فیات

معرفی فیات ۵۰۰e آبارث، هاچ‌بک داغ برقی با ۱۵۵ اسب بخار قدرت

آبارث اولین محصول الکتریکی خود را بر اساس فیات ۵۰۰e معرفی کرده است. اصلی‌ترین ارتقاء این خودرو تجهیز به یک موتور الکتریکی قوی‌تر با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور است که افزایشی ۳۷ اسب بخاری و ۱۵ نیوتن متری را نسبت به فیات ۵۰۰e معمولی نشان می‌دهد. به لطف این نیروی بیشتر، هاچ‌بک داغ آبارث ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۲ ثانیه از فیات سریع‌تر است.

البته آبارث ۵۰۰e از آبارث ۵۹۵ بنزینی که به‌زودی با خط تولید خداحافظی خواهد کرد ۱۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد اما به لطف توزیع وزن بهتر، گشتاور بیشتر و فاصلهٔ محوری کشیده‌تر، در مقایسه با همتای بنزینی خود راندگی سریع‌تر و هیجان‌انگیزتری دارد. در این ماشین راننده امکان انتخاب از بین سه حالت رانندگی مختلف را خواهد داشت. حالت توریسمو قدرت را به ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور را به ۲۲۰ نیوتن متر کاهش می‌دهد تا مصرف انرژی کمتر شود. حالت اسکورپیون استریت حداکثر پرفورمنس و حداکثر توان سیستم احیای انرژی ترمزها را فراهم می‌کند درحالی‌که حالت اسکورپیون ترک خودرو را در تهاجمی‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهد.

در آبارث ۵۰۰e همان باطری ۴۲ کیلووات ساعتی فیات حفظ شده اما حالا از قابلیت شارژ سریع ۸۵ کیلوواتی جدیدی بهره می‌برد. این ویژگی با کمتر از ۵ دقیقه شارژ، حدود ۴۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌کند و از صفر تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف ۳۵ دقیقه شارژ می‌کند. آبارث اما برد خودرو را هنوز اعلام نکرده است. این شرکت همچنین برای هاچ‌بک الکتریکی اسپرت خود سیستمی سفارشی بنام «ژنراتور صدا» را تدارک دیده است که غرش پیشرانه‌های بنزینی آبارث را پخش می‌کند. البته امکان خاموش کردن این سیستم هم وجود خواهد داشت.

آبارث ۵۰۰e در بیرون در قسمت دماغه بازطراحی شده است. در اینجا نمای بدون جلوپنجره فیات حفظ شده اما روی آن حالا نوشتهٔ ABARTH نقش بسته و ورودی‌های هوای تزئینی روی سپر هم اسپرت‌تر شده‌اند. در پروفیل جانبی، شاهد رینگ‌های بسیار بزرگ ۱۸ اینچی منحصربه‌فرد به همراه برچسب گرافیکی آبارث و رکاب‌های اسپرت‌تر هستیم تا کسی این فلفل آتشین برقی را با فیات معمولی اشتباه نگیرد. در عقب اما به دلیل عدم وجود سر اگزوز، تغییرات فقط به اصلاحاتی جزئی در دیفیوزر محدود شده است.

در ابتدای عرضهٔ آبارث ۵۰۰e، این شرکت نسخهٔ ویژه‌ای بنام اسکورپیونیسیما (Scorpionissima) را ارائه می‌کند که به مناسبت سال تأسیس آبارث، فقط ۱۹۴۹ دستگاه از آن ساخته می‌شود. این نسخه صرفاً با دو رنگ بیرونی سبز اسیدی یا آبی سمی به همراه رینگ‌های ۱۸ اینچی خاکستری تیتانیومی، سقف شیشه‌ای و شیشه‌های دودی عقب ارائه می‌شود. اسکورپیونیسیما در داخل نیز از تودوزی آلکانترا روی داشبورد و صندلی‌های اسپرت، تریم‌های خاکستری تیتانیومی، نشان‌های عقرب به رنگ سبز اسیدی و پدال‌های فولادی بهره می‌برد.

۵۰۰e اسکورپیونیسیما در ماه اول فقط برای اعضای انجمن آبارث قابل سفارش خواهد بود. این شرکت ایتالیایی هنوز تاریخ عرضهٔ هاچ‌بک الکتریکی خود را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود این کار در سال ۲۰۲۳ صورت گیرد. آبارث ۵۰۰e ابتدا در اروپا عرضه خواهد شد و بعداً به بازارهای دیگری مثل ژاپن و برزیل هم صادر خواهد شد اما فعلاً حرفی در مورد عرضهٔ آن در ایالات‌متحده زده نشده است.

بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. (Saeed (peugeot

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (226 ديدگاه)

    این پیشرانه برقی فک کنم همون پیشرانه برقی پژو باشه ؛ و چون اتحاد استلانتیس و شکل دادند ؛ همه استفاده میکنند ….۲ سال پیش پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و اوپل و سیتروئن هم استفاده میکردند از این پیشرانه ؛ که توان ۱۳۶ اسب بخار داشت ؛ ولی چند ماهه پیش به ۱۵۶ اسب ارتقاش دادن و روی پژو ۲۰۸ گذاشتند ؛ که فک کنم برد ۴۰۰ کیلومتر هم با هر بار شارژ و داشته باشه.

    اتحاد یعنی این ، حتی جیپ داره روی پلتبرم پژو ۲۰۰۸ کراس اوور شهری میسازه ؛ آلفا و مازراتی ماشین میسازن که پلتفرم و موتور و استایل هم یکیه ، فقط تغییرات جزئی دارند …..

    بعد ایران خودرو و سایپا تازه میخوان با هم همکاری کنند ؛ …..

    پارسال یه موتور میداد سایپا بزاره رو شاهین ، که نره موتور ۸ سوپاپ ارتقا یافته پراید و تو سال ۲۰۲۲ توربو بچپونه توش …..

    موتور ef 7 روی شاهین خیلی خوب میشد.

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱۴
    1. shayan1renault

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (350 ديدگاه)

      من مطمعنم موتور جدید شاهین عالی در میاد
      ما باید سیتروعنc3رو بسازیم چون پیشرانه شو داریم

      موافقم ۴
      مخالفم ۸
    2. علی

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (588 ديدگاه)

      درود به فیات با اصالت ، پیشرو ماشین های کوچک و دوستداشتنی ، این آبارث هم بدجوری دلمو برده !!!

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۳
  2. Just toyota

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    خیلی خوبه ، قطعا میتونه رقیب قدرتمندی برای هوندا e باشه

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۲
  3. زیزیگولو

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3572 ديدگاه)

    خیلی خوشکل و با نمکه ….طراحیشو خیلی دوست دارم👌👌

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۵
  4. Hamilton1970

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    چراغش یه اخم و جدیت جالبی داره که میخواد بگه با این که من خیلی ریزه میزه ام ولی بازم یه ماشینیم که توش هیجانه

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۳
    1. hamidreza

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (139 ديدگاه)

      فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه
      این ضرب المثل اینجا ۱۰۰ در ۱۰۰ جوابه😋
      خشگله…

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
  5. علی

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (149 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از این سبک طراحی انقد متنفرم بی نهایت زشته

    موافقم ۲
    مخالفم ۲۰
  6. Farzad

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    فیات رو خیلی دوست دارم طراحیش عالیه فقط یکم قدیمی هستش متاسفانه

    موافقم ۰
    مخالفم ۱۰
  7. پدرام

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    جذابه ما اگه دقت کنید بیس کلی ماشین تفاوتی با فیات ۵۰۰ های ایران نداره

    موافقم ۱
    مخالفم ۷
  8. Kia

    ۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود.متاسفانه ما با این مدیریییت جهادیمون باید رو عکس خودروهای خارجی نظر بدیم.بعدم سوار اشغالهای داخلی وخودروهای کلاس پایین چینی بشیم.متاسفم برا خودم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا