کادیلاک

چرا سدان‌های بلک‌وینگ کادیلاک به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز نشدند؟

هردو سدان پرفورمنس آلمانی ب‌ام‌و M5 و مرسدس E63 به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما در آن سوی اقیانوس، کادیلاک در سدان پرفورمنس جدید خود یعنی CT5-V بلک‌وینگ و مدل کوچک‌تر CT4-V بلک‌وینگ همچنان به فرمول محرک عقب وفادار مانده است؛ اما چرا؟ مدیر پرفورمنس کادیلاک «میرزا گربوویچ» در مصاحبه‌ای پاسخ این سؤال را داده است. وی نه‌تنها در مدل‌های جدید بلک‌وینگ بلکه در دیگر مدل‌های سری V کادیلاک هم مسئولیت مهندسی را بر عهده داشته است.

به گفتهٔ گربوویچ، تصمیم به ماندن روی چرخ‌های عقب ناشی از تمایل تیم او برای حفظ مدل‌های بلک‌وینگ به‌عنوان خودروهایی برای راننده بوده است. به گفتهٔ وی، سری V کادیلاک از موتوراسپرت متولد شده و این برند هیچ برنامهٔ موتوراسپرتی با چهارچرخ محرک ندارد. گربوویچ همچنین از افرایش وزن، هزینه، پیچیدگی و چالش‌های مهندسی هم از دیگر دلایل عدم استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک اشاره کرده است. به گفتهٔ وی، با توجه به قدرتی که مدل‌های بلک‌وینگ تولید می‌کنند، تیمش می‌خواهد از هنر رانندگی تجلیل کند.

مهندس کادیلاک همچنین معتقد است که این خودروهای پرفورمنس معمولاً در آب‌وهوای آفتابی در پیست‌ها یا جاده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. البته این بدان معنا نیست که با سدان‌های بلک‌وینگ نمی‌توان روی برف رانندگی کرد زیرا با لاستیک‌های زمستانی و کمی احتیاط به‌راحتی می‌توان این سدان‌های چموش را در بدترین شرایط آب‌وهوایی هم کنترل کرد. همچنین به نظر نمی‌رسد نبود سامانهٔ چهارچرخ محرک در این خودروها علاقه‌مندان کادیلاک را آزار داده باشد زیرا تعداد محدود ۲۵۰ دستگاهی که از هر مدل در عرضهٔ اولیه ارائه شد سریعاً ظرف چند دقیقه فروخته شدند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ??Amin_sto??

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (294 ديدگاه)

    اتفاقا دیفرانسیل عقب بودن باعث میشه توی پیست عملکرد خوبی داشته باشه
    چون ماشین های دیفرانسیل عقب فرمان پذیری بهتری نسبت awd ها دارند
    اگر دقت کرده باشید تمام ماشین های پیست محور مثل پورشه ۹۱۱ gt2 rs ، مرسدس amg gt black series و مکلارن sena همگی دیفرانسیل عقب هستند

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۴
    1. شاهین

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (950 ديدگاه)

      اما لامبو دو دف هستش! البته توی مدل های جاده ای دو دف هستن که بازم این مهندسی لامبو رو میرسونه که چنین کاری شدنیه، حالا مدل های پیست محور مثل اس تی او و اسنزا بماند که چه تایم هایی میتونن ثبت کنن

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲۲
      1. حسین

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (627 ديدگاه)

        مگه لامبورگینی موتور جلو هست؟خب موتور وسطه که اینجوریه.جلوش اونقدا سنگین نیست

        موافقم ۲۴
        مخالفم ۱
        1. شاهین

          ۳ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (950 ديدگاه)

          والا تا جایی که من میدونم و بقیه میدونن (شایدم انکار کنن) توی پیچ ها و پیست ها ماشین های دو دف همیشه بهتر عمل کردن. اینو از خیلی مجلات خودرویی مثل تخته گاز سابق و گرندتور هم شنیدیم و زیاد ربطی به جایگاه موتور نداره. نمونش بی ام و کامپتیشن که داره رکورد های خوبی میزنه با مدل های جاده ای!
          از طرفی هم من لامبو رو مثال زدم چون در برابر رقبای دفر عقب و موتور جلو و وسط و عقب داره با سنت قدیمی شاهکار میکنه
          دیس لایک ها نابود کنندس اصن
          یه سری به مسابقات رالی بزنید ببینید با تقسیم وزن خوب و دو دف بودن چجوری پیچ های مختلف با شرایط مختلف رو رد میکنن که فک نیوتون میخوره زمین
          اون دفر عقبی هم که دوستمون میگه خوبه واسه اینکه یه اسپویلر به اندازه ی تخته بنایی انداختن پشت ماشین برای همین خوب عمل میکنه وگرنه ماشین های معمولی با طراحی جاده ای و وزن بالا … قابل هدس زدنه چی میشه

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۷
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6128 ديدگاه)

      نه
      ماشین دف عقب یعنی لذت خالص رانندگی .
      وقتی چهارچرخ میشه ، دود کردن لاستیک و جیغ‌راه انداختن سخت میشه که آمریکایی‌ها هم همیشه عاشق دیونه‌بازی هستند !

      فلسفه که موگوییم یعنی همین که آمریکایی‌ها باید یه موتور گنده بزارن تو کاپوت با یه دف عقب و رساندن خالص قدرت به لاستیک‌های عقب و لیز خوردن و دود راه انداختن در سرعت‌های بالا و سر پیچ‌ها !
      پیشنهاد میکنم ویدئوی علی بخردی و تست دوج چارجر srt را ببینید که هر کاری میکنه جدی گزارش تهیه کنه ، نمیتونه و مدام از شور هیجان لبخند میاد روی لب‌هاش !
      کلاً آمریکایی‌ها دیوونن از نوع جدابش هم دیوونن !

      موافقم ۳۴
      مخالفم ۱۱
      1. Ahmedreza2002

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1420 ديدگاه)

        دقیقا
        دلیل تک دف بودن کادیلاک هام همینه و البته کاهش قیمت تمام شده

        موافقم ۲۵
        مخالفم ۱
      2. Hadi

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2203 ديدگاه)

        دقیقاً
        برای دودکردن چرخ ها و لذت ناب رانندگی و ماشینی برای رانندگان واقعی…

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۲
    3. Ahmedreza2002

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1420 ديدگاه)

      ماشینای دو دیفرانسیل به سبب توضیع بهتر نیرو و گشتاور تعادل و چسبندگی بهتری سر پیچ ها دارن ولی بابد هزینه های ساخت و پیچیدگی هایاونو هم پذیرفت و همین طور وزن بیشتر

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۲
    4. Ali_x76

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1018 ديدگاه)

      از دلایل این موضوع
      ۱. تقسیم وزن بهتر
      ۲. باز بودن دست برای سیستم تعلیق و فرمان
      ۳. وزن کمتر
      ۴. استهلاک انرژی کمتر
      مورد ۲ رو اگه قبول ندارید، برید قهرمانی پژو در رالی داکار با ۳۰۰۸DKR رو ببیند که تک دفه و دلیل اصلیش همین موضوعه.

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۲
  2. MOHAMMAD.DEMON

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    سیستم چهارچرخ متحرک معایب خودش رو داره
    و البته مزایای خودش
    من به شخصه به عنوان کسی که خودرو های آمریکایی رو دوست دارم
    نظرم اینه اگه چهار چرخ محرک بود
    دیگه آمریکایی حساب نمیشد ( شاسی بلند ها داستان متفاوتی دارن )
    آمریکایی یعنی دف عقب حجیم
    صدای سوپرشارژ سواری درگیر کننده
    فدای سرش که توی صفر تا صد کمی کند تره
    به جاش توی پیست هم بالانس وزنی خوبی داره
    هم هندلینگ عالی چون وزن اضافی روی محور جلو نداره

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۴۶
    1. یانکی

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1583 ديدگاه)

      دقیقا.لازمه چند نکته رو بگم مثالم بیمر ام۵ که هر راننده ای تو هر شرایطی پشتش بشینه میتونه بهترین شتاب ماشین رو بدست بیاره چونکه سیستم چهار چرخ محرک از هرزگردی جلو گیری میکنه ولی تو ماشینی مثل غول کدیلاک یا گربه جهنمی چارجر راننده میتونه با تمرین و بدست آوردن شرایط ایده آل تایمهایی متفاوت نسبت بخ دیگران ثبت کنه.چارجر هلکت تو زمین معمولی ۰تا ۱۰۰ رو تو ۳.۵ میزنه ولی تو پیست درگ میتونه به ۳ برسه.خلاصه که آمریکایی باید دف عقب باشه.این دو سوپر سدان کدیلاک میان و پیستها رو به آتش میکشن.شک نکنید رکورد تمام پیستها رو در رده سدانها میشکنن.

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۶۰
      1. HamidReza

        ۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1774 ديدگاه)

        این از ویژگی های خوب یک ماشینه که هر کس بخواد میتونه باهاش راحت رانندگی کنه …
        چطور وقتی داشتن C7 رو میساختن راحت رانندگی باهاش یه ویژگی خوب حساب میشد اما حالا برای بی ام و ضعف محسوب میشه! خیلی عجیب صحبت میکنید ….

        موافقم ۷
        مخالفم ۳
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6128 ديدگاه)

      آقا محمد دیمن
      کاملاً با نظر شما موافقم .
      دف عقب یعنی اوج هیجان رانندگی !
      اما به شخصه چهاچرخ فعال و هندلینگ بالایش و لایی کشیدن را به دف عقب بودن و از کنترل خارج شدنش ترجیح میدهم !

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۵
    3. [email protected]!n

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (540 ديدگاه)

      این ماشینا تو بازار بزرگ و رقابتی آمریکا باید بنز و بی ام و آئودی و لکسوس رقابت کنن. اگر میخوان تو بحث فروش پایاپای اینا بفروشن باید عملکردی فنی نزدیک به رقباشون ارائه بدن. البته که رو کاغذ نمیشه نتیجه گیری کرد و باید منتظر تستا بود اما من چشمم آب نمی خوره بتونه از پس رقباش تو بحث فنی بر بیاد. اینم تنها دلیل اشتباهات جنرال موتورزه که موتور جدیدشو رو اینا نزاشت. به شخصه همیشه خودمو جای خریدار میزارم و بعد نظر میدم. ۹۰ هزار تا دارم قطعا میرم بهترین این کلاسو می خرم. راجب کادیلاک ظاهری بنظرم زیباترین سدان دنیاست. فنی رو کاغذ حرفی واسه گفتن نداره. کابینشم حس یه سدان لوکس منتقل نمی کنه و از همه عجیب مدل پایین ترش پرفومنس یکی با این ماشین داره !!!!! اینو واقعا نمی تونم هضم کنم.

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۳
      1. یانکی

        ۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1583 ديدگاه)

        تو هم گندش رو در آوردی میدونیم از آمریکایی بدت میاد همه فهمیدن.شما کدیلاک نخر بزار برا همونا گه تو چند دقیقه ۵۰۰ تاش رو رو هوا بردن.آخ وقتی بیاد تو پیست بیمر رو آتیش بزنه چه دیدنی داری تو

        موافقم ۰
        مخالفم ۷
        1. [email protected]!n

          ۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (540 ديدگاه)

          من واقعیتو می بینم پشت گوشی واسه هیچ برندی یقه جر نمی دم و تعصب الکی ندارم

          موافقم ۵
          مخالفم ۱
    4. ツSAMURAIツ

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1051 ديدگاه)

      چرا این همه دیس لایک :/

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
      1. [email protected]!n

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (540 ديدگاه)

        سایتو هک کردن یا باگه

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۴
  3. ali (chevy nova)

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (5701 ديدگاه)

    اصالت کادیلاک امکان استفاده از چهارچرخ متحرک رو نمیده.
    کادیلاک یه شرکت با پرستیژ و با اصالت و برای فروش بیشتر دست به هرکاری نمیزنه.
    بنز و بی ام و هرکاری میکنن به خودشون مربوطه.
    کادیلاک محصولاتش رو با حفظ کامل اصالت و خط مشی اشنای خودش تولید میکنه.

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۶۲
  4. Ahmedreza2002

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1420 ديدگاه)

    تکلیفش تو کانادا و ایالات سرد امریکا چیه بعد؟
    عملا خیلی کاربردی هست اون جا ها دو دف بودن
    حالا قدرت و گشتاور عظیم هم مزید بر علت میشه و باعث کنترل سختش میشه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
  5. [email protected]!n

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    ” گربوویچ همچنین از افرایش وزن، هزینه، پیچیدگی و چالش‌های مهندسی هم از دیگر دلایل عدم استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک اشاره کرده است. ” چجوری سر این مدلا کم کاری کردن حیف واقعا

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
  6. REVO

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (222 ديدگاه)

    درود بر شرفت میرزا ک اهل دلی بات عش کردم.
    دف عقبو ادم دلش میخواد سر کوچه ک میخواد بپیچه یا دوربرگردونو ک میخواد دور بزنه ی گاز بده عقب ماشین بره عشق کنه.بلخره این ماشینا واسه روزمرن…همیشه ک کل کلو درگ نیس.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  7. Elmiraj

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2385 ديدگاه)

    هر چند شتاب این دو هنوز توسط مجله‌ای تست نشدن که بگیم کمه یا زیاد ، اما چیزی که می‌تونست به راحتی این کمبود را جبران کنه گیربکس هشت سرعته termec بود که هنرنمایی هاشو داریم در C8 می‌بینیم .
    .
    یک سال قبل رونمایی این بلک‌وینگ ها انتظار داشتم GM هر دو را به این گیربکس مجهز کنه که متاسفانه نکرد…

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
  8. T.C.B.K

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    دف عقب دف جلو

    ولشون کن این مسخره بازی هارو

    کادیلاکو بچسب… ??

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۶
  9. حمید رضایی

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    از محصولات جدید بنز و بی ام و خوشگل ترند
    توی ویدیو مت واتسون E class جدید رو دیدم
    بدقواره ترین و زشت ترین مرسدس تولیدی هست
    البته C class هم به طور رسمی نیومده ولی قطعا اون مقام زشت بودن رو از E class خواهد گرفت!

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۱
    1. علی

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (148 ديدگاه)

      هروقت به ۱۰۰کیلومتری طراحی ٬پرفورمنس ولوکس بودن m5 و e رسید ٬تازه بیاد قاطی بازی!!!!!!!

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱۶
      1. ALIREZA

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        هروقت یه کادیلاکو از ۱۰۰ کیلومتری دیدی بیا در مورد eو m5 از خودت تراوش کن

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۸
      2. Roham

        ۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (547 ديدگاه)

        بنز کالسکه می‌ساخت وقتی که کادیلاک اولین گیربکس اتومات رو ماشینش گذاشت (البته یه مدل مفهومی بود) 😎
        ولی بنز هم خیلی عقب نبود آخه گیربکسش دو دنده داشت و خیلی تعویض دنده نداشت😂
        و راستش خودم خاطر خواه دو آتیشه بنزم🙈
        فقط مشکل اینجاست کادیلاک رو هم خیلی دوست دارم

        موافقم ۹
        مخالفم ۶
    2. جلیل

      ۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      هههه
      طبق معمول دوتا ایرانی سر بنز و کادیلاک باهم دست به یقه شدن.

      موافقم ۳
      مخالفم ۳
  10. حسین دهمرد

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1906 ديدگاه)

    باید یه آپشن اضافه میکرد هرکی میخواست میخرید هرکی نمیخواست هم نمیخرید دیگه این توجیهات واسه چیه؟ کادیلاک که کمبود مهندسی نداره. تو برف و یخ شمال واقعا لازمه. اونم با این گشتاور بالا.

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  11. Kf

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (246 ديدگاه)

    خوشم میاد M5 هم دیفرانسیل عقبه هم دو دیفرانسیل

    موافقم ۵
    مخالفم ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا