فیات

فیس‌لیفت فیات 500L با آرایش تازه و تکنولوژی‌های جدید

تقریباً دو سال پیش بود که فیات هاچ‌بک شهری ۵۰۰ خود را مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار داد و حالا نسخهٔ کاربردی‌تر این ماشین یعنی ۵۰۰L نیز همان فیس‌لیفت و به‌روزرسانی را تجربه نموده است. هرچند در بیرون چندان مشخص نیست اما فیات می‌گوید چهل درصد از اجزا و قطعات ۵۰۰L فیس‌لیفت، جدید هستند که البته برخی از این قطعات جدید به‌احتمال‌زیاد در زیر پوست خودرو قرار دارند.

فیات ۵۰۰L جدید در بیرون تغییراتی را تجربه کرده که ظاهر آن‌را تا حدودی مدرن‌تر نموده است. در این فیس‌لیفت تغییراتی در گرافیک داخلی چراغ‌های جلو ایجاد شده است درحالی‌که چراغ‌های کوچک‌تر زیر چراغ‌های اصلی نیز به چراغ‌های LED روشنایی در روز با امضای O شکل مجهز شده‌اند. علاوه بر این، یک زه کرومی به جلوپنجره اضافه شده و ورودی هوای درون سپر نیز با تریم متخلخل کرومی تزئین شده است. درنتیجه زمانی که از جلو به این MPV کوچک نگاه می‌کنیم شاهد نمای لوکس‌تری هستیم.

در بخش جانبی تنها تغییر قابل‌توجه حذف پوشش پلاستیکی اطراف زه‌های کرومی است. در نمای عقبی هم استفادهٔ بیشتر از کروم به چشم می‌خورد درحالی‌که چراغ‌های مه شکن و دنده‌عقب نیز به قسمت پایین‌تر سپر انتقال پیدا کرده‌اند. با توجه به گفتهٔ فیات، این تغییر نه‌تنها زیبایی ظاهری را به همراه داشته است که موجب بهبود عملکرد چراغ‌ها نیز شده است. به گفتهٔ سازندهٔ ایتالیایی ۳۷ ترکیب رنگ مختلف برای ۵۰۰L جدید قابل انتخاب است که شامل سه رنگ سقف مختلف (سفید یا مشکی مات، مشکی براق و همرنگ بدنه) می‌شود.

نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ ۵۰۰L در داخل نیز تغییراتی را تجربه کرده و مجموعه‌ای از ادوات و موارد جدیدی بدان افزوده شده است. بدین ترتیب حالا در کابین این ماشین شاهد غربیلک فرمان جدید با تریم کرومی، صفحه آمپر بروز شده با دورسنج و سرعت‌سنج در طرفین و یک نمایشگر ۳.۵ اینچی دیجیتالی میان آن‌ها و دستهٔ دندهٔ جدید که کمی بالاتر قرار گرفته است هستیم. در میانهٔ داشبورد هم یک صفحه‌نمایش هفت اینچی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect و با قابلیت پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل هستیم.

فیات ۵۰۰L پیش از فیس‌لیفت در سه نسخهٔ مختلف معمولی، Trekking (کراس‌اوور مانند) و MPW (کشیدهٔ هفت‌نفره) تولید می‌شد که این سه مدل هنوز هم ارائه شده‌اند اما نام آن‌ها تغییر پیدا کرده است به‌گونه‌ای که حالا این سه مدل با نام‌های شهری، کراس و واگن عرضه می‌گردد. مدل کراس همان‌طور که از نامش مشخص است یک شِبه کراس‌اوور است که ۲.۵ سانتیمتر ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به دیگر مدل‌ها دارد. برای ۵۰۰L کراس مجموعهٔ جدیدی از رینگ‌های ۱۷ اینچی دورنگ و سپرهای جدید به همراه سینی جهت محافظت از کف خودرو ارائه شده است. نسخهٔ واگن هم در قسمت عقبی خود طول بیشتری داشته و به سه ردیف صندلی مجهز است که ظرفیت سرنشین آن‌را به هفت نفر می‌رساند.

برای خریدارانی که تجهیزات استاندارد ۵۰۰L را مناسب نمی‌دانند، فیات طیف گسترده‌ای از آپشن‌ها و تجهیزات سفارشی فراوانی را برای این خودرو ارائه نموده است. این امکانات اختیاری شامل ۹۲ مورد می‌شود که ما فقط به ذکر سیستم صوتی ۵۲۰ واتی بسنده می‌کنیم. پیشرانهٔ پایهٔ این MPV همچنان همان موتور آشنای ۰.۹ لیتری دو سیلندر توئین‌ایر تنفس طبیعی است که ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه به‌صورت دوگانه‌سوز بنزینی/CNG هم قابل سفارش است. موتور بعدی نسخهٔ توربوشارژ همین پیشرانهٔ دو سیلندر است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

اما برای کسانی که به پیشرانهٔ بزرگ‌تری نیاز دارند یک نمونهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر هم ارائه شده که در دو سطح قدرت ۹۵ اسب بخار و ۱۲۰ اسب بخار قابل انتخاب است. فیات همچنین یک پیشرانهٔ دوگانه‌سوز دیگر را هم برای ۵۰۰L در نظر گرفته که از نوع ۱.۴ لیتری TJet با ۱۲۰ اسب بخار قدرت است و با هر دو سوخت بنزین و گاز مایع (LPG) کار می‌کند. در بخش موتورهای دیزلی هم یک واحد ۱.۳ لیتری مالتی‌جت با ۹۵ اسب بخار قدرت و یک نمونهٔ بزرگ‌تر ۱.۶ لیتری مالتی‌جت با ۱۲۰ اسب بخار قدرت قابل انتخاب است.

در کل فیات ۵۰۰L یک خودروی کاربردی و درعین‌حال جمع‌وجور است که حالا به تجهیزات و ویژگی‌های جدید هم مجهز شده است. نسخهٔ کراس این خودرو نیز تا حد زیادی به کراس‌اوورهای واقعی شباهت پیدا کرده و توانایی رقابت با کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت بازار را دارد. همچنین ظاهر بروز شده با تغییراتی هرچند ظریف و جزئی به همراه لیست گستردهٔ پیشرانه‌ها و آپشن‌های ۵۰۰L می‌تواند موفقیت آن‌را در کنار برادرانش یعنی ۵۰۰ معمولی و ۵۰۰X در بازار تضمین کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. DEADPOOL

    ۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    دوسیلندر ؟? نه خداییش دو سیلندر ؟اذیت نکن دیگه داش نه دو سیلندر؟??خدایی؟شوخی نکن دیگه باو نه دوسیلندر؟?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا