سایر خودروهای آمریکایی

معرفی هایپرکار هیدروژنی هایپریون XP-1 با بُردی بیش از 1600 کیلومتر

شرکت آمریکایی هایپریون (Hyperion) از نسخهٔ پروتوتایپ هایپرکار هیدروژنی خود که XP-1 نام دارد رونمایی کرده است. این خودرو که به‌عنوان اولین فصل از چشم‌انداز بلندمدت هایپریون برای ترویج هیدروژن توصیف شده است، نقطهٔ اوج نزدیک به ۱۰ سال توسعه، آزمایش و تحقیق در تکنولوژی هیدروژن توسط بیش از ۲۰۰ محقق و دانشمند محسوب می‌شود.

XP-1 در بیرون نمای بسیار جسورانه‌ای دارد و خودرویی را تداعی می‌کند که از آینده به زمان حال آمده است. بدنهٔ این هایپرکار از کامپوزیت تقویت‌شده با تیتانیوم ساخته شده و به درهایی موسوم به V-Wing مجهز شده است. در اطراف این درها نیز سایه‌بانی شیشه‌ای کار شده که برای حفظ حریم خصوصی سرنشینان می‌تواند به‌صورت الکترونیکی تیره شود.

ازجملهٔ سایر ویژگی‌های برجستهٔ بیرونی این هایپرکار هیدروژنی هم می‌توان به دیفیوزر کولار کامپوزیتی، چراغ‌های LED و تیغه‌های آئرودینامیکی جانبی اشاره کرد که به بهبود پیچیدن خودرو در سرعت‌های بالا کمک می‌کند. این تیغه‌ها همچنین با پانل‌های خورشیدی پوشانده شده‌اند. XP-1 روی رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی قرار گرفته که با لاستیک‌های پیرلی P Zero پوشیده شده‌اند. برای متوقف کردن خودرو نیز دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی بزرگی در نظر گرفته شده که در جلو ۱۸ اینچی و در عقب ۱۷ اینچی هستند.

فعلاً تصویری از داخل XP-1 منتشر نشده اما به گفتهٔ هایپریون، این هایپرکار به نمایشگر منحنی ۹۸ اینچی و تکنولوژی کنترل حرکت مجهز است. تریم فیبر کربنی و تیتانیومی و همین‌طور صندلی‌های فیبر کربنی با روکشی از چرم دست‌دوز نیز از دیگر ویژگی‌های داخلی برجستهٔ این هیولای هیدروژنی هستند.

هایپریون فعلاً مشخصات فنی XP-1 را اعلام نکرده اما گفته است که این هایپرکار به پیل سوختی غشا مبادله پروتون، سیستم‌های ذخیرهٔ هیدروژن فیبر کربنی و تکنولوژی ذخیرهٔ انرژی ابرخازن مجهز شده است. همچنین طبق گفته‌ها، این خودرو از موتورهای الکتریکی متعدد، سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس سه سرعته هم برخوردار است. به گفتهٔ سازنده، XP-1 در کمتر از ۲.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

اما یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های XP-1 بُرد چشمگیر آن است که به ۱۶۳۵ کیلومتر می‌رسد و پس از اتمام هیدروژن نیز سوخت‌گیری مجدد در کمتر از پنج دقیقه انجام می‌گیرد. هایپریون همچنین نوید وزن بسیار سبکی را هم داده و ادعا کرده است که به لطف استفاده از شاسی مونوکوک کربن تیتانیومی و بدنهٔ کامپوزیتی، وزن XP-1 به ۱۰۳۲ کیلوگرم رسیده است. این هایپرکار همچنین به سیستم تعلیق دو جناقی مستقل از جنس آلومینیوم فوق سبک و سیستم ارتفاع هیدرولیکی هم مجهز شده است.

XP-1 برای نشان دادن مزیت‌های تکنولوژی هیدروژنی ساخته شده و به گفتهٔ هایپریون، به موتورهای الکتریکی مجهز شده که به وزن خودرو اضافه نمی‌کنند و به باطری‌های لیتیوم یونی با مدت شارژ طولانی نیازی ندارند. به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت «آنجلو کافانتاریس»، مهندسان هوافضا مدت‌ها است که مزایای هیدروژن به‌عنوان فراوان‌ترین و سبک‌ترین عنصر جهان را درک کرده‌اند. قرار است XP-1 در ایالات‌متحده تولید شده و در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. تولید این هایپرکار هیدروژنی به ۳۰۰ دستگاه محدود است که هرکدام قابل سفارشی‌سازی خواهند بود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اگر به تیتر نگاه نمی‌کردم فکر میکردم محصول جدید بوگاتی از مشتقات شیرونه

    موافقم 103
    مخالفم 8
    1. Iman99

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      برتری و پیشرفته بودن صنعت امریکا اینجا مشخص میشه و فقط کشور فوق صنعتی مثل آلمان می‌تونه یه چیزی در حد امریکا باشه آلمان در کل اروپا و امریکا تو همه چیز بهترین هستن.
      چقدر پیشرفته هست این هایپرکار واقعا جلوتر از زمان خودشه و از همه نظر بهترین یه هایپر کار آلمانی مثل این هم دیده بودم که فقط اون میتونه در حد این باشه.
      همین تکنولوژی سلول سوختی رو کمپانی هایی دیگه روش کار کرن ولی در سطح خیلی پایین تری هستن و نمیتونن به پای آلمان یا امریکا برسن مثل پیل سوختی تویوتا که در سطح پایینی هست نسبت به این هرچند که همینی هم که داره از تکنولوژی امریکایی بوده ولی در هر حال خیلی پایین هست نسبت به هایپرکار هایپریون تو همه چیز هم همینطوره کلا ژاپن هیچی از خودش نداره هرچی هست بیشتر تکنولوژی ها و طراحی و محصولات اون و اصل کار متعلق به آمریکا یا اروپاست و همه رو از اونها گرفته که همونم هیچه دربرابر کار ها و محصولات و تکنولوژی های پیشرفته ای که خود آلمان و اروپا و امریکا دارن درنهایت به این نتیجه میرسیم که اروپا و امریکا تو همه چیز بهترین و پیشرفته ترین هستن.

      موافقم 3
      مخالفم 3
  2. Ho3ein

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (361 ديدگاه)

    واقعا طراحی و فیسش خیلی خیلی زیباست و حرفی برای گفتن نمیزاره مات دیدنش میشی حتی توی عکس حالا اگ از نزدیک ببنیش دیگ هیچ سکته
    اما ای کاش میشد یه موتور دوازده سیلندر فراری روش میزاشتی
    ??
    اون موقع دیگه حرف نداشت
    من از ماشین های الکتریکی بدم میاد وبه همین دلیل میگم که موتور فراری باید روش گذاشت

    موافقم 24
    مخالفم 64
  3. Ali Keyhani

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (657 ديدگاه)

    یه لحظه فکر کردم بوگاتیه
    به دیوو شباهت زیادی داره

    موافقم 58
    مخالفم 5
  4. meysam

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    1635 کیلومتر برد
    1032 کیلو وزن
    2.2 شتاب
    355 کیلومتر سرعت
    5 دقیقه شارژ
    تمام این اعداد زنگ خطری برای الکتریکیها هستن

    موافقم 78
    مخالفم 8
    1. مانی

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      بیشتر بنظر میاد خالی‌ بندیه !!!

      موافقم 12
      مخالفم 24
      1. حسین

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (259 ديدگاه)

        10 ساله که دارن روش کار میکنن دیگه. ولی خب حتما خیلی خیییییلی گرون باشه. بالای 5 میلیون دلار شاید

        موافقم 11
        مخالفم 0
  5. فريد

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (507 ديدگاه)

    حالا هی بگید خودروسازی فقط المان

    موافقم 44
    مخالفم 16
    1. z

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (256 ديدگاه)

      همشون قابل احترامی امریکایی المانی انگلیسی ایتالیایی ژاپنی

      موافقم 48
      مخالفم 5
  6. JDM

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    اقا ایکون لایک و دیسلایک ها خیلی خوب شده دمتون گرم

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. spr00

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (13 ديدگاه)

      من که گفتم عالی شده با ی کلیک رای ثبت میشه .نمیدونم این ا ام جی چرا میگه برش گردونین به قبل

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. AMG///

        ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (579 ديدگاه)

        دادا توهم میزنیا
        من کی گفتم برش گردونین به قبل

        موافقم 4
        مخالفم 0
  7. Joker

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (530 ديدگاه)

    پدال دهن ما و خودت رو آسفالت کردی با این بازی جدیدی راه انداختی،این چه وضعیتیه واسه لایک و دیسلایک درست کردی !!! تا میای یه ابرو رو درست کنی میزنی جفت چشارو کور میکنی،شل کن بابا،ما به همون قبلی ها راضی هستیم…

    موافقم 32
    مخالفم 36
    1. AMG///

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (579 ديدگاه)

      خوبه بابا الکی گیر میدی

      موافقم 26
      مخالفم 3
    2. spr00

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (13 ديدگاه)

      قبلی ها مشکلشون این بود که صد بار کلیک میکردی رای ثبت نمیشد حتی این آخریها رایها صفر میشدن. حالا که یک کار درست کرده این جوکر که کارش همیشه غرولند کردنه گیر میده

      موافقم 14
      مخالفم 1
  8. مازیار

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    چقدر خفنه انگار از آینده اومده

    موافقم 29
    مخالفم 2
  9. Khan

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (362 ديدگاه)

    اینقدر هرروز ماشین معرفی میشه دیگه وقت نیست همه رو پیگیری کنی
    هروقت اومد توی شهر دور زد، فیلماش اومد میگیم آره ساخته شد و راستکی بود

    موافقم 28
    مخالفم 2
  10. AMG///

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (579 ديدگاه)

    مشخصات فنی عالی
    قدرت عالی
    برد عالی
    ولی چرا انقد زشته

    موافقم 7
    مخالفم 15
    1. Ali Keyhani

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (657 ديدگاه)

      منم با طراحیش حال نکردم بخصوص پشتش

      موافقم 3
      مخالفم 9
  11. Joseph

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (53 ديدگاه)

    چرا ناسا داره تکنولوژی رو به این شرکت ها میفروشه ، نمیدونم ! ولی با تیمی که از ناسا جمع کرده ، با طراحی به این زیبایی کارش میگیره ولی فعلا برای عموم نیست ، این شرکت برای تولید هیدروژن روش جدیدی استفاده میکنه که احتمالا همزمان با رونمایی ماشین اون سیستم تولید هیدروژنو هم عمومی میکنه ،
    تسلا هم احتمالا باید چندتا هیدروژنی هم بزنه

    موافقم 22
    مخالفم 4
    1. spr00

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (13 ديدگاه)

      ما هم ی نفر داشتیم میگفت ماشین آبی میسازم . رفت دیگه هم خبری ازش نشد.

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. کیانوش

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      مگر اینکه چاره ای نداشته باشه تسلا وگرنه وقتی قسمت قابل توجهی از درامدش رو از ساخت باتری ها دریافت میکنه و اینهمه سرمایه گذاری کرده تو تولید باتری و فروششون با سایر کمپانی ها محاله فعلا به فکر خودروی هیدروژنی باشه برعکس گفته جناب ماسک که دیروز گفت تسلا و اسپیس ایکس شرکت های خیریه هستن ول واقعیت ی چیز دیگه است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. بی ریا

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    مشخصاتش عالیه فقط اشتباهش اینه که از رو بوگاتی کپی کرده تقریبا

    موافقم 8
    مخالفم 15
  13. ارش

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    آمریکا پایه گذار تغییر و تحولات دنیای خودرو اروپا هم به سرعت داره خودش رو هماهنگ میکنه چین فکر کرده که تونسته تکنولوژی رو از غربیها بدزده اینو چکار میخواد بکنه هنوز خیلی عقبه فقط توهم ابر قدرتی و پول زیاد داره.

    موافقم 20
    مخالفم 8
  14. ارشیاsvj

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    طراحی بخش عقبش خیلی فضاییه!!!!

    موافقم 9
    مخالفم 1
  15. (Saeed(peugeot

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    بوگاتی و یه کانسپت سیتروئن gt و قاطی کردند شده این ماشین دقیقا …..
    ولی مشخصات فنی معرکه ای داره

    موافقم 4
    مخالفم 8
  16. Joseph

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (53 ديدگاه)

    شباهتی به بوگاتی داره ولی خود بوگاتی هم از chrysler chronos اسکی رفته کافی عکس اون دوره بوگاتی رو یه سرچی بکنید

    موافقم 15
    مخالفم 3
  17. Hadi

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    چیزی مشخصه اینه که بعد الکتریکی ها نوبت هیدروژنی ها خواهد بود…..

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. کیانوش

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      بدون شک این ترکیب بهترین انتخاب ممکن هستش حتی تو همین دهه
      تا اخر این دهه هزینه هر کیلو هیدروژن به دو یورو میرسه و میرای با پنج کیلو هیدروژن مسافتی بالای هزار کیلومنر رو طی کن یعنی هر صد کیلومتر یک یورو هزینه حتی از بنزین هم ارزون تر در میاد
      و مهم تر از همه وزن کم تر این سیستم پیشرانش هستش تو خودرو های معمولی سدان ها که الان پونصد کیلو باتری دارن تو هیدروژنی ها به جای اون پونصد کیلو باطری دوتا مخزن هیدروژن میزارن تو خودرو که با ظرفیت پر نهایتن بیست یا سی کیلو وزن دارن
      باتری ها چشم انداز توسعه شدیدا محدودی دارن
      نهایتا نهایتا نسبت انرژی به وزن تو باتری های اینده بتونه سه برابر باتری های الان بشه که بازم خیلی کمه و اینکه دردسرشم خیلی زیاده از معدن ها بگیر تا فرایند ساخت و بازیافت باتری ها بشدت پرهزینه و الاینده است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. آریا ماشین

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    اگه واقعی باشه عالیه ولی چرا از همه جاش اگزوز زدن بیرون?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. کیانوش

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    واقعا بهترین ترکیب پیشرانه ممکن رو داره مخزن هیدروژنی که با ظرفیت پر وزنش به ده کیلو هم نمیرسه سلول های سوختی رو تغذیه میکنن اونم ابر خازن هارو شارژمیکنه که هم وزن کمتری نسبت به باتری دارن هم سرعت شارژ و دشارژ خیلی خیلی بالاتر و هم عمر خیلی خیلی بالاتری نسبت به باتری دترن و هم اینکه چند عدد ازشون کافیه لازم نیست کف خودرو رو کامل اختصاص بدن بهش ابر خازن هم انجین های برقی رو تغذیه میکنه و دقت کنید به وزنش نزدیک یک تن مقایسه کنید با هایپر کارهای الکتریکی که دوبرابر این کزن دارن حداقل

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا