تویوتا

معرفی پیشرانه چهار سیلندر تویوتا و گک با سوخت آمونیاک بجای بنزین

شرکت گک از پروتوتایپ پیشرانه‌ای رونمایی کرده که با آمونیاک کار می‌کند و ۱۶۱ اسب بخار قدرت دارد اما ۹۰ درصد کمتر از بنزین کربن تولید می‌کند.

شرکت چینی گک پروتوتایپ پیشرانه‌ای را معرفی کرده است که از آمونیاک مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. این می‌تواند جایگزینی برای برق و هیدروژن در خودروهای آینده باشد. این پیشرانه که با همکاری تویوتا توسعه پیدا کرده، از صنایع دریایی الهام گرفته است که در حال بررسی آمونیاک به‌عنوان سوخت جایگزین دیزل برای کشتی‌های کانتینری هستند. به گفتهٔ گک، این پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ۱۶۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که کربن آن ۹۰ درصد کمتر از بنزین خواهد بود.

هرچند این اولین پیشرانه‌ای نیست که برای کار با آمونیاک بجای بنزین ساخته شده اما اولین موتوری محسوب می‌شود که برای استفاده در خودروهای سواری در نظر گرفته شده است. این شرکت چینی برای توسعهٔ پیشرانهٔ مذکور چند مشکل مثل تولید نیتروژن ناشی از سوختن آمونیاک و افزایش فشار احتراق نسبت به بنزین را از سر راه برداشته است. آمونیاک ماده‌ای بسیار سمی است که بیشتر به‌عنوان کود مورداستفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل قابلیت اشتعال، برای اهداف حمل‌ونقلی موردتوجه قرار گرفته است. این سوخت تقریباً نصف چگالی بنزین یعنی ۳.۶ کیلووات ساعت در هر لیتر انرژی دارد اما هنگام سوختن هیدروکربن یا CO2 تولید نمی‌کند.

البته روش سنتی تولید آمونیاک مصرف انرژی بالایی دارد اما پیشرفت‌های اخیر امکان تولید آمونیاک سبز را در مقیاسی کوچک فراهم کرده است که از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کند. بیش از دوسوم تولید سالانهٔ آمونیاک جهان به‌عنوان کود در کشاورزی استفاده می‌شود. از این ماده همچنین به‌عنوان گاز مبرد و همین‌طور در ساخت پلاستیک، منسوجات، مواد منفجره و آفت‌کش‌ها هم استفاده می‌شود.

بااین‌حال، استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت خطراتی به دنبال خواهد داشت زیرا مقداری از این ماده می‌تواند برای انسان کُشنده باشد. به همین دلیل، ازآنجایی‌که صنایع دریایی و کشتیرانی در جابجایی و توزیع موارد سمی تخصص دارند، آمونیاک را به‌عنوان سوخت موردبررسی قرار داده‌اند اما در بخش خودروهای سواری شرایط کاملاً متفاوت است. علاوه بر این، اگر آمونیاک در پیشرانه‌هایی استفاده شود که پرخوران نیستند یا نسبت تراکم پایینی دارند، نیتروژن زیادی تولید خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Aranmilan

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    قراره فراموش بشه به نظرم

    موافقم 24
    مخالفم 8
  2. Ben

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (203 ديدگاه)

    آینده الکتریکیه.

    موافقم 14
    مخالفم 22
  3. دربدر

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    امپراتور جهان چین کمونیست…

    موافقم 4
    مخالفم 36
    1. گمنام

      ۱۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (233 ديدگاه)

      همچین بیراهم نگفتی دربدر، حداقل اگر الان نباشه، اگه همینجور پیش بره در آینده میشه، و انوقت دیگه بدا به حال دنیا!

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. BMW

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1234 ديدگاه)

    یا استقودوس چیز جالبی هست ولی خطری

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. datsun

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3512 ديدگاه)

    برای مواردی مثل کشتی رانی و نفت کشها که اشاره شده عالیه و خطرناک بودن آمونیاک برا نفت کشها یه شوخیه چون خدمه های اونا با گازهای مثل h2s سر کار دارن که با یک دم دیگه بازدمی برای انسان وجود نداره،

    موافقم 14
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا