موتورسیکلت

یاماها از فرمان هیدرولیک مخصوص موتورسیکلت‌ها رونمایی کرد

یاماها تیم مسابقه‌ای موتور کراس خود را با پروتوتایپ فرمان هیدرولیک جدید EPS روانه مسابقات می‌کند. این فرمان‌های هیدرولیک به عنوان دامپرهای فرمان نیز عمل می‌کنند. شاید چنین سیستمی در نگاه اول دیوانه‌وار به نظر برسد اما کاربردهای خیال‌انگیزی برای آن در طراحی موتورسیکلت‌های آتی وجود دارد. سیستم EPS واحد نسبتاً جمع‌وجوری است که به بالای گیره سه‌گانه نصب می‌شود. این سیستم از حسگر گشتاور مغناطیسی محدود کننده مشابه با آنچه در پدال دوچرخه‌ای الکتریکی دیده‌ایم استفاده می‌کند تا میزان چرخش فرمان را بداند. این سیستم سپس از ECU خود برای تصمیم‌گیری درباره اینکه چه میزان گشتاور و در چه جهتی اعمال شود استفاده می‌کند.

این سیستم در سرعت‌های پایین همچون فرمان هیدرولیک خودرو عمل می‌کند و به انجام دستورات سوارکار کمک می‌کند. فرمان هیدرولیک یاماها در سرعت‌های بالا به یک دامپر فرمان الکترونیکی تبدیل می‌شود که از چرخش سریع میله‌ها جلوگیری می‌کند تا به این ترتیب ایمنی و پایداری موتورسیکلت افزایش یابد. واضح است که دامپرهای فرمان قابل تنظیم و الکترونیکی چندین دهه پیش در صنعت موتورسیکلت‌سازی معرفی شده‌اند اما تفاوت کلیدی EPS در توانایی آن برای ایفای نقش فرمان هیدرولیک در سرعت‌های پایین است. یاماها می‌گوید این سیستم باعث بهبود چابکی، کاهش خواب‌آلودگی موتورسوار و… می‌شود. در نگاه اول این سیستم عجیب به نظر می‌رسد. چه تعداد از موتورسواران در چرخاندن فرمان موتورسیکلت خود مشکل دارند؟ چه کسی خواهان معرفی چنین سیستمی بوده است؟

اما شاید یاماها هدف خاصی از معرفی EPS داشته باشد. موتور کراس‌ها و حتی برخی موتورسیکلت‌های نیکد و بزرگ از فرمان‌های عریضی به خاطر کنترل بیشتر استفاده می‌کنند. میله‌های پهن همچنین بخشی از طراحی این موتورسیکلت‌ها را تشکیل می‌دهند و چرخاندن راحت‌تر فرمان می‌تواند حس خوبی را به موتورسواران انتقال دهد. اما میله‌های پهن با معایبی همراه هستند. این میله‌ها در موتورسیکلت‌های خیابانی باعث ایجاد محدودیت‌هایی در ترافیک‌ها می‌شوند و در موتور کراس‌ها نیز احتمال برخورد با شاخ و برگ درختان وجود دارد. یک سیستم ساده همچون EPS یاماها شاید جایگزین دامپرهای فرمان روغنی شود و البته هزینه اضافی نیز در بر نداشته باشد.

اگر هم بخواهیم آینده‌نگر باشیم می‌توانیم به خودران بودن موتورسیکلت‌ها اشاره کنیم. شایان ذکر است هوندا در CES ۲۰۱۷ یک موتورسیکلت مفهومی با نام NC750S را به نمایش گذاشته بود که توانایی نگه داشتن متوازن خود را داشت. در آینده‌ای الکتریکی می‌توان پارک کردن خودکار موتورسیکلت‌ها و احضار خودکار آن‌ها را تصور کرد. شاید هم از نوع ویژه کروز کنترل تطبیقی در موتورسیکلت‌ها استفاده شود تا تجربه سفر طولانی‌مدت بهتری را داشت.

شاید هم در آینده اسکوترهای خودران و تاکسی تولید شوند که ایده‌ای خطرناک به نظر می‌رسد اما در شهرهایی همچون بانکوک میلیون‌ها نفر اقدام به اجاره موتورسیکلت‌ها و اسکوترها می‌کنند و قطعاً یک اسکوتر خودران خطرات کمتری نسبت به روش‌های کنونی خواهد داشت. اما از خیال‌پردازی دست بکشیم و به دنیای واقعی برگردیم! این حقیقت که یاماها EPS را روی موتورسیکلت‌های YZF450FM و YZ250F نصب کرده است به معنی اطمینان کامل از توانایی‌های آن است. این شرکت همچنین می‌تواند اطلاعات زیادی را از عملکرد سیستم خود در شرایط واقعی به دست آورد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1472 ديدگاه)

    یاماها همیشه تو مهندسى پیشرو بوده.
    خیلى خدمت به هم خودروسازى و هم موتورسیکلت و حتى دوچرخه کرده.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  2. زیزیگولو

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    ایده های جالبو زیبا و خلاقانه و ساخت لوازم کاربردی و بدرد بخور👌👌

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  3. محمد امین

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1898 ديدگاه)

    طرح خیلی جالبی هست ، ولی موتور نیازی به فرمان هیدرولیک نداره ، چون خیلی راحت هست حرکت فرمان و مقاومت خاصی نشون نمیده …
    البته ، بخش دوم این قضیه جالب تره ، چونکه وحود فرمان هیدرولیکی باعث میشه که حرکات کوچیک فرمان در سرعت های بالا گرفته بشه و کنترل رو خیلی بهتر میکنه ، و باعث میشه تمرکز راننده بالاتر بره … از این نظر بسیار خوب هست

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا