آموزشمقالات

اورهال خودرو یا تعمیر اساسی موتور چیست و چه زمانی انجام می‌پذیرد؟

اگر به دنبال اطلاع از روند اورهال خودرو یا همچنین تعمیر اساسی موتور هستید خواندن این مقاله را از دست ندهید.
اورهال خودرو / تعمیر اساسی موتور

اورهال به مجموعه‌ای از اقدامات لازم برای تعمیر خودرو اطلاق می‌شود و شامل بخش‌های مختلف از جمله بدنه، سیستم تعلیق، کابین، قوای محرکه و… است. البته معمولاً در کشور ما اورهال خودرو با تعمیر اساسی موتور شناخته می‌شود و ما نیز در این مقاله روی همین موضوع تمرکز خواهیم داشت. اورهال خودرو را می‌توان کابوس مالکان وسایل نقلیه دانست چراکه روندی زمان‌بر است و می‌تواند هزینه‌های سنگینی را نیز در بر داشته باشد؛ اما آیا از اورهال یا تعمیر اساسی موتور آگاهی دارید؟ چه عواملی باعث می‌شوند که اورهال امری ضروری باشد؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سؤالات را بدانید با ما همراه باشید.

اورهال خودرو چیست؟

اورهال یا تعمیر اساسی موتور معمولاً زمانی صورت می‌پذیرد که بخش فنی و قوای محرکه وسیله نقلیه مشکلات جدی داشته باشد. به‌طورکلی خودروهای قدیمی با کارکرد بالا می‌بایست اورهال شوند تا به شرایط بهتر و اولیه بازگردند. در زمان اورهال خودرو مکانیک اکثر قطعات پیشرانه را باز کرده و سپس وضعیت قطعات داخلی را بررسی می‌کند تا ریشه مشکلات را یافته و آن‌ها را رفع نماید. قطعات داخلی همچون رینگ پیستون‌، بلبرینگ‌ها، واشر سر سیلندر، یاتاقان، میل بادامک و… شاید نیازمند تعویض در زمان تعمیر اساسی موتور باشند هرچند همان‌طور که گفته شد تعویض یا عدم تعویض این قطعات به شرایط آن‌ها و ریشه مشکل بستگی دارد.

مکانیک همچنین سطوح مختلف پیشرانه و قطعات را پاک خواهد کرد تا هرگونه رسوب و جرم از روی آن‌ها پاک شود. نهایتاً یک مکانیک خبره به سطوح داخلی قطعات و به ویژه سیلندر نیز دقت می‌کند تا از آب‌بندی کامل رینگ پیستون‌ها با دیواره سیلندرها اطمینان حاصل نماید. برخی از مشکلاتی که ممکن است منجر به تعمیر اساسی موتور یا اورهال خودرو شوند به شرح زیر هستند:

  • کاهش شدید عملکرد پیشرانه
  • قطعات دارای شکستگی، نشتی یا معیوب در پیشرانه
  • کاهش قابل‌توجه میزان روغن‌موتور حتی زمانی که نشتی وجود ندارد
  • داغ کردن مکرر پیشرانه

انواع اورهال خودرو و تعمیر اساسی موتور

به‌طورکلی دو نوع تعمیر اساسی موتور وجود دارد که شامل اورهال بخش بالایی پیشرانه و اورهال کامل است.

  • اورهال بخش بالای پیشرانه

در حالت اول تنها نیمه بالایی پیشرانه بدون بیرون کشیدن کل مجموعه از فضای پیشرانه باز می‌شود. این فرایند معمولاً زمانی صورت می‌پذیرد که قطعات دارای مشکل در دسترس هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. از جمله قطعاتی که در زمان اورهال بخش بالای پیشرانه تعویض می‌شوند می‌توان به سر سیلندر، واشر سر سیلندر، سوپاپ‌، بخش‌های مختلف سیلندر و… اشاره کرد.

  • اورهال کامل

تعمیر اساسی موتور یا اورهال کامل زمانی صورت می‌گیرد که پیشرانه به‌طور کامل از خودرو باز شده و قطعات آن جدا شوند. در این فرایند معمولاً ریشه اصلی مشکل به سختی پیدا می‌شود و به همین خاطر باید کل پیشرانه از خودرو باز شود. اورهال کامل نیازمند زمان و هزینه بیشتر است. در تعمیر اساسی موتور بخش‌هایی که تعویض می‌شوند معمولاً شامل میل‌لنگ، رینگ پیستون‌، یاتاقان‌، بلوک پیشرانه، مجموعه تسمه تایم یا زنجیر تایم و دیگر قطعات ضروری هستند.

چه زمانی باید اورهال را انجام داد؟

اگرچه برخی مشکلات پیشرانه نیازی به اورهال ندارند اما گاهی اوقات مالک مجبور به تعمیر اساسی موتور خواهد بود. این فرایند معمولاً در خودروهای قدیمی به ویژه محصولاتی با سن بیش از ۱۰ سال و مدل‌هایی با کارکرد بسیار بالا صورت می‌پذیرد. درصورتی‌که مشکلات ذکر شده در ادامه را تجربه می‌کنید و یا چراغ‌های هشدار خودرو به‌صورت مکرر روشن می‌شود بهتر است به یک مکانیک باتجربه مراجعه نمایید تا با راهنمایی شما از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

  • دود سفید اگزوز

دود سفید اگزوز به این معنی است که روغن وارد سیلندر شده و به همراه مخلوط سوخت و هوا در زمان احتراق می‌سوزد. این امر می‌تواند حاکی از خرابی یا شکستگی رینگ پیستون‌ها باشد. البته دود سفید ناشی از این مشکل را نباید با بخارآب خارج شده از اگزوز در زمستان یا هوای بارانی اشتباه گرفت.

  • مصرف اضافی روغن‌موتور

یکی دیگر از نشانه‌های فرا رسیدن اورهال خودرو یا تعمیر اساسی موتور مصرف بیش از حد روغن‌موتور است. اگر مکرراً مجبور به اضافه کردن روغن به پیشرانه هستید یا چراغ هشدار فشار روغن روشن می‌شود احتمالاً در قوای محرکه نشتی وجود دارد یا اینکه رینگ پیستون‌ها آسیب دیده‌اند. رینگ پیستون‌های معیوب و خراب می‌توانند باعث نشتی روغن به محفظه احتراق شوند.

  • داغ کردن مکرر پیشرانه

داغ کردن پیشرانه می‌تواند به خاطر نشتی در رادیاتور رخ دهد اما دلیل دیگر آن‌هم واشر سر سیلندر خراب است که باعث می‌شود مایع خنک‌کننده وارد محفظه احتراق شود. داغ کردن پیشرانه جزو مشکلات بسیار جدی وسیله نقلیه است که می‌تواند به سایر بخش‌ها نیز آسیب جدی وارد کند. اگر چراغ هشدار دمای خودرو روشن می‌شود حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن به یک مکانیک مراجعه کنید.

  • دود سیاه اگزوز

وجود دود سیاه در اگزوز یکی از نشانه‌های نیاز خودرو به اورهال یا تعمیر اساسی موتور است. دود سیاه به خاطر وجود کربن در پیستون‌ها و سوپاپ‌های ورودی ایجاد می‌شود. در حین احتراق و به ویژه زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید این کربن از اگزوز خارج خواهد شد. کربن همچنین باعث خفه شدن پیشرانه می‌شود چراکه فرایند احتراق به‌طور کامل رخ نمی‌دهد. این امر کاهش راندمان پیشرانه و افزایش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

  • کاهش عملکرد و شتاب پیشرانه

اختلال در فرایند جرقه‌زنی و احتراق زمانی رخ می‌دهد که نسبت هوا به سوخت در سیلندر پیشرانه به‌طور مناسب رعایت نشده باشد و یا اینکه شمع خودرو وظیفه خود در اشتعال مخلوط سوخت و هوا را به خوبی انجام ندهد. این حالت می‌تواند باعث عملکرد ناهنجار پیشرانه در دورهای پایین یا هنگام شتاب گیری شود و حتی خاموش شدن خودرو را نیز در پی داشته باشد. اگر این مشکل به خاطر شمع‌های مستهلک رخ دهد تعویض شمع‌ها فرایندی راحت خواهد بود اما شاید پیستون‌های شکسته و رینگ‌ پیستون‌های معیوب علت مشکل باشند که در نهایت تعمیر اساسی موتور را به مالک تحمیل خواهند کرد

  • صداهای عجیب پیشرانه

صداهای ناک یا ضربه شاید نشان دهنده وجود فاصله زیاد بین میل‌لنگ و سایر قطعات باشد. همچنین در صورت خرابی رینگ پیستون‌ها یا دسته‌موتورها نیز صدای خاصی به گوش خواهد رسید. اگر از پیشرانه صداهای عجیبی به گوش می‌رسد حتماً به یک مکانیک مراجعه کنید.

آیا اورهال خودرو و تعمیر اساسی موتور ارزش دارد؟

قبل از سبک سنگین کردن این موضوع مطمئن شوید که با یک مکانیک باتجربه و خبره در این زمینه مشاوره کرده‌اید تا بهترین تصمیم را بگیرید. همچنین فاکتور مهم در زمان اورهال خودرو و تعمیر اساسی موتور قیمت قطعات و دستمزد مکانیک است که باید آن را در نظر داشته باشید. در برخی کشورها انجام چنین فرایندی توجیه اقتصادی چندانی ندارد و حتی برخی افراد خرید خودروی دیگر بجای تعمیر اساسی موتور خودروی قبلی را توصیه می‌کنند.

هزینه اورهال خودرو

هزینه اورهال و تعمیر اساسی موتور به عوامل مختلفی از جمله نوع پیشرانه، کلاس خودرو و تکنولوژی بکار رفته در آن بستگی دارد. در بخش هزینه تعمیرات خودرو مجله پدال می‌توانید اجرت و دستمزد تعمیر خودروهای مختلف را مشاهده بفرمایید. برای مثال تعمیر کامل موتور خودروی دنا بر اساس نرخ‌های اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال قبل حدود ۵.۱ میلیون تومان بوده درحالی‌که این رقم برای خودروهای پژو پارس و کوییک به ترتیب ۳.۶ و ۳.۳ میلیون تومان اعلام شده است. البته این مبالغ توسط اتحادیه اعلام شده و شاید در زمان تعمیر اساسی موتور با هزینه‌ها و دستمزد بیشتری مواجه شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2738 ديدگاه)

    آقای پدال دود سفیداگزوز به معنی ورود سیال خنک کننده به داخل سیلندر هست نه روغن
    روغن که به سیلندر درز کنه دود آبی میشه

    موافقم 5
    مخالفم 14
    1. زیزیگولو

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5536 ديدگاه)

      در هر دو حالت آب‌سوزی و روغن‌ سوزی دود اگزوز سفید هستش و باید زودتر بهش رسیدگی بشه

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2738 ديدگاه)

        دود روغن سوزی آبیه زیزیگولو و اتفاقا در مواردی آبی خیلی خوشرنگی هم هست که کاملا با سفید فرق داره اما اگه بخوای ادامه بدی من نیستم

        موافقم 9
        مخالفم 11
        1. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          باشه مازیار این مقاله دروغ گفته منم که الکی میگم و مکانیکها هم هیچی حالیشون نیستش!!! پس بی خیال 😉

          موافقم 12
          مخالفم 4
        2. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          جوسازی رو بزار برای کس دیگه
          هیچ مکانیکی نیست که ازش بپرسی دود روغن سوزی چه رنگه و نگه آبی
          رفتی بیرون امتحان کن

          یه لینک هم گذاشتم که مشخصا به انواع رنگ دود اگزوز اشاره کرده بود اما مثل اینکه به مذاق آقایون خوش نیومد
          این لینک خود پدال هست ببین
          https://www.pedal.ir/training/white-smoke-car-exhaust/

          موافقم 4
          مخالفم 12
        3. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار روغن سوزی ماشین علائمش مشخصه حالا هی گیرده بده به اون رنگ آبیه تو جعبه مداد رنگی 🤦 الآن که باهم تو خیابون نیستیم که بریم یه گاراژ پیدا کنیم و از مکانیک بپرسیم ولی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

          https://www.hamrah-mechanic.com/mag/white-exhaust-smoke/

          موافقم 14
          مخالفم 0
        4. KAIZEN

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3584 ديدگاه)

          دود آبی = روغن سوزی
          دود سفید = ورود آب به محفظه احتراق
          دود سیاه = خام سوزی یا تنظیم نبودن موتور یا درصد بیشتر سوخت نسبت به هوا

          موافقم 6
          مخالفم 8
        5. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          لینک خودت رو هم نخوندی؟!!

          ((دقت داشته باشید دلیل دود سفید اگزوز ماشین معمولا روغن‌سوزی گیربکس است))
          این توش نوشته

          حالا یه زحمت بکش سرچ کن:
          دود آبی اگزوز
          علت دود آبی از اگزوز
          دود آبی نشانه چیست؟
          چرا اگزوز آبی می‌دودد؟
          و یا هر شکلی که مایلی
          اگه تو یکیش اشاره به روغن سوزی نداشت بیار اینجا کپی کن
          من انجام دادم اما منتشر نشد
          شما امتحان کن

          موافقم 3
          مخالفم 8
        6. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          حالا هی گیر بده به مدادرنگی!!

          فرافکنی نشونه خوبی نیست
          هر کلمه ای خارج از بحث نشونه کمبود داخل بحثه

          موافقم 1
          مخالفم 8
        7. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار در نهایت اینکه فقط دیدن دود غیر معمول و مقایسه اون با جعبه مدادرنگی نشونه اصلی روغن سوزی موتور نیستش ……. مهمترین نشونه های روغن سوزی موتور کاهش سطح روغن موتور و همینطور وجود دوده چرب انتهای لوله اگزوز و روغنی شدن سر شمع‌ها هستش و من اینا رو چند بار از نزدیک دیدم ….. مازیار جان بقول خودت کفایت مذاکرات 😉

          موافقم 7
          مخالفم 0
        8. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار زمانی که روغن به هر دلیلی به محفظه احتراق نفود کنه ( چه روغن موتور و چه روغن گیربکس) باعث دود کردن غیر معمول میشه که میتونه از علائم روغن سوزی باشه و اگر واقعاً موتور به روغن سوزی افتاده باشه در نهایت مهمترین علائمش کاهش سطح روغن موتور یا سطح روغن گیربکس و چرب شدن انتهای لوله اگزوز و روغنی شدن سر شمعها هستش …… ولی الآن تغیر موضع دادی و تو کامنتت داخل پرانتز یه جمله نوشتی که مفهومش اینه که دود روغن سوزی با روغن موتور تو محفظه احتراق یه رنگه و دود روغن سوزی با روغن گیربکس تو محفظه احتراق یه رنگ دیگه هستش و همچنان گیر دادی به جعبه مدادرنگی 🤦 مازیار جان دیگه واقعاً کفایت مذاکرات 😂

          موافقم 8
          مخالفم 0
        9. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          کاهش سطح روغن و دوده چرب انتهای اگزوز و روغنی شدن شمع ها و دلایل دیگه که خودت چند بار دیدی همه درست و به جای خود

          اما بحث ما راجع به تشخیص از رنگ دوده، سفید و آبی که هرکدوم نشونه خاصی هست

          ماشالا دوستان هم راجع به یه همچین موضوع واضحی همگی روزه سکوت گرفتن بجز کاربر KAIZEN که یه اشاره ای کرد

          مدادرنگی😄

          موافقم 0
          مخالفم 6
        10. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          یعنی میگی رنگ دود سوختن روغن موتور با روغن گیربکس تو محفظه احتراق موتوری که به روغن سوزی افتادن متفاوته 🤦

          موافقم 7
          مخالفم 0
        11. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          من تغییر موضع دادم یا شما که بحث رنگ دود رو به کاهش سطح روغن و چرب شدن شمع کشوندی؟

          ((در هر دو حالت آب‌سوزی و روغن‌ سوزی دود اگزوز سفید هستش))

          بحث از این شروع شد و من هم گفتم خیر رنگ دود روغن سوزی آبی هست

          شما ظاهرا به هیچ وجه حاضر نیستی اشتباه خودت رو بپذیری ولو به قیمت خارج شدن از بحث، البته این دفعه اول نیست قبلا هم وقتی توی درگ جای راننده ها عوض شد شما گفتی راننده ناشی بود(در مورد یکی از دو اتومبیل!) و صراحتا گفتی اگه تا فردا هم بگی من سر حرف خودم هستم!!
          عزیزم همه اشتباه می‌کنن این اصلا مهم نیست

          موافقم 0
          مخالفم 7
        12. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          لطفا پای گیربکس رو وسط نیار و شلوغش نکن

          رنگ دود روغن سوزی موتور آبی هست، روغن سوزی موتور یعنی زمانی که بخاطر شکستگی یا سائیدگی رینگ های پیستون، روغن از پائین به داخل محفظه احتراق راه پیدا می‌کنه و بهمراه سوخت می‌سوزه در این حالت دود اگزوز آبی میشه

          موافقم 0
          مخالفم 7
        13. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          حتی با ده بار تکرار جعبه مدادرنگی چیزی عوض نمیشه عزیزم
          من از رنگ آبی حرف میزنم و شما از رنگ سفید
          تو مدادرنگی شما همه آبی هست؟

          موافقم 0
          مخالفم 7
        14. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار این عین کامنتی هستش که گذاشتی :
          👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

          لینک خودت رو هم نخوندی؟!!

          ((دقت داشته باشید دلیل دود سفید اگزوز ماشین معمولا روغن‌سوزی گیربکس است))
          این توش نوشته

          حالا یه زحمت بکش سرچ کن:
          دود آبی اگزوز
          علت دود آبی از اگزوز
          دود آبی نشانه چیست؟
          چرا اگزوز آبی می‌دودد؟
          و یا هر شکلی که مایلی
          اگه تو یکیش اشاره به روغن سوزی نداشت بیار اینجا کپی کن
          من انجام دادم اما منتشر نشد
          شما امتحان کن

          تو جمله داخل پرانتز خودت گفتی و تلویحاً قبول کردی که داخل لینکی که من گذاشتم دود روغن سوزی گیربکس در محفظه احتراق سفید هستش …….. و دقیقاً مفهوم کامنتت این هستش که در نقطه مقابل دود روغن سوزی با روغن موتور تو محفظه احتراق آبی هستش 🤦 خودت نوشتی و گردن هم نمیگیری 🤦 در ضمن به علائم اصلی روغن سوزی در محفظه احتراق که کاهش سطح روغن موتور یا روغن گیربکس و چرب شدن سر لوله خروجی اگزوز هستش توجه نمیکنی و سعی میکنی اصل موضوع رو نپذیری و همچنان گیر دادی به جعبه مدادرنگی 🤦 درست مثل آمار کاهش فروش و ضرر جگوار لندروور در بلند مدت که قبول نمیکردی و میگفتی مرغ یه پا داره

          این لینک رو درباره روغن سوزی موتور دوباره میزارم ….. با دقت بیشتر مطالعه کن

          https://www.hamrah-mechanic.com/mag/white-exhaust-smoke/

          راستی این لینکی هستش که خودت از پدال گذاشتی :
          👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
          https://www.pedal.ir/training/white-smoke-car-exhaust/

          و به این پاراگراف از مقاله پدال که لینکش رو گذاشتی اصلاً دقت نکردی

           ” البته گاهی اوقات نیز خروج این دود از اگزوز به خاطر روغن‌سوزی است که این مورد معمولاً در اثر سوختن روغن گیربکس رخ می‌دهد هرچند باید دقت کرد که تفاوت دود سفید حاصل از روغن‌سوزی گیربکس با ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق به بوی سوختگی روغن مربوط می‌شود ”

          در ضمن مواد اولیه و ترکیبات ساخت روغن موتور و روغن گیربکس تقریباً یکی هستش و اگر موتور به روغن سوزی چه با روغن موتور و چه با روغن گیربکس بیوفته فرقی نمیکنه و ربطی به جعبه مداد رنگی و رنگین کمان نداره

          موافقم 7
          مخالفم 0
        15. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار هرچند که از علائم روغن سوزی موتور کاهش سطح روغن موتور یا روغن گیربکس و همینطور وجود دوده چرب در انتهای لوله اگزوز و همینطور روغنی شدن سر شمع‌ها هستش ولی چون بدجوری گیر دادی به جعبه مداد رنگی ۱۲ رنگ اینم چندتا لینک دیگه :

          https://hamiransteel.com/blog-hamiran/10-causes-of-white-exhaust-smoke

          https://iranpitlane.com/what-is-sign-white-exhaust-smoke/

          https://majaale.ir/?p=4164

          https://sayeb.ir/news/hitech/cause-of-white-smoke-from-car-exhaust

          https://companyfaster.com/ArticlesShow/45

          https://ariantest.ir/the-reason-for-the-white-smoke-from-the-exhaust/

          https://cofenews.ir/%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DA%AF%D8%B2%D9%88%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C/

          https://khabarpu.com/b.htm?u=%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DA%AF%D8%B2%D9%88%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%2F-%DA%86%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F_ZWdodGVzYWRvbmxpbmUuY29tL25ld3MvODAzMzE0LyVEOCVBRiVEOSU4NCVEQiU4QyVEOSU4NC0lRDglQUYlRDklODglRDglQUYtJUQ4JUIzJUQ5JTgxJURCJThDJUQ4JUFGLSVEOCVBNyVEQSVBRiVEOCVCMiVEOSU4OCVEOCVCMi0lRDklODUlRDglQTclRDglQjQlREIlOEMlRDklODYtJURBJTg2JUQ5JTg3LSVEOCVCMiVEOSU4NSVEOCVBNyVEOSU4NiVEQiU4Qy0lRDglQUYlRDklODglRDglQUYtJUQ4JUIzJUQ5JTgxJURCJThDJUQ4JUFGLSVEOCVBRSVEOCVCNyVEOCVCMSVEOSU4NiVEOCVBNyVEQSVBOS0lRDglQTclRDglQjMlRDglQUE=_2KfZgtiq2LXYp9ivINii2YbZhNin24zZhg==

          https://eghtesadjournal.com/industry-mining-trade/32990/

          موافقم 6
          مخالفم 0
        16. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          ببین رفیق من آدم کم اطلاعی هستم
          یه سوال دارم اگه ممکنه جواب بده
          وقتی ماشین به روغن سوزی می افته دود اگزوز به چه رنگی درمیاد؟
          لطفا بدون حاشیه و وسط کشیدن گیربکس و شمع و مواد تشکیل دهنده و غیره فقط با یک کلمه جواب بده ممنون

          موافقم 0
          مخالفم 6
        17. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          (ببین رفیق من آدم کم اطلاعی هستم
          یه سوال دارم اگه ممکنه جواب بده
          وقتی ماشین به روغن سوزی می افته دود اگزوز به چه رنگی درمیاد؟
          لطفا بدون حاشیه و وسط کشیدن گیربکس و شمع و مواد تشکیل دهنده و غیره فقط با یک کلمه جواب بده ممنون))

          مازیار تو این لینکهایی که گذاشتم جوابت هستش ، مگه نخوندیشون؟؟؟ و اگر هزارتا هم از این لینکها بخوای بازم واسه ت میزارم ……… و بازم تکرار میکنم که از مهم ترین علائم روغن سوزی موتور کاهش سطح روغن موتور یا روغن گیربکس و همینطور وجود دوده چرب در انتهای لوله اگزوز و همینطور روغنی شدن سر شمعها هستش

          موافقم 5
          مخالفم 0
        18. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          لینکها رو یکی، یکی باز کن و بخون رفیق

          موافقم 5
          مخالفم 0
        19. مازیار

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          چرا اینقدر به در و دیوار میزنی؟
          روغن سوزی موتور چندین علامت داره بله اما بحث اینجا راجع به رنگ دود هست
          چرا میخوای موضوع رو منحرف کنی؟
          من ازت یه سوال کردم یه جواب یک کلمه ای داره نه صد تا لینک و توضیح
          با تکرار مدادرنگی و رنگین کمان میخوای به چی برسی؟
          اگه بحث ادامه پیدا کنه به آلیاژ بلوک سیلندر و میل گاردان و گام پیچ و مهره می‌رسیم

          وقتی موتور
          به روغن سوزی افتاد
          دود اگزوز به چه رنگی درمیاد؟
          یه جواب یک کلمه ای داره همین
          لطف می‌کنی اگه جواب بدی

          موافقم 4
          مخالفم 5
        20. زیزیگولو

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار بازم میگم جوابت تو لینکهایی که گذاشتم هستش ….. بخون رفیق

          موافقم 4
          مخالفم 0
        21. زیزیگولو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار یه حرفی زدی ولی گردن نگرفتی 😂 دود روغن سوزی با روغن گیربکس سفیده ولی دود روغن سوزی با روغن موتور آبیه 🤦 بعد اعتراض میکنی که چرا جعبه مداد رنگی رو میارم وسط!!!!!

          موافقم 4
          مخالفم 0
        22. زیزیگولو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          لطفاً جواب بده واسه چی روغن سوزی موتور با روغن گیربکس سفید ولی با روغن موتور آبیه 🤦🤦🤦 آچمز 🤦🤦🤦 آقا جان مواد اولیه و ترکیبات هر دوتا روغن تقریباً یکی هستش و زیاد تفاوتی ندارن پس واسه چی این باید آبی باشه و اون سفید؟؟؟ اولش مدادرنگی هفت رنگ بود!!! وسطای کار شد ۱۲ رنگ ولی حالا دیگه کار کشیده شده به مداد رنگی ۲۴ رنگ🤦

          موافقم 3
          مخالفم 0
        23. زیزیگولو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          لینکها رو باز کن بخون رفیق

          موافقم 2
          مخالفم 0
        24. زیزیگولو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          شب همگی بخیر 🙌

          موافقم 2
          مخالفم 0
        25. مازیار

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2738 ديدگاه)

          آهااا پس روغن سوزی موتور آبیه
          آ باریکلا
          اینو از همون اول من گفتم اما مخالفت کردی و با هر کامنت یه شاخه به بحث زیاد کردی و تا آخر یه دور کامل تو تمام قطعات موتور و گیربکس و توی اگزوز و سر شمع و ترکیب ساختشون زدی و آخرش رسیدی به آبی
          خسته نباشی دلاور
          خدا قوت پهلوان
          چه جانانه جنگیدی

          راجع به توضیحات اضافه ات هم ممنون هرچند خارج از بحث بود اما در فرصت مقتضی ازشون استفاده خواهم کرد
          پاینده باشی
          راستی صبح بخیر

          موافقم 0
          مخالفم 3
        26. زیزیگولو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          مازیار من دارم میگم تو گفتی با این روغن سفیده و با اون روغن آبیه که اشتباه هستش🤦 ……. انگار اون لینکهایی که فرستادم رو نخوندی ؟؟؟ ظهر بخیر 👋

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (10347 ديدگاه)

        در کل اوورهال بیشتر ربط داره به قیمت خودرو!!!
        خودرویی که بالای دو میلیارد باشه و اوورهالش مربوط به مساُل فنی باشه ارزش خرج کردن داره حتی اگر موتور گیربکس و… کلاً نو بشه!!!
        یا در کل اوورهال خودروهای کره و ژاپن ارزش دارند به سبب راحتی خرید قطعات و گستردگی خدمات و از اون مهمتر مناسب بودن قیمت قطعات حتی‌ در نمونه‌ی اورجینال ولی خودروهایی مثل آمریکایی‌های قدیمی کلاسیک یا خودروهای آلمانی و ایتالیایی که قیمت قطعاتشون بالاست و خدماتشون گران و البته پیدا کردن قطعات هم مشکل هست به نسبت قیمت خودِ خودروها ، اوورهال کردنشون صبر شکیبایی و جیب پُر‌ پول و از همه مهمتر عشق میخواد و لاغیر!!!

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. زیزیگولو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          آره نوید قطعات ماشینای ژاپنی و کره ای چه نو و چه استوک سالم به وفور تو بازار پیدا میشه ………. یه ایرانی تو امارات هستش که ماشینای ژاپنی مخصوصاً مدلای مختلف لندکروز و راو۴ و هایلوکس رو میخره و بعد شروع میکنه به تیکه، تیکه کردن و اوراق کردن اینا و فیلمش رو میزاره تو پیج اینستاگرامش و مردم بارها بهش کامنت دادن و گفتن مگه مریضی که با این ماشینای سالم که در حد صفر کیلومتر هستن همچین کاری میکنی؟؟؟؟ بالاخره این آقا یه بار یه پست در این مورد گذاشت و در جواب مردم که مرتب ازش میپرسیدن چرا همچین کاری میکنی توضیح داد من این ماشینا رو اوراق میکنم و قطعاتشون رو ارسال میکنم به افغانستان و عراق و ایران و بقیه کشورای اطراف و با این کار دو تا سه برابر قیمت هر ماشینی که میخرم و اوراقش میکنم سود می‌برم

          موافقم 7
          مخالفم 2
    2. زیزیگولو

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5536 ديدگاه)

      اون آبی انقدر کم رنگ هستش که اصلاً به چشم نمیاد و مکانیکها تو هر دو مورد به اصطلاح خودشون میگن دود سفید

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. Taha Ayoobi

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1766 ديدگاه)

        یا خدا چه خبره این همه کامنت سر یه مسئله حل شده.
        بابا یه سرچ ساده اس دیگه.
        دود آبی یعنی روغن سوزی، سفید یعنی نشت مایع خنک کننده.

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. زیزیگولو

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5536 ديدگاه)

          اشتباه همینجاست …. لینکهایی که گذاشتم رو بخون
          درضمن سایت پدال تو ایران کاملاً معتبر و شناخته شده هستش و در این مورد چیز دیگه ای گفته

          موافقم 3
          مخالفم 5
    3. SS

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز اگه متن و دوباره بخونی متوجه میشی نویسنده مطلب رنگ دود و درست گفته
      بخوبی به سیاهی دود بر اثر ورود روغن به
      سیلندر و دود سفید بر اثر ورود اب به محفظه ی
      احتراق البته کاملا مشخصه که شما قبل از هر چیزی فقط در این فکر بودید که به هر عنوانی
      که شده این نام سیال خنک کننده را که شاید
      در تصور ‌شما باعث دیده شدن سطح اگاهی
      شما در این مطلب یعنی از تمام متن نویسنده شما همین سیال خنک کننده مغز تان درگیر کرده بود اونقدر که توجه نکردید که نویسنده درست گفت و ایرادی که شما گرفتید اصلا در متن وجود نداره توصیه میکنم یه یک تعمیر گاه گوشی همراه مراجعه کنید احتمال ورود سیال خنک کننده به صفحه نمایش گوشی تان وجود داره که در این مورد نام شناخته شده آن سیال کنف کننده میباشد موفق باشید و به لامبورگینی سلام برسانید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مهدی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    من خیلی وقته موتور باز نکردم ولی فکر میکنم دستمزد موتور واسه مثلا ۲۰۶ یا ۴۰۵ بیش از ۱۰ باشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5536 ديدگاه)

    ماشینم مثل بدن انسان هستش و احتیاج به مراقبت داره و هر گوشه‌ از ماشین و الخصوص موتورو گیربکس اگه بموقع تعمیر نشه خسارتای بیشتری به بار میاره ولی متاسفانه گرونیهای افسار گسیخته چنان شرایط سختی واسه مردم ایجاد کرده که اگرم بخوان نمیتونن بموقع ماشیناشونو تعمیر و بقول معروف اورهال کنن …………. البته بغیر از گرونی قطعات و تعمیرات یه مسئله دیگه مسئله صنف مکانیکها هستش که گذر همه‌ مون حداقل یه بار به مغازه‌ شون افتاده و درسته که این صنف یکی صنفهای پر زحمت و تخصصی و جزء مشاغل سخت هستش ولی بعضی از مکانیکها تا میتونن مردم رو میچاپن و آخرشم ماشیناشونو درست تعمیر نمیکن و کار بقیه مکانیکها رو هم خراب میکنن و دید مردم رو نسبت به این صنف تیره و تار میکنن جوری که تا حرف از تعمیرگاه مکانیکی میشه همه میگن : مکانیکها بلد نیستند کار انجام بدن و الکی ایراد میزارن رو ماشین تا پول بیشتری بگیرن و قطعه تقلبی میبندن روی ماشین و از اینجور حرفا

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. جمشید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (427 ديدگاه)

      بدبختانه مردم دروغ‌ های مکانیکها رو باور میکنن و همین زود باوری اون ها باعث میشه هزینه زیادی برای تعمیر و بازدید خودروهاشون پرداخت کنن

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. زیزیگولو

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (5536 ديدگاه)

        جمشید البته همشون اینجوری نیستن و فقط بعضیاشون اینجوری هستن ……….. متاسفانه بعضی از مکانیکا اگه متوجه بشن کسی که اومده پیششون از ماشینو نگهداری ماشینو تعمیر ماشین زیاد چیزی نمیدونه سوء استفاده میکنن و دروغای زیادی سرهم میکنن تا پول بیشتری به جیب بزنن

        موافقم 7
        مخالفم 1
  4. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3891 ديدگاه)

    من فکر میکردم اورهال یه نسخه از یه بنز الگانس هست

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. reza-srt

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سمندی که سال ۹۸ خریدم ۵۰ تومن امسال ۵۰ تومن اورهال موتورش گذاشت رو دستم

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Parham

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (738 ديدگاه)

      تجربه من از خرید ماشین ایرانی دست دو اینه که:
      یا ماشین صفر صفر صفر بخرید که خرجی نداشته باشه،
      بهترین کیفیت ساخت و کمترین استهلاک مال سال ۹۶ و ۹۷ عه،
      ماشین بالای ۸ سال سن سرطان،
      یه slx 91 داشتم،خدایی خوب کار کردو کیفیت ساخت کابینش عالی بود و استهلاک پایینی داشت جز این اواخر که دیگه یکم اذیت میکرد،
      یه مدتیم ۲۰۷ مدل ۹۷ دوستم دستم بود که اونم کیفیت ساخت خوب و استهلاک پایینی داشت،
      تا همین ماه پیش که یه elx ۱۴۰۰ گرفتم….
      کیفیت ساخت افتضاح،با بیست هزار تا کارکرد تو سرعت ۴۰ تا کابینش پر صداس
      تمام اجزای داشبورد و روکش در داره درمیاد
      دستگیره در تو دستم شکست
      فیوز سوزوند
      فنیم تا الان ۲۰ تومنی گذاشته رو دستم ریپ و ناک و پمپ بنزین و…
      موتور tu5 زیاد روندم،ولی مال پرشیا قوی تر و آشغال تر و پر استهلاک تره.
      خلاصه که ماشین ایرانی فقط ایران‌خودرو صفر یا ۹۶ و ۹۷،سایپا هرگز،فاز سری ۵گرفتن هرگز.

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3891 ديدگاه)

        ماشینت عمرش تموم شده دوست عزیز
        این ماشین پرشیا های جدید
        فقط یه بار باید باهاشون بری میوه و خوراکی بخری بعد بیای خونه

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3891 ديدگاه)

      😐

      موافقم 0
      مخالفم 2
    3. Taha Ayoobi

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1766 ديدگاه)

      من سمند مدل 87 دارم.
      همین 20 روز پیش اورهال کردم 28.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. SS

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (752 ديدگاه)

    اورهال در کشوری مثل ایران که خیلی از خودروها به خصوص وارداتی ها بالای 10 سال عمر دارن یک ضرورت هست
    اگر با دیده شدن اولین نشانه های ضعف قطعات این کار انجام نشه قطعا باید با هزینه خیلی بیشتر در هنگام خرابی اساسی انجام بشه یا حتی ممکنه کار به تعویض موتور برسه

    اما مشکلات هم در اورهال کم نیستن
    اولین مشکل پیدا نشدن قطعات اصلی برای اکثر خودروها هست که بازار پر از قطعات چینی با کیفیت و بی کیفیت هست
    دومین مشکل اصولی کار نکردن اکثر مکانیک ها هست که نه دسترسی به راهنمای تعمیر خودروها مثل alldata دارن (که فاصله ها و خلاصی های استاندارد، میزان سفت شدن پیچ ها و… در اون وجود داره) و نه از ابزار تعمیر اصولی مثل آچار گشتاورسنج و … استفاده میکنن
    سومین مشکل هم فرهنگ اشتباه هست که اکثرا معتقد هستن موتور 15 ساله ای که آچار نخورده بهتر از موتور اورهال شده هست در حالی که در اون موتور به احتمال خیلی زیاد همه واشرها و کاسه نمدها پوسیده ن و مثل یه بمب ساعتی آماده یک فشار و ترکیدن هستن

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. جمشید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (427 ديدگاه)

      مکانیک خوب برای خودروهای وارداتی داخل ایران کم پیدا میشه چون اکثریت فقط بلدن پراید و تیبا و ساینا و سمند و ۴۰۵ و پارس و ۲۰۶ تعمیر کنن و فقط عادت کردن به همینها

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. KAIZEN

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3584 ديدگاه)

    تعویض بموقع روغن و فیلترها
    رانندگی با دور موتور نرمال
    چک کردن مستمر سیستم خنک کننده
    این سه مورد اگه مرتب رعایت بشن کارکرد موتور رو بشدت بالا میبرن

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. شمال

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (56 ديدگاه)

      از همه مهم تر تعویض به موقع روغن موتور هست

      موافقم 1
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا