تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. premier

    ۲۹ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من شهریور ماه خودروی تیبای نوک مدادی متالیک خریداری کردم .
    نکات رضایت : نرمی – شتاب فوق العاده نسبت به خودروهای تولید ایران – سرعت 200 کیلومتر واقعی که چندین بار در بزرگراه امتحان کردم و واقعا پرواز می کرد – تعادل در پیچ ها نسبت به اندازه کوچک

    نکات ضعف : صدای زیاد گیربکس و اگزوز در سرعت بالا . همین

    خلاصه نسبت به قیمت خوبه

    من غیر از تیبا پرشیای مدل 88 هم دارم و لی با تیبا راحتم .
    خلاصه نسبت به قیمتش میشه گفت خوبه و بهتر هم میشه تولید کنن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. کیان

    ۲۹ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونایی که پول خرید تیبا رو دارید پیشنهاد میکنم از خانواده پژو یا ال نود کارکرده یا حداقل ریو کارکرده بخرید مطمئن تره این ماشین از جلو قیافش شبیه مونگولاست از عقب هم که طراحیش شبیه مزدا دهه 90 هستش بقیش هم که سر هم بندیه صد رحمت به سمند های اولیه حداقل قیافه خوبی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. علیرضا

    ۳۰ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    من تیبا دارم و همه جوره تستش کرده ام تو قیمت خودش واقعا بی نظیر و عالیه این حرفا هم که میزنن که میگن بده و…. هم همش جو سازی و گارد گیریه چون سمند هم که اومد اولش میگفتن یه دندون جلوش داره و….

    البته هیچ ماشین بی ایرادی وجود نداره ولی تیبا رو اونقدرا هم که ازش بد میگن بد نیست

    حداقل از پراید و روا و ریو و… بهتره چون ای بی اس و ای بی دی و دوتا ایربگ داره ضمن اینکه تست تصادف هم داره کهه میتونین از نمایندگی های سایپا تستشو تهیه کنید

    خودمم از اونایی بودم که نسبت بهش گارد داشتم ولی الان واقعا و خداوکیلی نظرم برگشته بهش

    ماشین خوبیه…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما که خریدیم شرمنده ی خودمون شدیم.خیلی آشغالهحیف پول بهش .بخدا پراید بهتره.صدای گیریبکسش دیونم کرده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. hemen

    ۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان تا زمانی که خریدارهایی مثا آقای علی رضا از تیبا اینقدر تعریف میکنن.همین آشه و همین کاسه.
    که تیبای 6 میلیونی رو میدن 12 و ماشینه 7.5 میلیونی رو میدنش 17 میلیون.(منشورم ماشین خودم سمند ef7 هست).
    دیگه وای به حال وارداتی ها.
    از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    من که نمیگم ماشین عالیه ولی بعضیا هم مثه شما انتظار و توقعشون زیادی بالاس

    مرد حسابی مگه چقد پول دادی که همه امکاناتو میخوای؟؟؟؟

    هر کشوری هم که بری همین داستانه

    هرچقد پول بدی اش میخوری

    ادم سطح توقعشو بیاره تو سطحی که پول خرج کرده اعصابش خیلی راحت تره و بیشتر لذت میبره تا اینکه سمندef7 سوار بشه و با هر دنده عوض کردنی فحش بده به خودش و ماشین و ایرانخودرو و….

    حالا شما که اعصابت خورده ماشینتون به بی ام و 330 تبدیل شده؟؟؟

    ضمنا انصافا تیبا اونقدرا هم تو سطح قیمتی خودش بد نیست که گارد میگیرن نسبت بهش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. یک دوست

    ۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای علیرضا خان:
    در آمریکا نیسان ورسا قیمت پایش 9990 دلاره یعنی کمتر از 10000 دلار.شما برو اون نیسان رو ببین بعد بیا به این دوستمون بگو مگه چقدر پول دادی!

    جهت اطلاع شما دوست من باید بگم که در ایران برای خرید یک ماشین معمولی کره ای (پیکان کره ای ها) یعنی هیوندا سوناتا و یا کیا سراتو باید بالای 40 میلیون پول داد در حالی که در اکثر نقاط دنیا 40 هزار دلار پول خیلی زیادی هست برای ماشین که معمولا آدمهای پولدار فقط بیشتر از 40 50 هزار دلار پول ماشین میدن.پس این دوستمون راست میگه.در یک کلام قیمت ماشین در ایران واقعا ناعادلانه است.شما با پولی که بابت تیبا دادید میتونید ماشینی در حد استانداردهای معتبر جهانی از برندهای معتبر تهیه کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بالاخره این شرایط را باید تحمل کرد ما تحریم هستیم. ولی به نظر من تیبا از پژو و سمند و پراید و ریو بسیار قشنگتره رنگش هم براق است .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (4 ديدگاه)

        قبول دارم،از خانواده پژو و سمند بهتره

        موافقم 0
        مخالفم 1
  8. علیرضا

    ۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    نخیر عزیزم منظور من اینه که با این پول تو ایران چی بهت میدم؟؟؟

    ولی خب کاش ما هم یه کشوری بودیم که با این پول بهترین ها رو سوار میشدیم حالا که نمیتونیم باید چیکار کنیم؟؟؟بشینیم دو دستی بکوبیم تو سر خودمون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    اعصاب خودمونو داغون کنیم؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      نه عزیز من تو سر خودت نکوب دنیا دار مکافات طرف آمریکایی و اروپایی ماشین خوب سوار میشه و دلش خوشه ولی اگر کافر باشه در آخرت حالش گرفته است.
      انشاءالله در بهشت ماشین فول آپشن سوار بشیم و اونجاست که اوروپاییها و آمریکایی های کافر به ما حسرت میخورن. با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. 30@

    ۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با تشکر از دوستان عزیز در این که در ایران قیمت ماشین بدلیل انحصار طلبی دولت در امر تولید ماشین و همچنین واردات آن قیمت بین دو تاسه برابر و درمدلهای خاصتر تا پنج برابر آن نسبت به بیشتر کشورهای خارج می باشد شکی در آن نیست صنایع ماشین سازی شده گاو صد من شیر ده و هر جا کم و کسری شده باشد یه عوارض جدید بروی ماشین می کشند اگر بخواهیم درد دل کنیم میشه راجبش کتاب نوشت و همین بس که شرکت هیوندای در عرض ده سال گذشته سه بار مدل سوناتای خود را از نو طراحی کرده در حالی برند ملی ما که سمند می باشد در این مدت فقط مثل پیکان چراغ – چرخ- جلو پنجره را تغییر میده که آخرین نمونه آن هم دنا می باشد که باز هم سمند تغییر شکل یافته است یا همان فیس لفت شده است جالب اینجاست کره 4 سال بعد از ما مونتاژ را شروع کرده و جالب تر این که چینی که صنایع ماشین سازی آن به 10 سال هم نمی رسه ایران باید ماشینهای آنهارا مونتاژ کنه ولی ای کاش حال با این همه اجحاف در حق مصرف کننده میشه روز به روز شاهد پیشرفت صنایع خود باشیم و البته به قیمت واقعی ان که در غیر این صورت اگر یک زمانی انحصار شکسته شود ایا می توان سمند را با سوناتا مقایسه کرد به هر حال در شرایط فعلی من از دوستان “خواهشمندم فقط کسانی که واقعا تیبا دارند “نظر بدهند ودر مقام مقایسه با ماشینهای هم رده خود مقایسه کنند بدون شک سلایق مختلف می باشد من خود شخصا از طراحی پشت بنز سی کلاس خوشم نمی اید بر عکس جلوش که خیلی زیبا طراحی شده ولی ایا ماشین بدی است ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۶ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    تیبا بی رقیباش ماشین خوبیه ولی بازم مثل اوایل سمند خورده کاری داره.یعنی اول که میخری باید درا رو رگلازکنی وپیچ شیشه ها رو از تو در سفت کنی و یه اچار کشی بکنی بعد سوارش بشی

    مصرف واقعیش تو شهر صدی 8 و تو جاده صدی5 هست

    کولر و بخاری عالی نیازاتو براورده میکنه

    دو ایربگ و ای بی اس و ای بی دی و تنظیم نور از داخل و تنظیم نور داشبرد و…. داره

    خلاصه بین روا و پراید و ریو و ام وی ام و ویانا حرف اول رو میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. واقع بین

    ۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من از همه هموطنانم بخصوص جوانها میخواهم در مورد هر آنچه زحمت میکشند و نظر میدهند حتما چند اصل را رعایت کنند تا انتقادها و تشویق هایشان موجب رشد جامعه شان (و در نهایت شامل خودشان) بشود و گرنه چه لزومی دارد وارد این بحثها بشوند. همیشه از انتقاد به جا و بررسی شده باید استقبال کرد و به آن احترام گذشت.
    اولا : مقیاسهای خود را باید با شرایط داخلی انتخاب و در صورت فرانگری کل آن را نه جزء ، با جامعه جهانی قیاس کنند
    ثانیا: سلیقه یک مورد شخصی است و کلیت ندارد . به این مسئله باید توجه کرد.
    ثالثا : هر موضوعی در ردیف خودش قابل قیاس است. مثلا سرعت ماشین فرمول یک با فرمول 2 یا یک ماشین سدان با کلاسهای A B C D E F یا اسپرت و خانوادگی ، دو نفره چهار نفره و … هر یک شرایط خودش را دارد. قیاس ماشینهای پژو 206 با پژو 405 ، سراتو و ماکسیما و زانتیا نه از نظر قیمت و نه از نظر تجهیزات و نه از نظر عملکرد با هم یکی نیست. حتی میخواهم این دوستان عزیز که خوب طبیعتا نسبت به نتایج عملکرد صنایع کشورشان حساس هستند به این نکته آخر جلب کنم که قیاس کالای تولید و طراحی با نظارت داخلی و تولید شده در خراج از کشور و یا مونتاژ خود سه مقوله مجزا هستند.
    حالا که کمی با هم بیشتر همراه شدیم ، من هم نکاتی را راجع به تیبا خدمتتان عرض میکنم.
    1- این ماشین با مدیریت داخلی طراحی کامل شده و اسن به معنی اسن نیست که تمام طراحی ها داخلی است. بیشترین سهم در تکمیل این خودرو را آلمانی ها و کره ای ها دارند.
    2- برای هر یک از بخش های خودرو از جمله موتور، گیربکس ، شاسی ، طراحی بدنه و … استانداردهایی وجود دارد. برای مثال این خودرو سبک ملی موتور را در حد اخذ استاندارد یورو3 و در حال حاضر 4 گذرانده و این یک ارزیابی بین المللی است نه داخلی که جوانان ما وقتشان را برای بحث در مورد آن بگذرانند.یا ترمز آن که محصول همکاری بوش آلمان به عنوان یکی از مطرح ترینهای سیستم های ترمز در جهان می باشد. همین موارد را برای تکمیل طراحی و تایید بدنه و شاسی و سیستم تعلیق در آلمان و کره داشته ایم. پس در این مورد که این خودرو سبک خانوادگی با خودرو های متوسط القیمت کشورهایی همتراز با ما (نه قیاس با کارخانه های بزرگ جهان)در مورد عملکرد تفاوت چندانی با جهان ندارد نمیتوانیم مخالف باشیم.
    3- مشکلات زیادی تا رسیدن به کیفیت تزئینات داخلی در حد خودروهای روز دنیا بر سر راه تولیدات داخل هست ، میتوانم به کیفیت مواد اولیه ، عدم مدیریت درست در کارخانجات ، مشکلات بسته بندی و بروز بودن اشاره کنم. ما در طراحی داخلی خودرو ایده و گروههای تحقیق حرفه ای نداریم و برای داخلی جلوه دادن این خودرو حداقل می خواسته ایم کاری داخلی انجام دهیم که بالطبع ضعف هایی دیده میشود. این ضعف را میتوان در داشبورد تمامی خودروهای مونتاژ داخل و قطعات ریز پلاستیکی و کنسولها و لاستیک دربها مشاهده کرد. (یک موضوع مشترک است) این خودرو هم همینطور است.
    4- مصرف تیبا قابل قبول و در سطح استاندارد جهانی کلاس آن است. ترمز عملکرد مطلوب دارد و دیسکی کردن ترمز عقب در بیش از 90 درصدخودروهای جهان حتی در کلاسهای بالاتر وجود ندارد که بخواهیم آنرا به عنوان یک عیب تلقی کنیم.ولی ABS آن در سطح جهانی است.
    5- فنر بندی آن را از نوع نرم انتخاب کرده اند تا با توجه به وزن قابل قبول و کم خودرو تکانهای زیادی به سرنشینان وارد نشود و از این نظر تیبا موفقتر از پراید عمل کرده و در مقابل کمی از تسلط به کنترل در حرکتهای ناگهانی از دست رفته است.
    6- موتور این خودرو 8 سوپاپ است و نباید آن را با موتور ال90 یا ریو مقایسه کنیم.جالب است که بدانیم با حجم همسنگ لیفان 520 ، علی رغم 16 سوپاپه بودن لیفان ، مصرف کمتر و سرعت و شتاب بیشتر تیبا دیده میشود.
    7- سیستم تعلیق در جلو و عقب از کیفیتی بالاتر از پراید و ریو دیده شده و استحکام ان نیز بیشتر از آنهاست. البته ضعف های ال90 از نظر نداشتن کنترل و بلند شدن چرخها در پیچهای تند را ندارد. اما کمی در کنترل قسمت عقب در حرکتهای تند با سرعت بالا دچار ضعف است.
    8- در کارخانه مگاموتور بهبودهایی روی شاسی و برخی بخشهای صدا دار اتاقک آن صورت گرفته که تا پایان پاییز سال 90 شاهد مدلهای بهینه شده خواهیم بود.
    9- قیمت این مدل با توجه به حجم موتور است. باید بدانیم که موتور هر خودرو معمولی تاثیر گزارترین بخش آن در تعیین قیمت است. بدیهی است در ایران یک موتور 1500 قیمتی حدود دو میلیون تومان بالاتر از موتور 1300 دارد. اگر ABS و کیسه هوا را هم اضافه کنیم آنوقت می بینیم که تیبا قیمت غیر عادی نسبتبه سایر خودرو های ایرانی نداشته بلکه حد فاصل ماشینهای 1300 و 1600 16 سوپاپه و 1800 است.
    خوب اگر من به صنعت ایران می اندیشم و میخواهم مانند تیم والیبالمان در صنعت نیز پیشگام دنیاباشم میگویم همین کار هم تا این جا بد نبوده ولی انتظار ما ایرانیها و توان ما ایرانیها بسیار بالاتر از این حرفهاست ، انهم با ثروت فراوانی که برای پوشش دادن ضعفهایمان می توانیم داشته باشیم. به امید روزی که بهترینها را بسازیم.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علیرضا

    ۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    کاملا درست فردید ضمن اینکه تیبا ای بی دی(سیستم تقسیم نیروی ترمز رو چهارچرخ هم داره

    جاپای عقب تیبا هم از 206 و ریو بیشتره(اینم برا اونایی که هی مقایسه میکنن)

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. محمدرضا

    ۸ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام با تشکرازهمه ی دوستان من یک هفته است که تیبا خریده ام ولی هنوز سوار نشده ام(به علت عدم داشتن پلاک و بیمه)قبل از خرید از تعدادی افراد که تیبا سوار بودند تحقیق کردم هیچ کدام ناراضی نبودند اما فروشندگان خودرو فقط می گفتند تیبا خوب نیست ولی علت آن را نمی دانستندیا می گفتند خرید وفروش نمی شود و امتحان خود را پس نداده و در بورس نیست و…حالا من این سایت را تازه پیدا کردم و این صحبتهای دوستان را که میخوانم کمی سردرگم و نگران شده ام.این را هم بگویم که قبلا پراید داشتم.حالا شما قضاوت کنیدکه چه کارکنم؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ماشین خوبیه
      تیبا 2 هم بهتره ضعف های تیبا 1 گرفته شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. milad

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    سلام دوستان خسته نباشید من خودم تیبا ندارم ولی سوار تبیای یکی از فامیلامون شدم من خودم آدم سرعتی ام باهاش تا180و190هم رفتم ولی هر کاری کردم 200روپرنکرد جسارت نباشه به بعضی از دوستان که می گن تیبا از ریو بهتره به نظر من اصلا این طور نیست .من خودم تندر90دارم خداشاهد208روباهاش تخت کردم باریو.تیبا.405.سمندef7و206sdواکثر ماشین های زیر بیست میلیون مسابقه دادم هیچ کدومشون به گرد پای تندر هم نمی رسند به کسایی هم که می خوان12میلیون بدن به تیبا باهمین پول می تونن یک تندرخوشکل بخرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علی

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام دوستان من شاید حدود 2ماه بیشتر است که دارم واسه خرید ماشین تا سقف 15 تومن تحقیق می کنم و بالاخره دیشب تیبا خریدم،البته به این معنی نیست که تیبا بهترین ماشین تا 15 تومنه ولی برای من فاکتورهایی مثل جادار بودن در عین جمع و جور بودن و ایمنی و البته قدرت وظاهر خیلی همه بود که بالاخره 206 رو انتخاب کردم ولی وقتی پشت فرمان نشستم ،صندلی عقب،اصلا جای پای مناسبی نداشت،ضمن اینکه هزینه قطعات و البته کاهش کیفیت آن در سالهای اخیر موجب شد تا به تیبا فکر کنم،باید بگم آپشنهای تیبا با قیمت کنونیش نسبت به سایر خودروهای ایرانی به صرفه است،البته شما کاملا حس برتری تیبا نسبت به پراید را حس خواهید کرد،در هر صورت با توجه به قیمتش چیزی جز ظاهر و اسم کمتر از 206 تیپ2 ندارد،بلکه توان موتورش کمی بیشتر است،مطمئنا با توجه به توقف تولید ریو درسال آینده،تیبا جایگزینی محتمل برای ریو خواهد شد و البته افزایش قیمت و جا افتادن و عادت به ظاهر جدیدش را خواهیم دید. با تشکر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علیرضا

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اقای محمد رضا شما خودتون باید یه مقدار باهاش رانندگی کنید تا متوجه نقاط ضعف و قوت این ماشین بشید

    اگه برای خرید پراید و ریو رفته باشی و تیبا خریده باشی قطعا راضی خواهی شد ولی اگه میخواستی تیپ5 یا سمندtu5و…. بخری پولت نرسیده تیبا خریدی خب معلومه که پشیمون میشی از نظر موتوری

    تندر12 تومنی؟؟من 2 تا میخوام اگه صفر باشه

    اگه هم صفر نیست که معلوم نیست صاحب قبلیش چه بلایی سرش اورده باشه

    شاید مثه شما208 تا باهاش رفته باشه

    درسطح قیمتی12 تومن تیبا بهترین گزینس(تو صفرها)

    ضمنا ریو چی داره؟8 تا سوپاپ بیشتر ولی در کنارش مصرف بنزین بیشتر ولی در کنارش جاپای عقب کمتر در کنارش نداشتن ایر بگ
    درکنارش بزودی از رده خاج شدن.درکنارش ای بی دی نداشتن وقیمت کاذب و ….

    خوانندگان خودشون قضاوت بفرمایند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. sadra

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوستان عزیز
    گذشته از تندر که باید برای خرید صفرش پول نقد پرداخت کنی، خودرو سازان داخلی با شما برای خرید اگه تا 2-3 تومن پول شما کم باشه معمولا کنار میان و شرایط متنوعی دارن.
    شما اگه کنار تیبا وایسی احساس می کنی کنار خودرویی با عرض خیلی کم و ارتفاع زیاد و ناپایدار هستی. به نظر من اگه به جای تیبااز پرایدای جدید بخری برنده ای. ضمنا الان همه ماشینا abs دارن.در مورد ایربگ هم ازکجا معلومه تیبا در تصادف له نمیشه تا ایربگ شما رو نجات بده؟
    بیایم خودمونو گول نزنیم هیچ چیز تیبا با ریو قابل مقایسه نیست . هرچی باشه ریو ساخت KIA هست که در سطح جهانی حرف برای گفتن داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. علی

    ۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صدای گیربوکس چه موقع ای در میاد؟
    صداش زیاده یا نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آقای میلاد عزیز کجای تندر خوشگله که میگی تندر خوشگله کاملا حرفت درست موتور تندر خیلی موتور خوبیه ولی اصلا وابدا نه قیافه داره نه کلاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      تندر مانند خر میمونه فیسش
      تیبا خیلی خوشگل تره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. احمد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اول اینکه سلام
    دوم اینکه ول کنید که با قیمت 12 میلیون تومان تیبا می دن یا تندر 90 یا … من خودم 5 مدل ماشین رو تجربه کردم مدارکش هم موجود است اگه دوستان خواستن براشون ایمیل کنم اولین ماشینی که داشتم یک ریو بود واقعا ماشین عالی بود ولی نه نسب به قیمتش تازه امکاناتش و تجهیزاتش منو یاد سال 75 تا 80 انداخت دومین خودروی من 405 بود که شرمنده 405 سوار ها همون پیکان رو سوار شی بهتر از 405 با اینکه صفر بود ولی آفتابه خرج لحم بود بگذریم سومین خودروی من سمند ال ایکس بود که یکم آب شسته رفته تر از 405 بود اونم فقط به خاطر امکاناتش بودچهارمین خودروی من همین تیبا بود اونم به خاطر تسهیلاتی بود که سایپا می داد من درنگ نکردم بالاخره به خاطر تسهیلات یکی خریدم و به خاطر اینکه سند در گرو نمایندگی بود یک 2 ماهی در خدمت من بود اول که بگم این خودرو یک نسخه آب شسته تر از پرایده تازه با همون موتور پراید فقط یکمی سر سیلندر رو تغییر دادن و ببخشید برای قیمت 12 میلیون من همون 405 یا ریو رو ترجیح می دم پنجمین خودروی بنده یک سمند سورن ال ایکس با موتور ای اف 7 بود که برای من نزدیک 19 میلیون آب خورد نمی خوام از این خودرو تعریف کنم ولی این خودرو تو تمامی خودرو های تولید داخلی که من سوار شدم بهتره حتی از تندر 90 اینو جدی می گم امکانات رفاهی بالا سیستم موتوری جدید و کم مصرف ترمز abs و EBD و از همه مهمتر صندلی های برقی با گرم کن داشتبرد جدید با قابلیت نصب مانیتور سیستم تهویه مطبوع عالی و نوین این خودرو و … ولی این خودرو هم یک ضعف داشت و این ضعف قیمت بالای این خودرو ست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. نخسوزن

    ۱۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آره فقط سمند خوبه آره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. بی نام

    ۱۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه ی علاقه مندان به خودرو و صنعت خودرو
    من یکی از کارمندان شرکت سایپا هستم
    از ابتدای پروژه S81 که در سال ۸۱ شروع شد و در سال ۹۰ به پایان رسید شاهد تمام تغییرات آن بودم
    می شه گفت که این پروژه تقرییا ۷ سال از ۹ سال بدون پیشرفت بود و با تغییر مدیرعامل مرکز تحقیقات استارت خورد و از روی کاغذ تو خط تولید رفت. اگر این خودرو در سال ۸۳ که قرار بود وارد بازار بشه وارد می شد الان این قضاوت ها در موردش نبود. کاملا واضحه که انتظار بیش از این می رفت حتی برای خود طراحان
    اما وقتی که به جایی می رسی که نه نمی تونی پا پیش بذاری نه پس این نتیجش می شه
    اما به هر حال بهتون بگم که این خودرو ۵۵ تست همولوگیشن رو پاس کرده و وارد بازار شده
    تست هایی که هنوز پراید و ریو پاس نکردند
    پروژه های ارتقا و هاچ بک این خودرو در حال اجرا می باشند و تا آخر سال ۹۱ وارد بازار می شوند
    اما نکته ی بسیار مهم اینه که تا ۵ سال دیگه سایپا خودروهایی رو وارد بازار می کنه که هیچ کی باور نخواهد کرد که این خودروها تولید داخل باشند.
    در مورد تیبا هم بگم که اگر کسی توانست این خودرو رو زیر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت چپ کنه بیاد از من دو تا تیبا جایزه بگیره!
    کسی هنوز نتونسته در تست هندلینگ این خودرو رو واژگون کنه !
    کسایی رو می شناسم که در رانندگی در دنیا مقام دارند اما هنوز نتونستن در واژگونی این خودرو حرفی بزنند
    اما نباید چشممون رو روی حقایق ببیندیم
    مشکلاتی مانند صدای گیربکس و پایین بودن جنس تریم داخلی و یکسری مشکلات طراحی ظاهری این خودرو نیازمند ارتقا می باشد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. سیروس

    ۱۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (81 ديدگاه)

    خرید و انتخاب ماشین تابع 2 مساله است، یکی که چفدر پول داریم و دوم چه انتظاری از انتخابمون داریم، یه مساله ای هم هست که مربوط به عوام می شود، مثلا خیلی ها میگن سمند پیرمردی با پرشیا با کلاسه یا تیبا زشته یا 206 جوونانست و….اینا همش قصه اند، یه معادله ساده داریم، سطح توقع از خودرو و میزان پولی که برای خرید داریم، در نهایتم نباید به قیمت ماشین در کشورهای دیگه نگاه کرد، فعلا داریم اینجا زندگی می کنیم، پس مجبوریم خودمونو با این شرایط وفق بدیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Mohammad1195

    ۱۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام
    من مدتی بود که دنبال یه ماشین با قیمت مناسب و امکانات کافی در سطح ایده ال برای خانواده های ایرانی می گشتم . من تیبا رو انتخاب کردم و الان سه ماهه که یک نود مدادیشو دارم برای همه اونایی که میگن تیبا زشته باید بگم من هم اول که که پراید آمده بود می گفتم مثل قورباغه است ولی بعدا خودم شدم پراید سوار . ظاهر تیاب از جلو که بنظر من خیلی زیباست می مونه ظاهر عقب که یک کار لازم و ساده انجام دادم و اونم تغییر لاستیکها به سایز 205 هستش که علاوه بر زیبایی به هندلینگ ماشین در سرعتهای بالا کمک فراوانی می کند. اونایی که میگن با این قیمت کسایی که پراید خریدن برندن!!!!!!!! کاملا در اشتباه هستند آیا واقعا سوار پرایدهای جدید شدین کیفیت مواد داخل منفی 100 مال تیبا هم خوب نیست ولی خداوکیلی مال پراید داخونه نه دراش خوب بسته میشه(بخاطر لاستیکهای درجه سه درها)نه تغییر دیگه داره با تغییر صفحه پشت آمپر هم که اتفاق خاصی نیافتاده ABS هاش هم که تقلبی اصلا کار نمی کنه و همه به نمایندگی ها هجوم آوردن برای رفع ایراد. ایربگ و EBD هم که نداره قیمتش هم که حدود 9 تومن شده . جاپای عقب هم که کمه 120 به بالا هم توکل به خدا به زمین چسبیده من موندم سایپا خجالت نکشیده اون چراغ سقفی داغون با اون کلید ضایع تر رو روش نصب کرده !!! به اضافه اینکه این ماشین و یا ماشینهای دیگه مثل 206 چندین ساله که با همین ظاهر یکسان دارن تولید میشن یعنی هیچ نوع حس تنوع طلبی هم شماررو قلقلک نمیده که تیبا رو امتحان کنید. من تجربه رانندگی ماشینهای مختلفی رو از جمله 206 ، 405 ، پرشیا موتور زانتیا و ام وی ام ، ایمپین و آوانته رو دارم ارائه و بازگویی تجربه من را رانندگی هرکدام از این ها زمان و وقت خودش رو می طلبه ولی یک حقیقت اینه که اگر قراره 9 تومن به ماشینی که چندین ساله داره تولید میشه و هرسال هم بی کیفیت تر از سال قبل تولید میشه بدی مثل پراید یا حدود 15 تومن به 206 یی بدی که واقعا مدل 83 اون به مدل 90 ش سروری داره یا همین حدود به تندر بدی که غیر از موتورش بقیه اش واقعا بی ارزش هست نه طراحی داره نه مواد داخل خوب نه ارگونومیک رو در طراحی داخلی رعایت کرده(کنترل شیشه برقی وسط کنسول جلو) و درجواب اونایی که میگن معلوم نیست تیبا ایربگ سمت شاگرد داشته باشه یا نه و یا اگر تصادف کرد خود ماشین ممکنه له بشه و ایربگ عمل نکنه باید بگم که یکی از دوستای نزدیک من همین چند هفته پیش با تندر تصادف کرد و ایربگش هم عمل نکرد نصف ماشین هم داغون شد. البته من نمی خوام چون خودم تیبا دارم بگم همه ماشینها به کنار و فقط همین ماشین نه ولی من واقع بین هستم با حدود 12 تومن هیچ ماشین تولید داخلی با امکانات تیبا نداریم حتی معتقدم 206 تولید جدید کمتر از اون می ارزن. برای اونایی که از ظاهر و ارتفاع اون رنج می برن باید بگم لطفا حتما بشینین توی ماشین و مثل من در جاده کاملا بارانی و لغزنده بالای 140 رانندگی کنین بعد نظر بدین به نظر من هرچه سرعت بالاتر میره صدای گیربکس تو این ماشین پائینتر میاد و جالبه که من تو این سرعت اصلات احساس لغزندگی ماشین نکردم و کاملا احساس ایمنی داشتم. البته با جاده های ما و قوانین راهنمایی ورانندگی پیشنهاد می کنم فکر سرعت بالاتر رو تو جاده ها از سرتون بیرون کنین. در نهایت مصرا اعلام میکنم از خریدم راضی ام . همه ماشینهایی رو هم که در بالا نام بردم مال افراد درجه خانواده ماست و مثل برخی از بروبچ که حالا شاید یک ماشینی رو 2 ساعت رانندگی کرده باشن به خودم اجاره نظر دهی نمی دم و با هرکدون از این ماشینها در طی 3 سال گذشته بیش از 300 کیلومتر رانندگی کردم هر کدومشون هم مزایا و معایب خودشون رو دارن. ولی این نکته رو فراموش نکنید که چقدر پول برای تیبا پرداخته اید.یا حق.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. reza

    ۱۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با سلام دوستان من نه تیبا دارم و نه دوست دارم که داشته باشم ولی حرفی که خود نمایندگی سایپا میزد این بود که هر کس خواست بخره بهش سفارش کن نخره چون این ماشین مادرزاد روغن سوزی داره هیچ کاری هم نمیسه براش کرد. صدای گیربکسش هم زیاده.در ضمن تعداد خیلی زیادی تیبا برای تعمیرات به نمایندگی اومده بودن، در هر صورت اگر خواستین بخرین یه سر به مراکز خدمات پس از فروش سایپا بزنید بعد خرید کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  26. محمدنبي

    ۱۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    به نظر من زشت ترین خودرو دنیا تیبا هستش عقبش فوق العاده زشته نسبت به قیمتش اصلا نمیهرزه به نظر من پیکان خیلی طراحیش از تیبا بهتره …..

    موافقم 0
    مخالفم 1
  27. علیرضا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اقای رضا سند و مدرکت برا این حرفات چیه؟؟

    چون کسانی رو دیدم 20 000 تا تیباشون کارکرده ولی همچین مشکلات عجیب غریبی که شما میفرمایی رو ندارن و نداشتند.اون نمایندگی ها هم که اون حرفا رو به شما زدن معرفی کن تا یه سلامی خدمتشون عرض کنیم و صحبتی با سایپا هم درباره این نمایندگی درپیتش داشته باشیم.احمقا نمیفهمن ماشینی که دارن بهش خدمات میدن قابلیت تنظیم نور کل داشبردو داره و میان کیلومتر شمارو عوض میکنن اونوقت این خزعبلات؟؟؟
    جالبه…

    اقای محمد نبی خب درک هنر چیزیه که هرکسی نداره

    نمیگم تیبا قشنگه ولی عکس یه کوالا رو بذار کنار عکس یه تیبا تا طراحی حیوون مانندش که مزدا 3 وسانتافه و… دارن رو تو تیبا هم ببینی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. علی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دوستانی که تیبا دارند،میشه بگید ماشین شما هم وقتی با ریموت خودش بازش میکنید و بعد صندوق عقب رو هم باز میکنید،بازهم بعد از چند ثانیه درها قفل میشه یا نه؟ یعنی در واقع با باز بودن صندوق درها خودکار قفل میشه یا تشخیص میده صندوق بازه؟
    ضمنا اگه کسی از دزدگیرش راضیه معرفی کنه.
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Mohammad1195

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام مجدد خدمت همه دوستان می خواستم خواهش کنم تو این تاپیک فقط کسایی که تجربه رانندگی با تیبا رو دارن نظرشون رو بگن . آخه این دوستانی که میگن این ماشین زشته یا هزارو یک ایراد روش میذارن چقدر باهاش رانندگی کردن که این نظرای پوچ و بی معنی رو میدن؟ اصلا ما عادت کردیم بیخودی برای هر چیزی نظر بدیم . مگه تندر خیلی قشنگه بخدا نه ولی موتورش خوبه قبول. پیرو نظر قبلی خودم باز هم تکرار می کنم این دوستان لطفا راهنمایی کنن بقیه رو با قیمت تیبا چه ماشینی با این امکانات میشه خرید. اونایی هم که اعتقاد دارن طراحی پیکان از تیبا بهتره با عرض شرمندگی باید بگم اصلا از طراحی چیزی نمی دونن.
    در جواب علی آقای عزیز باید بگم خیر من نه مشکل شمارو دارم نه هیچ یک از مشکلات دیگه که برخی از دوستان مسلما بدون مدرک اظهار میکنن . ولی همونطور که قبلا گفتم باید واقع گرا باشیم بله صدای گیربکس داخل ماشین میاد ولی بخدا نه آنقدر که این دوستان میگن.والا ماشین من که با 7000 کارکرد خداروشکر روغن کم نکرده هیچ مشکل دیگری هم ندارد. سرویس اولیه هم که رفتم تنها ایرادها این بود که شیشه سمت شاگرد کمی کند پایین و بالا میرفت که خوشبختانه رفع گردید .و نمایشگر میزان سوخت که ظاهرا سیستم کارکردش همین است که در ذیل عرض می کنم .حتی دو بار هم بعد از سرویس با من تماس گرفتند و از رضایت من دررابطه با خدمات انجام شده و با نحوه برخورد نمایندگی جویا شدند که هردو مورد مثبت بوده است.حالا یک بار دیگر نه برای تبلیغ بلکه برای دوستانی که هنوز مردد هستند چندتا از مزایای تیبا رو مینویسم البته این رو هم بگم اگه بعد از خوندن اونا باز هم احساس کردین که این ماشین خوب نیست، مشکلی نیست دست توجیب مبارک فرموده مبلغ بیشتری هزینه بفرمایید ولی با اظهار نظرهای بی مورد به انتخاب دیگران بی احترامی نکنند!!!
    مزایا عبارتند از:
    1- ترمزهای ای بی اس به همراه کنترل ای بی دی.خداییش چند بار نجاتم داده.
    2- چراغهای جلو تنظیم شونده از داخل با طراحی زیبا، مواد عالی و روشنایی بسیار عالی و استاندارد.
    3- مه شکنهای جلو و عقب.
    4- کمربند ایمنی پیش کشنده.
    5- صندلی بسیار خوش فرم(به اندازه پول پرداختی) و قابل تنظیم.
    6- طراحی و محل جاگذاری ترمز دست و دسته دنده بنحوی که هیچکاه جهت تعویض دنده دچار مشکل نمی شوید(برخلاف نمونه های اولیه سمند که هنگام تعویض دنده دست راننده به کنسول جلو برخورد می کرد).
    7- صندوق عقب مناسب سفرهای خانوادگی.
    8- فضای بزرک به تناسب جثه ظاهری ماشین به نحوی که نفر یا نفرات صندلی عقب اصلا احساس ناراحتی و تنگی جا ندارند.
    9- ایربگ راننده و سرنشین جلو.
    10- شتاب مناسب و تسلط به جاده در سرعتهای بالای 130 کیلومتر.
    11- دید باز آینه های بغل.
    12- بخاری بی نظیر که در دمای منفی 6 درجه پس از 10 دقیقه از روشن شدن ماشین به اوج خود می رسد. چیزی که هرگز در پراید شاهد آن نبوده ایم.
    13- سیستم کولر قوی و متناسب با حجم اطاق. و جالب اینکه تقریبا هیچ تاثیری در شتاب اولیه ماشین ندارد.
    14- فرمان پذیری مناسب در سر پیچهای تند.
    معایب:
    1- پخش بسیار بی کیفیت که من همان روز اول عوضش کردم.
    2- نمایشگر میزان سوخت کلا به کندی عمل می کند یعنی وقتی باک را پر می کنم کم طول می کشد که نشانگر خود را بروز کند و همین مورد در مورد کاهش سوخت هم صادق است که متاسفانه این قسمت جالب نیست چراکه ممکن است باعث اشتباه راننده شده و یا احیانا به زحمت اندازد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. واقع بین

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آنطور که من مطالب بالا رو میبینم سه دسته کلی از افراد کاملا در آن مشخصند.
    1- آنها که مسایل تکنیکی و گرفتن استانداردهای خودرو را می شناسند و میدانند که یک خودرو را چگونه باید مورد سنجش قرار بدهند. تمام این افراد قیاسهای کلی خوبی داشته اند و نتیجتا با توجه به کلیات این خودروی ایرانی را مناسب و قابل قبول ارزیابی میکنند.حقیقت همین است که تیبا اتومبیلی با پایداری بسیار بالاست و موتور ، تعلیق و ترمز خوبی دارد و یک قیافه جدید را وارد بازار خودرو نموده که به آن عادت نداریم و اگر بخواهیم به قیافه آن ایراد بگیریم باید خیلی از خودروهای محبوب و موفق جهان را به همراه شرکتهای بزرگ دنیا در ساخت خودرو (در طراحی موتور تیبااز کمک مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان FEV استفاده شده است و در طراحی بدنه نیز طراحان انگلیسی و ایتالیایی در دو خودرو مشاوره داده اند- پس از مشاوره با مشاوران بدنه استودیوهای طراحی نام آوری چون ایتال دیزاین و پینی فارینا،کار به تیم ایتالیایی IET به همراه گروهی به نام آنجلینی دیزاین و طراح ژاپنی “هاردا” سپرده شده است) با بینش خودمان زیر سوال ببریم که آنوقت خودمان هم زیر سوال خواهیم رفت . مثال تویوتا ، مزدا و ….. نظر در خصوص زشت بودن ظاهر یک خودرو اگر به سلیقه مربوط باشد بسیار طبیعی است و اگر در کل با نگاه به دنیا (برای مثال 2012 Kia Soul که یک خودرو با رنک بالاست – 2011 Scion xB – 2011 – Chevrolet HHR که شبیه پیکاپهای دهه 60 است – 2010 Toyota Corolla که میتوان شباهت های زیادی بین آنها دید و سوزوکی گراند ویتارا و مزدا 3 سال 2011 و ..) نظر بدهیم خواهیم دید این ماشین کوچک جثه یک ظاهر خاص دارد و از لحاظ خطوط بدنه و ترکیب کلی نمای جانبی و سبک چراغها بی شباهت به بسیاری از پرآوازه ترین خودروهای جهان است.
    همینطور اشاره میکنیم که بدنه و طراحی ال 90 اتفاقا یکی از ناپایدارترین و بی قواره های دنیای خودرو های خانوادگی است (به سایت AUTOTECH رجوع نمایید) ، البته تیبا هم بنظر میرسید دارای این عیب باشد. اما اینکه جرا طراحان شاسی ماشینهای ایرانی را بلند انتخاب میکنند بلحاظ کیفیت راههای ایران است ، در هر صورت تیبا به لحاظ تقسیم وزن مناسب و داشتن وزن بیشتر ازآنچه نشان میدهد توانسته تست کنندگان را متوجه اشتباه پیش فرضشان بکند.
    البته دوستانی گفته اند که ترمز آن مربوط به بیست سال پیش است ، خوب دوستانه میگویم قضاوت مناسبی نیست زیرادر بسیاری از خودروها این سیستم کاربرد دارد و انتخاب نوع ترمز به مسایل تکنیکی مربوط میشود نه الزاما به کیفیت خودرو و طراحی های جدید شرکت بوش نیز هست مثلا در سوزوکی گراند ویتارا که همه آن را می شناسند
    2- آنهایی که این خودرو را خریده اند و با مشکلاتی در مونتاژ و یا خرابی هایی رویرو شده اند. این نیز یک واقعیت است. اگر کسی پایش را به یکی از کارخانجات خودرو سازی ایران باز کندو خودرو ها و قطعات برگشتی را مشاهده کند آنوقت میبیند ما چقدر در مدیریت مونتاژ ضعف داریم. من به این دوستان عزیز میگویم فکر نکنید این اتفاق برای شما و این خودرو افتاده ، بلکه این بلایی است که ما بر سر همه خودروها می آوریم ، مثلا خرابی ترمز پژو 206 معمولی و SD در هنگام دنده عقب ، آتش سوزی در برخی مدلهای پژو 405 که نتیجه تغییراتی من درآوردی در مجموعه سوخت رسانی بودو کارخانه مجبور به جبران آن و سپس برگرداندن سیستم به حالت قبلی شد ، اما یک مشکل را برای خودروهایی از دست ملی باید اضافه کرد و آن اینکه در اولین مدلها اشکالات از دید مشتری هنوز تجربه نشده اند ، سمند تا سه سال اول تولید هرگز اتومبیل خوبی نیود و لی حالا قابل قبول تر شده ، اما طولانی شدن ورود این خودرو به بازار باعث شده تا ضعفهایی غیر مونتاژی در آن بسیار پایین باشد. نوید هم آن است که تیبا برای هر بخش خود تست هایی را گذرانده که مطمئن باشید بسیاری از خودرو ها و حتی برخی از وارداتی ها آنرا ندارند ، پس این هم یک ایرادنیست.
    3- کسانی که اساسا نظر مخالف دارند و معمولا به جنس ایرانی و یا تولیدات یک شرکت حساسند ، درست مثل تعصب فوتبال که منطق آن سلیقه ای است و آبی آبی (یا قرمر قرمز) است حتی اگر ببازد یا بد بازی کند.
    در تفسیر ها اصولا به حرف اینگونه افراد نباید نگاه کارشناسانه داشت بلکه آنها را باید سلیقه ای دانست و این نیز حق مسلم هر کسی است که برند یا ویژگیهای مورد نظر خود را بستاید و یا غیر ان را ترد کند.

    نه خریداران عزیز اگر کارشناسانه نگاه کنیم این خودرو در مدلهای تولید و مونتاژ ایران که هم رنج خودش باشند رتبه برتر را دارد. البته با ضعفهای بسیار در تزئینات و کنسول و نه عملکرد.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا