تویوتا

نوآوری جدید تویوتا در زمینه گیربکس‌های دستی

برخی خودروسازان گیربکس‌های دستی را حذف کرده‌اند اما تویوتا همچنان به ارائه نمونه‌های دستی ادامه می‌دهد.


این کمپانی ژاپنی اخیراً اختراعی را به ثبت رسانده که می‌تواند طول عمر بیشتر آن‌ها را تضمین کند. نوآوری مذکور “کنترلر و روش کنترل برای خودرو” نام‌گذاری شده است. اگرچه نام یاد شده هیچ مفهومی در پی ندارد اما تکنولوژی آن متشکل از وسیله‌ای الکترونیکی است که به گیربکس دستی اجازه می‌دهد تا در زمانی که سرپایینی را طی می‌کند به‌صورت اتوماتیک به حالت خلاص درآید.


علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت به هنگام حرکت در سرپایینی، توانایی سیستم در شیفت خودکار به حالت خلاص به تویوتا اجازه می‌دهد تا سیستم استارت/استاپ مشابه خودروهای گیربکس اتوماتیک را در محصولات دستی خود نصب کند. به علاوه خودرو حتی می‌تواند در زمان‌های توقف اضطراری به حالت خلاص دربیاید.

موضوع جالب اینکه نشریه رود اند تراک فهمیده تکنولوژی جدید تویوتا شباهت‌های بسیاری به مکانیسم چرخ آزاد معرفی شده در ساب ۹۳ در سال ۱۹۶۵ دارد.


ساب های معرفی شده در آن زمان دارای پیشرانه‌های دو زمانه‌ای بودند که روغن پیشرانه را با سوخت به منظور روان کاری قوای محرکه ترکیب می‌کردند. البته اگر پدال گاز فشرده نمی‌شد (برای مثال در زمان حرکت در سرپایینی) روان کاری پیشرانه متوقف می‌شد.

راه‌حل ساب برای این مشکل سیستمی بود که چرخ‌ها را قادر می‌کرد در شرایط مشخصی سریع‌تر از پیشرانه بچرخند و به این ترتیب خودرو در سرپایینی با حداقل مصرف سوخت حرکت می‌کرد.


تویوتا هنوز سخنی درباره احتمال و زمان معرفی این تکنولوژی نزده و درحالی‌که احتمال الهام گرفتن این کمپانی از مکانیسم ساب وجود دارد اما این ظرفیت وجود دارد که تکنولوژی تویوتا صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت ایجاد و از انقراض گیربکس‌های دستی جلوگیری نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. (ali(chevy nova

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    تو این دوره و زمونه که همه دارن رو مىارن به گىربکس اتومات خبرى نواورى براى گىربکس دستى خوشاینده
    من که طرفدار گىربکس دستى هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (4471 ديدگاه)

      شما اگه ساعت 17 از خیابون میرداماد تا جنت آباد رو 2 ساعت نیم کلاج کنی دیگه کلا با خودروی گیریبکس دستی خداحافظی میکنی!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Stuttgart

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (54 ديدگاه)

      هر گیربگسی برای جای مناسب خودش خوبه،کسی که بیشتر تو شهرای بزرگ و شلوغ هر روز میره سرکار گیربکس اتوماتیک قطعاً رانندگیرو براش راحتتر میکنه و کمتر خسته میشه،در حالی که اونی که بیرون از شهر زندگی میکنه یا بیشتر تو جاده هست طرفدار لذت بردن از رانندگیه ینی گیربکس دستی.
      بحثِ سلیقه اینجا مطرح نیست!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مجید

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من به شخصه طرفدار گیربکس دستی هستم و به نظرم یه چیز دیگه ایه.از این کار تویوتا خیلی خوشحالم اما به نظرم باید دنبال راهی بود که بشه همین کار رو برای ترافیک هم انجام داد نه فقط سرپایینی.چون به نظر من تنها دلیلی که یه طرفدار گیربکس دستی بره سراغ نمونه اتوماتیک برای فرار از ترافیک های مسخره س!
    قبول دارم که گیربکس های دو کلاچه امروزی واقعا عالین و باید یه روشی پیدا کرد که گیربکس دستی بتونه در برابر اونا حرفی برای گفتن داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI . TUNING

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    دم تویوتا گرم
    اگه جلوی انقراض دستی رو بگیره خیلی خوبه که
    اما به نظرم این موضوع دلیل ترجیح دادن اتو به دستی نیست
    اما بازم تلاش تویوتا قابل تقدیره و ممکنه در اینده کارای بهتری انجام بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Alireza.GT86

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (236 ديدگاه)

    عکس آخر ، انجین GT86!
    -ــــــــــ
    +علیرضا ، علیرضا
    -ـــــــــــ
    +الو ۱۱۵
    -ــــــــــ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرزاد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (70 ديدگاه)

    کاش ی گیربکس دستی طراحی کنن که وقتی کلاج رو ول میکنی ماشین حرکت نکنه …یعنی فقط با فشار دادن پدال گاز ماشین حرکت کنه …..قابلیت نیم کلاج هم داشته باشه …..عالی میشه اونوقت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mohammad_fm480

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    اگه جاده شیبش زیاد باشه ماشین خلاص بشه که همینجور میره!…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا