متفرقه

ترمزدستی‌های سنتی کم‌کم منقرض می‌شوند

بر پایه ی تحقیقی که توسط موسسه تحلیل بازار آنلاین CarGurus و با بررسی ۳۲ خودروساز صورت گرفته، ترمزدستی سنتی به مقصد نهایی خود رسیده زیرا اکثر خودروسازان هم‌اکنون روی ترمزهای پارک الکترونیکی متمرکز شده‌اند.


اعداد و ارقام نشان می‌دهند که تنها ۳۷ درصد خودروهای جدید فروخته شده در بریتانیا دارای ترمزدستی سنتی هستند و تنها دو خودروسازی در بازار که دارای ترمزدستی استاندارد در هر خودروی خود هستند داچیا و سوزوکی می‌باشند.

در بخش مقابل برندهایی همچون آئودی، جگوار، لندروور، لکسس، مرسدس بنز و پورشه قرار دارند که دیگر هیچ خودرویی را با ترمزدستی مرسوم تولید نمی‌کنند.


اما سیستم ترمز پارک الکترونیکی چگونه عمل می‌کند؟ این سیستم دارای یک دکمه است که فعال کردن آن با استفاده از موتورهای کوچک باعث درگیر شدن ترمزهای عقب می‌شود. این سیستم نیازمند تلاش فیزیکی بسیار کمتری برای فعال شدن بوده و نیازی هم به تنظیم اهرم‌های سنتی ندارد. از طرف دیگر ترمز پارک الکترونیکی باعث افزایش فضای کابین به ویژه در کنسول مرکزی می‌شود.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
مهم‌تر از همه اینکه اکثر ترمزهای پارک الکترونیکی در زمانی که دنده‌عقب حرکت کنید به‌صورت خودکار آزاد و غیرفعال خواهند شد و از طرف دیگر هم در زمان حرکت در سربالایی به‌صورت خودکار باعث ثابت نگه‌داشته شدن خودرو می‌شوند.


مدیر CarGurus می‌گویند:

این موضوع رسمی است، مرگ ترمزدستی سنتی فرا رسیده زیرا خودروسازان بیشتری از ترمزهای پارک الکترونیکی استفاده می‌کنند. در طی چند سال آینده انتظار داریم تعداد خودروهای مجهز به ترمزدستی سنتی بیش از پیش کاهش یابد. البته نمی‌توان مزیت‌های این ترمزدستی را نادیده گرفت اما از آنجایی که خودروسازان تکنولوژی‌های مدرن را بکار می‌گیرند، بسیاری از رانندگان جدید شاید هرگز یکی از آشناترین ویژگی‌های خودروها را تجربه نکنند. ترمزدستی‌های سنتی به زودی بخشی از تاریخ خواهند بود!

البته اگر شما خواهان درگیری بیشتر با خودرو باشید شاید واقعاً دلتان برای اهرم ترمزدستی تنگ شود. البته نمی‌توان جلوی پیشرفت را گرفت بنابراین بهتر است از این دکمه‌ها استفاده شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    داداش این قبیل مقالات برای ممالکی است که دارن مثل آدم و رو روال زندگی میکنن نه اینجا که هنوز نیسان جونیور با ترمز دسته عصائی داره تولید و فروخته میشه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      ترمز دستی عصایی بماند!تو مملکتی که فعلا ۹۰ درصد خودروهای تولیدیش جعبه دند دستی دارن
      واقعا خیلی مسخره است از دنیا چقد عقبیم .
      اون خودروهای داخلی هم گیربکس اتوماتیک نصب میکنن گاهی به مشکل برمیخوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. AMANTE

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    مهم ترین کاربرد ترمز دستی سنتی در ماشین دیف عقب با قدرت و گشتاور مناسب دریفت زدنه و اگه ترمز دستی سنتی حذف بشه ولی به عنوان یک آپشن در بعضی از خودروها مخصوصا دریفتر های ژاپنی مثل GT86 نسل بعدیش، نیسان 370Z نسل بعدیش و… خواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین وی

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    شما تو مملکت ما دسته دنده اتوماتیک l90 رو نگا کن اندازه 6 تا ترمز دستیه
    بعد توقع داری خود ترمز دستی حذف شه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. unas

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      شما یه نگاهی به ترمز دستی آلفا 4c حدودا 60-50 هزار دلاری بنداز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سوال ؟

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (48 ديدگاه)

    یعنی با این ماشینای جدید نمیشه دیگه دستی کشید ؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. aston martin

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    اونا ترمز دستی رو حذف کردن ولی مردم ما هنوز دارن چونه میزنن که موقع کشیدن ترمز دستی آیا باید دکمه اش رو نگه داریم یانه
    حالا واقعا کدوم گزینه است؟
    باید موقع بالا دادن دکمشو نگه داریم یا با صدای قییییژ معروفش بیاریمش بالا:/؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهراد

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    یکی از کاربرد های این وسیله ی جادویی تولید نیروی افزاینده قدرت قبل از شروع دعوا و کتک کاری با راننده ی خودروی بغلی میباشد که گاها دو تا سه برابر شجاعت و سرعت عمل به راننده ی عصبانی اعطا می نماید و هر چقدر زاویه ی جابجایی بیشتر باشد شدت ضربات نیز به همان مقدار افزایش می یابد.

    در هنگام استفاده از این وسیله ی پر خطر مواظب حرکات دست و پای خودتان باشید که افراد خودی را نیز زخمی نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا