خودروهای چینی

سود خالص 1250 دلاری بی وای دی از فروش هر خودرو

بر اساس آمار منتشر شده، بی وای دی از فروش هر خودرو به‌طور متوسط سود خالص ۱۲۵۰ دلاری به دست می‌آورد.

تسلا به عنوان پیشتاز تولید و عرضه خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ فروش ۱.۸۱ میلیون دستگاهی و سود خالص ۱۴.۹ میلیارد دلاری داشته که با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید سود متوسط این خودروساز آمریکایی از تولید و فروش هر خودرو بیش از ۸۲۵۰ دلار بوده است. این تفاوت به خوبی نشان می‌دهد که بی وای دی بیش از آنکه به سوددهی بیندیشد به فکر کسب سهم بالاتر از بازار است.

چنین تاکتیک‌هایی بین کسب‌وکارهای چینی به وفور دیده می‌شود یعنی جایی که مسابقه شدیدی بین شرکت‌ها وجود دارد و برنده‌ها ذهنیت خریداران را تغییر می‌دهند. مثال بارز چنین وضعیتی به طرح‌های اشتراک دوچرخه، تحویل غذا و… مربوط می‌شود. همه این کسب‌وکارها در ابتدا با تخفیف‌های زیاد و تبلیغات متنوع به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار بوده‌اند. به همین خاطر دو شرکت اوفو و موبایک در چین سهم عمده از بازار دوچرخه‌های اشتراکی را در اختیار داشته‌اند. البته چنین رقابت فشرده‌ای باعث شده سوددهی به کمترین مقدار برسد و دیگر اثری از دو شرکت یاد شده نیست هرچند هنوز هم کمپانی‌های اشتراک خودرویی زیادی در چین فعالیت می‌کنند.

ما داستان مشابهی را در بازار خودروی چین مشاهده می‌کنیم یعنی جایی که تخفیف‌های زیادی برای خرید خودروها اعلام شده است. چین مدت زیادی است که از برندهای تولید کننده خودرو اشباع شده و میزان بهره‌برداری از کارخانه‌ها به‌طور متوسط ۵۹ درصد است درحالی‌که رقم مطلوب بین ۷۰ تا ۸۰ درصد اعلام شده است. از طرفی خودروهای برقی و هیبریدی محبوبیت فزاینده‌ای در این کشور دارند و بی وای دی سال قبل فروش ۲,۷۰۶,۰۷۵ دستگاهی در چین داشته و تسلا با فروش ۶۰۳,۶۶۴ دستگاهی در رده دوم قرار دارد. با این تفاسیر بی وای دی فاصله بسیار زیادی با برندهای دیگر ایجاد کرده و دلیل آن نیز توانایی فروش خودروهای زیاد با قیمت‌های پایین است.

اگرچه سوددهی بی وای دی با فروش هر خودرو پایین است اما این رقم نسبت به سال‌های قبل بهبود یافته است. در واقع از سال ۲۰۱۹ تاکنون شاهد افزایش هشت برابری سوددهی این برند چینی هستیم. در حقیقت سوددهی خالص بی وای دی به ازای فروش هر خودرو تا قبل از سال ۲۰۲۱ منفی بوده است. همچنین بی وای در سال ۲۰۲۲ به ازای فروش هر خودرو تنها ۷۵۰ دلار سود کرده است. سؤال مهم این است که خودروسازان خواهان سهم بیشتر از بازار هستند یا سوددهی بالاتر؟ بی وای دی به خاطر حجم تولید بالا و یکپارچگی در تأمین قطعات توانایی‌های زیادی دارد؛ اما وضعیت برندهای دیگر کاملاً متفاوت است. چینی‌ها در ماه‌های اخیر جنگ قیمتی جدیدی را راه انداخته‌اند و خودروهای برقی جدیدی با قیمت پایین‌تر از مدل‌های درون‌سوز معرفی کرده‌اند. فروش بی وای دی در مارس امسال بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۲۳ بوده است و یک‌بار دیگر چینی‌ها مرز فروش ۳۰۰ هزار دستگاهی در یک ماه را شکسته‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. طاها قاسمی

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جالبه اینجا هم هموطنان عزیز مون در کنار خودروسازی های محترم و دولت انقلابی تا از هر ماشین شون سود صد در صدی نکنن ول کن قضیه نیستن

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. مهیار موسویان عربی

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام. 100درصد خوبه که ۶.۵برابر پراید که براشون 20میلیون در میاد رو ۳۰۰میلیون می فروشن

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. محمد پورحیدری

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        در اینکه خودروسازی ما فلجه و همش صدقه سر کیا و پژوعه شکی نیست اما از حرف شما مرغ هم خندش میگیره 20 میلیون میشه 350 دلار که پول 4 تا حلقه رینگه!!!!خدایی دیگه با 20 میلیون به شما بزور فرش میدن از لحاظ قیمت کارخانه ایران اگر مشکلات منتاژی رو رفع کنه خدایی خوبه
        بر فرض مثال شما دنا پلاس اتو موتور توربو با 170 اسب و 6 دنده با ای اس پی قیمت قبل مالیاتش میشه 10500 دلار
        در حالی که ارزون ترین ماشین قابل فروش در امریکا میتسوبیشی میراژ] با 19 هزار تا کف قیمت با موتور 70 اسب بخاری و بدون امکانات منتهی چیزی که مردم رو اذیت میکنه این دلال بازی های بازاره که قیمت 10 هزار دلاری رو نزدیک 20 هزار دلار کرده به قیمت پایه ماشین هایی مثل کرولا (24 هزار نزدیک کرده)که هیچ جوره منطقی نیست

        موافقم 6
        مخالفم 9
  2. زیزیگولو

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4986 ديدگاه)

    چند نفر هستن که عادت دارن و میان زیر مقاله های مربوط به ماشینای چینی صد صفحه کامنت مینویسن و دویست تا لینک میزاران و آن چنان آسمون و ریسمون به هم می‌بافن و با دلایل غیر منطقی و استدلالهای شاخ پشمکی سعی می‌کنن ثابت کنن که صنعت خودروسازی اروپا و آمریکا شکست خورده و چین پیروز شده 🤦🤦 یعنی من فقط تو کف استدلالهاشونم 🤦🤦🤦🤦🤦 اگه به این حرفا باشه منم از این استدلالهای شاخ پشمکی که در نهایت منجر به ثابت شدن حرفم بشه زیاد میتونم بیارم ……….. اگه اینجوریه پس منم میگم : چون عروسکای اسباب بازی دایناسور از پلاستیک درست شدن و پلاستیکم از نفت درست شده‎ و نفتم از بقایای دایناسورا که میلیونها سال پیش منقرض شدن و مردن درست شده‎!!!!!! پس نتیجه میگیریم‎ که دایناسور پلاستیکی از دایناسور واقعی ساخته شده‎!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 15
    مخالفم 7
  3. فرامرز

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    حال بشینیم سود خالص دولت و دلالها و فروغون سازها رو حساب کنیم!
    یه خودرو وارد میکنند مثلا۲۰هزار دلار میفروشن چهل تا شصت هزار دلار !
    کی به کیه!
    ***
    تازه اونا کمونیستند!

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. پیام

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1599 ديدگاه)

      مال همینه که تعداد زیادی از چینی ها تو سلول های ۴ متری زندگی میکنن. بخشی از همون سودها هم صرف سرکوب مردمش میشه.

      https://www.instagram.com/reel/C4WCDrDr62A/?igsh=MTcxOTh2MnNnOHRhaA==

      فرامرز اگه اون کومنیستا انسانن، چطور اون همه بلا رو سر سریلانکا، کونگو، هنگ کنگ و … آوردن؟!!!

      چین فقط هدفش اینه که به دنیا گند بزنه. کنترلش میکنن.

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. سبحان

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (282 ديدگاه)

        بلخره یک نفر یک حرف حق زد
        معمولا ایرانی ها فریب تبلیغات گل بلبلی کمونیست هارو میخورن

        موافقم 5
        مخالفم 9
  4. عسگر

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما تو کشورمون اقتصاد مقاومتی داریم باید با سود بالای صدرصد بفروشیم

    موافقم 12
    مخالفم 0
  5. KAIZEN

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    سود بی وای دی در چین با فروش ۲.۷ میلیونی برابر ۳.۴ میلیارد دلار بوده
    سود تسلا در چین با فروش ۶۰۰ هزار تایی برابر ۵ میلیارد دلار
    تسلا تو جنگ قیمتی ۶ برابر بیشتر از بی‌وای‌دی قدرت مانور داره
    پس نتیجه میگیریم کاهش فروش تسلا بخاطر جنگ قیمت نیست. مسائل دیگه‌ای وجود داره

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. اشکان

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (272 ديدگاه)

      تسلا بعد از فراری توی سود فروش روی هر خودرو دوم بود ، ۷,۰۰۰ دلار بود قبلاً…الان نمیدونم چند شده !!

      موافقم 6
      مخالفم 1
  6. مجتبی .

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    شرکتهای چینی چون به شکلهای متفاوت ازطرف دولتشون حمایت میشن میتونن با جنگ قیمت برخیلی ازحریفاشون پیروز بشن. البته این موضوع برامصرف کننده خیلی هم بد نیست بشرطیکه بعد حذف رقیب قیمتهاشون چندبرابر نشه.

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا