متفرقه

مشکل شارژ خودروهای الکتریکی همچنان پابرجاست

برخی خودروسازان برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای تولید خودروهای الکتریکی دارند اما زیرساخت‌های شارژ این خودروها چندان فراهم نیست.


اگرچه در هر گوشه و کناری یک پمپ‌بنزین دیده می‌شود اما جایگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی به تعداد بسیار کمتری وجود دارند. این موضوع مخصوصاً در خارج شهرها و مسیرهای بین‌شهری خود را نشان می‌دهد.


بلومبرگ اخیراً نگاهی به این مشکل داشته و خاطرنشان ساخته حدود ۵ میلیون خودروی الکتریکی در جاده‌ها تردد می‌کنند اما تنها ۶۳۲ هزار شارژر عمومی برای این تعداد خودرو وجود دارد. بدون هرگونه تعجبی، بسیاری از این شارژرها در جاهایی ساخته شده‌اند که خودروهای الکتریکی محبوبیت بیشتری دارند بنابراین هرکسی که به دنبال خروج از این نواحی باشد مشکلاتی برای یافتن محل‌های شارژ خودروی الکتریکی خود خواهد داشت.


حتی اگر رانندگان شارژری هم پیدا کنند شاید وضعیت ایده آلی نداشته باشد. همان‌گونه که بلومبرگ می‌گوید، بیش از ۶۰ درصد شارژرهای کنونی کند عمل می‌کنند و در هر ۳۰ دقیقه تنها ۱۶ کیلومتر از برد خودرو را شارژ می‌نمایند.

Electric Car recharging
اگرچه واضح است که شارژرهای بیشتری باید ساخته شود اما خودروهای الکتریکی هنوز هم سهم کمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به این موضوع، ساخت برخی جایگاه‌های شارژ سودده نیست.

Nissan Leaf charging
در مورد جایگاه‌های شارژ سریع، بلومبرگ می‌گوید برای بازدهی مناسب از نظر اقتصادی حداقل ۸ بار در روز باید از این شارژرها استفاده شود. البته برخی شارژرها در روز کمتر از ۵ بار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

bmw-nissan-fast-charging
علیرغم این مشکلات، تعدادی از خودروسازان برنامه‌هایی برای ساخت جایگاه‌های شارژ دارند. تسلا در حال برنامه‌ریزی برای گسترش قابل‌توجه شبکه شارژ خود در اروپا بوده و شرکت Electrify America هم برنامه‌هایی برای ساخت ۴۸۴ جایگاه شارژ دارد که تعداد در آینده بیشتر هم خواهد شد.


این‌ها خبرهای خوبی هستند اما آژانس انرژی بین‌المللی تخمین می‌زند اگر خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ سهم ۳۰ درصدی از بازار را در اختیار بگیرند بین ۱۴ تا ۳۰ میلیون شارژر عمومی موردنیاز خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    این مشکل حل بشه،
    سلطه خودروهای الکتریکی آغاز میشه
    و
    خودروهای بنزین سوز خداحافظی خواهند کرد
    و
    سلطه نفت بعنوان استراتژیک‌ترین کالای انحصاری به اتمام خواهد رسید
    و
    اتحادیه اروپا سال ۲۰۳۰ رو حداکثر زمان اون میدونه
    و بعضی کشورها ۲۰۲۵ رو
    امیدوارم کشورهایی که اقتصادشون بر پایه نفته، هوشیارتر باشن که حداکثر ۵ تا ۱۰ سال زمان برای رونق اقتصادشون باقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      سلطه نفت هیچوقت به پایان نمیرسه تازمانیکه وجود داره. نفت که فقط برای سوزوندن نیست.مشتقات وفراوره های نفتی تمام زندگی مارو تسخیر کردن.نفت تازمانیکه قطره ای ازش وجود داره ارزشمنده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        مهدی جان نقت تنها کالای استراتژیکه که تولیدش در اختیار اکثر کشورهای پیشرفته نیست و اونها اکثرا خریدارش هستن
        و برنامه ریزیشون هم در راستای کاهش قدرت نفت در بازاره
        این هم کاملا روشنه تولید بازار از پارسال داره به حد بیش از نیاز بازار میرسه
        و این زنگ خطر بزرگیه که خیلیها رو باید متوجه خودش کنه
        عملا فرصت برای کشورهای نفت خیز برای کاهش اتکا به نفت و پیشرفت اقتصادی رو به اتمامه
        همین امروز ۲ کشور تولید کننده بزرگ نفت تحریم هستن اما قیمتها قیمتهای چند سال قبل که تا ۱۵۰ دلار هم رفت نیست و در فصل اوج مصرف (سرمای زمستان) هم هستیم
        کاش خیلیها توجه بیشتری میکردند به فرصت اندک موجود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (10247 ديدگاه)

    محمد جان
    نفت مگه فقط بنزینه که برقیها بخواهند جاشو بگیرند .
    تک تک اجزایی که همین الان دوروبرتون میبینید از نفت ساخته میشه ، چندتا کشور دنیا میتوانند خودروی برقی داشته باشند به همراه زیر ساخت اونها ،
    کشورهای تراز اول مثل آمریکا ، کانادا ، اروپائیان ، و آسیای شرقی ، اما بقیه کشورها به سبب جغرافیای محیطی ، به این راحتیها نمیتونه کاری کنه و به نفت نیاز شدید داره .
    همین خودروهای برقی دارای باطریهایی هستند که تولیدشون ضرر بیشتری برای محیط زیست داره و هزینه بالاتر .
    خودروهای برقی دنیا را میگیرند ، اما مطمئن باش حداقل تا ۴۰ سال دیگه جا داره تا در کل دنیا جا بیوفته ، ولی نفت یعنی زندگی ، شما از کوچیکترین اجزای داخلی در منزل و خودرو بگیر تا کارخانه های عظیم ، تا ببینید نفت چه برکتیه که همه برای بدست آوردنش جنگ به راه میندازند .

    به نظر من بهبود و کار کردن روی هیبریدیها خیلی بهتر از خودروهای برقیه که شما را دچار استرس کنه هنگام اتمامش ،.
    شارژ موبایلتون وقتی میاد زیر ۵۰٪ یه حس بدی بهتون دست میده ، حالا فکر کن وسط جاده باطریت تموم میشه و برای شارژش باید حداقل ۳۰۰ کیلومتر بری تا به دستگاه شارژ برسی و تازه باید حداقل ، حداقل ، حداقل ۲ ساعت زمان شارژ سریع داشته باشی و باقی ماجرا…..
    به نظر من تاکسی ها و اتوبوسهای درون شهری باید تمام برقی بِشَن که در طول روز کار کنند و شب تا صبح شارژ بشوند و استرس مکان و زمان شارژ نداشته باشند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      احسنت.درک شما از یه سری از مسئولین بالاتره. یکی از همین مسئولان میگفت:چون آینده مال انرژی های پاکه مابایدحتی اگه شده به ارزان ترین قیمت نفتمون رو بفروشیم که زودتر تموم بشه.یعنی این ا ب ل ه نفت رو به چشم یه ماده فقط برای سوزوندن نگاه میکرد!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        البته به سود آمریکاست که قیمت نفت بالابره. چون آمریکا بزرگترین ذخایرشیل های نفتی رو داره وچون استخراج این نوع نفت هزینه خیلی بالایی داره باید قیمت نفت بالا باشه که صرفه اقتصادی داشته باشه که استخراج بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا