تجربه و آزمایشولوو

اولین تجربهٔ رانندگی با پولستار وان، گرند تورری از اسکاندیناوی

پولستار وان با نمایی کانسپت مانند، قوای محرکهٔ هیبریدی ۶۰۰ اسب بخاری، بدنهٔ فیبر کربنی، سامانهٔ چهارچرخ محرک و برچسب قیمتی ۱۳۹ هزار پوندی، به‌عنوان اولین محصول یک برند جدید، خودروی کاملاً قابل‌توجهی است. البته این کوپهٔ ۲+۲، اولین و تنها محصول زیرشاخهٔ جدید ولوو است که از پیشرانهٔ درون‌سوز استفاده می‌کند زیرا از این به بعد همۀ ساخته‌های برند پولستار، تمام الکتریکی خواهند بود. تحویل اولین نمونه‌های پولستار وان به خریداران تا پیش از سه‌ماههٔ آخر امسال صورت نخواهد گرفت اما امکان یک چرخ‌زنی کوتاه با پروتوتایپ آن در جاده‌های سوئد و همین‌طور در پیست آزمایشی ولوو فراهم شده است.

پولستار وان در بیرون شباهت زیادی به کانسپت کوپهٔ ولوو که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد دارد؛ بنابراین طراحی جلو و عقب آن کاملاً از ولوو گرفته شده است اما با ایجاد عضلاتی روی گلگیرهای عقب سعی شده نمایی تنومند و اسپرت ایجاد گردد. کابین اما جایی است که پولستار بیشترین تلاش را برای متمایز کردن محصول خود از ساخته‌های ولوو کرده است. بااین‌حال در اینجا هم غربیلک فرمان با کراس‌اوور ولوو XC40 یکسان است و غیر از لوگو، قسمت‌های دیگر مثل نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دریچه‌های تهویه هم آشنا به نظر می‌رسند. بااین‌وجود در کابین خودرو ویژگی‌های منحصربه‌فردی هم به چشم می‌خورند که کمک می‌کنند کوپهٔ پولستار خود را از محصولات ولوو متمایز کند.

در پولستار وان کمک‌فنرها که ساخت شرکت سوئدی Ohlins هستند را می‌توان به‌صورت دستی در نُه سطح مختلف تنظیم کرد. خودروی مورد آزمایش تقریباً در میانهٔ این سطوح تنظیم شده بود اما پولستار تنظیمات اسپرت را به خریداران توصیه کرده است. این کوپهٔ بزرگ که بر اساس پلت‌فرم SPA ولوو ساخته شده حتی با رینگ‌های استاندارد ۲۱ اینچی هم کاملاً راحت و مطمئن احساس می‌شود پس باید از ترافیک گوتنبرگ دور شد تا بتوان در جاده‌های خلوت سوئد همهٔ توانایی‌های آن‌را مورد آزمایش قرار داد.

همان‌طور که اشاره شد، پولستار وان به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز است. این سیستم از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژ با ۳۱۰ اسب بخار قدرت به همراه یک استارت ژنراتور یکپارچه با ۶۷ اسب بخار قدرت تشکیل شده درحالی‌که در عقب خودرو هم دو موتور الکتریکی مجموعاً با ۲۳۰ اسب بخار قدرت قرار دارند که مجموع خروجی سیستم را به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسانند. وجود باطری‌های ۳۴ کیلووات ساعتی وزن زیادی را به خودرو اضافه کرده‌اند ولی با استفاده از بدنهٔ فیبر کربنی سعی شده این افزایش وزن جبران شود.

بااین‌حال پولستار وان هنوز هم ۲.۳ تن وزن دارد ولی قوای محرکهٔ هیبریدی آن آن‌قدر قدرت دارد که بتواند آن‌را به‌صورت تئوری ظرف حدود چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. به دلیل خیس بودن مسیر امکان آزمایش این ادعا وجود نداشت ولی بااین‌حال قوای محرکهٔ پولستار وان احساس راحتی بیشتری نسبت به وزن خودرو دارد. هرچند این کوپهٔ هیبریدی در شتاب نمی‌تواند حریف تسلا مدل S شود اما کنترل گشتاور بُرداری آن در محور عقب امکان وارد آوردن فشاری سخت بر خودرو در پیست آزمایشی را فراهم می‌کند و فشار بیشتر روی پدال گاز هم بجای کم‌فرمانی موجب افزایش سرعت می‌شود.

طبیعت مطمئن پولستار وان هنگام رانندگی بیشترین تأثیر را دارد زیرا اعتمادبه‌نفس رانندگی خشن و تهاجمی را به راننده می‌دهد درحالی‌که مقاومت در برابر حرکات گهواره‌ای بدنه و پاسخ منظم به فرمان نیز این اطمینان را تشدید می‌کند. علاوه بر این، مدولاسیون ترمز که همیشه چالش بزرگی برای خودروهای هیبریدی بوده نیز در اینجا به‌خوبی حل شده است.


با وجود تعلیق اسپرت و چابکی بالای پولستار وان، حتی در جاده‌های ناهموار نیز سواری ناراحتی ندارد و هرچند در سرعت‌های پایین خودرو کمی خشک احساس می‌شود اما درکل سواری آن برای یک گرند تورر میان سایز راحت است.

پولستار وان از حالت رانندگی تمام الکتریکی هم برخوردار است که در این حالت می‌تواند تا ۱۳۰ کیلومتر را طی کرده و سرعت خود را با ترافیک بزرگراه هماهنگ کند؛ اما نه‌فقط زمانی که خودرو در حالت تمام الکتریکی قرار دارد بلکه زمانی هم که پیشرانهٔ درون‌سوز به کار می‌افتد، صدای کمی در کابین خودرو به گوش می‌رسد؛ بنابراین کسانی که دوست دارند از غرش یک پیشرانهٔ بنزینی لذت ببرند می‌توانند آستون‌مارتین ونتیج یا مرسدس S63 AMG را خریداری کنند.

نتیجه

پولستار وان خودروی ارزانی نیست و در طراحی خیلی کم رابطهٔ خود با ولوو را پنهان کرده است اما در حال حاضر خودروهای زیادی در بازار وجود ندارند که بتوانند ترکیبی از پیمایش‌های سریع را با آلایندگی پایین ارائه کنند. این یک گرند تورر شیک، سریع، توانمند و راحت است که می‌تواند رقبایی مثل لکسس LC500 و ب‌ام‌و M8 را به چالش بکشد. بااین‌حال هرچند این کوپهٔ سوئدی می‌تواند تبلیغ خوبی برای قوای محرکهٔ هیبریدی باشد اما پولستار هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این سیستم در محصولات آیندهٔ خود ندارد.

 

مشخصات فنی

Polestar 1 2019

قیمت ۱۳۹,۰۰۰ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس هشت سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۲.۱ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۴۰ گرم در کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    یک ولوو با لوگویِ پولستار و البته قیمت زیاد
    M۸ و LC۵۰۰ خیلی جذاب ترن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      شتابش چقدر کمه!!!! سری8 مدل M850 شتاب 3/4روهم ثبت کرده با 530 اسب بخاراما شتاب اعلانی کارخانه 3/7 ثانیه ای داره اما این 600 اسب قدرت و1000 نیوتن گشتاور ولی 4/2 ثانیه شتاب!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. MAHDI

        ۶ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        راستی بعد اینکه سری 8 مدلM850 در CARWOW تسلا3 پرفومنس رو شکست داد در درگ و درگ رولینگ امروز CARWOW درگ بین آئودی RS4 و ب ام و M850 رو انجام داده که درگ جذابی شده. البته بعید میدونم پدال مطلبش رو بزاره.
        (( واما طراحی این ولوو در جلو خیلی زیباست اما عقبش رو میتونستن بهترکار کنن. طراحی کابین هم خیلی خوبه.اما درهرصورت بهترین مدل ولوو هستش که تولید شده و یه جورایی با وقاره))

        موافقم 3
        مخالفم 0
  2. Alireza

    ۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    چقد جذابه عین یه پسر خوش هیکل که کت شلوار سفید بپوشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. امین

    ۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (438 ديدگاه)

    با این قیمت بالا مگه عقل آدم کمه،تسلا مدل ای رو میخره که امتحانش هم پس داده و پرچم دار الکتریکیها هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. مهرداد كمال

    ۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    با این پول سه تا کوروت c8 میشه خرید ا
    ادم مگه خر مغزشو گاز بگیره این همه پول بده به این
    تو دنیا فقط امریکا انصاف داره تو زدن برچسب قیمت
    فقط میتونم بگم خدا اونایی که ملتو از ماشین امریکایی محروم کرده رو هدایت کنه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. بهراد

      ۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (537 ديدگاه)

      خدا مموتی رو رحمت کنه که به یه سری ورزشکار اجازه واردات خودرو داد وگرنه همه جا پر بود از پراید و پارس و ٢٠۶ های سفید، و ۴٠۵ های نقره ای.حالا بیا از داخلیم محروممون کن

      موافقم 0
      مخالفم 1
  5. Khosrow

    ۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    هر قدر بدنه ش شیکه همونقدر داخل کابین قوزمیت میزنه ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. doubt

    ۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    ما نفهمیدیم کجاش متمایزه از ولوو. البته طراحی شیکی داره. اما 130 هزار تا. حتی اگه منصفانه هم باشه این قیمت (با توجه به هزینه تولید) خودم فرضا اگه میخاستم انقد پول برای یه کوپه بدم عمرااااااااا. خیلی گزینه های شاخ تری هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا