چشم انداز

خودروسازانی که احیا شدند؛ داستان موفقیت و شکست از مایباخ تا داتسون

در طول تاریخ، خودروسازان زیادی آمده‌اند و رفته‌اند ولی بااین‌حال، برخی از برندها که در دوران حیات اولیهٔ خود موفق بوده‌اند، دوباره احیا می‌شوند. بازگرداندن برندی که به دلیل تأثیر بر صنعت خودروسازی همچنان در یادها مانده است می‌تواند حرکتی هوشمندانه و درعین‌حال خطرناک باشد زیرا این حرکت می‌تواند موفق عمل کند یا با شکست مواجه شود. در ادامه با هفت نمونه از این برندها آشنا خواهیم شد.

مایباخ: موفق

مایباخ به‌عنوان یک شرکت خودروسازی در سال ۱۹۰۹ متولد شد. در آن زمان، مؤسس این شرکت، ویلهلم مایباخ روابط نزدیکی با دایملر داشت. مایباخ که لوکس‌ترین خودروهای دوران اوایل قرن بیستم را تولید می‌کرد، در طول جنگ جهانی دوم به ساخت پیشرانه برای تانک‌ها و نفربرهای ارتش نازی پرداخت و دیگر به ساخت خودرو بازنگشت. سپس در سال ۱۹۶۰ دایملر این برند را خرید و در دههٔ ۲۰۰۰ از آن برای ساخت و عرضهٔ سدان‌های فوق لوکسی به‌منظور رقابت با رولزرویس و بنتلی استفاده کرد اما در این راه هرگز نتوانست موفق باشد. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۲ برند مایباخ تعطیل شد اما خیلی زود در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک زیربرند با نسخهٔ مرسدس-مایباخ از S کلاس نسل W222 بازگشت و این بار به موفقیت رسید.

ساب: ناموفق

ساب اتومبیل برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به‌عنوان شاخه‌ای از شرکت تولید هواپیماهای نظامی ساب در سوئد تأسیس شد. این شرکت کار خود را با ساخت خودروهای کوچک و کم‌مصرف آغاز کرد که از دانش آئرودینامیک هوانوردی ساب بهره می‌بردند. پرفروش‌ترین محصول ساب مدل ۹۰۰ بود که در دههٔ ۸۰ به اوج محبوبیت رسید؛ اما جنرال موتورز در سال ۲۰۰۰ ساب را خرید که منجر به سقوط آن در سال ۲۰۰۷ و سپس ورشکستگی شد. پس از اعلام ورشکستگی، یک کنسرسیوم چینی بنام خودروی الکتریکی ملی سوئد یا به‌طور مخفف NEVS کارخانه و بقایای ساب را خرید. بدین ترتیب، اولین محصول ساب تحت مالکیت NEVS در سال ۲۰۱۲ از خط تولید بیرون آمد اما قراردادهای مالی این شرکت شکست خوردند و در ماه می ۲۰۱۴ پایانی غم‌انگیز برای ساب رقم خورد.

بوگاتی: موفق

اتوره بوگاتی شرکت خودروسازی بوگاتی را در سال ۱۹۰۹ تأسیس کرد و خودروهای این شرکت که به مهندسی و سرعت شهرت پیدا کردند، به مهره‌ای مهم و موفق در مسابقات گرند پری تبدیل شدند اما مرگ اتوره در سال ۱۹۴۷، بوگاتی را در دههٔ ۵۰ به تعطیلی کشاند. پس از تلاش‌های ناموفق برای احیای بوگاتی، یک کارآفرین ایتالیایی بنام «رومانو آرتیولی» در سال ۱۹۸۷ این برند را خرید و هایپرکار فوق‌العادهٔ EB110 را در سال ۱۹۹۱ ساخت اما آن دوران زمان خوبی برای ساخت خودروهای گران‌قیمت نبود و فعالیت بوگاتی دوباره در سال ۱۹۹۵ متوقف شد. سپس در سال ۱۹۹۸ بوگاتی به تملک گروه فولکس‌واگن درآمد که بودجهٔ لازم برای خلق یک شاهکار را داشت. این منجر به ساخت ویرون در سال ۲۰۰۵ و سپس شیرون شد که هردو رکورد سریع‌ترین خودروهای تولیدی جهان را شکستند.

بورگوارد: ناموفق

کارل بورگوارد در سال ۱۸۹۰ شرکت خودروسازی خود را تأسیس کرد و اولین محصول آن یک وسیلهٔ نقلیهٔ سه‌چرخ کوچک بود که توسط مشاغل کوچک و شرکت پست آلمان استفاده می‌شد. محبوب‌ترین خودروی بورگوارد اما مدل ایزابلا بود که عمری طولانی داشت. این شرکت همچنین خودروهایی با ویژگی‌های نوآورانه‌ای مثل تعلیق بادی را هم به تولید رساند اما متأسفانه کارل بورگوارد هوش اقتصادی نداشت و با نادیده گرفتند توصیه‌های حرفه‌ای، شرکت را در سال ۱۹۶۱ به ورشکستگی کشاند. سپس در سال ۲۰۰۸، کریستین بورگوارد، نوهٔ کارل، با حمایت شرکت چینی بایک اقدام به احیای بورگوارد کرد. این شرکت آلمانی دوران جدید خود را در سال ۲۰۱۷ با عرضهٔ کراس‌اوور BX7 در چین آغاز کرد اما موفق نشد و چندی پیش با اعلام ورشکستگی به کار خود پایان داد.

هامر: موفق

تا اینجای کار می‌توانیم بازگشت هامر را موفق توصیف کنیم. این برند با عرضهٔ نسخهٔ غیرنظامی هاموی با نام H1 توسط AM جنرال کار خود را آغاز کرد. سپس AM جنرال برند هامر را در سال ۱۹۹۹ به جنرال موتورز فروخت که منجر به ساخت مدل‌های H2 و H3 شد اما در اواخر دههٔ ۲۰۰۰ فروش هامر کاهش یافت. ورشکستگی جنرال موتورز در سال ۲۰۰۹ نیز پایانی بر فعالیت هامر بود زیرا پس از اینکه مذاکرات فروش این برند به یک شرکت چینی شکست خورد، هامر با تولید آخرین خودروی خود در ۲۴ می ۲۰۱۰ تعطیل شد. سپس حدود یک دهه بعد، شایعات بازگشت هامر مطرح شد اما این بار، هامر به‌عنوان مدلی تحت برند جی‌ام‌سی روی خط تولید رفت و هرچند هنوز هم خودروی غول‌پیکری است اما حالا بجای پیشرانه‌های بنزینی پرمصرف از موتورهای برقی استفاده می‌کند.

داتسون: ناموفق

داتسون برندی بود که در سال ۱۹۳۱ توسط نیسان برای تولید و عرضهٔ خودرو تأسیس شد اما از سال ۱۹۵۸ به بعد داتسون اساساً به برند صادراتی نیسان تبدیل شد. این کار تا سال ۱۹۸۶ ادامه یافت یعنی زمانی که سازندهٔ ژاپنی تصمیم گرفت در تمام جهان محصولات خود را با همان نام و برند نیسان عرضه کند. این تغییر نام برای نیسان هزینهٔ حیرت‌انگیزی به دنبال داشت اما نام داتسون هیچ‌گاه فراموش نشد زیرا در سال ۲۰۱۲ در دوران مدیریت کارلوس گوسن، نیسان نام داتسون را به‌عنوان برندی ارزان‌قیمت برای بازارهای نوظهور مثل هند احیا کرد. داتسون در اصل قصد داشت نقش داچیای رنو را برای نیسان بازی کند اما این برنامه‌ها خوب پیش نرفت و تولید داتسون در سال ۲۰۲۰ در اندونزی و روسیه پایان یافت. خاتمهٔ تولید در سال ۲۰۲۲ در هند نیز پایانی دوباره بر حیات داتسون بود.

آلپین: موفق

آلپین در سال ۱۹۵۴ توسط مالک یک گاراژ فرانسوی تأسیس شد که با رنو ۴CV تقویت‌شدهٔ خود در مسابقات اتومبیلرانی موفقیت‌هایی کسب کرده بود. تقاضا برای خودروهای تقویت‌شدهٔ وی آنقدر بالا بود که آلپین به یک برند تبدیل شد. اولین خودروی آلپین مدلی بنام A106 بود که بر اساس رنو ۴CV ساخته شده بود. معروف‌ترین خودروی این برند فرانسوی اما مدل A110 بود که در مسابقات رالی بسیار موفق عمل کرد. بااین‌حال، به دلیل بحران نفتی سال ۱۹۷۳ شرایط آلپین بشدت وخیم شد اما با تصاحب توسط رنو نجات پیدا کرد. در این دوران، آلپین علاوه بر ساخت نسخه‌های ویژه‌ای از محصولات رنو، به تولید مدل‌های اسپرت اختصاصی هم می‌پرداخت اما بااین‌حال، رنو در سال ۱۹۹۵ این برند را کنار گذاشت. سپس بیش از دو دهه بعد، رنو با معرفی مدل جدید A110 در سال ۲۰۱۷ آلپین را احیا کرد. بعداً نیز این برند به بازوی اسپرت رنو تبدیل شد و حتی تیم فرمول یک این شرکت فرانسوی هم به آلپین تغییر نام داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    این پیج ۱۰۰٪ کشته میده فقط رخ مایباخ و بوگاتی 🤤🤤🤤

    موافقم 90
    مخالفم 9
  2. new reventon

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (395 ديدگاه)

    رخ بوگاتی سوپر اسپرت؟ قشنگ یه رخ جنگجوعه.
    بهترین طراحی رو تو مدلای مختلف بوگاتی داره

    موافقم 61
    مخالفم 4
    1. مجید

      ۳۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (52 ديدگاه)

      نه به اندازه‌ی میسترال

      موافقم 6
      مخالفم 0
  3. MASOUD 0099

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    جووووووووووووون 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

    میباخ رو نیگاه

    موافقم 45
    مخالفم 6
  4. برقیه جارو برقی

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    مقاله های مربوط به تاریخچه و تاریخی فوقالعاده هستن

    لطفا بیشتر از اینجور مقاله های مربوط به تاریخ و تاریخچه بزارید خیلی خیلی ممنون

    موافقم 44
    مخالفم 1
  5. BMW

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (586 ديدگاه)

    بورگوارد یک بار دیدم تو خیابون خیلی طراحیش خوب و هماهنگ بود و از عکس هاش قشنگ تر دیده میشد حداقل از فیدلیتی دیگنیتی (آقا درستشونو نمی دونم ایراد نگیرید )به نظرم بهتر بود.

    موافقم 50
    مخالفم 7
    1. علی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      بورگوارد طراحی ش خوبه!!!!! خیلی جوک خوبی بود دمت گرم خندوندیمون

      موافقم 13
      مخالفم 83
      1. ferimia

        ۲۹ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (95 ديدگاه)

        نظرشو داره میگه
        خنده نداره!

        موافقم 54
        مخالفم 1
  6. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    همشون فدای ساب
    شاب شرکتی است که جنگنده‌های نظامی فوق العاده گریپن را تولید می‌کند کابین این خودرو ها با الهام از جنگنده ها ساخته شده است
    ساب خودرو سازی است فوق العاده با کیفیت با معرفت حق مولایی قدرتمند
    امیدوارم ب زودی احیا بشه ولی ن توسط دستان نجس چینی ها

    موافقم 47
    مخالفم 21
    1. Hamilton1970

      ۳۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (529 ديدگاه)

      ساب هم جنگنده هاش هم سواریاش هم سنگیناش:)

      موافقم 15
      مخالفم 1
  7. حسین

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2828 ديدگاه)

    کاش ساب و بورگوارد باز احیا بشه

    موافقم 31
    مخالفم 5
  8. matin

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    بورگوارد اگه ببینه ماشیناش به قیمت بیشتر از یک میلیارد = حد.دا 50 هزار دلار توی ایران معامله میشن دوباره سرپا میشه

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. Hamilton1970

      ۳۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (529 ديدگاه)

      وقتی مدیرعامل بورگوارد می‌فهمه قیمتهای اینجا رو
      -عه، ناموسا؟!😂

      موافقم 12
      مخالفم 1
  9. GMA

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    ساب….افسوس..

    موافقم 34
    مخالفم 3
  10. Yasin

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    لامبورگینی هم احیا شد

    موافقم 34
    مخالفم 1
  11. Amir mahdi @-1387

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    خیلی جالب بود دست آقای دهقان درد نکنه
    من خیلی نمی دونستم مثلا ساب یا مایباخ ولی بعداز احیای مایباخ بنز سود کرد چون لوکس زیباهست
    همین طور فولکس واگن اومد بوگاتی
    خرید سود کرد چون گرون زیبا و قوی بود

    موافقم 17
    مخالفم 3
  12. TESLA

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    پدال جان لامبورگینی رو فراموش کردی : لامبو تو سال ۱۹۹۸ تا مرز ورشکستگی و نابودی کامل رفت تا اینکه آلمانی ها ( فلوکس واگن) اومدن و سهامش رو خریدن و به معنای واقعی به دست ژرمن ها دگرگون شد ، به طوری که از ۲۴ سال پیش هر سال داره پرسود تر و بهتر از سال قبل کار میکنه

    موافقم 24
    مخالفم 3
  13. بیلمیش

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    ساب در اوج خودش خودروهای خیلی خوبی می‌ساخت و نوآوری زیادی در صنعت خودرو داشت،واقعا حیف شد

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. مجتبی .

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      ماشیناش دراستحکام کم نظیر بودن. جرمی یکیشو تست کرد وگفت با ساب وقتی تصادف کنی میفهمی چرا گرون بوده

      موافقم 14
      مخالفم 0
  14. علی جردن

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    همون بقایای ساب تعطیل شده از کارخونه‌ی سایپای سرپا صد-هیچ در زمینه علم و دانش فنی تکنولوژی جلوعه… سایپارو بخوان بفروشن حتی داداشای چینیشون حاضر به خرید نمی شن اما همین ساب تعطیل شده از آسیا و اروپا و آمریکا و آفریقا خواهان داره…
    این است فرق کیفیت حتی در زمانی پایین بودن کرکره های کارخونه!!!!

    موافقم 26
    مخالفم 1
  15. arashk

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ساب رو دوست داشتم ، طراحی جالب و ماشین محکمی بود

    موافقم 12
    مخالفم 0
  16. ❤BMW❤

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    من از ماشینای ساب ، از ساب ۹³ اسپرت کامبی رو خیلی دوست دارم

    موافقم 11
    مخالفم 0
  17. amirboss

    ۳۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    خیلی جامع و کامل بود ممنون. ولی یکی از برند های که من واسه بازگشتش روز شماری میکنم پونتیاک هست که تو سال ۲۰۰۸ از دنیا رفت.

    موافقم 9
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا