فیات

فیات 500e با قیمت 32 هزار دلار، جایگزینی ارزان‌تر برای خودروهای برقی بزرگ

فیات ۵۰۰e با قیمت پایهٔ ۳۲,۵۰۰ دلار، از سال آینده در بازار آمریکا عرضه می‌شود تا با برد ۲۴۰ کیلومتری با خودروهایی مثل مینی الکتریکی و نیسان لیف رقابت کند.

ایالات‌متحده نیاز مبرمی به خودروهای الکتریکی ارزان برای استفاده‌های روزمره دارد. در حال حاضر، میانگین قیمت خودروهای الکتریکی در این کشور بیش از ۵۰ هزار دلار است که خارج از دسترس بسیاری از مردم قرار می‌گیرد؛ اما خبر خوب اینکه از اوایل سال آینده، یک گزینهٔ برقی جدید و نسبتاً ارزان راهی بازار آمریکا خواهد شد. این خودرو فیات ۵۰۰e است، هاچ‌بک نمادین ایتالیایی که پس از وقفه‌ای کوتاه دوباره به آمریکا بازخواهد گشت. البته ۵۰۰e از سال ۲۰۲۰ در اروپا عرضه می‌شود.

قیمت ۵۰۰e در آمریکا از ۳۲,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود که هرچند چندان ارزان به نظر نمی‌رسد اما از میانگین قیمت ۵۱,۷۶۲ دلاری خودروهای الکتریکی بازار این کشور بسیار کمتر است. مثل ۵۰۰ بنزینی قبلی، این مدل جدید هم دو در، چهار صندلی، طراحی رترو و اندازهٔ کوچکی دارد که برای جای گرفتن در تنگ‌ترین جا پارک‌ها طراحی شده است؛ بنابراین، در زمانی که خودروسازان اقدام به عرضهٔ پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای الکتریکی عظیم‌الجثه به بازار کرده‌اند، ممکن است برخی خریداران از گزینه‌ای جمع‌وجور و ارزان‌تر استقبال کنند. علاوه بر این، به گفتهٔ فیات، ۵۰۰e جدید هم کشیده‌تر و هم عریض‌تر از قبل است و کابین جادارتری را ارائه می‌کند.

کابین فانتزی این هاچ‌بک ایتالیایی هم با تریم قرمز فراوان، صفحه آمپر دایره‌ای و داشبورد پلاستیکی قرمز براق، بسیار جالب به نظر می‌رسد. علاوه بر نمایشگر ۷ اینچی مقابل راننده، صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۲۵ با اندروید اتو و اپل کارپلی هم در اینجا دیده می‌شود. موضوعات بسیار مهم در خودروهای الکتریکی اما برد و سرعت شارژ است. فیات شعاع حرکتی ۵۰۰e را حدود ۲۴۰ کیلومتر تخمین زده که همان رقمی است که از خودرویی کوچک با پکیج باطری ۴۲ کیلووات ساعتی انتظار می‌رود.

همچنین همراه این خودرو یک شارژر سطح دو هم ارائه می‌شود که خریداران می‌توانند آن را در پارکینگ خود نصب کنند. با این شارژر که سریع‌تر از پریز برق معمولی است، باطری خودرو ظرف ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه شارژ خواهد شد. با استفاده از شارژرهای سریع DC اما می‌توان در عرض تنها ۳۵ دقیقه، باطری را از صفر تا ۸۰ درصد شارژ کرد. البته حداکثر سرعت شارژ این ماشین ۸۵ کیلووات است که از اکثر خودروهای الکتریکی بازار کمتر است ولی همین سرعت هم مناسب خواهد بود زیرا پکیج باطری کوچک ۵۰۰e به زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز نخواهد داشت.

هاچ‌بک الکتریکی فیات با ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور، ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ۵۰۰e از سه حالت رانندگی مختلف بنام‌های معمولی، برد و شرپا بهره می‌برد. حالت برد سیستم احیای انرژی ترمزها را قوی‌تر می‌کند تا سرعت خودرو را سریع‌تر کاهش دهد و انرژی بیشتری را هنگام ترمز گیری به باطری بفرستد. حالت شرپا هم با محدود کرد قدرت و حداکثر سرعت خودرو، برد را به حداکثر می‌رساند. موضوع جالب اینکه ۵۰۰e برای آگاه کردن عابرین پیاده، بجای صدای مصنوعی موتور، آواز می‌خواند! فیات برای این خودرو آهنگی بنام «صدای ۵۰۰» را تدارک دیده که توسط فلاویو مارکو گوالدی ساخته شده و برای عابران پخش می‌شود.

ازجمله رقبای فیات ۵۰۰e در بازار آمریکا می‌توان به مینی الکتریک اشاره کرد که با ۳۰,۸۹۵ دلار، قیمتی مشابه رقیب ایتالیایی دارد اما برد آن تنها ۱۸۵ کیلومتر است. قیمت نیسان لیف هم با برد ۲۴۰ کیلومتری از ۲۹,۲۵۵ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که شورلت بولت را هم با برد ۴۱۵ کیلومتری می‌توان با قیمت پایهٔ ۲۷,۴۹۵ دلار خرید؛ بنابراین، احتمالاً ۵۰۰e در بازار آمریکا کار سختی در پیش خواهد داشت اما برای کسانی که به بردی برای سفرهای جاده‌ای نیاز ندارند و خودرویی می‌خواهند که بتوانند هرجایی پارک کنند گزینهٔ مناسبی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Carl

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (195 ديدگاه)

    واسه کشور کوچیک و کوچه به کوچه ای مثل ایتالیا خوبه
    ولی وجدانا به عنوان ی ماشین نمادین mx5 میاتا ارزشش بیشتر نیست ؟!

    موافقم 22
    مخالفم 11
  2. Dark Knight

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    یه ماشین دختر پسند مخصوصا تو این رنگ قرمز 😂

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. amir

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2331 ديدگاه)

      تو ایران فقط ۲۰۷ سوار میشن مگر خیلی خرپول باشن

      موافقم 7
      مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3547 ديدگاه)

    این ماشین حرف نداره خداوکیلی
    فقط ای کاش طولش ۱۰۰cm بیشتر بود

    موافقم 7
    مخالفم 5
  4. آرین

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (237 ديدگاه)

    زیبا و ظریف البته نسخه آرارات که نیون شده این مدل هست واقن وحشی تر و بهتره البته که گرون تره

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. آرین

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (237 ديدگاه)

      آبارث

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. Amir mahdi

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    قراربود بیاد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرین

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (237 ديدگاه)

    زیبا و ظریف البته نسخه آبارث که نیون شده این مدل هست واقنجک وحشی تر و بهتره البته که گرون تره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. سالار فصل

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (367 ديدگاه)

    انتخابم هاندا ای

    موافقم 4
    مخالفم 4
  8. Oxygen

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    به عنوان ماشین دوم یا ماشین شهری گزینه خوبی هست و دقیقا برای همین کار هم ساخته شده که مثلا تو شهر های شلوغ که هر روز خدا ترافیک هست بتونی راحت بری سر کار و جا پارک پیدا کنی چون من این تجربه رو داشتم که داشتن ماشین بزرگ تو یه شهری مثل تهران واقعا عذابه و کسانی که به اصطلاح تو کلان شهر ها زندگی میکنن ( در همه جا دنیا ) باید علاوه بر یک ماشین برای مسافرت یکی هم برای کار های روزمره داشته باشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. yaghoub

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    قیمت پایه پریوس جدید ۲۸ هزارتاست .

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. جرمی کلارکسون

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    قیمتش هم مثل خودش خوشگله 🗿🗿🗿🗿

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا