هفته نامه

دلایل افت بهای خودروهای دست‌دوم در سال‌های اخیر

بازار خودروهای کارکرده پر شده از خودروهای لیزینگی و به نظر می‌رسد که روند کاهش بهای این خودروها در چند سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.


طبق گفته‌های USA تودی، انتظار می‌رود بهای خودروهای کارکرده در سال جاری ۶ درصد کاهش یابد و در سال آینده نیز احتمالاً شاهد افت ۳ تا ۵ درصدی خواهیم بود. این قیمت‌های کاهش یافته نتیجه‌ی چندین فاکتور مختلف است که از آن جمله می‌توان به شرایط فروش لیزینگی مناسب در چند سال پیش، تقاضای رو به رشد برای کراس اوورها و تراک ها و همچنین قیمت پایین سوخت اشاره کرد.

Used cars
خودروهای لیزینگی هم‌اکنون در حال بازگشت به نمایندگی‌ها بوده و این امر باعث شده تعداد زیادی از آن‌ها انباشته شود. این موضوع به همراه نبود علاقه زیاد به سدان های کارکرده (به دلیل بهای نازل سوخت) باعث شده تا قیمت این خودروها کاهش یابد.


داده‌های GasBuddy نشان می‌دهد که بهای متوسط بنزین در سال ۲۰۱۴ به ازای هر گالن برابر با ۳.۴۴ دلار بوده و در همان سال نیز سدان ها محبوبیت زیادی برای خرید لیزینگی داشته‌اند. هم‌اکنون بهای متوسط سوخت حدود ۲.۲۸ دلار به ازای هر گالن بوده و همین امر باعث شده تراک ها و کراس اوورها نسبت به ۳ سال پیش محبوبیت بیشتری داشته باشند.


برای مثال، قیمت یک تویوتا کمری ۲۰۱۴ نسبت به بهای یک دستگاه راو ۴ مدل ۲۰۱۴ سه برابر سریع‌تر کاهش می‌یابد. علاوه بر این، داده‌های دیگری نشان می‌دهند که بهای خودروهای میان‌سایز تنها در ماه می ۲.۴ درصد کاهش یافته است.


معرفی خودروهای خودران می‌تواند بهای خودروهای کارکرده را حتی پایین‌تر هم بیاورد اما تحلیلگران درباره چگونگی این تأثیرات نظر واحدی ندارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. بنزما

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (505 ديدگاه)

    برعکس ایران اینجا خودرو هم سرمایه شده
    چند سال بعد طرف گرون تر میفروشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    دوستم اپتیما 2017 خریده 2000 دلار اول داده بعد ماهی 300 دلار میده
    نمونه دست دوم درسته خیلی ارزونه ولی نقده شما الان یه کمری 2007 بخرید تو امریکا حدود 6 هزار دلار قیمتشه بدون گارانتی و معلوم نیست صاحب های قبلی چطوری ازش استفاده کردند
    براهمین مردم بیشتر به سراغ ماشینهای صفر کیلومتر بروز با گارانتی میرن با پیش پرداخت و اقساط ناچیز در مقابل حقوق دریافتیشون
    ایران هم پارسال هایلوکس 160 تومن بود
    دلار هم انچنان افزایش پیدا نکرده امسال 245 تومن میفروشن
    یعنی کسی پارسال میخرید امسال با 40 تومن سود میتونه بفروشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      ماشین دست دوم نقد نیست
      آمریکا رو نمیدونم ولی کشورهای اروپایی در ازای پرداخت پیش پرداختی زیر هزار یورو میتونی بنز های دست دوی معرکه ای بگیری
      مثلا بنز 2015 رو با پیش پرداخت و قسط های کمتر از 1000 یورویی میتونی تهیه کنی
      قیمتشونم کلی میشکنه!!
      برا همین بنظرم تو اروپا که اصلا صرف نداره نو بخری

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حمید

      ۶ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (29 ديدگاه)

      اینکه میگی معلوم نیست دست کی بوده ، درست نیست. هر فروشنده ای موظفه وضعیت ماشین رو کامل تو قرارداد ذکر کنه و اگر ماشین مشکلی داشته باشه و فروشنده نگفته باشه قرارداد منحل میشه و تمام اینها توسط مراجع قانونی کنترل میشه.نمایندگی ها مثلا تویوتا موظفن که به خودروی شما سرویس بدن حتی اگر ماشینت گارانتی نباشه واگر نتونستت مشکل ماشینت رو حل کنن یه ماشین مثل همون یا بهتر در اختیارت میذارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۶ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3193 ديدگاه)

        داش اخه بعضی ماشینها بیش از یک صاحب داشتند
        نمایندگی ها هم بعد اتمام گارانتی به ماشین رسیدگی میکنند ولی پولش رو میگیرند

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مهدی

        ۶ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (263 ديدگاه)

        وقتی تو اسکاندیناوی شما میخوای ماشین دست دو بخری یه مکانی برای بازرسی خودروهای دست دو هست زنگ میزنین و شماره ماشین را میگین و به شما وقت میده وقتی میرین اونجا کل پرونده ماشین را میکشه بیرون از ریز تعمیرات ماشین تا حتی تعویض روغن و کیلومتر کارکرد در هر سرویس بعد علاوه بر این کل ماشین را مورد بررسی قرار میده حتی تیغه برف پاک کن و شما با خیال راحت ماشین را میخرید که البته بازم خب هیچ گارانتی نداره و ممکنه تو ۱۰۰۰ تای بعدی ماشین ایراد برقی پیدا کنه که هزینه های تعمیرات خیلی بالاست مثلا تعویض ۴ عدد لنت میشه ۲.۵ میلیون هرچند در امد بالاست ولی بازم زیاده من خودم تو این کشورا با ماشین نو و دارای گارانتی موافقم ولی خودم هم دست دو خریدم که تا الان مشکلی نداشته ولی اگه پول داشتم حتما نو میخریدم البته ماشین دست دو خیلی ارزونه یه پولو ۲۰۰۷ یک سال پیش خریدم ۲۵۰۰ یورو که پول یه پراید ۸۶ هست ولی این کجا و آن کجا

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. محمد

      ۱۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (15 ديدگاه)

      لطفا از دوستت بپرس اپتیما رو با این قیمت خریده یا لیز کرده؟ تفاوت این دو زیاده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. جواد

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    سال 89 ازیک نفر 5 میلیون میخواستیم نتونست بده بعد به پدرم یک پراید 132 داد به قیمت 7/200/000مدل ماشین هم 89 به 9 هزار کارکرد بعد اون پراید سال 95 به قیمت 13/500/000فروختیم اینجا ایران است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammadreza

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    بنظرم تو همچین زمینه هایی دست اندر کاران پدال خودشون میتونن بنویسن تا اینکه برگردون مطلب یه مجله یا سایتو قرار بدن
    آخه در همچین زمینه هایی شرایط ما با بقیه دنیا متفاوته(حتی میشه گفت برعکسه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. aston martin

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    یه چیزی که راجب کشورهای دیگه خیلی دوست دارم قیمت نازل خودروهاشونه
    فک کن بنز کوپه 2009 رو که قیمت اولیش 60 70 هزار دلار بوده بخری به فقط 10 هزار تا :|
    خوابشم نمیبینیم اینجا
    همیشه به حال جوونای اونجا غبته میخورم با نازل ترین قیمت جوون هیفده ساله بهترین ماشینو سوار میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. akbar

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (66 ديدگاه)

    در هر کشوری کالاهای پست با افت قیمت زیادی مواجه هستند ، مثلاخودروهای کمتر از پنجاه میلیون تومان در ایران کالای پست هستند و علی الرغم افزایش اندک دلار در هر سال قیمت اونها کاهش پیدا میکنه ، ولی بعضی کالاها ی لوکس که در بازار کمتر پیدا میشه با توجه به افزایش سالانه دلار قیمت آنها به ندرت کاهش پیدا میکنه و خودروهای گران قیمت در ایران این وضعیت رو دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    سر تیتر مقاله رو خوندم شوکه شدم متنو که خوندم تازه فهمیدم برا کجا بوده بله اروپا و امریکا حتی خیلی از کشورهای اسیایی خودرو را وسیله ای مصرفی میدونن و نهایتن بعد از ۱۴ -۱۵ سال خودرو اسقاط میشه یا اگرم نگه داشته بشه خیلی ارزون فروخته میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا