کلاس بندی بدنه خودروها یک موضوع مهم و پر بحث است که بر اساس فراوانی و گوناگونی خودروهای حال حاضر و تفاوت فرهنگها و معیارهای دستهبندی مختلف در کشورها، انجام میشود. این کلاسبندی بر اساس معیارهای مختلفی انجام میشود از جمله حجم موتور، نوع بدنه، و سایر ویژگیهای فنی و ظاهری خودرو. در این مقاله از سری مقالات آموزش پدال، قصد داریم به بررسی و مقایسه دو کلاس خودرویی فراموش شده، یعنی شوتینگ بریک و استیشن واگن بپردازیم. این دو نوع خودرو اغلب به عنوان گزینههای محبوب برای افرادی که به دنبال فضای باربری بیشتر و کاربری چندمنظوره هستند، شناخته میشوند. در ادامه، به بررسی و توضیح تفاوتهای طراحی، کاربری و ویژگیهای این دو نوع خودرو خواهیم پرداخت. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ، از کیا پروسید تا فراری FF
خودروی شوتینگ بریک چیست؟
شوتینگ برک (Shooting-brake) یک نوع بدنه خودرو است که اصطلاحاً به نام شوتینگ بریک شناخته میشود. این واژه اصلیت خود را در واگنهای کشیده شده توسط اسب دارد که در قرن نوزدهم برای جابجایی گروههای تیراندازی و شکار مورد استفاده قرار میگرفتند. این خودروها دارای فرم اسپرت و کوپه مانند هستند و عموماً دو در و طولانیتر از خودروهای استیشن است.
فراری FF ،ولوو ES1800، آستونمارتین DB5 و DB6 شوتینگ برک، شورولت کوروت شوتینگ برک، CLS شوتینگ برک و… چند نمونه از خودروهای این کلاس هستند.
تفاوت خودروهای شوتینگ بریک و استیشن چیست؟
شوتینگ برک (Shooting Brake)
- شوتینگ برک اصطلاحی است که در ابتدا برای خودروهایی با طراحی و شکلدهی خاص به کار میرفت که دارای سقف خمیده و منحنی بودند. اما امروزه به هر خودروی کوپهای با سقف بلند و سقف پهن که دارای درب عقب بزرگ است، شوتینگ بریک گفته میشود.
- این نوع خودروها عموماً ظاهر زیبا و خطوط اسپرت دارند و قابلیت حمل بار و بستههای بزرگ را نیز دارند.
- خودروهای شوتینگ برک معمولا موتورهای حجیم و قدرتمند دارند
همچنین بخوانید: نگاهی به اولین شوتینگ بریک الکتریکی دنیا
استیشن (Station Wagon)
- استیشن واگن یا استیشن، از نظر طراحی و ابعاد، بزرگتر و فضای باربری بیشتری نسبت به شوتینگ بریک دارد.
- این خودروها عموماً برای حمل بار و مسافران زیاد مناسب هستند و فضای داخلی بزرگ و راحتی را فراهم میکنند.
- استیشنها معمولاً در بازار خودروهای خانوادگی و پاسخگو به نیازهای روزمره مردم محسوب میشوند.
- استیشنها معمولا داری موتورهای کم مصرف و اقتصادی هستند.
به طور کلی، شوتینگ بریکها به دلیل ظاهر اسپرت و جذابشان معمولاً به عنوان گزینهای شیک، لوکس و اسپرت در نظر گرفته میشوند، در حالی که استیشنها به دلیل فضای باربری بزرگتر و قابلیت حمل بار بیشتر، برای استفاده روزانه و خانوادگی مناسبتر هستند.
پیام
۲ اسفند ۱۴۰۲تو اینا مرسدس برای خودش یه کشتی هست
net
۲ اسفند ۱۴۰۲طراحی ماشین استیشن و شوتینگ بریک بد هست و شبیه ماشین جنازه کش هست
mercedes
۲ اسفند ۱۴۰۲منم علاقه ندارم ، ولی برای سفر عالی هست و داخل کابین بزرگ تر هست.
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۴۰۲کلاس اتاقی که طرفدارانش مُرَفَهان بیدرد نام دارد!!!
CLS شوتینگ برک دو سه تایی تو ایران پلاک ملی داریم و چندباری هم از نزدیک دیدم ، خدایی جذابیتی ندیدم در اون ، البته از عقب نه از جلو 🤪 !
Reza Waffen SS
۲ اسفند ۱۴۰۲چه دلبری میکنه CLS
حسین
۲ اسفند ۱۴۰۲یه نمونه CLSمدل ۲۰۱۳ شوتینگ بریک دیدم که صاحبش ۱۵ میلیارد گذاشته بود.
۲ اسفند ۱۴۰۲لندکروز و ولوو xc90 بهتره تو اون رنج پس😐
Piero Ferrari
۲ اسفند ۱۴۰۲Ferrari FF
آخ جووووون
۲ اسفند ۱۴۰۲ای خدا یعنی میشه یه روز ما و همه مردم هر خانواده یه بنز یا ماشین آلمانی داشته باشیم (البته قبلش فرهنگ ، جنبه و تواضعش رو)میمرم واسه ماشینای آلمانی و سوئدی.
𝐀𝐥𝐢
۲ اسفند ۱۴۰۲به نظرم ff از همشون زیباتره
Taha Ayoobi
۲ اسفند ۱۴۰۲فقط cls
Dan
۳ اسفند ۱۴۰۲کلا سبک اندرریتدیه بنظرم
Amir
۱ فروردین ۱۴۰۳بهترین شوتینگ برک فراری ff
بهترین استیشن بی ام و سری 5 تورینگ