رنو

رنو EZ-Pod، یک خودران کوچک برای مسافت‌های کوتاه

با کوچک‌ترین و جدیدترین عضو خانواده‌ی EZ رنو آشنا شوید. رنو EZ-Pod جدیدترین عضو خانواده‌ی خودروهای مفهومی و خودران این برند فرانسوی بوده و یک خودرو-ربات کوچک با قوای محرکه‌ی الکتریکی است که برای حمل افراد و اشیا در مسافت‌های کوتاه طراحی شده است.


البته زمانی که ما می‌گوییم خودرویی کوچک منظورمان واقعاً کوچک است زیرا این کانسپت جدید بر پایه‌ی شاسی رنو توئیزی ساخته شده و تنها ۳ مترمربع را اشغال می‌کند.


انتخاب شاسی رنو توئیزی به این معنی است که مهندسان و طراحان این خودروساز فرانسوی در طراحی یک محصول جمع‌وجور با چالش‌های زیادی روبرو بوده‌اند زیرا این ابعاد بسیار کوچک باعث حذف کاکپیت راننده و استفاده از تکنولوژی خودران شده است.


آن‌ها در طراحی این خودرو از کانسپت EZ-Go الهام گرفته‌اند و پلتفرم طرح مطالعاتی EZ-Pro نیز در آن بکار رفته است. فرم قدبلند و نازک خودرو هم باعث پارک خودرو در فضاهای تنگ شده و کابینی جادار هم ایجاد می‌کند. این امر به لطف باتری‌ای ایجاد شده که ابعاد بسیار کوچکی داشته و برد خودرو مناسب حمل‌ونقل در فواصل کوتاه است. البته رنو محدوده حرکتی این کانسپت را اعلام نکرده است.

اگرچه EZ-Pod برای ارائه‌ی حمل‌ونقل در مسافت‌های کوتاه طراحی شده اما می‌توان آن را به خودروی تحویل اشیا هم تبدیل کرد. نسخه‌ی مسافری این خودرو دارای درب کناری بزرگ برای دسترسی آسان است. اگر دقت کنید خواهید فهمید این خودرو فاقد شیشه‌ای برای درب بازشو بوده و همین ویژگی در خودروی توئیزی هم دیده می‌شود.


کابین هم از توئیزی الکتریکی الهام گرفته زیرا همان نوع صندلی نیز در بخش داخلی دیده می‌شود. البته آرایش صندلی‌ها در EZ-Pod به‌صورت فیس تو فیس می‌باشد. رنو می‌گوید کابین رنگی و متفاوت این خودرو از متریال بادوام ساخته شده و تمیز کردن آن آسان است. این بخش همچنین دارای دو صفحه‌نمایش است که اطلاعات لازم درباره‌ی خودرو را ارائه می‌کنند. همچنین یک سیستم نورانی وجود دارد که وضعیت به‌روز خودرو را نشان می‌دهد.


این خودروی خودران کوچک در بیرون خود دارای یک دوربین یک لیدار در جلو برای اسکن جاده پیش رو بوده و همچنین رادارهای برد کوتاه و بلند نیز پشت خودرو نصب شده‌اند. EZ-Pod همچنین به دو آنتن و جی‌پی‌اس در سقف مجهز شده است.

رنو می‌گوید کاربری‌های زیادی برای این خودرو وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استفاده به عنوان شاتل در مسیرهای از پیش تعیین شده و همچنین وسیله‌ای برای مناطق خاص همچون فرودگاه‌ها، پارکینگ‌ها و مراکز خرید اشاره کرد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. احمدرضا

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (878 ديدگاه)

    این چیه؟
    زبان طراحی رنو رو زیر سوال برد
    زبان طراحی تالیسمان و کلوئوس و …
    حالمو بد کرد
    به هر حال خودروی آیندس دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا