میز خبر

میزخبر: از تحریم‌های داخلی خودروسازان تا قیمت وارداتی‌ها

در شرایطی که حدود دو هفته به آغاز تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکایی‌ها باقی مانده، گویا تحریم‌های داخلی علیه صنایع قطعه و خودروی کشور زودتر فعال شده‌اند.


به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، با خروج آمریکا از برجام، خودروسازی ایران از نیمه مرداد امسال تحت تحریم‌هایی سخت‌گیرانه قرار خواهد گرفت؛ بنابراین دسترسی به قطعات خارجی محدود و حتی در مواردی قطع نیز خواهد شد. با این حساب، خودروهای تولید و مونتاژ داخل حتی آن‌ها که لقب محصولات ملی را نیز یدک می‌کشند، با مشکل تأمین قطعه و در نتیجه کاهش تیراژ مواجه می‌شوند. در این شرایط طبعاً اگر روند تأمین قطعه در داخل نیز مختل شود، تیراژ خودروهای داخل کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین می‌طلبد که قوانین داخلی در راستای تسهیل تأمین قطعات، تنظیم شده یا تغییر کنند.

این در شرایطی است که ظاهراً عکس این ماجرا در جریان بوده و به جای تسهیل قوانین و مقررات، سختگیری بر خودروسازان و قطعه سازان به‌خصوص در حوزه مسائل بانکی، بیش از گذشته شده است. به‌عنوان مثال، در حال حاضر بانک‌ها برای گشایش اعتبار، شرایطی سخت‌گیرانه را لحاظ کرده و عملاً دست و پای فعالان صنایع خودرو و قطعه کشور را برای ذخیره قطعات و مواد اولیه بسته‌اند.

تولید خودرو در ایران
با توجه به تحریم‌های پیش‌رو و محدودیت دسترسی به قطعات خارجی، خودروسازان و قطعه سازان بر آن شده‌اند تا قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود را (حداقل تا پایان امسال) خریداری و ذخیره کنند تا تولید با بحرانی بزرگ و غیرقابل‌کنترل مواجه نشود. حال با توجه به بروز و تشدید تحریم‌های داخلی (ناشی از قوانین و مقررات سخت‌گیرانه و گاهی ضد تولید)، روند ذخیره‌سازی قطعات و مواد اولیه به مشکل خورده و این موضوع می‌تواند اثرات خسارت‌باری برای صنایع خودرو و قطعه کشور داشته باشد.

به نظر می‌رسد وقتی آمریکایی‌ها در حال محکم کردن کمربند تحریم علیه خودروسازی ایران و زمین‌گیر کردن آن هستند، حداقل کاری که می‌توان در داخل برای این صنعت بزرگ (و البته سایر صنایع) انجام داد، تحریم نکردن آن‌ها به‌واسطه قوانین سخت‌گیرانه و ضد تولید است.

  • پرشیا خودرو ارز دولتی نگرفته است

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اینکه شرکت پرشیا خودرو به‌رغم دریافت ارز دولتی، گران‌فروشی می‌کند، روابط عمومی این شرکت در اطلاعیه‌ای دریافت هرگونه ارز دولتی را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: حدود سه هفته پیش وزارت صمت و سپس بانک مرکزی لیست اسامی شرکت‌های نماینده وارد‌کننده خودرو و وارد‌کنندگان متفرقه‌ای که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی را در دو ماه گذشته دریافت کرده‌اند منتشر کرد و در این لیست هیچ اشاره‌ای به پرشیا خودرو نشده بود. پرشیا خودرو جز معدود شرکت‌هایی است که ارز دولتی برای پرداخت هزینه خرید خودروهای خارجی دریافت نکرده است و خود از معترضان به عدم دریافت ارز دولتی بوده است درحالی‌که برخی وارد‌کنندگان ارز با نرخ دولتی را دریافت کرده‌اند.


روابط عمومی شرکت پرشیا خودرو با انتقاد از گزارش‌های اشتباه برخی رسانه‌ها که نام پرشیا خودرو را در میان وارد‌کنندگان متفرقه و شرکت‌های دیگری قرار داده‌اند، نسبت به موضوع قرار دادن نام پرشیا خودرو در پرونده هک سامانه ثبت سفارش و خروج خودروها از یکی از گمرکات کشور نیز واکنش نشان داد. هک سامانه ثبت سفارش و خروج خودروها از یکی از گمرکات کشور در زمان بسته بودن ثبت سفارش‌ها، مربوط به سال قبل است. این در حالی است که پرشیا خودرو که تعداد زیادی از خودروهایش در گمرکات کشور در زمان ۶ ماه ثبت سفارش‌ها متوقف مانده بود، خود از زیان‌دیدگان این پرونده است و در طول یک سال گذشته بارها اعتراض خود در این خصوص را اظهار کرده است زیرا وارد‌کنندگان متفرقه خودرو و برخی از نمایندگی‌ها در زمان بسته بودن ثبت سفارش‌ها در سال قبل با استفاده از رخنه در سامانه ثبت سفارش توانسته بودند خودروهای خود را ترخیص و به فروش برسانند.

  • داتیس خودرو نماینده رسمی برند هایکو

وزارت صنعت، معدن و تجارت رسماً داتیس خودرو را به‌عنوان نماینده انحصاری برند هایکو اسپورتیو تایید کرد.


هایکو اسپورتیو شریک تجاری برند ولوو است که در حال حاضر یکی از شرکت‌های تیونینگ و قطعه ساز این برند در جهان محسوب می‌شود. داتیس خودرو توانسته با اخذ نمایندگی از این برند مشهور در کشور به‌عنوان شرکتی که خدمات پس از فروش محصولات ولوو را در اختیار دارد شناخته شود و با باز شدن مجدد سامانه ثبت سفارش می‌توان این نوید را داد که شاهد حضور محصولات جدید ولوو توسط داتیس خودرو در کشور باشیم. در حال حاضر نیز داتیس خودرو با راه‌اندازی کلینیک تخصصی محصولات ولوو در تهران خدمات صفر تا صدی را با بالاترین تکنولوژی‌های ولوو در کشور به مشتریان می‌دهد و به‌زودی با گسترش شبکه نمایندگی‌های خود در کل کشور به ولوو سواران خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد.

نام خودرو

قیمت (میلیون تومان)

هیوندای سوناتا هیبرید

۴۵۰
هیوندای توسان

۴۳۰

هیوندای الانترا

۳۰۰
کیا سورنتو

۵۱۰

کیا سراتو

۳۱۰
کیا اپتیما

۴۵۰

تویوتا راو ۴ فول

۶۴۰
هیوندای سانتافه

۴۸۰

تویوتا کمری هیبرید

۴۶۰
نیسان جوک

۲۶۰

کیا اسپورتیج

۴۴۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. s ๏ я ๏ u s h

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (101 ديدگاه)

    تورو خدا نگا قیمت ها کن…..
    راو4 640 میلیون !!؟؟ لامصب مگه رولزرویسه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. :::pooriya:::Bmw::: Germany

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    ۱) الان هیچ کدام از شرکت های خودروسازی فروش ندارند و کاهش ۵۰ درصدی تولید روزانه دارند اگه همین روند ادامه پیدا کنه قطعا خودروسازی ایران ورشکسته خواهد شد که جای خوشحالی نداره چون با مشکلات عظیم اقتصادی و اجتماعی طرف میشیم

    ۲) انجمن واردکنندگان خودرو طی نامه ای به وزیر مثلا صنعت تجارت اعلام کردند که جمعا ۱۲۰ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده اند که آماده پس دادن آن به بانک مرکزی هستند

    و اعلام کردند که بدون دریافت ارز دولتی ماشین وارد میکنیم
    الان دولت مثلا تدبیر باید تعرفه واردات ماشین به زیر بیست درصد بیاره واردات هم آزاد کنه واردات کنندگان هم با ارز آزاد خودشون ماشین وارد کنند این باعث میشه بازار ماشین از التهاب بیوفته و کار کاسبی میلیون ها نفر هم از رکود در میاد وقتی که قیمت ماشین وارداتی کاهش پیدا کنه و به ثبات برسه ماشین ایرانی هم به ترتیب به ثبات میرسه

    تنها دلیل توقف واردات ارز بری اعلام کرند و الان معلوم شد که واردات ماشین تنها ۱۲۰ میلیون یورو گرفته که در مقایسه با تجارت ۳۰ میلیارد دلاری تقریبا هیچ حساب میشه
    آقای روحانی لطفاً کمی تدبیر کن وضع مملکت اصلا خوب نیست ۲۰ درصد مشکلات ناشی از خارج هست ۸۰درصد مشکلات از سؤ مدیریت تیم اقتصادی شماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    من شخصا منتظرم mvm110 خودم برسه به ۲ میلیارد تومان بعدا بفروشم . کی به کیه ی سریا انگار دوست دارن همه چی گرون بشه ما هم روش .من از اونایی موندم که وقتی گرون میشه میخرن و بدتر از اونا کسایی که تو این وضعیت لبخند رضایت رو لباشونه.من که هر روز روزی ۳ بار جیغ بنفش میکشم بعدشم ۳ بار خودمو از بالای کوه میندازم پایین ولی هنوز زنده ام و نمیدونم چرا میام زیر ماشینای ۱۰۰ میلیارد تومانی comment میذارم !!!!!!

    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. M

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (28 ديدگاه)

    یا خداااااااا
    راو4شده640میلیون
    الان تو امارات110000درهمه
    بنازم به مملکت داری تون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا