هیوندای

محصولات N پرفورمنس هیوندای در راه‌اند

هیوندای چند وقتی است که بخش عملکردی خود را بنام N Performance تأسیس کرده است. حال خبر رسیده که این بخش با معرفی i30 N با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و دو مدل دیگر طی دو سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین احتمالاً تا قبل از پایان دههٔ جاری یک رقیب برای فورد فی‌یستا ST هم به این جمع اضافه خواهد شد. انتظار می‌رود هیوندای i30 N در ماه جولای امسال رونمایی گردد یعنی دو سال پس از تأیید پروژهٔ ساخت آن در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵. این در حالی است که رئیس بخش عملکردی هیوندای آقای «آلبرت بیِرمن» که قبلاً رئیس بخش M پاور ب‌ام‌و بوده، گفته است محصولات بعدی N هیوندای نیز در راه هستند. وی گفته است که یکی از این محصولات امسال به بازار خواهد آمد درحالی‌که عرضهٔ سه محصول دیگر در سال آینده برنامه‌ریزی شده و این روند تا سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت.

احتمالاً مدل N بعدی هیوندای که پس از i30 N معرفی خواهد شد، نسخهٔ داغ و اسپرتی از نسل آیندهٔ ولوستر خواهد بود. کوپهٔ عجیبی که از سال ۲۰۱۴ به بازار آمده است. همچنین هیوندای قصد دارد به‌زودی نسخهٔ فست‌بک مدل i30 را هم معرفی کند و بنابراین پیش‌بینی می‌شود که سومین عضو خانوادهٔ N هیوندای یک نسخهٔ عملکرد بالا از i30 فست‌بک باشد. این خودرو هنوز هم نمونه‌ای پنج‌در است اما شیک‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. نسخهٔ استاندارد i30 فست‌بک در اواخر تابستان امسال رونمایی خواهد شد. به نظر می‌رسد هیوندای این مدل را به تقلید از هوندا سیویک لیفت‌بک طراحی کرده و نسخهٔ N آن‌را برای رقابت با سیویک تایپ R در نظر گرفته است.

گفته می‌شود نسخهٔ N این مدل در سال ۲۰۱۹ معرفی خواهد شد اما هم‌اکنون می‌توانید پیش‌نمایشی احتمالی از آن‌را در این رندر مشاهده کنید. به‌احتمال‌زیاد I30 N فست‌بک با بدنه‌ای اسپرت و تهاجمی از نسخهٔ استاندارد متمایز خواهد شد. همچنین این مدل می‌تواند قدرت بیشتری از i30 N معمولی داشته باشد زیرا بیرمن اعلام کرده که تیمش توانسته در پروتوتایپ‌ها، قدرت‌های بسیاری بالایی را از موتور چهار سیلندر هیوندای بیرون بکشد. او گفته که ما سال گذشته توانستیم به ۳۸۰ اسب بخار قدرت در این موتور دست پیدا کنیم اما این یک پروتوتایپ و نمونه‌ای آزمایشی بوده و هیچ برنامه‌ای برای تولید آن نداریم.

بخش N هیوندای تمایلی به استفاده از این میزان قدرت ندارد تا i30 N را در برابر مگا هاچ‌بک‌هایی مانند آئودی RS3 و مرسدس بنز A45 قرار بدهد. بیرمن در این رابطه گفته است: «ما هنوز در بازار تثبیت نشده‌ایم. ما فعلاً می‌خواهیم این راه را آغاز کنیم و فعلاً به‌صورت محدود عمل خواهیم کرد. به نظر من استفاده از قدرت‌های بالا در ابتدای راه، عمل هوشمندانه‌ای نیست». بااین‌حال محصولات N هیوندای هنوز هم از سطح قدرت قابل قبولی بهره‌مند خواهند بود به‌گونه‌ای که گفته شده i30 N فست‌بک حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. همچنین این ماشین از یک شاسی بسیار اسپرت استفاده خواهد کرد که می‌تواند شامل فاصلهٔ عرضی بیشتر محور جلو گردد.

همچنین انتظار می‌رود تا پیش از دههٔ جاری، بخش N هیوندای خانوادهٔ محصولات خود را با نسخهٔ داغ i20 گسترش دهد. این مدل به‌احتمال‌زیاد در دو نسخهٔ پنج‌در و سه‌در کوپه به‌عنوان رقیبی برای فورد فی‌یستا ST به بازار خواهد آمد درحالی‌که از حمایت تیم رالی قهرمانی جهان هیوندای نیز بهره‌مند خواهد بود. دراین‌ارتباط وقتی از بیرمن پرسیده شد که آیا بخش N خودرویی کوچک‌تر از i30 را هم ارائه خواهد یا نه در پاسخ گفت: «البته، چرا ما خودمان را محدود کنیم؟ آن‌هم وقتی در بخش هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت داغ بازار خوبی وجود داشته و خودروهایی چون فولکس‌واگن پولو GTI، فورد فی‌یستا ST و پژو ۲۰۸ GTI در آن حضور دارند و حتی تویوتا هم قصد دارد با یاریس GRMN به آن‌ها بپیوندد».

مدل داغ هیوندای i20 N از نسخهٔ تقویت‌شدهٔ پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو استفاده خواهد کرد که احتمالاً حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. این یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو خواهد بود و احتمالاً برخی نسخه‌های آن مجهز به دیفرانسیل الکترونیکی خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    منتظر i20 N مونتاژ کرمان موتور با قیمت فقط ۱۸۵ میلیون تومان، هستیم ? نقدم بخرین، ۵ تومن تخفیف میدن ?? البته بدون دیفرانسیل الکترونیکی ، سانروف، ایربگ‌های جانبی، روکش چرم صندلی و. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. #ali.m#

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    اگه صنعت خودروی ایران هم به جای مونتاژ و فرغون سازی ،تقلب و دزدی از همون اول درست گار میکرد الان ما داشتیم مثل کره ای ها تو بزرگترین بازار دنیا ماشین میفروختیم .
    حیییف
    ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI . TUNING

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    پیشرفتی که در خودروسازی کره دیدم جای دیگه ای ندیدم
    نباید ماشینای کره ای رو دست کم گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Raha

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    هیوندای از هر کمپانی یکی رو استخدام کرده :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sunmartin

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    آلبرت بیرمن هیوندای زیر رو کرد و dna محصولات آلمانی به کره ای ها انتقال داد 300 اسب برای مدل فست بک n30 کافیه و نیازی به موتور 426 اسبی نیست که هیوندای ساخته هنوز خودشون تثبیت نکردن فروش بالا وکیفیت دارند ادعایی هم ندارند کیا موتورز در کیفیت زبانزد شرکت های خودوریی شده و طراحی های جناب gg و شرایر نقل هر محفل خودوریی این دو خودرو ساز دارند راه درست طی میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا