سام کاویانی: کمپانی فورد را میتوان از نخستین سازندگان پیکاپهای غولپیکر در دنیای امروز دانست. پیکاپهایی که در زبان انگلیسی به آنها تراک گفته میشود و میتوان آنها را از حیث جثه و اندازه به یک بچه کامیون تشبیه کرد! بچه کامیونهایی که تلفیقی از راحتی یک خودروی سواری با ظرفیت بارگیری بالای یک پیکاپ غولپیکر هستند و با شرایط جوی و اقلیمی دیار زادگاه خود هماهنگی بسیاری دارند. در میان تمامی این پیکاپها، سری F با پیشینهای هفتاد ساله از معروفترین و برترینهاست. فورد در ساخت پیکاپهایی تخصص دارد که نهتنها توانمند و کارآمد هستند بلکه به قویترین پیشرانهها مجهز بوده و در سختترین مسیرها نیز از دوام و کارایی بالایی بهره میبرند. بیتردید در میان تمامی ساختههای غولپیکر این سازنده کهنهکار آمریکایی،F150 رپتور مهمترین و شاخصترینشان است.
در پاییز سال ۲۰۱۵ میلادی و در میان خیل انبوهی از تماشاگران و اصحاب رسانهای، محصول جذابی پا به عرصه وجود نهاد. این محصول خارقالعاده، همان نسل دوم رپتور بود، خودرویی که خود از بطن تراکی به نام F-150 تولد یافته و در طی این سالها در معرض تکامل پیوسته بود.
نسخه جدید رپتور یا ۲۰۱۷ از حیث ابعاد بیرونی،۶ اینچ (۱۵.۳ سانتیمتر) پهنتر از نسخه استاندارد F-150 میباشد. این قضیه نیز در راستای افزایش ثبات و پایداری آن در مسیرهای سخت آفرود صورت پذیرفته است. این خودرو با آن ظاهر مخوف خود از چهار درب بزرگ فول سایز سود میبرد و بنا به ادعای فورد، از جنبههای عملکرد و کارایی نیز محصولی یگانه و بیهمتا در عالم است و ساختار شاسی و پیشرانه پیشرفته آن، امکان تردد سهل و آسانی را برای آن در مسیرهای صحرایی و صعبالعبور فراهم میآورد. مدیر جهانی خودروهای پرفورمنس فورد به نام DAVE PERICAKE دراینباره چنین میگوید: مشتریان F-150 رپتور قادرند بدون فدا کردن مقولاتی چون راحتی و فضا، فراتر از مسیرهای آسفالته حرکت کنند.
رپتور ۲۰۱۷ در دو نسخه متفاوت SUPERCAB و SUPERCREW عرضه میشود که فاصله بین دو محور جلو و عقب در نسخه SUPERCREW معادل ۱۲ اینچ بیشتر از آن دیگری است.
در وهله نخست، آنچه در طراحی F-150 رپتور سخت جلوه گری میکند فرم جسور و خشنی است که هر ناظر بیرونی را از خود متأثر میکند. در این میان، جلوپنجره سیاه رنگ، از دیگر اجزای بدنه آن گیراتر و برجستهتر است. در این جلوپنجره بسیار بزرگ و هیولاوش، آرم سنتی و آبی رنگ فورد جای خود را به حروف بزرگ و برجسته لاتین داده است. این خشونت ذاتی و فراگیر به همراه سایز بزرگ این تراک، ابهت چشمگیری را برای این مرکب تنومند آمریکایی مهیا نموده است. در این میان، استفاده از متریال پیشرفته اعم از فولاد و آلومینیم با گرید و استحکام بالا، وزن خالص رپتور ۲۰۱۷ را نسبت به نسل پیشین خود معادل ۵۰۰ پوند (۲۲۷ کیلوگرم) کاهش داده است.
گرچه پایه طرح رپتور از نسخه استاندارد F-150 استاندارد وام گرفته شده ولی جزییاتی چند این دو را از هم متمایز میکند. برای مثال، بچه گلگیرهای مشکی رنگ نصب شده در ناحیه جلو و عقب بدنه، تضاد جالبی را در نمای خارجی رپتور پدید آورده است و یا فرم خاص سپرهای جلو که به یک دیفیوزر نقرهای رنگ مجهز است کاراکتری جنگجو و تهاجمی را برای آن تدارک دیده است. گویی این خودرو هرلحظه آماده به چالش کشیدن مسیرهای نامتعارف و سخت و ناهموار بوده و قصد دارد طبیعت بکر را به مبارزه بطلبد.
طرح کابین رپتور تقریباً مشابه نسخه استاندارد F150 است، با این تفاوت که مواد و متریال مرغوبتری در جایجای آن به کار رفته و در عین حال، به برخی از جزییات انحصاری ویژه نام خود نیز مجهز شده است. در میانه کنسول، یک پانل بسیار پهن نصب شده که در روی آن ادوات و ابزارهای همچون سامانه اطلاعات – سرگرمی، کنترلرهای تهویه مطبوع، سیستم صوتی و… جای گرفتهاند. یک تونل میانی پهن نیز بین راننده و سرنشین جلو فاصله میاندازد که در سمت راست آن دو عدد جالیوانی بزرگ تعبیه شده است. فضای موجود در این کابین برای چهار سرنشین بزرگسال کفایت میکند و در مدل SUPERCREW به سبب طول بیشتر، این فضا افزایش هم مییابد. در یک جمعبندی کلی، کابین رپتور از بسیاری از خودروهای سواری مدرن نیز بهمراتب لوکستر و مجهزتر است و کاملاً در راستای رضایت خاطر طبع مشکلپسند مردمان آمریکای شمالی ساخته و پرداخته شده است.
FORD.COM
NETCARSHOW.COM
و…
Amir Schumacher
۲۳ تیر ۱۳۹۶.
صحنه های پرش این ماشین رو خیلی دوست دارم.
Ali.usa
۲۳ تیر ۱۳۹۶چرا انقدر خوب این ماشین ?❤️??
Sobhan
۲۶ بهمن ۱۳۹۶چون ۴۰۰میلیون آب میخوره براتون
ولی ماشین باحالیه درکل
SPEED
۲۳ تیر ۱۳۹۶نصف عکساش که تو پروازه
بررسی f150 رپتوره یا f150 هواپیما
Fit Demon
۲۳ تیر ۱۳۹۶خود ماشین که فوق العاده هست به کنار
حرفی توش نیست
نویسنده متن واقعا قلم فوق العاده ای داره
مخصوصا کاربرد کلمه (هیولاوش) توی این متن خیلی جالب:
“در این جلوپنجره بسیار بزرگ و هیولاوش، آرم سنتی و آبی رنگ فورد جای خود را به حروف بزرگ و برجسته لاتین داده است. این خشونت ذاتی و فراگیر به همراه سایز بزرگ این تراک، ابهت چشمگیری را برای این مرکب تنومند آمریکایی مهیا نموده است.”
ایلیا
۲۳ تیر ۱۳۹۶بهترین تراک حال حاضر کره ی زمین و نماد کلاس
PaRHaM
۲۳ تیر ۱۳۹۶رپتور واقعا خوشگله?
خیلی هم توانمند و دوست داشتنیه
و ب شخصه دوس دارم جنرال موتورز هم در راستای جواب دادن ب رپتور ی مدلی بده
چ سیرا چ سیلورادو
هر کدوم باشه خوبه?❤??
ونوم اف ۵
۲۳ تیر ۱۳۹۶عکس شماره ۱۲ طرف چه کلاسی داره زنده باد فورد f150 رپتور
حمیدرضا
۲۳ تیر ۱۳۹۶خیلی پرقدرت و زیباست منتهی تغییر پیدا کردن پیکاپ ها و جانشین شدنشون با اس یو وی ها خیلی عجیبه
امیر.عارف
۲۴ تیر ۱۳۹۶کمتر خودروسازی میتونه همه ی خوبیها را تو یک ماشین جمع کنه ولی فورد تغریبا تونسته حداکثر توانایی ، زیبایی و راحتی را تو این تراک به مشتری تقدیم کنه
شاهین پسر
۳۰ تیر ۱۳۹۶اول از همه به این اشاره کنم: 6 حالت رانندگی در این ماشین وجود داره!!!
بارها از فورد رپتور توی جای مختلف و بحثای آفرودی طرفداری سرسختانه کردم.ماشین شاسی بلند و آفرود و از این دسته زیاد هست توی دنیا ولی رپتور ی چیز عجیبیه.اون هیکل و قدرت و چهره در کنار همدیگه غول مرحله آخر ساخته ازش.
قدرت مانور این ماشین منو مجبور کرده بخاطرش فحش بخورم توی بحثای مختلف …
طرف میگه مثلا بنز جی کلاس خدای آفروده مخصوصا 6*6 . منم میگم جی کلاس قیمتش چنده؟! میتونه جامپ کنه یا جنگولک بازی دربیاره با اون وزنش؟! موتورش چیه؟بهینه هستش؟! یا اصن خریدار بین المنلی داره مثل رپتور؟!
خلاصه روان بگم نسبت به رپتور تعصبیم.یدونه باشه
Iman99
۱۶ خرداد ۱۴۰۰بنز جی کلاس و فورد رپتور و همچنین هامر هر سه بهترین هستن از هر لحاظ با فاصله زیاد.
منصور
۳۱ فروردین ۱۳۹۷فقط باید تماشاش کرد
رضا
۱۷ خرداد ۱۳۹۷درود بر شما تنها تفاوت super cab با super crew طول دو محور هست؟