شهروندان بی‌گناه و افسران پلیسی که دستمزدشان کمتر از شایستگی آنهاست، می‌شود. شاید به همین دلیل است که برخی ابزارهای محدودکننده در این زمینه ساخته شده‌اند. در ادامه به مرور بعضی از آنها می‌پردازیم.

استینگر تروپر
قیمت: ۴۹۹ دلار

سیستم‌های میخ‌دار دستی یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای متوقف کردن یک اتومبیل در حال فرار هستند. سیستم «استینگر» که محصول شرکت «فدرال سیگنال» است، می‌تواند در طول جاده و با یک طناب ۱۲ متری کشیده شود؛ عملکردی نیازمند آموزش و تمرین برای نیروهای پلیس است. «استینگر» به صورت جمع‌وجور طراحی شده و دارای ابعادی است که حداکثر برابر یک کیف دستی است. همچنین وزن این وسیله حدود ۴ کیلوگرم است.


چارچوب بادوام و انعطاف‌پذیر این وسیله، دربرگیرنده ۱۱۰ عدد میخ فولادی ۴۵ میلی‌متری است که هر کدام از آنها، به آسانی قابل‌تعویض هستند. وقتی استینگر باز می‌شود، طول آن به حدود ۵ متر می‌رسد و با استفاده از بازوهای راکر، میخ‌ها را در زاویه مناسب، به منظور بیشترین نفوذ به تایر خودروی هدف، تنظیم می‌کند.


تست این نوارهای میخ‌دار در واقعیت، فراتر از آن چیزی است که در تصوّرات ما وجود دارد. هیچ‌گونه انفجار غیرعادی‌ای در این میان وجود ندارد، خودرو به هوا پرتاب نمی‌شود و تنها میخ‌ها هستند که یک کاهش فشار باد کنترل‌شده در لاستیک‌ها ایجاد می‌کنند. در تست انجام شده، تایر‌های جلو پس از نفوذ ۹ عدد از میخ‌ها، ظرف ۲۰ ثانیه کاملاً صاف شدند. امّا در این میان یک مشکل وجود دارد؛ برای جمع کردن این وسیله، خطرات زیادی برای افسر پلیس وجود دارد.

نایت‌هاوک
قیمت: ۲۹۹۵ دلار

شرکت «پسیفیک سایِنتیفیک انرژتیک متریالز» یا PacSci EMC که در ایالت آریزونای امریکا قرار دارد، با سیستم نایت‌هاوک که دارای کنترل از راه دور، سیستم‌های میخ‌دار بازشونده را به سطحی بالاتر ارتقا داده است. در یک پوسته پلیکان که در مقابل نفوذ آب مقاوم است، ۱۰ عدد «چوبِ متوقف‌کننده» وجود دارد که هر کدام از آنها طولی به اندازه ۳۸۱ میلی‌متر دارند و حاوی ۱۵ میخ هستند. این چوب‌ها همگی به یکدیگر متصل می‌شوند تا طولی حدود ۴.۵ متر ایجاد کنند. افسر پلیس می‌تواند تا فاصله ۳۰ متری، از این وسیله استفاده کند. یک لوله پرتاب آلومینیومی که با ۱۷۵ دلار قابل‌تعویض است، یک لنگر ۱.۳ کیلوگرمی را به مسیر جاده و خودروی در حال فرار پرتاب می‌کند.


وقتی این خودرو از روی نوار میخ‌ها عبور می‌کند، افسر پلیس می‌تواند با کنترل از راه دور، در کمتر از ۲ ثانیه، موتور آنها فعال کند و نوار میخ‌ها را به هم فشرده کند. یک باتری ۱۸ ولتی استاندارد، منبع تغذیه این سیستم است.


در تست انجام شده، هر دو تایر جلو و همین‌طور تایرهای عقب در میتسوبیشی ایکلیپس در مدت ۴۰ ثانیه، کاملاً تخلیه شدند. در مجموع، ۹ میخ به آنها نفوذ پیدا کرده بود. البته هزینه بالای نایت‌هاوک ممکن است این وسیله را از پلیس‌هایی که بودجه کافی در اختیار ندارند، دور نگه دارد، امّا باید توجه داشت که این هزینه اندکی است که می‌توان برای حفظ جان مردم عادی و افسران پلیس صرف کرد.

ارِست‌نت
قیمت: نامشخص

این نمونه اولیه که باز هم از شرکت PacSci EMC ارائه شده، آینده توقف خودروهای فراری در جاده را نشان می‌دهد. این وسیله که باز هم از یک باتری ۱۸ ولتی بهره می‌برد، دارای یک صفحه بازشونده حاوی یک منبع نیتروژن داخلی و یک تور در پوششی از جنس «ریپ‌استاپ» است. وقتی این وسیله به طور کامل باز می‌شود، کابوس هر کسی است که از قانون سرپیچی کرده است؛ یک صفحه مربعی با ابعادی در حدود ۵ متر که ۹۶ میخ نوک‌تیز در آن وجود دارد و این میخ‌ها در شبکه‌ای از جنس «دای‌‌نیما» که یک متریال پلی‌اتیلن مقاوم است، قرار گرفته‌اند.

وقتی «ایکلیپس» با سرعتی نزدیک به ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، رانندگی بر روی این شبکه چیزی شبیه به باز شدن کیسه‌های هواست. این وسیله برای درگیر شدن کامل با خودروی فراری، تنها ۰.۵ ثانیه زمان و ۱۱ متر فاصله نیاز دارد. در نتیجه، موتور از حرکت باز می‌ایستد، تایرها قفل می‌شوند و خودرو در فاصله ۵ متری متوقف می‌شود. هیچ راه فراری از این شبکه وجود ندارد. رانندگی به طرف عقب نیز شرایط را بدتر می‌کند. این وسیله پس از قرار گرفتن در مرحله تولید، همانند نایت‌هاوک در محفظه‌ای ضدّ آب قرار خواهد گرفت که شرایط را برای نگهداری آن در کنار جاده و در گذرگاه‌های خاص، آسان‌تر می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. AmirHo3ein

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    البته ما ایرانی ها هم تو بازی nfs از اینا استفاده میکنیم و تا حالا خیلی خوب تو گیم جواب داده!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    برای خلافکارهای بالفطره — ارپی جی — سر راست تره ..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Hamid.Hellcat

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    تو بازی هم خیلی حال گیری بود یهو جلوت سبز میشدن چه برسه به واقعیش!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. یاس ی

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    یکبار این بلا سر من اومده، تجربه خیلی بدی بود، بعد از چهار سال هنوز از اونجا رد میشم تنم میلرزه، متاسفانه خانمم هم با من بود خیلی جا خوردیم. منطقه ما متاسفانه اینجور مسائل زیاده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا