تجربه و آزمایشچری

تجربه رانندگی با لوکانو 7، شاسی‌بلند دو دیفرانسیل چری در بازار ایران

لوکانو ۷ که در بازارهای جهانی با نام جیکو ۷ شناخته می‌شود، شاسی‌بلند لوکس و خوش‌کیفیتی است که هم‌زمان راهی بازار اروپا و ایران خواهد شد.
لوکانو 7

چری که در حال تبدیل شدن به غول خودروسازی چین است، بشدت روی گسترش فعالیت‌های خود تمرکز دارد. بدین منظور، این شرکت طی یکی دو سال اخیر، دو برند جدید اومودا و جیکو را برای بازارهای صادراتی مثل اروپا، روسیه، مالزی و خاورمیانه ایجاد کرده است. اولین محصول برند اومودا، کراس‌اوور کامپکتی است که با نام فونیکس FX در بازار کشورمان حضور دارد. اولین خودروی برند جیکو نیز شاسی‌بلندی با حال و هوای آفرودی بنام جیکو ۷ است که این خودرو را هم قرار است به‌زودی در ایران ببینیم.

همچنین بخوانید:

لوکانو ۷ چری در ایران؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل ماموت

تجربه رانندگی با چری اومودا ۵ / فونیکس FX در استرالیا؛ ارزشمند و شایان توجه

لوکانو 7

بااین‌حال، برخلاف خودروهای قبلی چری، جیکو ۷ قرار است توسط گروه ماموت در کشورمان عرضه شود. همچنین برای این خودرو در بازار ایران نام لوکانو ۷ در نظر گرفته شده است درحالی‌که در بازار داخلی چین با نام تانسوئو ۰۶ عرضه می‌شود. هدف از ایجاد دو برند اومودا و جیکو رسیدن به فروش ۱.۴ میلیون دستگاه در بازارهای خارج از چین تا سال ۲۰۳۰ است. این در حالی است که چری در سال ۲۰۲۳ مجموعاً نزدیک به ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است و امسال دو برند اومودا و جیکو را راهی بازار بریتانیا خواهد کرد.

لوکانو 7

اولین خودروی چری در بازار بریتانیا، اومودا ۵ خواهد بود یعنی همان فونیکس FX که در بازار ایران می‌بینیم. این خودرو با قیمت پایه‌ای در حدود ۲۴ هزار پوند، رقیبی برای نیسان قشقایی خواهد بود. در اینجا اما نمی‌خواهیم به فونیکس FX بپردازیم بلکه با جیکو ۷ یا لوکانو ۷ کار داریم که تقریباً هم‌زمان راهی بازارهای ایران و بریتانیا خواهد شد. جیکو برند لوکس‌تری از اومودا است و در برابر برندهای سطح بالایی مثل آئودی قرار می‌گیرد. درنتیجه، اولین محصول این برند یعنی جیکو ۷ می‌تواند آئودی Q3 را به چالش بکشد.

هنگام رانندگی با نمونهٔ پیش‌تولید جیکو ۷ یا لوکانو ۷، بلافاصله تحت تأثیر کیفیت ساخت و متریال آن قرار گرفتیم. با ویژگی‌هایی مثل الگوی ظریف روی عناصر تزئینی داشبورد و پانل درها، توجه به جزئیات نیز در داخل این کراس‌اوور چینی چشمگیر است درحالی‌که طراحی کنسول میانی ما را به یاد لندروور دیفندر می‌اندازد. نمایشگر مرکزی لمسی ۱۴.۸ اینچی به لطف پردازنده اسنپدراگون بسیار واضح و فوق‌العاده پاسخگو است و صفحه آمپر هم هرچند به همان اندازه واضح است اما اطلاعات زیادی را به نمایش درمی‌آورد و فونت کوچکی که برای برخی اطلاعات استفاده شده است خواندن با یک نگاه را دشوار می‌کند.

لوکانو 7

فرم جعبه‌ای لوکانو ۷ فضای سر زیادی را در داخل فراهم کرده و برای بزرگ‌سالانی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر نیز در عقب فضای پای زیادی وجود خواهد داشت. بااین‌حال، ظرفیت ۴۱۲ لیتری صندوق بار در حد رقبا نیست و برای مقایسه، این عدد در آئودی Q3 بسته به محل قرارگیری صندلی کشویی عقب بین ۵۳۰ تا ۶۷۵ لیتر است. در بریتانیا قرار است جیکو ۷ با پیشرانه‌های بنزینی خالص و پلاگین‌هیبریدی با برد تمام الکتریکی بیش از ۱۶۰ کیلومتر عرضه شود که هردو در نسخه‌های محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهند بود.

لوکانو 7

در کشورمان اما لوکانو ۷ را با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو خواهیم دید که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانه‌ای است که در دیگر خودروهای چری در کشورمان مثل فونیکس FX و تیگو ۸ پرو هم دیده‌ایم ولی در لوکانو ۷ نیروی این موتور به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. انتقال نیروی پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. قدرت ۱۹۷ اسب بخاری برای شتاب گیری آرام کافی است و پیشرانه احساس نرمی دارد مگر اینکه واقعاً تحت‌فشار باشد مثل تجربه‌ای که هنگام بالا رفتن از برخی شیب‌ها در طول آزمایش داشتیم.

لوکانو 7

گیربکس دوکلاچه هم دنده‌ها را به نرمی تعویض می‌کند اما زمانی که به قدرت بیشتری نیاز است با شدت معکوس می‌دهد. فرمان خودرو سبک است و تغییر جهت‌های سریع می‌تواند بادی‌رول قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد اما صرف‌نظر از این مشکل، سواری نرم لوکانو ۷ می‌تواند دست‌اندازهای بزرگ را جذب کند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این کراس‌اوور چینی کاپوت صاف و مربعی خودرو است که به همراه امکان بالا بردن صندلی باعث تسلط راننده بر مسیر می‌شود اما پدال ترمز بسیار سفت است و برای کاهش سرعت خودرو به نیروی زیادی نیاز خواهد بود.

لوکانو ۷ در بازارهای اروپایی در دو تیپ بنام‌های دولوکس و لاکچری عرضه خواهد شد که در اولی امکاناتی مثل رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، چراغ‌های جلوی LED، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، شارژر بی‌سیم گوشی با خنک‌کننده، سیستم صوتی سونی، دوربین دید عقب و ۲۱ سیستم کمک‌راننده مثل هشدار توجه راننده و هشدار خروج ایمن ارائه می‌شود. در تیپ بالاتر نیز خریداران از امکانات بیشتری مثل هدآپ دیسپلی، سانروف پانوراما، کروز کنترل تطبیقی، سیستم دوربین ۵۴۰ درجه با قابلیت کاپوت نامرئی، گرم‌کن غربیلک فرمان و رینگ‌های ۱۹ اینچی بهره‌مند خواهند شد. در نمونه‌های بازار کشورمان نیز تقریباً همهٔ این امکانات را خواهیم دید.

لوکانو 7

جمع‌بندی

لوکانو ۷ قرار است از شهریور امسال با قیمت پایهٔ ۳۵ هزار پوند در بریتانیا عرضه شود درحالی‌که تقریباً هم‌زمان این خودرو را در ایران هم با قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان خواهیم دید. به‌طورکلی، به نظر می‌رسد این شاسی‌بلند به لطف کابین جادار و لوکس، تأثیر اولیهٔ خوبی در معرفی برند جیکو یا لوکانو به بازار داشته باشد. طراحی جسورانه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و قابل‌توجه این ماشین هستند. هرچند قیمت پایهٔ جیکو ۷ در اروپا هم‌سطح آئودی Q3 است اما تجهیزات و امکانات سخاوتمندانه‌ای را ارائه می‌کند.

مشخصات فنی لوکانو ۷

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۹۷ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر ترکیبی
شتاب صفرتاصد ۸.۰ ثانیه
طول ۴,۵۳۸ میلی‌متر
عرض ۱,۸۹۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۸۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۲ میلی‌متر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Scuderia Ferrari

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3965 ديدگاه)

    مقایسه چری با آئودی مثل جوک می مونه
    آئودی Q3 از هر نظر برتری قاطعانه داره
    اینا فقط تو ایران خیلی شاخن متاسفانه

    موافقم 13
    مخالفم 10
  2. حسام

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    کاش از موتور 2 لیتری آریزو 8 واسش استفاده میکردن

    موافقم 18
    مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6016 ديدگاه)

    حیف پول و اون همه هزینه بعد از اون واسه ماشینای چینی

    موافقم 10
    مخالفم 12
    1. رامین صفایی

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      رانندگی با این آشغال چینی ، پیشکش همان
      چین پرست ها .
      ما که از چینی ها به خاطر دشمنی با تمامیت
      ارضی ایران بیزاریم .

      موافقم 10
      مخالفم 11
      1. علی

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        یه کم تاریخ بخون و سواد رسانه ایت هم بالا ببر، فکر نکن خیلی روشنفکر تشریف داری. امثال شما همیشه قیمه ها رو میریزین تو ماستا … آخه اون آمریکا و انگلیس بیشتر با تمامیت ارضی ایران مشکل دارن (چه در فضای مجازی و با صدها رسانه و چه در جبهه جنگ سخت ) یا چین؟ پس لطف کنید ماشین آمریکایی و انگلیسی رو هم تقبیح و تکفیر کنید

        موافقم 9
        مخالفم 6
  4. علی جردن

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    وزن سنگین تر از دنا
    شتاب صفرتاصد سریع تر از دنا جوانان

    رنج روور آدم های از شهرت فراری

    موافقم 6
    مخالفم 8
    1. پیام۲

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (223 ديدگاه)

      همین که با دنا داری مقایسش میکنی دیگه نمیشه حرفی زد
      مقایسش با دوچرخه منطقی تر بود تا دنا

      موافقم 10
      مخالفم 5
  5. یوسف

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (746 ديدگاه)

    حتی اگر آپشن‌های این ده برابر آئودی Q3 باشه هم محاله در شرایط برابر این رو بخرم، ماشین فقط چهارتا چراغ خوشگل و پنج‌تا آپشن الکی نیست، چینی‌ها فقط به لطف خودروهای برقی رشد کردن.

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. T

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (290 ديدگاه)

      درسته ، کیفیت و اصالت مهم تره ، تازه به نظر من طراحی آئودی خیلی بهتر از ایناست🤔

      موافقم 7
      مخالفم 5
  6. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    عقبش یکم بد طراحی شده

    موافقم 1
    مخالفم 3
  7. Alp

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بادرود واقعاسیاست کشور مشخص نیست روسیه وچین سه جزیره ایران متعلق به عربها میدانند ولی مسئولین ما خیلی بی تفاوت می گذرند وما هم هنوز داریم کالای ارباب تبلیغ می کنیم خدا بداد ایران برسد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. سامیار

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم تا ۱۰ روز پیش یکی از طرفداران ماشینهای خوب چینی بودم .ولی وقتی ماشین شاسی ۳ ساله خودم گیربکس خورد کرد و هزینه اش معادل پول یه ماشین دراومد تازه فهمیدم مردم چی میگفتن
    می‌خوام برم لاستیک‌های تویوتای ۲۰ ساله رو ماچ کنم بگم غلط کردم

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. ع.ح

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      برادر جان لااقل بگو ماشین شاسی شش ساله ام که از گارانتی بیرون اومده باشه وخرجش به کمپانی نباشه تا باور کنیم

      موافقم 7
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا