مزدا

چرا پیشرانه روتاری مزدا گزینه‌ای عالی برای خودروهای هیبریدی است؟

نام مزدا با پیشرانه روتاری عجین شده است. اگرچه چنین تکنولوژی‌ای هرگز به محبوبیت مدنظر ژاپنی‌ها نرسید اما هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این نوشتار می‌خواهیم بدانیم چرا پیشرانه روتاری مزدا گزینه‌ای ایده آل برای خودروهای هیبریدی خواهد بود.

مزدا MX-30 جدید با قوای محرکه e اسکای اکتیو R-EV در دست خواهد بود و چنین ترکیبی را می‌توان اولین مورد از نوع خود دانست که وارد تولید انبوه می‌شود. در واقع MX-30 از پیشرانه روتاری به عنوان یک ژنراتور استفاده خواهد کرد. سابقه توسعه خودروهای برقی با برد بیشتر به سال‌ها پیش بازمی‌گردد اما نمونه‌های اولیه اصلاً تعریفی نداشتند و به خاطر محدودیت‌های تکنولوژی زمان خود از یادها فراموش شدند.

بدون هرگونه تعجب و با توجه به سابقه‌اش در تولید خودروهای عجیب‌وغریب باید گفت سیتروئن چنین ایده‌ای را در سر می پروارند. در اواخر دهه ۹۰ میلادی فرانسوی‌ها خودروی کانسپت ساکسو داینا ولت را با باتری‌های نیکل کادمیوم و یک پیشرانه دو زمانه ۲۰۰ سی‌سی معرفی کردند. یک سال و نیم بعد نیز برلینگو داینا ولت با باتری نیکل کادمیوم و شعاع حرکتی ۹۶ کیلومتری معرفی شد. در این خودروی آزمایشی پیشرانه دو سیلندر چهارزمانه لومباردینی نصب شده بود تا نقش افزایش دهنده شعاع حرکتی را بازی کند.

برخلاف قوای محرکه افزایش دهنده برد خودرو در سال‌های قبل که قدرت به‌صورت مستقیم به واحد برقی تحویل داده می‌شد، ایده جدیدی وارد میدان شد و آن‌هم آماده شدن باتری برای شارژ شدن در طول شب بود. ایده‌های مشابه زیادی از آن زمان تاکنون مطرح شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به جگوار لیمو گرین اشاره کرد. این محصول از همان ایده استفاده می‌کرد و پیشرانه افزایش دهنده برد آن توسط لوتوس توسعه یافته بود. تا آن زمان استفاده از پیشرانه‌های دو سیلندر برای افزایش شعاع حرکتی خودروها انتخابی پیش‌فرض محسوب می‌شد اما آئودی با معرفی A1 E-Tron در سال ۲۰۱۰ اوضاع را تغییر دهد. A1 برقی از باتری لیتیوم-یون ۱۲ کیلووات ساعتی و پیشرانه روتاری با حجم ۲۵۴ سی‌سی استفاده می‌کرد. پیشرانه روتاری آئودی تا دور ۵ هزار به‌صورت پایدار کار کرده و در صورت لزوم یک ژنراتور ۱۵ کیلوواتی را پشتیبانی می‌کرد. ژنراتور یاد شده به خوبی همراه لاستیک زاپاس جای گذاری شده بود. پیشرانه تقریباً بی‌صدا بود و در صورت شارژ کامل خودرو می‌توانست با ۱۲ لیتر بنزین مسافت حدود ۲۴۰ کیلومتری را طی کند. همین نوع طراحی کم‌وبیش در پیشرانه مزدا R-EV نیز دیده می‌شود. نیروگاه روتاری تک دیسک ۸۳۰ سی‌سی مزدا تقریباً عملکردی مشابه A1 دارد اما در بخش جلو نصب شده است.

پیشرانه روتاری مزدا هنوز هم ابعاد جمع‌وجوری دارد و با قطر روتور ۱۲۰ میلی‌متری و پهنای کلی ۸۴۰ میلی‌متری می‌توان ابعاد آن را به خوبی درک کرد. باتری ۱۷.۸ کیلووات ساعتی نصب شده شعاع حرکتی ۸۵ کیلومتری را ارائه می‌کند و قدرت پیشرانه برقی نیز به ۱۶۸ اسب بخار می‌رسد. در سال‌های قبل پیشرانه‌های روتاری مزدا به خاطر کمبود گشتاور، مصرف سوخت بالا و چالش‌های آلایندگی با انتقادات زیادی روبرو بوده‌اند اما نمونه جدید نصب شده در MX-30 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد هرچند باید به این سؤال پاسخ دهد که سرانجام می‌تواند نقش ایده آل خود را ایفا کند یا خیر.

پیشرانه ۸C مزدا برای اولین بار از تکنولوژی تزریق سوخت مستقیم استفاده می‌کند و نسبت تراکم بالاتری دارد. البته برخلاف آئودی A1 E-Tron، پیشرانه مزدا دور پایداری ندارد اما در بازه ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ پیشرانه شاهد افت‌وخیز دوران آن هستیم. این نوع طراحی به خاطر همبستگی مستقیم‌تر بین صدای پیشرانه و تجربه رانندگی در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از مزیت‌های پیشرانه روتاری مزدا نرمی آن است که باعث می‌شود یک گزینه هیبریدی ایده آل باشد. باید منتظر ماند و دید استقبال بازار از MX-30 مجهز به پیشرانه روتاری چگونه خواهد بود اما هرچه باشد امیدواریم تکنولوژی مزدا بیش از پیش پیشرفت کند و جایگاه واقعی خود را بیابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (579 ديدگاه)

    مزدا نوآور و صاحب سبک تکنولوژی روتاری و اسمش که یاد آور یکتاپرستی ایرانیان و خدای اونها اهورامزدا…
    واقعا مزدا عشقه و امیدوارم تکنولوژی جدید موتور روتاری پیشرفت کنه و روی خودرو های اسپرت مزدا هم ببینیمش 👌🏼

    موافقم 50
    مخالفم 4
    1. Sigma

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      زرتشت از جانب اهورا مزدا در کتاب گاتها :
      *….. و اندر آن روزگار سخت،ای سپیتامان زرتشت،آن پست ترین بندگان به فرمانروایی سرزمینهای ایران فراز آیند…..بهدینان که کستی به میان دارند،پس از آن پاکی نگهداشتن نتوانند…. و آنقدر پارسایان بکاهند که دیگر مردمان سرزمین ایران روزهای مقدس را نشناسند و هر پارسی زبانی،روزهای آن دیوان ژولیده موی را بشناسد…….عبادت به روش خویش را بیاموزند و بیاموزانند و کمتر کسی نیایش بهدینی را بداند،آنقدر که اگر مردی پارسا،در آن روزگار بد،شعلهء آتشی را به روش صحیح بیفروزد،بهرهء آن مانند کسی است که در این روزگار تو،صد سال به نیایش آمده باشد…….گفتار پاکان و بخردان و راست دینان را انگیزش(شورش) و کفر بدارند و گفتار خردان و بدکاران و دلقکان را نیکو و گرامی و باور بدارند
      خط اخرش جالب بود

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. گلاب

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    امیدوارم مزدا موفق بشه

    موافقم 27
    مخالفم 0
  3. Afg

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    این مدل جدیدشو واقعا دوست دارم اما بنظرم مزدا کارشو کمی سخت کرده

    موافقم 13
    مخالفم 0
  4. JaMsHiD

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (755 ديدگاه)

    همین موتور و ماشین های آر ایکس مبدا تونست این شرکت رو از ورشکستگی نجات بده

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. Sevlan

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      مزدا عشقه، عشق، عاشق rx7 و rx8 با موتورهای روتاری‌ام

      موافقم 7
      مخالفم 0
  5. aliHOZA

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (571 ديدگاه)

    اما ارتباط متن و عنوان را نفهمیدیم.
    توضیح نداد چرا پیشرانه روتاری مزدا گزینه‌ای عالی برای خودروهای هیبریدی است؟
    چرا فکر میکنید ایده‌آله؟ چه مزیتی داره؟
    مصرف سوخت بالاش مزیته یا آلودگیش؟

    موافقم 13
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا