آموزش

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت

کشیده شدن فرمان به یک سمت مشکلی خطرناکی است که ممکن است رانندگان در خودرو تجربه کنند. برای فهمیدن دلایل این مشکل و راه‌های برطرف کردن آن، با پدال همراه باشید.

ممکن است تاکنون هنگام رانندگی با خودرو با مشکل کشیده شدن فرمان به یک سمت مواجه شده باشید. این مشکل هم می‌تواند هنگام شتاب گیری رخ دهد و هم در هنگام ترمز گیری. کشیده شدن فرمان به یک طرف مشکل خطرناکی است زیرا می‌تواند تمرکز راننده را بر هم زده و امکان کنترل صحیح خودرو را سلب کند. در این شرایط، هرگونه واکنش عجولانه راننده می‌تواند منجر به انحراف خودرو از مسیر و تصادف شود. همچنین رانندگی با خودرویی که چنین مشکلی دارد، خیلی زود راننده را خسته خواهد کرد چون هدایت خودرو در خط مستقیم را دشوار می‌کند؛ بنابراین، در صورت مواجه شدن با این مشکل، حتماً باید دلیل آن را فهمیده و درصدد رفع آن برایید، بدین منظور، در ادامه با پدال همراه باشید.

انواع انحراف فرمان خودرو

کشیدن یا انحراف فرمان در خودرو را می‌توان به سه دستهٔ کلی تقسیم کرد.

نوع اول در هنگام رها کردن فرمان رخ می‌دهد. در این حالت معمولاً خودرو باید بدون انحراف به چپ یا راست، مسیر مستقیم را طی کند و حتی در حین گاز دادن هم خودرو نباید به طرفین منحرف شود؛ اما اگر با رها کردن فرمان، خودرو به شکل محسوسی به سمت چپ یا راست منحرف می‌شود، نشان از وجود مشکلی دارد.

نوع دوم انحرافی است که حتی هنگام در دست داشتن فرمان هم خود را نشان می‌دهد. این اتفاق بیشتر در حین پیچیدن رخ می‌دهد یعنی زمانی که در یک پیچ بزرگ هستید و فرمان را به راست می‌پیچانید اما فرمان به سمت چپ ضربه می‌زند و خودرو ترجیح می‌دهد که به خلاف جهت حرکت کند. این نوع از انحراف بسیار خطرناک است.

و نهایتاً به نوع سوم انحراف فرمان می‌رسیم که هنگام ترمز گیری رخ می‌دهد. هنگامی‌که برای متوقف کردن یا کاهش سرعت خودرو پدال ترمز را فشار می‌دهید، خودرو باید بدون انحراف در مسیر صاف خود متوقف شود اما گاهی هنگام ترمز گرفتن، خودرو به سمت چپ یا راست منحرف می‌شود که این مشکل هم دلایل خاص خود را دارد.

علت کشیده شدن فرمان به یک طرف هنگام شتاب گیری

معمولاً میزان نبودن زاویه چرخ‌ها، کم‌بادی لاستیک‌ها و بالانس نبودن چرخ‌ها، متداول‌ترین دلایل کشیدن شدن فرمان خودرو به یک سمت در سرعت‌های بالا هستند.

خرابی قطعات جلوبندی

قطعات مختلف جلوبندی خودرو مثل کمک‌فنر، سیبک فرمان، طبق و… به دلیل استهلاک، افتادن خودرو در دست‌اندازها و چاله‌ها و یا تصادف، ممکن است ایراد پیدا کنند. یکی از نشانه‌های این مشکل، کشیده شدن فرمان به یک سمت در هنگام حرکت است که باید با بررسی و سرویس جلوبندی، آن را برطرف کرد.

تنظیم نبودن فرمان

تنظیم نبودن فرمان می‌تواند باعث شود خودرو در هنگام حرکت به یک سمت کشیده شود زیرا فرمان تنظیم درستی ندارد و باعث انحراف می‌شود. با مراجعه به تعمیرگاه‌های تنظیم فرمان می‌توان این مشکل را حل کرد.

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها یکی از مشکلات ابتدایی است که می‌تواند باعث کشیده شدن فرمان شود و به‌راحتی قابل‌حل است. هنگامی‌که باد لاستیک‌ها تنظیم نبوده و باهم متفاوت باشد، چون سرعت هر چرخ با دیگری متفاوت خواهد بود، خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد. این مشکل با یک تنظیم باد ساده معمولاً رفع خواهد شد.

خرابی لاستیک‌ها

اگر یکی از لاستیک‌های خودرو بیش‌ازحد ساییده شود تا جایی که قسمتی از سطح لاستیک صاف یا پله شده باشد، هنگام حرکت فرمان خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد. این مشکل با تعویض لاستیک یا لاستیک‌های خراب برطرف خواهد شد.

نصب اشتباه لاستیک

اگر پس از تعویض لاستیک‌های خودرو با مشکل کشیده شدن فرمان به یک سمت مواجه شدید، به دلیل اشتباه در جهت نصب لاستیک است. هنگام تعویض لاستیک‌ها باید به جهت چرخش لاستیک توجه کنید و لاستیک‌ها را در جهتی ببندید که فلش قرارگیری لاستیک به سمت جلوی خودرو باشد.

بالانس نبودن چرخ‌ها

بالانس نبودن چرخ‌ها می‌تواند هم باعث لرزش فرمان در حین حرکت و هم باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت شود. بالانس نبودن چرخ به این معنی است که لاستیک هنگام چرخش، به سمت چپ و راست منحرف می‌شود و در یک خط مستقیم نمی‌تواند حرکت کند. برای برطرف کردن این باید با مراجعه به آپاراتی، چرخ‌های خودرو را بالانس کنید.

علت کشیده شدن فرمان به یک طرف هنگام ترمز گیری

اگر هنگام حرکت و شتاب گیری، فرمان خودرو مشکلی ندارد ولی در زمان ترمز گیری به یک سمت کشیده می‌شود، علت مشکل را باید در سیستم ترمز جستجو کرد.

تمام شدن لنت یک طرف

لنت ترمزها به‌صورت جفتی تعویض می‌شوند تا لنت‌های دو چرخ یک محور شرایط یکسانی داشته باشند اما گاهی لنت یک چرخ زودتر از چرخ دیگر فرسوده و تمام می‌شود. در این صورت، هنگام فشردن پدال ترمز، به دلیل دیرتر درگیر شدن لنت فرسوده، خودرو به سمتی کشیده می‌شود که لنت سالم‌تری دارد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید باید لنت‌های هردو چرخ را تعویض کنید.

خرابی پمپ اصلی ترمز

اگر پمپ ترمز خودرو مشکل داشته باشد، ممکن است ترمز یکی از چرخ‌ها به‌درستی کار نکند و به دلیل عدم تعادل و هماهنگی بین ترمز هرکدام از چرخ‌ها، خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد.

چرب شدن یکی از دیسک‌ها

نشت روغن از سیلندر ترمز باعث چرب شدن دیسک‌ها می‌شود. اگر دیسک‌ها چرب شوند، لنت قادر نیست اصطکاک لازم با دیسک را ایجاد کند و روی آن لیز می‌خورد. در این صورت، هنگام ترمز گیری خودرو به سمتی کشیده می‌شود که دیسک بدون مشکل و عملکرد ترمز درستی دارد.

تاب برداشتن دیسک ترمز

اگر دیسک‌های ترمز خودرو شکسته شوند، تاب بردارند یا خراش‌های عمیقی پیدا کنند، نیروی ترمز به‌طور یکنواخت روی چرخ‌های خودرو توزیع نمی‌شود. درنتیجه خرابی دیسک ترمز باعث می‌شود خودرو به یک سمت کشیده شود.

مشکلی بنام تأثیر گشتاور

در برخی خودروها، بدون وجود هیچ‌گونه مشکل فنی و مواردی که در بالا گفته شد، فرمان به یک سمت کشیده می‌شود. دلیل این مشکل Torque Steer یا تأثیر گشتاور روی فرمان است. این مشکل در خودروهای دیفرانسیل جلو دیده می‌شود و به وضعیتی اشاره دارد که گشتاور موتور روی فرمان تأثیر می‌گذارد. در این خودروها، هنگامی‌که راننده به‌سرعت شتاب می‌گیرد، چرخ‌های جلو که هم نیروی موتور را دریافت می‌کنند و هم وظیفهٔ هدایت خودرو را بر عهده دارند، ممکن است به یک سمت کشیده شوند. همان‌طور که گفته شد، این مشکل به خاطر ایرادی در تایرها یا جلوبندی نیست و برخی خودروهای دیفرانسیل جلو از همان ابتدای تولید از آن رنج می‌برند. البته تأثیر گشتاور بیشتر در خودروهای دیفرانسیل جلوی قدیمی‌تر دیده می‌شود و خودروسازان در مدل‌های جدیدتر با تکنولوژی‌هایی مثل دیفرانسیل پیشرفته‌تر و فرمان برقی توانسته‌اند تا حد زیادی آن را برطرف کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    من دوستم با ماشینش زیاد دستی کشیده و الان ماشینش به سمت راست متمایله همیشه!

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (174 ديدگاه)

      تنظیم ترمزدستیش به هم خورده
      ممکنه اکسل عقب نیاز به تعمیر جزیی پیدا کرده باشه که هزینش زیاد نیست

      موافقم 7
      مخالفم 0
    2. عباس

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (154 ديدگاه)

      پدر ژامبون ها و میل تعادل ها در آورده

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. ‌ ‌

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3281 ديدگاه)

    بچه ها بروزرسانی madout2 اومد نصبش کنین تا ظرفیت بتاش پر نشده 😐

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4938 ديدگاه)

    زمانی که موقع ترمز گرفتن فرمون به یه طرف کشیده میشه حتماً برین پیش مکانیک تا سیلندرهای ترمز رو چک کنه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. عباس

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (154 ديدگاه)

    اگه موقع شتاب گیری خودرو به یک سمت کشیده میشه مشکل از سیبک فرمانه
    من ۳ سال مشکل داشت ماشینم هر جلوبندی ساز میرفتم میگفت پراید همینطوره توی دست انداز انگار زیر ماشین ول شده
    آخر خدا خیر بده یک جلوبندی ساز تا براش توضیح دادم سریع گفت سیبک فرمان خراب شده
    بعضی مکانیک ها هواست نباشه موتور سالم ماشین رو میارن پایین برات

    موافقم 26
    مخالفم 0
    1. Avan

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (320 ديدگاه)

      قبول دارم اکثر تعمیرکاران هیچ سرشان نمیشه و فقط می خوان زود کار را تمام کنند و پول بگیرند.

      موافقم 12
      مخالفم 0
  5. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام۔ بعضی مواقع هم به علت ساییدگی هرزگرد های داخل گیربوکس این مشکل کشیدن فرمان به یک طرف پیش می آید۔ بیشتر در پراید

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. ع ص

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قطعات همه تقلبی هست ومکانیک ها هم ناشی وبی تجربه.وصاحبان خودروها هم بی پول.بازار بی درو پیکر ودزد شده .بی شرف تر وگران فروش تر از نمایندگی وجودنداره.بی مسؤلیتی وعدم تعهد بیداد میکنه دراین مملکت.

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. میثم

      ۲۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دمت گرم خدا خیرت بده همه چیز ب صورت خلاصه اما دقیق دقیق گفتی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. بیژن

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سمند من این مشکل رو از روز اول داشت. بردم نمایندگی و چرخ ها رو جابجا کرد و رفع نشد. گارانتی هم حساب نشد و صد تومن بابتش گرفت و گفت، ماشین ایرانیه دیگه باید باهاش بسازی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. پرویز پاوندمهر

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم یه پژو ۴۰۵ دارم انحراف به راست داشت به سمت شاگرد ، بردم تعمیر گاه اول گفتند باید لاستیک ها برعکس بشن لاستیک ها را برعکس کردن ولی درست نشد بعد گفتند تایر ها را برعکس کنیم این کار را کردن ولی بازم درست نشد خلاصه باد را تنظیم کردند ، میزان فرمان کردند بازم درست نشد دیدم این نتوانست درست کنه بردم یه تعمیرگاه دیگه اون هم یه کار ایی کرد ولی باز هم انحراف درست نشد خلاصه نمی دونم چی کار کنم شما بفرمایید چه کنم ؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. جواد

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یک پیکان وانت تازه گرفتم همون روز اول هم متوجه شدم ماشین در یک سمت انحراف داره ترمز که بگیرم بدتر همون طرف می‌ره آیا این مشکل از لنت هاش هست یا یک چیز دیگه می‌تونه باشه چون باد ماشین را هم چک کردم از باد نبود میتونید بگید مشکلش از کجاست؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. علی علینقی بیگی

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من خاور دارم بعد از تعمیر اکسل ماشینم تو شیار ها تعادل نداره و تو پستی بلندی ها فرمون رو از دستم میگیره کسی میدونه ایراد از کجاست

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا