لوکانو ۷ که در بازارهای جهانی با نام جیکو ۷ شناخته میشود، شاسیبلند لوکس و خوشکیفیتی است که همزمان راهی بازار اروپا و ایران خواهد شد.
چری که در حال تبدیل شدن به غول خودروسازی چین است، بشدت روی گسترش فعالیتهای خود تمرکز دارد. بدین منظور، این شرکت طی یکی دو سال اخیر، دو برند جدید اومودا و جیکو را برای بازارهای صادراتی مثل اروپا، روسیه، مالزی و خاورمیانه ایجاد کرده است. اولین محصول برند اومودا، کراساوور کامپکتی است که با نام فونیکس FX در بازار کشورمان حضور دارد. اولین خودروی برند جیکو نیز شاسیبلندی با حال و هوای آفرودی بنام جیکو ۷ است که این خودرو را هم قرار است بهزودی در ایران ببینیم.
همچنین بخوانید:
لوکانو ۷ چری در ایران؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل ماموت
تجربه رانندگی با چری اومودا ۵ / فونیکس FX در استرالیا؛ ارزشمند و شایان توجه
بااینحال، برخلاف خودروهای قبلی چری، جیکو ۷ قرار است توسط گروه ماموت در کشورمان عرضه شود. همچنین برای این خودرو در بازار ایران نام لوکانو ۷ در نظر گرفته شده است درحالیکه در بازار داخلی چین با نام تانسوئو ۰۶ عرضه میشود. هدف از ایجاد دو برند اومودا و جیکو رسیدن به فروش ۱.۴ میلیون دستگاه در بازارهای خارج از چین تا سال ۲۰۳۰ است. این در حالی است که چری در سال ۲۰۲۳ مجموعاً نزدیک به ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است و امسال دو برند اومودا و جیکو را راهی بازار بریتانیا خواهد کرد.
اولین خودروی چری در بازار بریتانیا، اومودا ۵ خواهد بود یعنی همان فونیکس FX که در بازار ایران میبینیم. این خودرو با قیمت پایهای در حدود ۲۴ هزار پوند، رقیبی برای نیسان قشقایی خواهد بود. در اینجا اما نمیخواهیم به فونیکس FX بپردازیم بلکه با جیکو ۷ یا لوکانو ۷ کار داریم که تقریباً همزمان راهی بازارهای ایران و بریتانیا خواهد شد. جیکو برند لوکستری از اومودا است و در برابر برندهای سطح بالایی مثل آئودی قرار میگیرد. درنتیجه، اولین محصول این برند یعنی جیکو ۷ میتواند آئودی Q3 را به چالش بکشد.
هنگام رانندگی با نمونهٔ پیشتولید جیکو ۷ یا لوکانو ۷، بلافاصله تحت تأثیر کیفیت ساخت و متریال آن قرار گرفتیم. با ویژگیهایی مثل الگوی ظریف روی عناصر تزئینی داشبورد و پانل درها، توجه به جزئیات نیز در داخل این کراساوور چینی چشمگیر است درحالیکه طراحی کنسول میانی ما را به یاد لندروور دیفندر میاندازد. نمایشگر مرکزی لمسی ۱۴.۸ اینچی به لطف پردازنده اسنپدراگون بسیار واضح و فوقالعاده پاسخگو است و صفحه آمپر هم هرچند به همان اندازه واضح است اما اطلاعات زیادی را به نمایش درمیآورد و فونت کوچکی که برای برخی اطلاعات استفاده شده است خواندن با یک نگاه را دشوار میکند.
فرم جعبهای لوکانو ۷ فضای سر زیادی را در داخل فراهم کرده و برای بزرگسالانی با قد بیش از ۱۸۰ سانتیمتر نیز در عقب فضای پای زیادی وجود خواهد داشت. بااینحال، ظرفیت ۴۱۲ لیتری صندوق بار در حد رقبا نیست و برای مقایسه، این عدد در آئودی Q3 بسته به محل قرارگیری صندلی کشویی عقب بین ۵۳۰ تا ۶۷۵ لیتر است. در بریتانیا قرار است جیکو ۷ با پیشرانههای بنزینی خالص و پلاگینهیبریدی با برد تمام الکتریکی بیش از ۱۶۰ کیلومتر عرضه شود که هردو در نسخههای محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهند بود.
در کشورمان اما لوکانو ۷ را با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو خواهیم دید که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانهای است که در دیگر خودروهای چری در کشورمان مثل فونیکس FX و تیگو ۸ پرو هم دیدهایم ولی در لوکانو ۷ نیروی این موتور به هر چهارچرخ منتقل میشود. انتقال نیروی پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. قدرت ۱۹۷ اسب بخاری برای شتاب گیری آرام کافی است و پیشرانه احساس نرمی دارد مگر اینکه واقعاً تحتفشار باشد مثل تجربهای که هنگام بالا رفتن از برخی شیبها در طول آزمایش داشتیم.
گیربکس دوکلاچه هم دندهها را به نرمی تعویض میکند اما زمانی که به قدرت بیشتری نیاز است با شدت معکوس میدهد. فرمان خودرو سبک است و تغییر جهتهای سریع میتواند بادیرول قابلتوجهی را به همراه داشته باشد اما صرفنظر از این مشکل، سواری نرم لوکانو ۷ میتواند دستاندازهای بزرگ را جذب کند. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این کراساوور چینی کاپوت صاف و مربعی خودرو است که به همراه امکان بالا بردن صندلی باعث تسلط راننده بر مسیر میشود اما پدال ترمز بسیار سفت است و برای کاهش سرعت خودرو به نیروی زیادی نیاز خواهد بود.
لوکانو ۷ در بازارهای اروپایی در دو تیپ بنامهای دولوکس و لاکچری عرضه خواهد شد که در اولی امکاناتی مثل رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی، چراغهای جلوی LED، اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم، شارژر بیسیم گوشی با خنککننده، سیستم صوتی سونی، دوربین دید عقب و ۲۱ سیستم کمکراننده مثل هشدار توجه راننده و هشدار خروج ایمن ارائه میشود. در تیپ بالاتر نیز خریداران از امکانات بیشتری مثل هدآپ دیسپلی، سانروف پانوراما، کروز کنترل تطبیقی، سیستم دوربین ۵۴۰ درجه با قابلیت کاپوت نامرئی، گرمکن غربیلک فرمان و رینگهای ۱۹ اینچی بهرهمند خواهند شد. در نمونههای بازار کشورمان نیز تقریباً همهٔ این امکانات را خواهیم دید.
جمعبندی
لوکانو ۷ قرار است از شهریور امسال با قیمت پایهٔ ۳۵ هزار پوند در بریتانیا عرضه شود درحالیکه تقریباً همزمان این خودرو را در ایران هم با قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان خواهیم دید. بهطورکلی، به نظر میرسد این شاسیبلند به لطف کابین جادار و لوکس، تأثیر اولیهٔ خوبی در معرفی برند جیکو یا لوکانو به بازار داشته باشد. طراحی جسورانه نیز یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد و قابلتوجه این ماشین هستند. هرچند قیمت پایهٔ جیکو ۷ در اروپا همسطح آئودی Q3 است اما تجهیزات و امکانات سخاوتمندانهای را ارائه میکند.
مشخصات فنی لوکانو ۷
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر ترکیبی |
شتاب صفرتاصد | ۸.۰ ثانیه |
طول | ۴,۵۳۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۸۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۲ میلیمتر |
Scuderia Ferrari
۱۹ خرداد ۱۴۰۳مقایسه چری با آئودی مثل جوک می مونه
آئودی Q3 از هر نظر برتری قاطعانه داره
اینا فقط تو ایران خیلی شاخن متاسفانه
حسام
۱۹ خرداد ۱۴۰۳کاش از موتور 2 لیتری آریزو 8 واسش استفاده میکردن
زیزیگولو
۱۹ خرداد ۱۴۰۳حیف پول و اون همه هزینه بعد از اون واسه ماشینای چینی
رامین صفایی
۲۰ خرداد ۱۴۰۳رانندگی با این آشغال چینی ، پیشکش همان
چین پرست ها .
ما که از چینی ها به خاطر دشمنی با تمامیت
ارضی ایران بیزاریم .
علی
۲۰ خرداد ۱۴۰۳یه کم تاریخ بخون و سواد رسانه ایت هم بالا ببر، فکر نکن خیلی روشنفکر تشریف داری. امثال شما همیشه قیمه ها رو میریزین تو ماستا … آخه اون آمریکا و انگلیس بیشتر با تمامیت ارضی ایران مشکل دارن (چه در فضای مجازی و با صدها رسانه و چه در جبهه جنگ سخت ) یا چین؟ پس لطف کنید ماشین آمریکایی و انگلیسی رو هم تقبیح و تکفیر کنید
علی جردن
۱۹ خرداد ۱۴۰۳وزن سنگین تر از دنا
شتاب صفرتاصد سریع تر از دنا جوانان
رنج روور آدم های از شهرت فراری
پیام۲
۲۰ خرداد ۱۴۰۳همین که با دنا داری مقایسش میکنی دیگه نمیشه حرفی زد
مقایسش با دوچرخه منطقی تر بود تا دنا
یوسف
۱۹ خرداد ۱۴۰۳حتی اگر آپشنهای این ده برابر آئودی Q3 باشه هم محاله در شرایط برابر این رو بخرم، ماشین فقط چهارتا چراغ خوشگل و پنجتا آپشن الکی نیست، چینیها فقط به لطف خودروهای برقی رشد کردن.
T
۱۹ خرداد ۱۴۰۳درسته ، کیفیت و اصالت مهم تره ، تازه به نظر من طراحی آئودی خیلی بهتر از ایناست🤔
۱۹ خرداد ۱۴۰۳عقبش یکم بد طراحی شده
Alp
۲۰ خرداد ۱۴۰۳بادرود واقعاسیاست کشور مشخص نیست روسیه وچین سه جزیره ایران متعلق به عربها میدانند ولی مسئولین ما خیلی بی تفاوت می گذرند وما هم هنوز داریم کالای ارباب تبلیغ می کنیم خدا بداد ایران برسد
سامیار
۲۰ خرداد ۱۴۰۳منم تا ۱۰ روز پیش یکی از طرفداران ماشینهای خوب چینی بودم .ولی وقتی ماشین شاسی ۳ ساله خودم گیربکس خورد کرد و هزینه اش معادل پول یه ماشین دراومد تازه فهمیدم مردم چی میگفتن
میخوام برم لاستیکهای تویوتای ۲۰ ساله رو ماچ کنم بگم غلط کردم
ع.ح
۲۰ خرداد ۱۴۰۳برادر جان لااقل بگو ماشین شاسی شش ساله ام که از گارانتی بیرون اومده باشه وخرجش به کمپانی نباشه تا باور کنیم