اشکودا

مشخصات اشکودا ساپرب جدید ؛ پرچم‌دار جمهوری جک با 261 اسب بخار!

اشکودا در زمانه‌ای که اکثر خریداران به دنبال شاسی بلندها هستند نسل جدید ساپرب را عرضه خواهد کرد. این خودرو به دو صورت لیفت بک و استیشن و با حداکثر قدرت ۲۶۱ اسب بخار در دسترس خواهد بود.

اگرچه اشکودا ساپرب ۲۰۲۴ به دو صورت لیفت بک و استیشن عرضه خواهد شد اما همین اتفاق درباره پسرعموی ساپرب یعنی فولکس‌واگن پاسات رخ نخواهد داد زیرا این خودروی آلمانی در نسل جدید خود فقط به‌صورت استیشن فروخته خواهد شد. چکی‌ها در آستانه معرفی نسل جدید ساپرب برخی مشخصات فنی پرچم‌دار خود را منتشر ساخته‌اند که آن‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

اشکودا بجای استفاده از زبان طراحی جدید خود به روش تکاملی در نسل جدید ساپرب روی آورده است. نسخه استاندارد این خودرو ۴۹۱۲ میلی‌متر طول خواهد داشت درحالی‌که طول مدل استیشن به ۴۹۰۲ میلی‌متر خواهد رسید. به این ترتیب طول نسل جدید ساپرب در مقایسه با مدل قبلی ۴۳ و ۴۰ میلی‌متر افزایش را نشان می‌دهد. نکته جالب اینکه پهنای هر دو مدل لیفت بک و استیشن با کاهش ۱۵ میلی‌متری به ۱۸۴۹ میلی‌متر می‌رسد. ارتفاع مدل لیفت بک نیز ۱۲ میلی‌متر افزایش می‌یابد و برابر با ۱۴۸۱ میلی‌متر خواهد بود درحالی‌که ارتفاع ۱۴۸۲ میلی‌متری نسخه استیشن نشان دهنده افزایش ۵ میلی‌متری است. البته فاصله بین محوری بدون تغییر و برابر با ۲۸۴۱ میلی‌متر خواهد بود.

به دلیل اینکه ساپرب همواره جزو کاربردی‌ترین خودروهای کلاس خود بوده است بنابراین نسل جدید نیز در این زمینه خوب عمل خواهد کرد و فضای بار ۶۴۵ لیتری برای مدل لیفت بک و ۶۹۰ لیتری را برای نسخه استیشن در دسترس خریداران قرار خواهد داد. این ارقام رشد ۲۰ و ۳۰ لیتری را نسبت به نسل فعلی نشان می‌دهند. اشکودا همچنین می‌گوید فضای سر راننده و سرنشین‌ها نیز ۵ میلی‌متر بهبود یافته است. قبل از بررسی پیشرانه‌ها باید گفت تمامی آن‌ها با گیربکس ۷ سرعته DSG همکاری خواهند کرد به جز مدل پلاگین هیبریدی که به گیربکس ۶ سرعته DSG مجهز خواهد بود. نسخه پایه ساپرب از نوع دیفرانسیل جلو خواهد بود و پیشرانه ۱.۵ لیتری هیبریدی آن ۱۴۸ اسب بخار قدرت خواهد داشت. یک پله بالاتر پیشرانه ۲ لیتری با ۲۰۱ اسب بخار قدرت برای مدل دیفرانسیل جلو قرار می‌گیرد. این پیشرانه در نسخه چهار چرخ محرک ساپرب ۲۶۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قوی‌ترین پیشرانه بنزینی ساپرب نسبت به نسل قبلی کم‌توان‌تر شده است و احتمالاً دلیل آن قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی خواهد بود.

از نظر پیشرانه‌های دیزلی باید گفت نسخه پایه از نوع ۲ لیتری با ۱۴۸ اسب بخار قدرت در نسخه دیفرانسیل جلو و ۱۹۰ اسب بخار در مدل چهار چرخ محرک است. مدل پلاگین هیبریدی ساپرب با پسوند iV شناخته می‌شود و فقط به‌صورت استیشن تولید می‌شود. این مدل از نیروگاه آهنین ۱.۵ لیتری و واحدی برقی سود می‌برد و قدرتش به ۲۰۱ اسب بخار می‌رسد. باتری‌های بکار رفته در این خودرو ظرفیتی بین ۱۲.۷ تا ۲۵.۷ کیلووات ساعت خواهند داشت و در حالت برقی شعاع حرکتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر را فراهم خواهند کرد. اشکودا برای ساپرب پلاگین هیبریدی باک سوخت ۴۵ لیتری را در نظر گرفته است.

در نسل جدید ساپرب ۲۸ وسیله جانبی ساده اما هوشمند ارائه خواهد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کرکره غلتکی برقی برای مدل استیشن اشاره کرد. امیدوار بودیم شیشه پشتی جداگانه مشابه مدل‌های استیشن بی ام و را نیز در این خودرو ببینیم اما این‌گونه نیست. یکی دیگر از ویژگی‌های ساپرب جدید استراحتگاه دست عقب با نگه‌دارنده تبلت فابریک است. اشکودا همچنین در پشت صندلی‌های جلو جیب دوبل را ارائه کرده است. همچنین در درب راننده چتر مشهور اشکودا قرار دارد هرچند میزان لوکس بودن آن به پای رولزرویس نمی‌رسد!

اشکودا هنوز تصاویر کابین نسل جدید ساپرب را منتشر نکرده است اما می‌دانیم شیفتر دنده به روی ستون فرمان منتقل خواهد شد تا فضای بین صندلی‌های جلو بیشتر شود. نمایشگر مرکزی خودرو نیز ابعاد ۱۲.۹ اینچی خواهد داشت و خوشبختانه تمامی عملکردها در آن ادغام نخواهد شد زیرا اشکودا همچنان به کنترل‌های دستی اعتقاد دارد. علاوه بر این کنسول مرکزی بسیار یک دست و تمیزی نیز توسعه یافته است. خریداران می‌توانند نسل جدید ساپرب را با ۱۰ کیسه هوا از جمله کیسه هوای زانوی راننده و کیسه هوای مرکزی سفارش دهند. خودروی موردبحث اولین محصول اشکودا خواهد بود که دستیار عبور از پیچ و تقاطع‌ها را ارائه می‌کند. شایان ذکر است رادار جلوی ارتقا یافته ساپرب ۲۰۲۴ قادر خواهد بود دوچرخه‌سواران را تشخیص دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نسخه پیشین این سیستم فقط می‌توانست عابران پیاده را شناسایی کند. عملکرد دید بالای دگرگون شده نیز از ۴ دوربین برای ارائه دید ۳۶۰ درجه‌ای با کیفیت بهتر نسبت به قبل در دسترس خواهد بود. تولید اشکودا ساپرب جدید از کارخانه واسینی جمهوری چک به براتیسلاوا در اسلواکی منتقل خواهد شد تا با فولکس‌واگن پاسات ۲۰۲۴ در یک خط تولید شود. به جرات می‌توان گفت ساپرب جدید آخرین نسل این خودرو با پیشرانه‌های درون‌سوز خواهد بود زیرا از سال ۲۰۳۵ به بعد تولید و فروش خودروهای جدید با آلایندگی‌های مضر در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (743 ديدگاه)

    خوشحالم در حالی که سدان های خوب و خاطره انگیز دارن محو میشن این سدان عالی و کاربردی برای یک نسل دیگه تولید میشه.

    موافقم 12
    مخالفم 9
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      میگم راستی دوستان ، خودتان را آماده کردید واسه اشکوداهایی که دارند میان تا در خیابان‌های ایران جولان دهند ، گفتم بگم تو صف برید از قافله عقب نمونید 😂👋🏻 !
      زنبیل بذارید تو صف خرید مثل اونایی که ۵۰۰ میلیون سپرده کردند به امید اینکه شاید بیاید !!!

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. کرگدن باواریا

        ۳۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (585 ديدگاه)

        یه کامنت دیدم یه وطنی نوشته بود موتور یک لیتری داره پراید از اون بهتره “کاملا جدی”…
        خلاصه وقتی یکی مثل میرسلیم میگه فلان ماشین با لندکروز فرقی نمیکنه تو ذوقتون نخوره، باعث و بانی همه فلاکت ها اول خود ملتن.

        موافقم 16
        مخالفم 3
  2. علی جردن

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    محصولات معمولی و غیر پرفورمنس آلمانی ها مثل سری ۳ C class بنز بی ام و یا لکسوس nx با موتور ۴ سیلندر قدرت بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می کنن اون وقت پرچمدار اینا این قدرت رو بزور و با افتخار سرصدا تولید می کنن اونم بعد اندی سال

    موافقم 10
    مخالفم 15
    1. ÀŠĤĶÀÑ

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (84 ديدگاه)

      همین ۲۶۱ اسب بخار برای ایران خودرو و سایپا آرزو عه
      بعد حداقل این بعد اندی سال ماشین رو معرفی کرده اما تو ایران هر رور یه ماشین جدید (فیست لیفت) عرضه میشه با همون امکانات و قدرت ماشین قبلی
      اخریش: پژو پارس با سپر آریسان و چراغ سورن 🤣🤣

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۳۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1049 ديدگاه)

        ایران خودرو رو نهایت بتونی با هم قاره ایی های خودش چینی ها یا سایپا هم وطن خودش مقایسه کنی نه اینکه با اروپایی ها مقایسه کنی

        موافقم 4
        مخالفم 6
        1. ÀŠĤĶÀÑ

          ۳۱ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (84 ديدگاه)

          چینی : byd که حتی خود تسلا هم ازش باتری میگیره و همین ماشین های درجه ۲ و ۳ چین مثل تیگو ۸ هم نسبت به هم قاره ایش (ایران) خیلی بهترن
          کره : هیوندا و کیا
          ژاپن : تویوتا و نیسان و ..
          .

          موافقم 8
          مخالفم 1
  3. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    ماشین معمولی جالب فقطبه درد خانواده ها میخوره

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. کرگدن باواریا

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (585 ديدگاه)

      مثل پاسات استیشن هست ، فقط ظاهر فرق داره

      موافقم 4
      مخالفم 1
  4. علی

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه خورده بیش‌تر می‌گشتن زشت‌تر از اینم پیدا می‌شد!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (618 ديدگاه)

    بی ام و باید شکایت کنه!
    از خط طراحی بی ام و اسکی رفتن.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. Hamid

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقت بخیر یه سوالی داشتم از محضرتون، چه تفاوتی بین اشکودا اکتاویا و سوپرب وجود داره؟ هر دو تقریبا تو یه سگمنت هستن، فقط نمیدونم کدوم شون جامع تر و کامل تر و برتره، ممنون میشم پاسخ بدین مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا