چشم اندازهفته نامه

بهترین فناوری‌ و نوآوری‌های خودرو در سال 2023

در این مقاله به برخی از بهترین تکنولوژی‌های جدید خودرویی که در سال ۲۰۲۳ نظر کارشناسان را به خود جلب کرده‌اند اشاره می‌کنیم.

سال ۲۰۲۳ با تمامی فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید و خودروسازان معتبر جهانی نیز از نظر تکنولوژی‌های جدید سنگ تمام گذاشتند. برخی از این تکنولوژی‌ها به دنبال حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز هستند درحالی‌که برخی دیگر اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. برخی تکنولوژی‌ها شامل موارد عجیبی همچون چرخ‌هایی با توانایی تغییر شکل بوده‌اند و حتی لنزهای چراغ‌های جلو با رنگ‌های متفاوت نیز معرفی شده‌اند. همچنین شاهد افزایش غیرمنتظره تعداد اختراعات ثبت شده برای درب‌های موسوم به خودکشی بوده‌ایم. این موضوع هم بین برندهای لوکس و هم خودروسازان رده میانی دیده می‌شود.

در این لیست به تکنولوژی پورشه در افزایش کارایی پیشرانه‌های درون‌سوز می‌پردازیم و همچنین از فورد به خاطر اختراع دوباره فضای بار جدید نام می‌بریم. فراری نیز کنترل خودرو را از نو تصور کرده و خودروهای مدرن نیز آیرودینامیک تر از هر زمان دیگری شده‌اند. پس از مطالعه بهترین تکنولوژی‌های جدید خودرویی در سال ۲۰۲۳ حتماً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  • تلاش‌های پورشه برای حفظ درون سوزها

پورشه اختراعات زیادی را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند و برخی از آن‌ها شامل روش‌های جدیدی برای افزایش کارایی پیشرانه‌های درون‌سوز بوده‌اند. از جمله این روش‌ها می‌توان به نسبت تراکم متغیر اشاره کرد که باعث بهبود مصرف سوخت می‌شود. ایده دیگر ژرمن‌ها به تقسیم گازهای توربو و استفاده از آن در راه‌های گوناگون از جمله بوست آنی یا حفظ انرژی برای بوست بعدی مربوط می‌شود. پورشه همچنین ایده استفاده از سوپاپ‌های پنوماتیک خودروهای مسابقه‌ای در مدل‌های تولیدی را بررسی کرده که نتیجه آن می‌تواند ردلاین بالاتر از ۱۰ هزار دور در دقیقه برای خودروی ۹۱۱ GT3 باشد. نهایتاً این برند خوش‌نام به دنبال تعریف دوباره احتراق پیش محفظه‌ای است که آن‌هم باعث بهبود مصرف سوخت و آلایندگی پیشرانه‌های درون‌سوز می‌شود.

  • فورد به دنبال افزایش فضای بار وانت‌ها

فورد به دنبال افزایش فضای بار وانت پیکاپ‌ها است. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات رخ داده در این زمینه به بازوی رباتیک و میله کشویی مربوط می‌شود که باعث افزایش فضای بار در دسترس می‌شوند. حتی می‌توان وسایل دیگری همچون پرینتر سه‌بعدی را به این بازوی رباتیک وصل کرد. فورد همچنین قطعات بدنه‌ای را تولید کرده که می‌توانند وسایل اضافه‌ای را در خود جای دهند. به لیست نوآوری‌های فورد باید مواردی همچون درب پشتی جدید و حتی اکسل سوم جدید را اضافه کرد که این آخری باعث تبدیل وانت فورد به محصولی شش چرخ خواهد شد. آمریکایی‌ها همچنین سینمای متحرک، وسایل جانبی روی سقف و قطعاتی برای لوکس‌تر کردن محصولات خود را معرفی کرده‌اند.

  • فراری در حال بازتعریف لذت سواری

فراری به دنبال بهبود مهارت رانندگی مشتریان بدون نیاز به مربیان واقعی است و یکی از این روش‌ها که بسیار هم امیدوارکننده به نظر می‌رسد ایده صندلی لرزشی است که به راننده در زمانی که اشتباهی مرتکب می‌شوند هشدار می‌دهد. همچنین راننده می‌توانند از طریق دستیار مجازی که روی شیشه جلو نقش می‌بندد با مهارت‌های رانندگی آشنا شوند. شاید ایده جذاب‌تر این خودرو به بدنه خودرویی مربوط شود که با سیستم تعلیق حرکت می‌کند. ایده دیگر نیز ادغام جک‌های هوایی مشابه مسابقات خودروی است. البته تکنولوژی جذاب مارانللو به کنترل‌های جوی استیک علمی تخیلی مربوط می‌شود که نظرات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. نکته جالب اینکه هیوندای نیز این نوع تکنولوژی را برای فرمان خودروها و کنترلرهای بازی‌های ویدئویی در نظر می‌گیرد.

  • تکنولوژی‌های آیرودینامیکی

در دوران خودروهای برقی، راندمان بالا مهم‌تر از هر زمان دیگری است و اگر یک خودروساز بتواند تنها ۱ درصد در آیرودینامیک خودروی خود بهبود ایجاد کند امکان استفاده از باتری کوچک‌تر میسر خواهد شد. باتری گران‌ترین بخش یک خودروی برقی است و اهمیت زیادی دارد. ولوو به دنبال بررسی ایده استفاده از بال عقب منعطف برای افزایش داون فورس است و هیوندای نیز از فرمول یک برای رکاب‌های جانبی بازشونده و متفاوت الهام می‌گیرد. جنرال موتورز نیز سیستم کاهش درگ جدیدی را برای یدک کشی بهتر معرفی کرده و از طرف دیگر پورشه به دنبال طراحی جدیدی برای دم خودروهاست تا بتوانند شکل خود را تغییر دهند. البته یک خودروی آیرودینامیک زمان استفاده از پیشرانه درون‌سوز تفاوت‌هایی با نمونه‌های برقی خواهد داشت و پورشه نیز در حال توسعه اگزوزی است که می‌تواند به عنوان دیفیوزر نیز عمل کند.

  • اهمیت زیاد به ایمنی خودرو

خودروسازان بهبود ایمنی محصولات خود را فراموش نکرده‌اند و فورد در حال توسعه کمربند ایمنی لرزشی است که بستن آن را به شما یادآوری می‌کند. پورشه هم پانل نمایشگر بیرونی را معرفی کرده تا به سرویس‌های اضطراری از جمله آتش‌نشانی اطلاعات مهم خودروی برقی همچون چگونگی قطع کردن باتری، خاموش کردن آتش با مواد مخصوص و دوری از قطعات ولتاژ بالا را نشان دهد. این برند دوست‌داشتنی همچنین ایده جلوگیری از رد کردن چراغ‌قرمز را بررسی کرده و جنرال موتورز نیز می‌خواهد خودروهای خودران اصلاً از چراغ‌قرمز عبور نکنند. دیگر ایده جالب به سوبارو مربوط می‌شود که تکنولوژی‌ای برای جلوگیری از رانندگی سپر به سپر را معرفی کرده است. نهایتاً باید به فورد اشاره کنیم که دو اختراع برای سپرهای بادشونده معرفی کرده و استفاده از این تکنولوژی در وانت‌ها و شاسی بلندها می‌تواند بدون کاهش توانایی‌های آفرود آن‌ها باعث افزایش ایمنی شود.

  • تکنولوژی‌های قابل‌تحسین دیگر

در خاتمه مطلب بهترین تکنولوژی‌های جدید خودرویی باید به برخی موارد قابل‌تحسین دیگر اشاره کنیم. فورد در حال توسعه تکنولوژی سینمای متحرک است و چندین برند از جمله نیسان، فورد و هیوندای تکنولوژی لاستیک‌های بدون هوا را معرفی کرده‌اند. جنرال موتورز روی کمربندهای ایمنی گرم و سرد شونده کار می‌کند. هیوندای نیز خودرویی پرنده با پهپاد همراه آن را تصور کرده و بی ام و می‌خواهد خودروهایی با توانایی تغییر رنگ بدنه را به‌صورت انبوه تولید کند. هوندا با تکنولوژی واقعیت افزوده به دنبال جلب نظر طرفداران بازی‌های ویدئویی در خودروست و نیسان نیز بلوک پیشرانه فیبر کربنی را معرفی کرده است. درهرصورت باید گفت سال ۲۰۲۳ از نظر تکنولوژی‌های خودرویی سال درخشانی بود و قطعاً در سال ۲۰۲۴ نیز این روند ادامه خواهد یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. sinasvj

    ۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (246 ديدگاه)

    تکنولوژی کمبر هوشمند لامبورگینی هم واقعا باید توی این لیست جا میگرفت

    موافقم 48
    مخالفم 2
    1. Mercedes-Benz

      ۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      چرا مرسدس نیست پادشاه تکنولوژی مرسدس بنزه

      موافقم 14
      مخالفم 29
    2. heshmat021

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (329 ديدگاه)

      کمبر هوشمند فقط جگوار e type که 50-60 سال پیش خودش کمبر رو تنظیم‌میکره بصورت مکانیکی و آنالوگ

      موافقم 19
      مخالفم 3
    3. مهدی

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      تکنو لوژی کمبر به ده شصت بر میگرده جدید نیست در تمامی بنز و بی ام و های قدیمی این سیستم وجود داره

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. sinasvj

        ۱۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (246 ديدگاه)

        تو منظورت کمبریه که توی چرخای جلو موقع پیچیدن ایجاد میشد لامبورگینی به صورت برقی و برای هر 4 چرخ این سیستمو داده که تو هر شرایط نیاز بود استفاده بشده نه فقط توی پیچها

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. Arash IV

    ۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    چرا پشت یه وانت باید پرینتر ۳ بعدی باشه
    اونجا میخایم بار جا بدیم

    موافقم 25
    مخالفم 1
  3. PURIYA

    ۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (460 ديدگاه)

    تکنولوژی تغییر رنگ در خودرو های بی ام و واقعا رو دست نداره

    موافقم 31
    مخالفم 7
    1. Mercedes-Benz

      ۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      خوبه ولی خوشم نمیاد از این ایده

      موافقم 13
      مخالفم 1
  4. ارسلان

    ۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (215 ديدگاه)

    تولید ناخالصی کشورها ۲۰۲۳

    #1 United States Of America (U.S.A) 26,954
    #2 China 17,786
    #3 Germany 4,430
    #4 Japan 4,231
    #5 India 3,730
    #6 United Kingdom (U.K.) 3,332
    #7 France 3,058
    #8 Italy 2,190
    #9 Brazil 2,132
    #10 Canada 2,122

    موافقم 26
    مخالفم 4
  5. محمد

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    و پدال نیز سایت فوق العده ای است و آرزومندم که این پیشرفت بیشترو بالاتر شود. ای کاش دوباره شروع کند و ویدیو های یوتیوب بررسی خودروی کانال های مشهور را دوبله فارسی کند

    موافقم 11
    مخالفم 0
  6. Mani

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    یعنی کمر پر کن ماشینای ایران خودرو اینجا جا نداشت ؟
    واقعا که
    از پدال انتظار نداشتم انقد متعصب باشه

    موافقم 13
    مخالفم 2
  7. Tesla

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    قدرت امریکن کارز 🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲

    موافقم 11
    مخالفم 17
  8. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من عاشق کارای تسلا هستم محشره واقعا شاهکار رو می افرینه

    موافقم 2
    مخالفم 9
  9. misha

    ۱۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    فراری تو یه لیگ دیگه بازی میکنه 🔥

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. همایون

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    واقعا جای محصولات ایران‌خودرو خالیه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. همایون

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    دم پورشه و مهندسانش گرم،با اینمه طرفدار پاگانی و خودروهای ایتالیایی هستم به شدت ولی مونیک زگ هم اگه املاش رو درست نوشته باشم یک سری نواوری های معرکه و کن نظیر تو این چند ساله برای انقلاب کردن تو انجین های درون سوز انجام داده،بلوم پیشرانه فیبرکربنی نیسان حستبی دلم رو برد و باید معرمه باشه و بنظرم هوندا تو بخش خودروش اگه اون هندای دهه نود میلادی و دهه دو هزار تا قبل دورهزار و ده بود الان سردمدار و علم دار نجات خودروهای درون سوز بود یادتون بیاد وی تک های هوندا و انجین های دوربالاش رو که چجوری تو اس دوهزار و ان اس ایکس و سیویک تایپ ار و اس ای و هوندا سی ار ایکس از یه موتور نهایتا دوهزار سی سی اونجوری توان نیگرفت در منار مصرف سوخت پایین و اصطحلاک کم و عمر بالا اگه همون فرمون رو میرفت الان قشنگ موتورهای درون سوز رو نجات میداد و انیدوارم موتور های روتاری یا همون وانکل هم به بازار برگدند واقعا تا ابد دور میخوردند انجین هاشون با اون صدای معرکه و با اون حجم کوچیک انجین واقعا با تکنولوژی الان به راحتی میشه موتور وانمل بدون روغن سوزی و بی ایراد ساخت فقط باید بخوان الان به نواوری های امثال پورشه و کونیخ سگ تو انجین ها نگاه کنید َرف تو سوئد تو کمپانی که بیست سالش هم فکر نکنم شده باشه داره از سه سیلند هفتصد اسب بخار میگیره امیدوارم دنیا بجای خودروهای تمام برقی حداقل به سمته خودروهای پلاگین هایبرید با انجین بنزینی ژنراتور بیشتر بره تا اینمه تماما برقی بشه یا خودروهای هیدروژنی واقعا ماشین بنزینی بودن که الایندگی نداشتند انقدر رانندگی و رفتار انجین شبیه انجین بزنینی بود ولی قشنگ هیدروژنی هارو فراموش مردند فقط بخاطر تسلا چسپیدند به خودرو برقی حتی فکر نمیکنند به نیروگاه برق دوست دار محیط زیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا