متفرقه

مشکل جدید خودروسازان، کمبود فوم!

سال ۲۰۲۰ یکی از پرچالش ترین سال‌ها برای تمامی افراد روی کره زمین بود اما به نظر نمی‌رسد سال ۲۰۲۱ هم تفاوت چندانی با آن داشته باشد. این موضوع برای آمریکایی‌ها نمود بیشتری دارد چراکه شاهد کشمکش‌های سیاسی و نگرانی‌های مربوط به گسترش کووید ۱۹ هستند و مشکل نسبتاً جدید آن‌ها نیز موج سرمایی است که ایالت‌های جنوبی این کشور را درنوردیده و باعث قطعی برق و مشکلات دیگری شده است. بخش زیادی از ذخایر نفتی آمریکا در این منطقه قرار دارد و نفت تنها برای سوزاندن به کار نمی‌رود.

کارخانه‌های پتروشیمی در جنوب آمریکا که مشغول تولید فوم هستند تحت تأثیر سرمای شدید قطبی قرار گرفته‌اند. برای تولید فوم پلی اورتان بکار رفته در صندلی خودروها به نفت نیاز است و یکی از منابع ناشناس به اتوموتیونیوز گفته که کارخانه‌های تولید فوم احتمالاً تا هشتم مارس تعطیل خواهند شد. به‌طور خاص باید گفت پروپیلن اکسید که یکی از محصولات جانبی فرایندهای شیمیایی است برای تولید فوم موردنیاز بوده و از آنجایی که مشکلاتی در برخی کارخانه‌ها وجود دارد بنابراین شاهد کمبود این ماده در خطوط تأمین هستیم.

البته کشورهای دیگری نیز دارای ذخایر فراوان نفت هستند اما به نظر می‌رسد سؤال اصلی به توانایی این تأمین‌کنندگان در جلوگیری از تعطیلی‌های گسترده‌تر مربوط می‌شود. اتوموتیونیوز به نقل از چندین منبع مطلع می‌نویسد تولید فوم می‌تواند تا اواسط ماه جاری میلادی تحت تأثیر قرار گیرد و در این صورت مشکلات تولید خودرو در هفته‌های آتی خودش را بروز خواهد داد. البته اگر ذخایر موردنیاز سریعاً تأمین شده و تولید فوم افزایش یابد شاید این مشکل مرتفع شود.

مشکل فوم موردنیاز یکی دیگر از مشکلات گوناگون صنعت خودروست که چند ماهی می‌باشد خودروسازان را درگیر خود کرده است. کمبود جهانی چیپ های کامپیوتری قبلاً باعث تعطیلی خط تولید چندین شرکت شده و جنرال موتورز به‌صورت موقت تولید خود در چندین کارخانه را به حال تعلیق درآورده است. تولید این خودروساز آمریکایی در سال ۲۰۲۱ می‌تواند تا بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه کاهش یابد که دلیل آن کمبود چیپ است. به این موارد باید مشکلات تأمین‌کنندگان قطعات دیگر به خاطر همه‌گیری کرونا را نیز اضافه کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مسعود بهروان

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (53 ديدگاه)

    درد اونا چیپ و فومه ، درد ما خیلی چیپ تره مثل مرغ و روغن و خیار و …..

    موافقم 19
    مخالفم 3
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    امیدوارم جایگزین مناسبی برای تولید فوم و باقی متریال مورد استفاده در خودروها در نظر بگیرند که هم تجزیه‌پذیر باشه هم استفاده از نفت را کم و کمتر کنه !
    فکر میکنم زمین دیگه حد نهایی فشار را داده تحمل میکنه و بسه دیگه !
    در آمریکا حتی ساختمان‌های ۶طبقه هم از چوب مخصوصی میسازند که هم خودشان پرورش میدهند و هم در ساختمان بسیار مقاومت خوبی داره و هم ساختمان را سبک میکنه و هم دوستار محیط‌زیست !
    اگر توجه کنید و بالای ۳۰ سالتون باشه ، خوب میفهمید که آب‌و‌هوا متاثر شده از وضعیت صفر یا صد و اصلاً دیگر زمستان و تابستان معنی خودش را از دست داده و هرسال هم بدتر از سال قبل میشه !
    نفت و کشیدن ذخایر آبی زیر زمین ، داره نفس زمین و هوا را میگیره و با افزایش جمعیت هروزمون بدتر میشه که بهتر نمیشه و تنها راه مقابله هم سرمایه‌گذاری و تحقیق در تکنولوژی‌های پاک و جدید هست که هم کیفیت محصولات بالاتر میره و هم به زمین کمتر آسیب میرسونه !

    موافقم 32
    مخالفم 8
    1. میثم

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (3544 ديدگاه)

      خیلی خوبه که تو این هیاهوی روزگار همچین دغدغه هایی داری
      واقعا خیلی خوشم اومد
      منم خیلی وقتا به این جور چیزا فکر میکنم ولی تا حالا برای حل حداقل گوشه ای از این مشکلات راهی پیدا نکردم

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        آقا میثم
        همه ما میتوانیم راهی پیدا کنیم حتی اگر قطره‌ای از دریا باشیم ، شعار نمیدم ،انجام میدم !
        کوکا‌کولا هم دیگر در بطری فلزی ، پلاستیکی و شیشه‌ای تا چند سال دیگر بیشتر استفاده نمیکنه و تمام بطری‌ها از الیاف تجزیه‌پذیر ساخته میشوند که به سبب تولید میلیونی ، قیمت را میشکنه و ارزانش میکنه !

        رفیق ، دغدغه همیشه بوده و کاریش هم نمیشه کرد اما یه چیزی میتونه حالمون را خوب کنه ، مثل وقتی که میریم جنگل یا کویر یا کوه ، تمام آشغال‌های اطرافمون را که با دوستان کمپ میزنیم جمع میکنیم و با خودمان میبریم ( نه زباله‌هایی که خودمان تولید میکنیم ، بلکه زباله‌هایی که مردم نامرد و کثیف در طبیعت خودمون رها میکنند ) یا پاکت پلاستیکی که همیشه از وقتی که یادم میاد رانندگی میکردم و در کنار دسته دنده میندازم و هیچگاه نه بیرون را کثیف کردم و نه داخل خودروام کثیف بوده !
        یه سَری به جاده جنگلی کلاردشت به عباس آباد بزنید تا ببینید چه مردم خوبِ بی‌فرهنگی داریم که کوچکترین اهمیتی به زباله‌های رها شدشون نمیدهند و تازه حرفشون هم بزنیم طلبکار میشوند !
        البته فکر نکنید این قصیه مختص ایران خودمون هست ، ترکیه تو هر شهریش که پا بگذارید حالتون خراب میشه از زباله !

        تنها راه فرهنگ‌سازی هم از کودکی آموزش دادن است که این وظیفه عادت بشه تا بزرکسالی و برخورد بشه با هر کسی که زباله رها میکنه !
        البته خداروشکر که قیمت مواد بازیافتی بالاست و در شهرها زیاد میبینیم که سریع جمع‌آوری میشه و به کارخانه‌ها و دلال‌ها فروخته میشه که خودش خیلی کار شهرداری‌ها را راحت کرده و یه درآمد و شغلی هم ایجاد کرده !
        بحث طولانی میشه اما ای کاش برای تمام جهان عادت بشه که زباله در طبیعت رها نشه !

        موافقم 11
        مخالفم 8
    2. Farzad

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰ مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۷ به ثبت رسیده‌است که این میزان در ۱۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است .
      گفته می‌شود گرم‌شدن کره زمین در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک خواهد شد . (نقل از ویکی پدیا )

      موافقم 11
      مخالفم 0
    3. ارسلان

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (49 ديدگاه)

      جناب نوید کاری با هیچ کدوم از عرایض شما ندارم بجز این —-> اخه قطع درختی که اکسیژن تولید میکنه و زیستگاه طبیعی جانوران هست قطعش و استفاده از اون برای ساخت خانه کجاش دوست دار محیط زیست هس؟؟؟ این دقیقا نابودی محیط زیست هست بعدم کی گفته خودشون درخت پرورش میدن برای ساخت خانه؟؟؟ این دیگه از اون حرفای خنده دار بود
      حقیقت اینه که قاره امریکا جنگل های انبوه و درختان تنومند زیادی داره که معروف ترین ش درخت چوب سرخ امریکایی هس و توی امریکا میافتن به جان جنگل ها و این درختان چون مصالح مفت و فراوانی هستن و سود بیشتری داره تا اینکه از فولاد بتن و اجر استفاده کنن
      نظام سرمایه داری یعنی همه چی به درک فقط سود بیشتر رو بجسب به هر قیمتی / کشاورزان امریکا سالانه میلیون ها تن مازاد محصولات خودشون رو به دریا میریزن تا قیمت محصولات کشاورزی بخاطر عرضه بیشتر از تقاضا افت نکنه در صورتی که کلی گرسنه در جهان داریم

      توی ایران هم علیرغم تمام شعارها در این زمینه از نظام سرمایه داری امریکا الگوبرداری شده مثله از معدوم کردن سیب زمینی و پیاز که تو خبر ها دیدید یا زنده بگور کردن جوجه ها و الی آخر … عرضه رو کنترل میکنن تا تقاضا افزایش پیدا کنه تا منجر به افزایش قیمت بشه قیمتا رو همینجوری یک شبه نجومی میکنن مرغ رو کمیاب میکنن با احتکار و انبار کردن هر جنسی که فکرش رو بکنید از ماشین و موتورسیکلت و لوازم پزشکی و دارو بگیر تا خوراک و محصولات کشاورزی

      کثیف تر از نظام سرمایه داری توی دنیا وجود نداره

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. Farzad

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        موافقم ، بدترین ایراد نظام سرمایه داری هم فاصله زیاد غنی و فقیر و توزیع ناعادلانه ثروته ، ۸۲ درصد ثروت جهان در اختیار یک درصد از مردم کره زمینه ، این یعنی عمق فاجعه .

        موافقم 13
        مخالفم 2
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        آقای ارسلان نازنین
        چی میگی !
        این حرف‌هارو از کجا در میاری !
        خوبه کامنت من قابل رویت و خوانا نوشته شده ، پسر خوب !
        این درختان کاشته و پرورش پیدا میکنند برای همین کار !
        چرا از خودت حرف در میاری و به کامنت من نصبت میدی !
        تو ایران خودمون و گیلان هستند کشاورزانی که درخت مخصوص برای کارخانه‌های کاغذ میکارند و میبرند و حدوداً ۸ سال هم زمان میبره از کاشت تا برداشت !

        موافقم 11
        مخالفم 7
    4. abdi_porsche fan

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (496 ديدگاه)

      لایه ازون روبه بهبود رفته که خبر خوبی هست

      موافقم 3
      مخالفم 3
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    دقیق نمیدونم ولی فکر میکنم در ایران چندتا کارخانه‌ی تولید فوم داشته باشیم که زیر گروه مجموعه‌ پتروشیمی دولتی هستند که تو همین دوره‌ی بد اقتصادی ، درآمدهای میلیارد دلاری دارند !
    اول هر سال که میشه همین یک ماه دیگه‌ی خودمان یعنی فروردین و اردیبهشت هر سال ، شرکت‌های موفق دولتی و خصوصی معرفی میشوند با درآمدهاشون که همیشه پتروشیمی و فولادی‌ها در هر شهری جزو موفق‌ترین‌ها و ثروتمندترین‌ها هستند !
    البته شرکت‌های داروسازی و نوبنیاد به همراه شرکت‌هایی که با فروش اینترنت و متعلقاتش سروکار دارند هم بسیار موفق هستند !

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. محمد رستمی نژاد

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (733 ديدگاه)

      آقا نوید برادر گُل ما
      میشه بگید شما چه کاره هستید
      فکر کنم یک بار گفتید دانشجو هستید؟؟؟ یا اینکه چند سالتان است
      درست نمیدونم ?????
      البته ببخشید جسارت میکنم ها.
      چون با شخصیت شما آشنا بودم
      از اینکه آدم شوخ طبعی هستید پرسیدم
      فقط از روی کنجکاوی

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        خیر محمد جان
        من نگفتم دانشجو هستم ! ، بودم و گذشته .

        موافقم 4
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا