ایستگاه خبر

چالش بین دو شاسی‌بلند عضلانی

رپورتاژ: مدت‌هاست که خیابان‌های شهر پر از دو خودروی زیباروی خلاقانه‌ای شده که به خاطر طراحی آن مشهور هستند. جوک و chr دو رقیب زیبا از دو خودروساز مشهور نیسان و تویوتا به شمار می‌روند که در ژاپن متولد شده‌اند. این دو خودروی شاسی بلند هر دو بدنه‌ای عضلانی با چراغ‌های بیرون‌آمده دارند و این شباهت باعث شده توافقی در مورد اینکه کدام یک زیباتر از دیگری است شکل نگیرد.


سی اچ آر جدیدترین محصول تویوتا در ایران است. مشخصات تویوتا chr هیبرید شامل موتور ۱.۸ لیتری و نسخه بنزینی آن ۱.۲ لیتری دارد. موتور نسخه اسپرت جوک ۱.۸ و نسخه اسکای پک آن۱.۶ لیتری است. هر سه خودرو چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارند که به شکل خطی مستقیم قرار گرفته‌اند. به خاطر همین کیفیت موتور بهتر، تویوتا قدرت بیشتری دارد و اعتماد به نفس بیشتری هم به راننده می‌دهد.


اگر شتاب خودروها را با هم مقایسه کنیم اسکای پک ۱۰۰ کیلومتر را در ۱۱.۵ ثانیه طی می‌کند، سی‌اچ‌آر در ۱۱ ثانیه و اسپورت در ۸.۵ ثانیه. هر دو خودرو هندلینگ سطح بالایی دارند که از پس مانورهای حرفه‌ای جاده‌ای برمی‌آیند.


از نظر توان خروجی نسخه اسپرت نیسان جوک خوردوی پرقدرت‌تری محسوب می‌شود. همچنین فقط جعبه دنده این خودرو هست که غیر از کنسول میانی، پشت فرمانش هم پدال مخصوص تغییر دنده وجود دارد. همچنین سیستم ترمز عقب نسخه اسپرت و سی-اچ-آر دیسکی بوده درصورتی که اسکای‌پک ترمزکاسه‌ای دارد. ترمز جلوی هر سه خودرو هم دیسکی خنک شونده است. از نظر مصرف بنزین هیچ کدام به کم‌مصرفی اسکای‌پک نیستند اما پرمصرف‌ترینشان هم جوک اسپورت است که ۶.۵ لیتر می‌سوزاند.


اگر برای کسی گارانتی خودرو اهمیت داشته باشد خوشبختانه ضمانتی که نیسان و تویوتا برای خودرو تعریف کرده مشابه یکدیگر است: هر سه خودرو ضمانت پنج ساله یا ۱۵ هزار کیلومتر گارانتی دارد. از نظر ایمنی باید جام قهرمانی را در دستان تویوتا chr قرار داد. کیسه هواهای این خودرو شامل راننده، سرنشین جلو– جانبی سرنشینان جلو،  پرده‌ای سرنشینان جلو و عقب و زانویی راننده می‌شود اما نیسان جوک در هر دو نسخه‌اش فقط دارای کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای است.


بر اساس آزمون NACAP  جوک حداکثر سرعت بیشتری را تجربه و قدرت بیشتری را تولید می‌کند اما هر دو از این موسسه پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده‌اند.


اتاق خودروها از نظر سقف شبیه به هم هستند؛ چراکه بالای آن یک سقف شیشه‌ای پاناروما قرار گرفته اما اتاقی که برای تویوتا chr ساخته شده مدرن‌تر و زیباتر از جوک است. دلیل این قدیمی شدن اتاق هم به حضور ۱۰ ساله جوک در دنیا برمی‌گردد. این درحالی است که chr  خودوی جوان‌تری محسوب می‌شود.


Chr طول بیشتری دارد ولی از نظر ارتفاع هر دو ۱.۵ است از نظر عرض هم فقط چند سانتی‌متر فرق دارند. از نظر قیمتی اگرچه هر دو جزء شاسی‌بلندهای ارزان کمپانی اصلی به حساب می‌آیند اما به دلیل شرایط دلار و کاهش ارزش پول ملی امروز برای ما ایرانیان خودروهای گرانی محسوب می‌شوند. جوک اسپرت ۲۰۱۸ را در سایت دیوار باید با ۳۳۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان خرید. قیمت تویوتا chr 2018 هم بسته به هیبریدی یا بنزینی بودن بین ۴۴۰ تا ۴۹۰ میلیون تومان متفاوت است.

 

منبع ‌:‌ ویرلن

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا