فولکس واگن

نگاهی به پروژه فولکس‌واگن ARVW، قطاری سریع‌السیر روی چهار چرخ!

از آنجایی که قوانین مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای جدید روز به روز سخت‌تر می‌شوند، آئرودینامیک اهمیت به سزایی در نزد خودروسازان پیدا می‌کند.

علیرغم این موضوع، آئرودینامیک ترین محصول فولکس‌واگن حدود ۴۰ سال پیش تولید شده است. ما درباره ARVW صحبت می‌کنیم که یک خودروی تک نفره سبک‌وزن با ضریب درگ قابل‌توجه ۰.۱۵ بوده است.

در مقام مقایسه باید گفت کمترین میزان درگ در بین خودروهای تولیدی جدید به مرسدس بنز A کلاس سدان با ضریب درگ ۰.۲۲ اختصاص دارد، خودرویی که سال ۲۰۱۸ معرفی شده است. البته فولکس‌واگن XL1 قبلاً با ضریب درگ ۰.۱۸۹ نیز تولید شده است.

اما خب خود XL1 نیز به اندازه ARVW روان و آئرودینامیک نبوده، خودرویی که برای نمایش چگونگی تأثیر ساختار آئرودینامیک و سبک‌وزن یک خودرو روی دست‌یابی به سرعت‌های بالا با قدرت معمولی تولید شده بود. ایده‌ی تولید این خودرو با بحران سوخت دهه ۷۰ میلادی مطرح شد و بنابراین مهندسان خودرویی انقلابی تولید کردند که فوق‌العاده آئرودینامیک بود و ارتفاع و عرض آن تنها به ۸۳۸ و ۱۱۰۰ میلی‌متر می‌رسید.

جدای از ابعاد کوچک، این خودرو به چرخ های پنهان و سطح تخت زیر بدنه مجهز شده بود. ARVW همچنین دارای باله‌های قابل حرکت بود که به پایداری خودرو در سرعت‌های بالا کمک می‌کرد.

فریم آلومینیومی سبک‌وزن این خودرو را بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس و فیبر کربن پوشانده بود و یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۴ لیتری توربودیزل با قدرت ۱۷۷ اسب بخار نیز در بطن خودرو دیده می‌شد. این پیشرانه پشت سر راننده نصب شده بود و قدرت را از طریق زنجیر به چرخ های عقب منتقل می‌کرد.

همین زنجیر تنها ویژگی جالب خودرو نبود زیرا ARVW از باک آبی سود می‌برد که آب را به ورودی توربو می‌فرستاد. این امر به خنک کردن مجموعه کمک کرده و به خودرو اجازه می‌داد تا از ورودی‌های هوای کمتری استفاده کرده و در نتیجه آئرودینامیک بهتری داشته باشد.

علیرغم استفاده از پیشرانه‌ای نسبتاً کم‌رمق، ARVW یک رکوردشکن بود زیرا توانست طی یک ساعت تست در پیست ناردو در سال ۱۹۸۰ به سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو بعدا سرعت ۳۶۲ کیلومتر در ساعت را نیز ثبت نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. جواد خطر

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (255 ديدگاه)

    شبیه هر چیزی هستش اِلّا ماشین !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ارسلان

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (125 ديدگاه)

    واقعا المان حرف اول رو در خودروسازی میزنه … 365 تا سرعت با موتور 2.4 لیتری 177 اسب بخاری و باله های متحرک اونم 50 سال پیش !! یعنی بقیه خودروسازا ادای المان رو در میارن همه میخوان رقیب المان باشن همه خودشون رو با المان مقایسه میکنن همه میخوان جایی که المان رسیده برسن برای همین اکثرشون هم از المان تقلید میکنن همه ی اینا سندی هست که المان حرف اول رو توی خودروسازی در دنیا میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارسلان

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (125 ديدگاه)

      معلوم شد اونی که دیسلایک ها رو دستکاری میکنه امریکایی باز هست ? اخه هر وقت حرف از المان میشه اتومات امپر میکشن ??? خوشم اومد خوب افتادی توی تله بچه جان ?? از عمد اینطوری نوشتم تا خودت رو لو بدی? اگه یه پست کامنت زیاد بخوره یعنی یه عالمه آدم که نظرش رو گفتن لایک و دیسلایک هم زدن و این یعنی دیسلایک ش دستکاری نشده هست ولی پستی که ظرف 5 دقیقه با دو تا کامنت 128 دیس میخوره تابلو هست دستکاری شده هست … آخه عمو جووون بزار یه ساعت سه ساعت بگزره بعد خودت رو تابلو کن ??? کلاس چندی عمو ؟؟??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جواد خطر

        ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (255 ديدگاه)

        یکیَم نیس به این لامصب بگه باب دیس میزنی بِزن لاقل یه جوری بزن کسی شک نکنه ! یه ذره وجود داشته غیرت داشته باش حرفی تیکه ای چیزی داری بِزن ولی ظرفیتِشم داشته باش جوابشم بشنو……. در کل ولش کن دادش زندگی چه با خلاف چه بی خلاف چه برخلاف میگذره بزار این یارو هم دلش به همین دیس دادنا خوش باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ارش

        ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (1549 ديدگاه)

        ????

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. ایمان

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    آلمان ۱۹۸۰ >>>> ARVW
    ایران ۲۰۲۰ >>>> پراید بدون زه
    بخندیم یا گریه کنیم ؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا