داستان جالب همکاری کرایسلر و لامبورگینی

کرایسلر TC ساخت مزراتی را معمولاً یک خودروی به درد نخور گران‌قیمت می‌دانند که باعث شد شهرت این برند ایتالیایی لکه دارد شود؛ اما حتی اوضاع می‌توانست بدتر از این‌ها هم باشد.


باب لوتز مدیر اسبق کرایسلر که برای رود اند تراک می‌نویسد فاش کرد همین اتفاق می‌توانست برای لامبورگینی هم بیفتد! آن‌گونه که لوتز می‌گوید، کرایسلر در سال 1987 لامبورگینی را با مبلغ 25 میلیون دلار خرید و لی لاکوکا اهمیتی به تاریخچه یا میراث لامبورگینی نمی‌داد.


لاکوکا می‌خواست سریع به سرمایه برسد و از لوتز خواسته بود تا لامبورگینی را به تریم سطح بالای کرایسلر تبدیل کند. لوتز و طرفدارانش در کرایسلر از این ایده‌ها وحشت‌زده شده و سریعاً تصمیم گرفتند تا به نوعی این پروژه را خراب کنند. البته آن‌ها با اطاعت بد از دستورات لاکوکا چنین کاری را انجام دادند.

لوتز به عنوان بخشی از تلاش‌های خود پیشنهاد کرد تام گیل معاون رئیس بخش طراحی کرایسلر یک نسخه‌ی به اصطلاح لامبورگینی ادیشن از K کار را بسازد. لوتز به گیل گفته بود این خودرو را به حدی دیوانه‌وار طراحی کند که حتی لاکوکا هم به بد بودن ایده‌ی خود پی ببرد.

گیل کار را شروع کرد و نسخه‌ای از لامبورگینی بر پایه‌ی کرایسلر ایمپریال ساخت. لوتز می‌گوید این خودرو ارتفاع کمتر، رنگ بدنه‌ی قرمز روشن و رینگ‌های لامبورگینی را داشت. کابین نیز سریعاً سرهم‌بندی شده و ظاهراً دارای چرم نرم و پشت‌سری‌های با لوگوی لامبورگینی بود. لوتز می‌گوید نتیجه‌ی نهایی همانند توهین به مقدسات بود اما خب آن را زیباترین خودروی K کار عمر خود می‌دانست.


البته این خودرو هرگز تولید نشد ولی داستان خرید لامبورگینی توسط کرایسلر کاملاً هم سرراست نبوده زیرا لوتز می‌گوید مهندسان شرکت وظیفه‌ی تبدیل پیشرانه‌ی 10 سیلندر 8 لیتری تراک به نمونه‌ای سبک‌وزن برای داج وایپر را داشته‌اند. اگر کرایسلر می‌خواست این کار را به تنهایی انجام دهد نه کارها به سرعت پیش می‌رفت و نه هزینه‌ها پایین می‌آمد اما خب با سپردن کار به لامبورگینی همه‌چیز به خوبی پیش رفت.


البته مالکیت کرایسلر بر لامبورگینی عمر کوتاهی داشت و این برند در سال 1994 فروخته شد. نهایتاً هم لامبورگینی زیر چتر حمایتی فولکس‌واگن قرار گرفت و الان هم در جایگاهی است که همگان از آن آگاهی دارید.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

5 دیدگاه

  1. Ahmad
    سوابق: (1078 دیدگاه) ,

    همیشه یه عده عاقل نمیتونن جلوی خرابکاری یه دیوونه رو بگیرن ولی خب خدا رو شکر در مورد لامبورگینی این اتفاق افتاده

    پاسخ
  2. OMID
    سوابق: (908 دیدگاه) ,

    خدارو شکر😰
    البته از دیابلو‌ نمیشه گذشت …
    گفتم وایپر چرا انقد خوبه ، نگو دستپخت لامبورگینیه:)

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (834 دیدگاه) ,

      بزرگترین خدمتش به کرایسلر خریدن جیپ از amc بود.

      پاسخ
  3. کافر مقدس
    سوابق: (576 دیدگاه) ,

    وایپر چه ربطی ب لامبو داشت الان!

    وایپر 1991 استارت خرده تو Conner Avenue Assembly میشیگان . پرتوتایپ ش هم برمیگرده به 1989 هفتاد و پنج درصد قطعات ش هم تو آمریکا تولید میشده مدل های مختلف مدلهای 2010 ب قبل که 100 % قطعات ساخت آمریکا بود

    یه جور ایرانی جماعت سینه چاک کشورهای دیگه ن که آدم از بقل شاخ در مییاره ! چقدر خفنیم ما !

    پاسخ
  4. Hemichan
    سوابق: (680 دیدگاه) ,

    “البته این خودرو هرگز تولید نشد ولی داستان خرید لامبورگینی توسط کرایسلر کاملاً هم سرراست نبوده زیرا لوتز می‌گوید مهندسان شرکت وظیفه‌ی تبدیل پیشرانه‌ی 10 سیلندر 8 لیتری تراک به نمونه‌ای سبک‌وزن برای داج وایپر را داشته‌اند. اگر کرایسلر می‌خواست این کار را به تنهایی انجام دهد نه کارها به سرعت پیش می‌رفت و نه هزینه‌ها پایین می‌آمد اما خب با سپردن کار به لامبورگینی همه‌چیز به خوبی پیش رفت. ”
    توضیح خوبی بود
    ولی کامل نبود
    دلیل وحشتناک بودن موضوع دور شدن کرایسلر از اصالتش بود
    طبق سنت کرایسلر فقط یه ماسل کار میتونه به عنوان خودروی پرفورمنس شرکت باشه و ازونجایی که قبلا داج چلنجر این کار رو به خوبی انجام داده بود چلنجر انتخاب شده بود
    به حدی شرکت روی این موضوع حساس بود که برای تولید وایپر هم مخالفت زیادی شد تا حدی که میگفتن به رقیب چلنجر تبدیل میشه ولی باب لوتز به دنبال ساخت رقیب کوروت بود برای همین از شلبی که اون سالها با کرایسلر کار میکرد کمک گرفتن و طراحی الگو گرفته شده ی وایپر از روی شلبی دیتونای ۱۹۷۱ شروع شد از طرفی این موضوع باعث میشد لاکوکا دیگه سراغ لامبورگینی نره و از لامبورگینی فقط برای کاهش هزینه ی طراحی موتور وایپر که بر پایه ی مگنوم وی ۱۰ ساخته شده بود کمک بگیره
    البته ساخت بدنه ی دیابلو کار کرایسلره
    پایان .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.