ایستگاه خبر

بررسی تغییرات خودرو نیسان مورانو از 2003 تا 2018

رپورتاژ: نیسان مورانو یک SUV متوسط و لوکس است که در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار توسط کمپانی نیسان به بازار جهانی خودرو عرضه شد. این کراس اوور متوسط در بدو ورود خود به دلیل ایراداتی که در طراحی داشت مورد استقبال زیادی قرار نگرفت. اما در طول زمان و با بر طرف شدن ایرادات، بهتر شدن طراحی و امکانات آن، در بازار جهانی به خودرویی محبوب تبدیل شده است. در ایران این ماشین از سال ۲۰۰۸ توسط شرکت پارس خودرو وارد بازار ایران شد. باید بیان کرد که در کشور ما نیز نسل‌های دوم و سوم نیسان مورانو مورد استقبال بیشتری قرار گرفت.

در ادامه مطلب قصد داریم سیر تغییر و تحولات نیسان مورانو را از سال ۲۰۰۳ که نسل اول آن وارد بازار شد تا ۲۰۱۸ را بررسی کنیم.

 

نیسان مورانو نسل اول از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷

نسل اول مورانو در سال ۲۰۰۳ دارای یک موتور ۶ سیلندر با حجم ۳.۵ لیتر بود. این موتور مجهز به سیستم تنفس طبیعی بود. پیشرانه نیسان مورانو توانایی تولید ۲۴۵ اسب بخار نیرو را داشت وگشتاور این موتور نیز ۳۳۴ نیونون متر بود. کمپانی نیسان در یک حرکت نوآورانه نیسان مورانو را با یک گیربکس CVT تولید کرد. در آن زمان هنوز ماشین‌های بزرگ، تکنولوژی بهره‌برداری از یک گیربکس CVT را نداشتند. نیسان با این کار ثابت کرد که برای ماشین‌های نسبتا بزرگی مانند کراس‌اوورها نیز می‌توان از این ویژگی استفاده کند. در سری اول این ماشین کمی ‌پرمصرف بود. مصرف نیسان مورانو در شهر ۱۳ و در جاده ۱۰.۲ لیتر بود.

این ماشین به صورت دیفرانسیل جلو به بازار عرضه می‌شد. نیسان با قرار دادن یک سیستم تعلیق مستقل در نسل اول این خودرو را به یکی از نرم ترین سواری‌های دوران خودش میان رقبا تبدیل کرده بود. از نظر تدابیر ایمنی نیسان مورانو در آزمایشات تصادف ۵ ستاره ایمنی را به خود اختصاص داد. امکاناتی مانند ایربگ‌ها، بدنه فولادی، کنترل نیرو های کششی و ترمز کمکی باعث شد این ماشین به یک ماشین قابل اعتماد و مطمئن تبدیل شود. تا سال ۲۰۰۷ تنها تغییرات جزئی در نیسان مورانو مانند تغییر چراغ‌های LED عقب، دوربین دید عقب، سیستم GPS و نمایشگر رنگی ایجاد شد.

 

نسل دوم نیسان مورانو از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴

نسل دوم نیسان مورانو با طراحی داخلی متفاوت‌تر و با کیفیت‌تر وارد بازار شد. بدنه ماشین به طور کلی مانند نسل اول طراحی شده بود تا اصالت مدل خود را حفظ کند. تنها تفاوت نسل دوم در طراحی خارجی، افقی شدن چراغ های جلو بود. اما طراحی داخلی به کلی تغییر کرد. نیسان در طراحی نسل دوم بیشتر تمرکز خود را بر روی اتاق ماشین و ارگونومیک بودن آن گذاشت. به همین دلیل کیفیت کابین نیسان مورانو به مراتب بالاتر از نسل اول آن بود.

در این نسل از نیسان مورانو امکاناتی مانند حسگر باران، صندلی‌های چرم، در صندوق عقب برقی، صندلی‌های عقب تاشو و برقی، سیستم مسیریابی و یک سری تجهیزات لوکس آلومینیومی ‌و چوبی اضافه شد که به محبوبیت این ماشین اضافه کرد. نیسان مورانو در هر ۲ نسل خود به صورت ۵ سرنشینه با ۲ ردیف صندلی  ارائه شد. تغییرات فنی نسل دوم شامل ارتقاء قدرت موتور به ۲۶۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۳۶ نیوتون متر و گیربکس CVT با ارتقاء دستی می‌شد. علاوه بر اینها تغییراتی در تجهیزات ایمنی نیز رخ داد. ترمز چهار چرخ دیسکی ضد قفل، کیسه هوای جلویی، جانبی و پرده‌ای و کنترل پایدار الکتریکی تغییراتی بود که برای ایمنی این ماشین ایجاد شد. اما با این حال در تست تصادفات نسل دوم کمی ‌ضعیف تر از نسل اول عمل کرد.

 

نسل سوم نیسان موانو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۵ نسل سوم نیسان مورانو با یک طراحی کاملا متفاوت، لوکس و اسپرت وارد بازار شد. بدنه قدرتمند، چراغ‌های جلو بومرنگی، فرمان v شکل موشن و جلو پنجره کاملا متفاوت تغییراتی بود که نیسان در نسل سوم این مدل خود ایجاد کرد. موتور نسل سوم همانند نسل اول ۳.۵ لیتری V6 بود. در سال ۲۰۱۶ نیسان یک نسخه هیبریدی از مورانو ارائه داد. موتور این نسخه هیبریدی ۴ سیلندر و ۲.۵ لیتری بود که یک موتور الکتریکی با گیربکس ۲ کلاجه با باتری لیتیومی ‌آن را همراهی می‌کرد. با استفاده از تکنولوژی های جدید در طراحی بدنه، وزن نیسان مورانو در نسل سوم ۷۰ کیلوگرم کاهش یافت و به یک کراس اوور سبک تبدیل شد. با بالا رفتن ضریب آیرودینامیکی ماشین مصرف سوخت آن کاهش یافت و در شهر به ۱۱.۲ و در جاده به ۸.۴ لیتر رسید.

نسل سوم طراحی نیسان مورانو در طراحی داخلی ماشین بسیار قوی‌تر عمل کرده است. فضای روشن داخل خودرو، دید پانورامایی راننده، نمایشگر بزرگ‌تر برای سیستم سرگرمی‌ در ماشین و تزئینات لوکس چرم، فضای داخلی این ماشین را بسیار دلچسب و مطلوب کرده است. در بخش ایمنی نیز سیستم پیشگیری از برخورد، ترمز اضطراری خودکار تا توقف کامل، هشدار ترافیک از پشت و هشدار نقاط کور از امکاناتی هستند که به این نسل اضافه شده است. برای خرید نیسان مورانو می‌توانید در بین آگهی‌های سایت دیوار خودروی موردنظر خود را بیابید.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا