سهند جدیدترین پروژه سایپا روی پلتفرم قدیمی X200 است که میتوان بالاترین نسخه از سدانهای روی این پلتفرم باشد. با این وجود سهند درواقع نه یک مدل جدید بلکه فیس لیفتی روی ساینا محسوب میشود. چراغهای جلوی کشیده، جلوپنجره لانه زنبوری، خطوط مختلف روی کاپوت و سپر بازطراحی شده در جلو به همراه چراغهای باریک و متفاوت عقب و بازطراحی درب صندوق و سپر عقب و همچنین آینههای جانبی و چرخها از مهمترین تغییرات بصری سهند نسبت به ساینا به شمار میروند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
طراحی و امکانات سهند
با این وجود نمای جانبی و خطوط روی گلگیرها که امضای به جا مانده از تیبا به شمار میروند تغییری نکرده و خط شانه پایین و ستون منحنی C و چرخهای کوچک هماهنگی و تناسبات طراحی جدید را به هم زدهاند.
از دیگر تغییرات بیرونی خودرو باید به دستگیرههای برگرفته از کوییک، سقف مشکی رنگ و طرح رینگهای جدید اشاره کرد.
فضای کابین اما تغییرات بسیار بیشتری را نشان میدهد و باید گفت که یکی از نقاط ضعف عمده ساینا و کوییک که طراحی از مد افتاده و کاملاً پلاستیکی آن بود، تا حد زیادی برطرف شده است. ترم دو رنگ با دریچههای تهویه گرد، نمایشگر لمسی عمودی روی داشبورد، فرمان دی کات، رودریهای جدید و نمایشگر پشت آمپر با طرح جدید فضای جدیدتر و مدرنتری به کابین دادهاند. با این حال هنوز قسمتهایی بهصورت مستقیم از ساینا در سهند نیز استفاده شدهاند.
گفته شده نسخه رده بالای سهند مجهز به امکاناتی چون سانروف، کروز کنترل، استارت دکمهای، سیستم نمایشگر فشار باد تایرها، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلیها و تریم دو رنگ خواهد بود.
پیشرانه سهند
سهند هنوز با همان موتور یک و نیم لیتری قدیمی تیبا وارد بازار میشود. این موتور ۸ سوپایه با تغییرات و بهروزرسانیهایی در سرسیلندر و منیفولدها و هدرز و استفاده از سیستم زمانبندی سوپاپها میتواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور تولید نماید. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ عنوان شده و مصرف بنزین آن هم ۷ و نیم لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
برای انتقال نیرو موتور از همان گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میشود اما قرار است یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک یا CVT مشابه مدل کوییک اتومات نیز قابل سفارش باشد. به واسطه افزایش وزن نسبت به ساینا، این خودرو کندتر بوده و شتاب صفر تا صد سهند حدود ۱۳ ثانیه خواهد بود.
قیمت سهند
تاکنون اطلاعات دقیقی و رسمی از قیمت سهند توسط سایپا اعلام نشده است اما گفته میشود قیمت آن برای مدلهای دستی و اتوماتیک بین حدود ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان باشد. پیشبینی میشود تولید سهند از اوایل سال ۱۴۰۲ در سایپا آغاز شود.
جناب ایکس
۱۵ آبان ۱۴۰۱از همینجا بی کیفیتی متریال داخلی داد میزنه، اصلا گفتن کلمه بی کیفیت به این خودرو توهین به کلمه بی کیفیتیه
هاتف
۱۶ آبان ۱۴۰۱۹۰ اسب بخار واسه یه ماشین زیر ده هزار دلار عدد بدی نیست، حالا میخواد هشت سوپاپ باشه یا دو سوپاپ. داشبوردش هم خداییش قشنگه، پدال عکس خوبی انتخاب نکرده. خودتون سرچ کنید.
کوروش
۱۶ آبان ۱۴۰۱پشتش چقدر زشته
ناشناس خسته
۱۵ آبان ۱۴۰۱یه آشغال دیگه؟!
یاسان
۱۵ آبان ۱۴۰۱دیشب کابوس دیده بودم که تو این ماشین نشستم خیلی وحشتناک بود 🥲
genius
۱۵ آبان ۱۴۰۱یزمانی محصولات سری x200 رو یه کارگر ساده میتونست با یکسال پس انداز و وام بصورت لیزینگ از دم قسط ورداره.بلاشک x200 یسر و گردن از پراید استخوندار تر بود و برای خانواده های دست تنگ بهترین گزینه.امروز هم اگر سهند و اطلس همون راه رو ادامه میدادن و میشد با حقوق ۶ میلیونی یک کارگر ظرف یکسال خریدشون واقعا ارزنده بودن اما نه با این قیمت های غیرواقعی و ناهمخوان با درآمد مردم
شهراد
۱۶ آبان ۱۴۰۱قیمتها واقعی هست این دستمزدهاست که غیر واقعی و پایین هست. چون نمیشه گفت قیمت برنج و گوشت هم غیر واقعی هست و چیزهای دیگه بلکه دستمزدهاست که کم و تورم بالا هست و همین عدم تطابق دستمزدها با تورم قدرت خرید مردم را تو همه چیز پایین آورده یه زمانی مشکل خرید مسکن بود الآن خوراکی هم به مشکلات مردم اضافه شده.
یک کاربر
۱۶ آبان ۱۴۰۱ملت منتقد در فضای مجازی ، در دنیای واقعی برای خرید این خودرو صف میکشند !!!
اگر واقعا خودرو ها بد هستند ، جنم داشته باشید هیچکس نخره
حمید
۱۶ آبان ۱۴۰۱با درود
اگر کمی به داشبورد و فرمان دقت فرمائید رد پای رنو سیمبل که از طرف نگین خودرو وارد میشد کاملا” پیداست . ولی نوع بسیار بی کیفیت .
hamidreza
۱۶ آبان ۱۴۰۱به به … چه آشغالی😂
حداقل کیسه هوای جانبی و چرم صندلی براش میزاشتین (به صورت پایه) و ترمز چهار چرخ هم دیسکی و ABS میبود …
یا حداقلش از اون هیوندای یه موتور اکسنت میگرفتین مینداختین روش…
ببخشید که به آشغال توهین شد
حداقل آشغال یه قیافه ای چیزی داره ولی این هیچی نداره
تا کی سر مردم شیره مالیده بشه
شاهینشون که اصن فروش درست و حسابی نداره 😂😂
حمید
۱۶ آبان ۱۴۰۱با درود
اگه به داشبورد و فرمان دقت کنین کاملا” رد پای رنو سیمبل که نگین خودرو وارد میکرد رو به طرز ناشیانه میبیند
سردار
۱۶ آبان ۱۴۰۱چرا هر چه آشغاله نصیب مردم میشه.آااااخه چراااااا
jj
۱۶ آبان ۱۴۰۱تاکی باید سواری بایه ماشین هیکلی ایرانی بامتریال خوب .وموتور خوب به دلمون بمونه رضوانی رو که فراری دادید
Taha Malek
۱۶ آبان ۱۴۰۱واقعا آدم پلاستیک قرمز کابین رو میبینه میخواد عوق بزنه
حسین
۱۶ آبان ۱۴۰۱موتور تیبا !!
سایپا اصن مث اینکه ول کن این موتور نیست این دیگه چه اشغالی میشه گیربکس cvt رو انداختن رو موتور تیبا خراب بشه این سایپا
یک کاربر
۱۷ آبان ۱۴۰۱فکرشو بکن با این ماشین تا سر کوچه بری … 🤢🤢
Hm
۲۷ آبان ۱۴۰۱مطمئنم همین کسایی که اینقدر دارند در موردش بد میگند خودشون تو قرعه کشیش دست و پا میشکونند
Saeid
۱۸ آبان ۱۴۰۱ای کاش لااقل اسامی ماشینهای ایرانی با خودشون تناسب داشت .
سهند…
عبدالرضا
۱۸ آبان ۱۴۰۱سلام اگه مردم برای خریدش صف نبندند رودستشون میمونه(مثل محصولات میهن)
هوشانا
۲۱ آبان ۱۴۰۱برام جالبه هیچکس حتی حاضر نشد یه تعریف کوچیک هم بکنه.
البته حق دارن وقتی بخوای سهند و اطلس و دنا و تارا و کوئیک و .. با بی ام و تویوتا، هیوندایی کیا و نیسان و بنز و… مقایسه کنی نتیجه همینی که هست.
Samurai jade maxima
۲۱ آبان ۱۴۰۱خب میزدین فیس لیفت ساینا که اسم سهند هم الکی خراب نشه
امیر علی
۲۳ فروردین ۱۴۰۲عزیز دل چرا غیر منطقی حرف میزنی تو اگه خارج هم باشی بازهم ماشین رضوانی نمیتونی سوارشی.اونجا درسته ماشین ارزانتره ولی دستمزدهاش هم کفاف خرید ماشین لوکس رو نمیده