بی وای دی BYDتسلا

فروش بی وای دی در اروپا بیشتر از تسلا است!

برای اولین‌بار، یک خودروساز چینی توانسته است در بازار اروپا، موفق‌تر از تسلا باشد. این شرابط منجر به کاهش ارزش سهام برند امریکایی و افزایش قیمت سهام بی‌وای‌دی شده است.

The Tesla Model Y Gets Tough Competition From The BYD Sealion 7

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی «جیتو داینامیکس»، سازنده چینی خودروهای الکتریکی «BYD» برای اولین بار در ماه گذشته، تعداد بیشتری خودروی تمام‌الکتریکی (BEV) در مقایسه با تسلا در اروپا فروخت که این رویداد به عنوان «لحظه‌ای سرنوشت‌ساز» برای بازار این منطقه توصیف شده است.

بیشتر بخوانید:

آمار پیش‌فروش خودروهای جدید بی‌وای‌دی نشان می‌دهد که حجم فروش این شرکت در اروپا در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۳۵۹٪ افزایش یافته، در حالی که تسلا برای چندمین ماه متوالی با کاهش فروش ۴۹٪ مواجه شده است.

موفقیت BYD باوجود تعرفه‌های اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در پاییز سال گذشته تعرفه‌های تنبیهی بر خودروهای الکتریکی چینی اعمال کرد و این اقدام را ناشی از «روش‌های ناعادلانه تجاری» دانست. جالب اینجاست که تعرفه خودروهای ساخت چین تسلا تنها ۷.۸٪ است، در حالی که BYD تعرفه ۱۷٪ و سایر سازندگان چینی تا ۳۵٪ تعرفه پرداخت می‌کنند. با این حال، بی‌وای‌دی توانست در این شرایط سخت نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

اروپا؛ میدان نبرد جدید تسلا و بی‌وای‌دی

«فیلیپ مونوز»، تحلیلگر خودرو، اعلام کرد که اگرچه اختلاف فروش این دو شرکت در آوریل کم بود، اما پیشی گرفتن بی‌وای‌دی از تسلا پیامدهای بزرگی دارد. همچنین شرکت چینی توانسته از برندهای معتبر اروپایی مانند فیات و سئات در برخی بازارها (مثل فرانسه) سبقت بگیرد.

BYD's winning sponsorship of Euro 2024 | EVLife

کارشناسان، این رویداد را «نقطه عطفی تاریخی» برای بازار خودروی اروپا خواند، چرا که تسلا سال‌ها پیشرو بازار خودروهای تمام‌الکتریکی این منطقه بود. جالب‌تر اینکه بی‌وای‌دی از سال ۲۰۲۲ فعالیت رسمی خود را خارج از نروژ و هلند آغاز کرد.

تولید بی‌وای‌دی در مجارستان، زنگ خطر برای دیگران

رشد بی‌وای‌دی در حالی اتفاق افتاده که هنوز کارخانه‌ی مجارستان افتتاح نشده است. این کارخانه قرار است به مرکز تولید اروپایی بی‌وای‌دی تبدیل شود.

«لیز لی» از مؤسسه «کانترپوینت ریسرچ» به سی‌ان‌بی‌سی گفت:

اروپا در حال تبدیل شدن به میدان نبرد اصلی بین BYD و تسلا است. پیش‌بینی می‌شود رشد بازار خودروهای الکتریکی در اروپا امسال از چین بیشتر شود.

واکنش خودروسازان چینی به تعرفه‌ها

به گفته لی، تعرفه‌ها انگیزه بیشتری برای شرکت‌های چینی مانند BYD ایجاد کرده تا تولید خود را در اروپا عملی کنند. از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که تسلا نیز قصد دارد پایگاه تولید خود در آلمان را گسترش دهد.

BYD Denza: Premium EV Enter Europe | The Electric Car Scheme

گزارش جیتو نشان می‌دهد که اگرچه تعرفه‌ها در ابتدا بر فروش خودروسازان چینی تأثیر گذاشت، اما این شرکت‌ها با معرفی مدل‌های هیبریدی و تنوع بخشیدن به محصولات خود، اثرات منفی را مدیریت کرده‌اند.

فیلیپ مونوز تأکید می‌کند:

چین نه تنها در خودروهای تمام‌الکتریکی پیشرو است، بلکه در خودروهای پلاگین هیبرید نیز رهبر جهانی محسوب می‌شود.

رشد تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی اروپا

داده‌های جیتو نشان می‌دهد که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در اروپا رو به رشد است، به طوری که ثبت‌نام خودروهای تمام‌الکتریکی و پلاگین هیبرید به ترتیب ۲۸٪ و ۳۱٪ رشد داشته است. همچنین پیش‌فروش خودروهای الکتریکی چینی در آوریل ۵۹٪ افزایش یافته و به حدود ۱۵,۳۰۰ دستگاه رسیده است.

افت سهام تسلا و رشد چشمگیر بی‌وای‌دی

در ماه مارس مشخص شد که تسلا، که تنها خودروهای تمام‌الکتریکی می‌فروشد، در فروش سالانه از BYD عقب افتاده است. سهام تسلا در همین مدت بیش از ۱۰٪ کاهش یافته، در حالی که سهام BYD در بازار هنگ‌کنگ ۳.۹٪ رشد روزانه و ۷۸٪ رشد سالانه داشته است. با این شرایط، ایلان ماسک اخیراً متعهد شده که برای ۵ سال آیند ه نیز مدیر تسلا باقی بماند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Arash2009

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    درسته که چینی ها توی ساخت پیشرانه های درون‌سوز خیلی ضعیف عمل کردن، ولی خودرو های برقی شون خیلی پیشرفته تره

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. پیام

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (2271 ديدگاه)

      اصلا چنین چیزی نیست! تحلیلت اشنباه هست.چین به خاطر متریالی که تو این مدت از کشورای فقیر جمع کرده و کارگر ارزان، خودروهای کم کیفیتش رو ارزان‌تر میفروشه. البته این روند تا چند سال دیگه تموم میشه چون آمریکا داره حسابی تو مواد کمیاب سرمایه گذاری میکنه و از طرف دیگه هند رو جایگزین چین میکنه.

  2. jaghori

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    پیشرو بودن چین در خودروهای الکتریکی و هیبرید واقعا عجیب و شگفت انگیز است. این کشور نوپا در این صنعت دواسبه به پیش می‌تازد. حالا مردم ایران و اروپا هردو خودروی چینی سوار می شوند. این هم جالب است.

    موافقم 8
    مخالفم 7
  3. Amirmohammad

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این BYD که من میبینیم خیلی از رقبا رو میکشه پایین

    موافقم 9
    مخالفم 2
  4. Mosafer

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (268 ديدگاه)

    تسلا چوب نظرات سیاسی ماسک رو هم میخوره

  5. ارسلان

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (123 ديدگاه)

    Byd هم چهار روزه اومده!! چهارتا آدم بخرند میشه بدتر از تسلا….جفتشون بدرد نمی‌خورند!! ولی بازم تسلارو ترجیح میدم….
    تسلا مشکلش اینه ، از اول تأسیس طراحی جدید نداشته ، نه داخلش نه بیرونش همچین تغییری نکردند!! تنوع زیادی ام نداره…مدل ۲۵,۰۰۰ دلاریش ام که قرار بود بیاد، نیومده!!! ایلان ماسک کلا درگیر، چیزهای دیگه ای غیر از ماشین شده!! کلا در بخش تولید خودرو تر زده!!! کاهش فروش کاملاً طبیعیه با این وضعیت

    موافقم 10
    مخالفم 10
  6. Mr Tiger

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (124 ديدگاه)

    خود شخص بنده بین تسلا و بی وای دی بدون شک بی وای دی برمیدارم… دلیل اولش رخ بسیار بسیار بهتر نسبت به تسلا هستش… تنوع مدل، کیفیت ساخت بهتر، برقی و هیبرید و پلاگین هیبرید بودن، قیمت بسیار رقابتی ، داشتن شاخه لوکس بنام دنزا، و چندین مورد دیگر… اصلاً برام مهم نیست ماشینم ساخت چین باشه آلمان یا آمریکا… چشمامو باز میکنم مقایسه میکنم و تعصب کورکورانه ندارم

    موافقم 10
    مخالفم 3
  7. Mohammad

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (291 ديدگاه)

    تعرفه های که اروپا روی چین گذاشته بیشتر از آمریکاست ، ولی با این حال بی وای دی پرفروش تره ، حالا فکرش رو کنید تعرفه ها با تعرفه های آمریکا برابر بشه رکورد میزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا