آئودیپورشهرنو

جوانان بازیگوش! رقابت پورشه کیمن، آئودی TT و آلپاین A110

در ابتدا ممکن است تعجب کنید که یک خودروی اسپرت فرانسوی با نشانی ناآشنا روی دماغه در برابر اسپرت‌های ثابت‌شدهٔ آلمانی قرار گرفته است اما باید بدانید که آلپاین هرگز برند تازه‌کار و نوپایی نیست. این نامی است که با پیروزی‌ها در مسابقات و ساخت خودروهای اسپرت زیبا شناخته می‌شود. حال آلپاین پس از چندین سال دوباره احیاء شده و قصد دارد با مدل جدید A110 به روزهای شکوه دههٔ ۶۰ خود بازگردد. A110 در کارخانهٔ آلپاین در شهر دیئپ فرانسه تولید می‌شود یعنی همان‌جایی که محصولات اسپرت شرکت مادر یعنی رنو هم ساخته می‌شوند. علاوه بر این، مهندسان تیم رنو اسپرت هم در زمینهٔ توسعهٔ A110 نقش داشته‌اند؛ بنابراین این ماشین ترکیبی از میراث پرافتخار خود را با عملکرد مدرن ارائه کرده است؛ اما آیا آلپاین A110 واقعاً می‌تواند حریف آلمانی‌های سرسخت یعنی پورشه ۷۱۸ کیمن S و آئودی TT RS شود؟ برای دریافتن پاسخ این پرسش، این سه خودروی اسپرت را به میدان رقابت دعوت کرده‌ایم.

شروع رقابت

آلپاین A110

همان‌طور که در بالا گفته شد، آلپاین A110 نام جدیدی نیست بلکه تاریخچه‌ای شصت‌ساله در پس آن است که این موضوع الهام‌بخش طراحی آن‌هم بوده است. بااین‌حال A110 خودرویی کاملاً جدید است و از ترکیب موتور وسط، محور عقب استفاده می‌کند. این یک اسپرت کاملاً مدرن با پیشرانه‌ای ۲۵۰ اسب بخاری است. فلسفهٔ راننده محور بودن آلپاین، امیدوارکننده بوده و به همین دلیل A110 خودرویی فوق‌العاده برای رانندگی است. سواری این ماشین نرم‌تر بوده و احساس راحتی بیشتری نسبت به رقبای خود دارد اما همین موضوع موجب می‌شود که حرکت گهواره‌ای بدنهٔ خودرو در پیچ‌ها بیشتر از آئودی و پورشه شود.

تنظیم نرم تعلیق در A110 نه‌تنها موجب راحتی سواری حتی در جاده‌های خشن می‌شود بلکه به حفظ کشش ماشین هم کمک می‌کند. شاسی آلپاین نیز سرحال و جذاب احساس می‌شود که هرچند به پویایی کیمن S نیست اما رانندگی آن به همان اندازه سرگرم‌کننده است هرچند که این کار را با شیوهٔ متفاوتی نسبت به پورشه انجام می‌دهد. هرچند موتور هیچ‌کدام از خودروهای این رقابت به جذابیت و سرگرم‌کنندگی موتور پنج سیلندر آئودی نیست اما پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر آلپاین قوی بوده، صدایی عالی دارد و دور گیری آن بهتر از موتور چهار سیلندر تخت کیمن S انجام می‌شود. آلپاین در شتاب گیری از حالت سکون حریف رقبای خود نمی‌شود زیرا درحالی‌که کیمن S و TT RS به ترتیب ظرف ۳.۹ ثانیه و ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسند، A110 برای این کار به ۴.۶ ثانیه زمان احتیاج دارد.

اما بااین‌وجود، کوپهٔ اسپرت فرانسوی‌ها در شتاب ‌گیری در دنده‌های بالاتر عملکرد قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد به‌گونه‌ای که به لطف ضرایب کوتاه دنده‌ها، در دندهٔ سه ظرف ۲ ثانیه و در دندهٔ چهار ظرف ۲.۸ از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر رسیده و از این لحاظ هردو رقیب را مغلوب می‌کند. در بالاترین دنده نیز A110 ظرف ۵.۷ ثانیه از سرعت ۸۰ کیلومتر به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که انجام این کار توسط پورشه ۹.۳ ثانیه و توسط آئودی ۸ ثانیه به طول می‌انجامد؛ بنابراین درحالی‌که استارت A110 از حالت سکون چندان سریع نیست اما وزن کم موجب می‌شود که در دنده‌های بالاتر خودروی سریعی باشد. همچنین به خاطر وزن کم و شاسی فوق‌العادهٔ A110، رقبا هیچ‌گاه نمی‌توانند آن‌را در جاده‌های پیچ‌درپیچ پشت سر بگذارند. گیربکس دوکلاچهٔ این ماشین نیز هرچند سرعت گیربکس PDK پورشه را ندارد اما به‌اندازهٔ کافی سریع هست تا نیازهای راننده را برآورده کند.

پورشه کیمن S

برای خرید پورشه کیمن گزینه‌های زیادی وجود دارد. در ابتدا می‌توان بین نمونهٔ استاندارد و این مدل S با موتور ۲.۵ لیتری ۳۵۰ اسب بخاری یکی را انتخاب کرد. سپس امکان انتخاب گیربکس دستی یا اتوماتیک PDK هم وجود خواهد داشت. نمونهٔ مورد آزمایش ما نیز از نوع S با گیربکس PDK است که قیمت آن‌را به ۵۳,۸۵۳ پوند رسانده است. سواری کیمن کمی خشک‌تر از رقبای خود است اما نه خیلی زیاد. البته این به معنای عملکرد درخشان پورشه در پیچ‌ها است. این در حالی است که کمک‌فنرهای تطبیقی آن طیفی از تنظیمات مختلف را ارائه می‌کنند. همچنین با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی، کیمن در جاده‌های خشن خودروی راحتی است.

در این کوپهٔ اسپرت آلمانی حرکت گهواره‌ای بدنه بشدت مدیریت شده که در ترکیب با موقعیت عالی راننده، یکی از بهترین اسپرت‌های بازار را به ارمغان آورده است. علاوه بر این، عملکرد فرمان هم عالی بوده و حس تعادل را به راننده انتقال می‌دهد. این سیستم فرمان بازخورد بسیار بیشتری نسبت به رقبای دیگر خصوصاً فرمان بی‌حس TT RS دارد. هنگامی‌که کیمن تحت‌فشار قرار می‌گیرد، به‌طور باورنکردنی آرامش خود را حفظ می‌کند. این ماشین بسیار رضایت‌بخش بوده و چابکی یک پورشه کاملاً در آن احساس می‌شود. بعلاوه، گیربکس اتوماتیک PDK نیز بسیار روان عمل می‌کند و هنگامی‌که نیاز است به سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کند. این یکی از بهترین گیربکس‌های بازار محسوب می‌شود.

اما متأسفانه پیشرانهٔ تخت چهار سیلندر کیمن S ناامیدکننده است. این موتور قدرت زیادی داشته و گشتاور آن در دورهای پایین ارائه می‌شود که عملکرد بسیار خوبی را برای ماشین فراهم می‌کند اما صدای آن واقعاً ناخوشایند است و دکمهٔ تقویت اگزوز در کنسول وسط نیز فقط این صدای ناخوشایند را بلندتر می‌کند. بااین‌حال با وجودی که نیروی موتور فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود، کیمن S شتاب بسیار خوبی دارد و ظرف تنها ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. همچنین به لطف گیربکس بهتر با تعویض دنده‌های سریع‌تر، کیمن S در ۳.۶ ثانیه از سرعت ۵۰ به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رسیده و آلپاین را با زمان ۳.۹ ثانیه مغلوب می‌کند اما TT RS این کار را ظرف تنها ۲.۱ ثانیه انجام می‌دهد. پورشه همچنین در دندهٔ پنج ظرف ۳ ثانیه از سرعت ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رسیده و آئودی را با یک ثانیه و آلپاین را با یک‌ونیم ثانیه اختلاف مغلوب می‌کند.

آئودی TT RS

آئودی TT هم مانند آلپاین A110 میراث پرافتخاری در پیشینهٔ خود دارد به‌نحوی‌که اسلاف آن با موتور پنج سیلندر توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو در دههٔ ۸۰ در مسابقات رکوردهای تأثیرگذاری را از خود به‌جای گذاشتند. RS مدل پرچم‌دار خانوادهٔ TT محسوب می‌شود و با قیمت ۵۲,۴۸۰ پوند یکی از گران‌ترین خودروهای این مقایسه است. البته این کوپهٔ آلمانی از یک موتور پنج سیلندر با ۴۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و بنابراین قدرتمندترین عضو گروه محسوب می‌شود اما درعین‌حال سنگین‌ترین خودرو هم لقب می‌گیرد؛ بنابراین آیا می‌تواند در هندلینگ و چابکی، حریف رقبای موتور وسط خود شود؟

پیشرانهٔ پنج سیلندر توربو کاملاً متناسب TT است. البته کمی تأخیر توربو در آن وجود دارد اما با افزایش دور موتور صدای جذابی از آن بلند می‌شود و با وجود این سمفونی زیبا، تأخیر توربو از یاد می‌رود. از سوی دیگر، این پیشرانه ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور را از تنها ۱۷۰۰ rpm در اختیار راننده قرار می‌دهد و عملکرد بسیار سریعی را در خط مستقیم برای TT RS فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که ماشین ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته تنها بخشی از این شتاب سریع به پیشرانه مربوط می‌شود چراکه سیستم چهارچرخ محرک کواترو و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ سریع نیز نقش مهمی در اینجا ایفا می‌کنند. البته این گیربکس به‌اندازهٔ گیربکس PDK پورشه سریع نیست اما با گیربکس DCT آلپاین برابری می‌کند.

اما وزن زیاد و ضرایب طولانی دنده‌ها موجب شد که TT RS در رسیدن از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر در ساعت در دندهٔ سه با زمان ۲.۱ ثانیه، یک‌دهم ثانیه کُندتر از آلپاین عمل کند. این ماشین همچنین همان آزمایش را در دندهٔ چهار با زمان ۳.۳ ثانیه انجام داد که از هردو رقیب کُندتر است. علاوه بر این، هرچند پیشرانهٔ TT RS بسیار سرگرم‌کننده است اما هندلینگ آن این ویژگی را ندارد چراکه به دلیل وزن بسیار سنگین، چابکی آلپاین یا تعادل پورشه را ندارد. بعلاوه، هرچند فرمان خودرو سریع و دقیق است اما بازخوردی مانند رقبا را ارائه نمی‌کند. البته مطمئناً آئودی بهترین خودروی این جمع برای پیمایش‌های بزرگراهی است زیرا صدای باد در آن کمتر از رقبا بوده و وجود صندلی‌های راحت و سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مفید، TT RS را به خودروی بهتری برای سفرهای طولانی تبدیل کرده است.

نتیجه

مقام اول پورشه کیمن S

پورشه ۷۱۸ کیمن S بهترین هندلینگ را دارد، سواری خوبی را ارائه می‌کند، هدایت آن راحت است و سرعتی باورنکردنی را به نمایش می‌گذارد؛ اما اگر کیمن به تجهیزات استاندارد بیشتری مجهز بود و پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت آن نیز صدا و احساس بهتری داشت، این پیروزی برای آن متقاعدکننده‌تر بود. این در حالی است که آلپاین خودروی نسبتاً سرگرم‌کننده‌تری است و موتور سرگرم‌کننده‌تری هم دارد؛ بنابراین برای برخی از خریداران، A110 می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

مقام دوم آلپاین A110

آلپاین A110 جدید یک خودروی اسپرت عالی است و واقعاً لیاقت لوگوی افسانه‌ای روی کاپوت خود را دارد. هندلینگ دقیق و سواری روان، آن‌را به خودرویی فوق‌العاده سرگرم‌کننده تبدیل کرده و تمرکز بر کاهش وزن نیز مزایای زیادی چون مصرف سوخت پایین و چابکی بالا را برای آن به همراه داشته است. A110 در جاده احساس بسیار متفاوتی نسبت به پورشه دارد اما خودروی بسیار جذابی است.

مقام سوم آئودی TT RS

آئودی TT RS یکی از بهترین پیشرانه‌های حال حاضر دنیا را دارد و این موضوع دلیلی کافی برای برخی افراد محسوب می‌شود تا یک دستگاه از آن‌را خریداری کنند. رانندگی این ماشین نیز خوب است اما به‌خوبی رقبا نبوده و قابلیت تنظیم آن‌ها را هم ندارد که به همین دلیل در جایگاه سوم این رقابت قرار گرفت. بااین‌حال TT RS بسیار کاربردی‌تر از پورشه و آلپاین بوده و تجهیزات استاندارد زیادی دارد هرچند که قیمت بالایی داشته و هزینه‌های نگهداری آن نیز بالا است.

 

مشخصات فنی

پورشه کیمن S آلپاین A110 آئودی TT RS
قیمت پایه ۵۳,۸۵۳ پوند ۵۱,۸۵۰ پوند ۵۲,۴۸۰ پوند
قیمت تست‌شده ۷۴,۲۷۷ پوند ۵۱,۸۵۰ پوند ۶۱,۷۸۰ پوند
پیشرانه ۲.۵ لیتری H4 توربو ۱.۸ لیتری I4 توربو ۲.۵ لیتری I5 توربو
قدرت ۳۵۰ اسب بخار ۲۵۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۳۲۰ نیوتن متر ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب چهارچرخ
طول ۴.۳۸ متر ۴.۱۸ متر ۴.۱۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۷ متر ۲.۴۲ متر ۲.۵۰ متر
وزن ۱۳۸۵ کیلوگرم ۱۱۰۳ کیلوگرم ۱۴۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۵۰/۲۷۵ لیتر جلو/عقب ۱۰۰/۹۶ لیتر جلو/عقب ۳۰۵ لیتر عقب
ظرفیت باک ۶۴ لیتر ۴۵ لیتر ۵۵ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۹ ثانیه ۴.۶ ثانیه ۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
ترمز از ۹۶ کیلومتر ۳۲.۹ متر ۳۳.۲ کیلومتر/ساعت ۳۳.۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت اعلامی ۷.۳ لیتر (ترکیبی) ۶.۱ لیتر (ترکیبی) ۸.۲ لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون ۱۱.۵ لیتر (ترکیبی) ۸.۲ لیتر (ترکیبی) ۱۲.۳ لیتر (ترکیبی)

 

 

منبع: AutoExpress

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    یکم در حق TT اجحاف شده تو این مقاله
    طراحی الپاین یکجورایی فرانسویه پنجاه پنجاه هست ولی TT خیلی طراحی گیرایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش وان

      ۱۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (304 ديدگاه)

      سایت وات کار WhatCar انگلستان تو همین مقایسه ؛ آلپین A110 رو اول کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. - A M I R -

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (728 ديدگاه)

    مسلما اگر بر اساس منطق جلو بریم آئودی نسبت به قیمتش خیلی گزینه خوبیه ، اما با توجه به قیمت 52 هزار پوندی آلپاین من A110 رو برمیدارم ، به نظر 250 اسب برای این کابین کافیه و واقعا جواب نیاز های منو میده ، بیشتر از این یه جورایی اسرافه :))
    البته درسته که قیمت پایه آئودی اختلاف کمی با آلپاین داره ، اما مدلای پایه واقعا هیچی ندارن ، مخصوصا تو صنعت خودروی آلمان ، وقتی میگم هیچی ندارن واقعا هیچی ندارن ، همه چیرو باید سفارش بدین و هزینه کنید براش برای همین اختلاف قیمت مدل تست شده با پایه انقدر توی خودروهای آلمانی زیاده .
    راحت بخوام بگم دلم با آلپاینه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. (Saeed(peugeot

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    پورشه و آودی که عالین….
    ولی نمیدونم چرا اینقد این آلپاین خوبه…فوق العادس …خیلی باهاش حال میکنم….پای قیمتی که داره و هندلینگ و لذت رانندگیش….واقعا قابله تحسینه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    پس M2 کوش؟
    سلطان این کلاسه
    در ضمن مرده شور این سرور های ایرانی رو ببرن افتضاحن (پدال جان میدونم مقصر نیستی مال تحریمه منم فقط از سرور های ایرانی گله دارم نه شما) واسه نصف کامنتا لایک و دیسلایک میاد واسه قیه نمیاد یه کامنت میخوایی بزاری نمیاد نمیاد نمیاد تا یهو دو سه تا پشت سرهم میاد
    و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. - A M I R -

      ۱۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (728 ديدگاه)

      منم جای خالیشو حس کردم ، اگه M2 بود بدون شک اونو انتخاب میکردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۱۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2485 ديدگاه)

      M2 سلطان کلاس؟
      اصلاM2 با آلپاین و کیمن تو یه کلاس نیست
      کیمن شگفت انگیزه اگه ۱۰۰اسب بیشتر داشته باشه احتمالا ۹۱۱توربو اس رو هم تو پیست سوسک میکنه
      آلپاین گل کاشت تونسته اینجوری با کیمن رقابت کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    چقدر کیمن اونم بااین رنگ جذابه.عجب طراحی داره.البته تواین کلاس قطعا انتخاب من m2کامپیتیشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. shirko

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    m2 کامپتیشن فوق العادست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. emad1990

    ۱۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    علاوه بر این، هرچند پیشرانهٔ TT RS بسیار سرگرم‌کننده است اما هندلینگ آن این ویژگی را ندارد چراکه به دلیل وزن بسیار سنگین، چابکی آلپاین یا تعادل پورشه را ندارد.
    وزن بسیار سنگین!!!!
    جدول که اینو نمیگه(1140kg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. amir

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    اونایی که معتقدن فرانسه قرنها از المان در خودروسازی عقبتره کجان این تستها را ببینن!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا