میز خبر

میز خبر: عدم بازرسی 9 ساله خودروهای دوگانه‌سوز

خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس اتحادیه کشور سوخت‌های جایگزین آورده است: از سال ۸۲ تا ۸۷ بازرسی ادواری خودروهای گازسوز در حال انجام بود اما از ابتدای سال ۸۸ به خاطر تغییر مسئولیت‌های سازمانی این کار تا سال جاری انجام نشد!


علی محمودیان تصریح کرد: هم‌اکنون هزینه بازرسی ادواری خودرویی همچون پراید نزدیک به هزینه کل مخزن گاز در این خودروست و همین امر تمایل به بازرسی خودروهای دوگانه را کم کرده است. تسنیم در ادامه با بازتاب سخنان محمودیان آورده است: یکی از دلایل آغاز دوباره این بازرسی‌ها تمایل به استفاده از گاز طبیعی به عنوان یکی از اهداف کلان وزارت نفت است. البته مشکلی که وجود دارد این است که فرایند بازرسی‌ها به دلیل فقدان زیرساخت لازم هزینه بیشتری داشته و نیازمند اصلاح است.

محمودی در ادامه می‌گوید قرار بود سهمی از درآمد CNG در حوزه خدمات صرف شود اما عملیاتی نشده است. او می‌گوید هم‌اکنون هزینه بازرسی پراید دوگانه‌سوز حدود ۲۲۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با بهای مخزن سوخت حدود ۲۸۰ هزارتومانی بسیار بالاست.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین در خاتمه گفت: روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب CNG در کشور تولید می‌شود که باعث شده ۲۱ میلیون لیتر بنزین وارد کشور نشود. او گفت کشور اکنون پتانسیل افزایش ظرفیت تولید تا ۴۵ میلیون مترمکعب را دارد.

  • پاس نکردن استانداردهای سوخت توسط خودروهای داخلی

ایسنا: رئیس دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت گفت خودروهای داخلی به خاطر کیفیت ساخت قدیمی توان پاس کردن استانداردهای یورو ۴ و ۵ را ندارند.


مصطفی میرسلیم اظهار داشت مهم‌ترین موضوع این همایش به مصرف و کیفیت سوخت و آلودگی هوا مربوط بوده و برای رفع این مشکلات باید اقدامات فنی در تولید خودرو انجام گردد.

میرسلیم با بیان اینکه منشأ ۸۰ درصد آلایندگی‌ها خودروها هستند گفت: ایران دارای مزیت‌های خاص خدادادی بوده و باید از این مزیت‌ها همچون گاز طبیعی استفاده کرد. گاز طبیعی کاهش تولید دی‌اکسید کربن را به همراه داد. او با اشاره به کیفیت بنزین می‌گوید برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا باید در کنار ارتقای فنی خودروها کیفیت سوخت نیز بهبود یابد. رئیس این همایش تصریح کرد: در حال حاضر استاندارد سوخت بر پایه یورو ۴ است که باید به یورو ۵ ارتقا یابد.

میرسلیم می‌گوید در حالت فعلی امکان پاس کردن استانداردهای یورو ۴، ۵ و ۶ وجود دارد و برای انجام این کار باید کیفیت تولید خودرو و قطعات ارتقا یابد که با دستگاه‌های تولیدی فعلی امکان‌پذیر نیست.

  • ارتقای کیفی خانواده سایپا

سایپا نیوز به نقل از معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا آورده است: بر اساس تأکید مدیریت ارشد این شرکت، در راستای افزایش کیفیت محصولات سایپا هدف‌گذاری ۲ ستاره شده محصولات خانواده X100 و ۳ ستاره شدن محصولات X200 تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.


داریوش گل محمدی معاون کیفیت سایپا در جریان همایش کیفیت این گروه خودروسازی اظهار داشت: تلاش ما این است تا پایان سال خودروهای خانواده X100 علاوه بر کاهش نمرات منفی ۲ ستاره کیفی کسب کنند. او در ادامه تصریح کرد: در خانواده تیبا و X200 هدف شرکت کاهش نمرات منفی و به دست آوردن ۳ ستاره است که امیدواریم طی روزهای آینده به آن دست پیدا کنیم.

گل محمودی با اشاره به اینکه برای کسب ۱ ستاره ایمنی باید نمره منفی خودرو بین ۳۰ تا ۴۰ نمره کاهش یابد گفت این موضوع بسیار سخت اما امکان‌پذیر است.

معاون کیفیت سایپا با اشاره به اصول اولیه و مهم کیفیت گفت: یکنواخت کردن کیفیت محصولات یکی از مهم‌ترین اصولی است که متأسفانه در بسیاری از خودروسازان به خوبی درک نشده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. #ali.m#

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ماشین گاز سوز ضررش از سودش بیشتره .
    همین چند وقت پیش بود که توی شیراز یکی از ماشینا موقع سوخت گیری منفجر شد و خود راننده و چنتا از کارگر های جایگاه فوت شدن .
    دیگه الان موقع چاره پیدا کردن واسه الودگی ناشی از بنزین نیست الان فقط باید زیر ساخت،های ورود ماشین های برقی رو ایجاد کنن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حامد

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    وقتی یکی از مهندسان ارشد ما جناب آقای میرسلیم باشه چه توقعی دارید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      این گاز سوزو چی میگی؟؟؟؟!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Sajjad

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    حالا هی ماشین بسازید و هعی طرفدار پیدا کنه، اونم با اضافه کردن یه پلاس (+) به آرم عقب خودرو و بازهم ملت اسم سلطان بزارن روی پلتفرم های 40 سال پیش…
    جالب تر ازهمه اونایی که میگن پلتفرم سمند مال فولکس واگن پاسات هست!
    و جالب ترین اوناهم به 110 خر بی بخار میگن وحشی!
    خودروی داخلی میخرین بخرین، اما انقد ازش طرفداری نکنید
    الکی هم سنگ ایران خودرو و سایپا قاتل رو به سینه نزنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من همین هفته پیش ماشین رو بردم برای تست هیدرو استاتیک دقیقا 200 هزارتومان ازم گرفتن فقط برای باز و بسته کردن و تست ولی نمی دونستم هزینه کپسولش انقدر البته این کمی منو امیدوار کرد ولی خوب بازم هزینه زیادی به ادم تحمیل میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامین

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    من چند سال پیش بخاطر استفاده زیادم از بنزین مجبور شدم ماشین رو گازسوز کنم.هر چند موتور با گاز هماهنگه اما از طرف دیگه هزینه های جانبی دیگه مثل هزینه تست سالیانه، سنگین شدن ماشین و کندی آن در سبقت ، فشارزیاد به سیستم ترمز و کمکها، کاهش ایمنی، افت قدرت موتور و حمایت نکردن دولت دراستفاده از سی ان جی و بهای گاز و … ماشین گاز سوز رو مقرون به صرفه نمی کنه. اگه بنزین میزدم بهتر بود.واقعا پشیمونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مانی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    یا تعرفه انحصاری کننده بازار باید جمع بشه
    یا خودروسازهای داخلی‌،راه دیگه‌ای وجود نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. hussein

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    تو سوئد معاینه ی اتومبیلهایی که سه سال از ساختشون میگذره اجباریه و هر سال باید انجام بشه
    قیمت این معاینه کلا سیصد تا چهارصد کرونه با نرخ ارز 450 تومنی صد و چهل تا صد و هشتاد هزار تومن میشه که همه جای خودرو رو دقیق معاینه میکنن
    نمیدونم چرا تو ایران یه معاینه این همه هزینش بالا هست؟
    اینجا که یه مکانیک ساده ماهی هفت هشت میلیون دستمزدشه و کارگاه کلی دستگاه های گرون قیمت داره
    کم کم هزینه هاتون از اینجا هم میزنه بالاتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. معین

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    بنده هم ماهه پیش 140 تومن دادم برای معاینه فنی شامل تست کپسول
    3تا ایراد هم گرفتن
    میزان فرمان. هوا کشی اگزوز . خام سوزی موتور
    بردم اگزوز سازی گفتم هوا میکشه. نگا کرد گفت مشکلی نداره
    بردم میزان فرمان. کاره خاصی نکرد
    برای خام سوزی هم دادم همونجا (معاینه فنی داخله نمایندگی ایرانخودرو بود)
    اقای مکانیک که فقط خنده های تمسخر وار میکرد که شمعت واسه این ماشین نیست. روغنت واسه این ماشین نیست. وایر شمعت واسه این ماشین نیست. کلا اگه به همه ی حرفاش میگفتم چشم حدودا یک تومن باید پیاده میشدم
    شمع رو عوض کرد( شمع دو کنتاکت منو برداشت . شمع معمولی زد)
    دوباره رفتم واسه تست
    قبول شد
    ماشینو بردم بیرون. تنبل شده بود. شمع قبلی رو زدم. درست شد
    کلا 200 تومن پیاده شدم دیگه
    کوفتشون بشه
    درضمن
    ماشینه بنده Roa هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا