ولوو

چگونه یک مدیر ایرانی، ولوو را نجات داد!

شرکت سهامی ولوو، بزرگ‌ترین شرکت سوئد، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این شرکت را به نام بزرگترین تولیدکننده ماشین‌های سنگین و کامیون در جهان می‌شناسند اما شاید کمتر کسی بداند که یک مدیر جوان ایرانی در سال ۱۹۷۵ توانست شرکت ولوو را از خطر ورشکستگی نجات دهد. مردی که ۱۸ آذر سال ۱۳۹۶ از دنیا رفت و از او به‌عنوان ژنرال صنعت ایران و یکی از پایه‌گذاران توسعه صنعتی در اقتصاد ایران یاد می‌شود. معرفی دکتر سید رضا نیازمند کار ساده‌ای نیست. در دوره مدیریت او صنایع زیادی در ایران شکل گرفت.
سفیر سوئد پیغام داد که می‌توانید دو پسر خود را به سوئد بفرستید. تمام هزینه دانشگاه آنها را دولت می‌پردازد. خودتان هم در سوئد مقیم شوید. دکتر نیازمند اما هردو پیشنهاد را رد نمود.


نیازمند مؤسس سازمان مدیریت صنعتی و بنیان‌گذار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود. او نقش مهمی در احداث کارخانه‌هایی چون تراکتورسازی تبریز، ماشین‌سازی تبریز، ماشین‌سازی اراک و آلومینیوم اراک در زمان مدیریت خود در سازمان گسترش و نوسازی صنایع داشت. همچنین تلاش‌های او در ایجاد صنایع مس سرچشمه و شرکت یوریران بسیار مهم ارزیابی می‌شود. نیازمند همچنین مدتی در دانشگاه پلی‌تکنیک و دانشکده بازرگانی و سازمان مدیریت صنعتی استاد رشته مدیریت بود.

مهندس شدی برو دنبال کار
رضا نیازمند تحصیلات خود را در رشته معدن و ذوب فلزات در مقطع کارشناسی و دکترای مدیریت تکمیل کرد. وقتی نیازمند در سمت معاونت صنایع در وزارت دکتر عالی خانی، مشغول کار بود هم دو شرکت ایران ناسیونال و ماک ایران تأسیس شد.
نیازمند در خاطراتش از حمایت مادر برای رسیدن به جایگاه مدیریتی‌اش به نیکی یاد می‌کند. بعد از فوت پدر، او دنبال کار بود و مادر خطاب به او گفته بود:

باید بروی دانشگاه و هر وقت مهندس شدی برو دنبال کار.

او خود می‌گوید:

بعد برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شدم. وقتی به ایران برگشتم متوجه شدم کسی تحصیلات مدیریت صنعتی ندارد. ۶۰ درصد از صنایعی که آن موقع راه افتاد با امضا و تشویق من بود.

داستان نجات کارخانه ولوو
در یکی از سفرهای نیازمند برای تهیه تجهیزات کارخانه یوریران به سوئد، او از نزدیک در جریان وضعیت بد برخی از کارخانه‌های این کشور ازجمله ولوو قرار گرفت. کارخانه ولوو آن روزها در آستانه ورشکستگی بود و دکتر نیازمند از طریق رئیس اتاق صنایع سوئد بازدیدی از کارخانه داشت. در آن موقع او پیشنهادهایی ارائه کرد و آن توصیه‌ها از سوی مدیریت وقت پذیرفته شد. درنهایت راهنمایی‌های نیازمند به ثمر رسید و کارخانه ولوو نجات یافت. دستاوردهای مدیریتی او در خاک کشور سوئد درنهایت موجب شد تا پادشاه سوئد برای او نشان و لقب شوالیه در نظر بگیرد.

او در بخشی از کتاب «تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران»* که درواقع سرگذشت مفصلی از او است درباره همین موضوع گفته:

نشان به آن نشان که من شش ماه هر روز چهارشنبه شب می‌رفتم سوئد و جمعه شب برمی‌گشتم. آن‌ها روش جدید را برقرار کردند و امتحان کردند بسیار خوب از آب درآمد. سپس روش جدید را در تمام کارخانه مستقر کردند. بهره‌وری بسیار بالا رفت و کارخانه از ورشکستگی نجات یافت. شاه سوئد هم طی فرمانی من را شوالیه سوئد کرد و در ۲۲ مارس ۱۹۷۶ فرمان یک عدد نشان شوالیه برایم صادر کرد و دعوت شدم بروم استکهلم و در آنجا این نشان رسماً به من داده شود ولی اوضاع و احوال ایران مناسب برای رفتن من نبود و نشان و فرمان شوالیه سوئد را به تهران فرستادند و سفیر سوئد در یک مهمانی به من داد. سفیر سوئد پیغام داد که شما می‌توانید دو پسر خود را به سوئد بفرستید. تمام هزینه دانشگاه آنها را دولت خواهد داد و خودتان هم می‌توانید در سوئد مقیم شوید که با تشکر فراوان هردو پیشنهاد را رد کردم.

بازگشت از آمریکا به ایران
پس از انقلاب ۵۷ رضا نیازمند برای سال‌ها به آمریکا رفت و در این دوران در آنجا ادامه تحصیل داد و دکترای خود را در رشته مدیریت صنعتی (که البته نیمه‌کاره مانده بود) و علاوه بر آن در رشته مدیریت بازرگانی گرفت. او در سال ۱۳۵۷ به سمت مشاور معدنی رئیس‌جمهوری پاناما منصوب شد. نیازمند چند سالی بود که به ایران بازگشته بود. او در این سال‌ها در خانه قدیمی‌اش زندگی می‌کرد. در سال‌های بازگشت به ایران دکتر رضا نیازمند بیشتر مشغول پژوهش و نگارش کتاب و ساماندهی خاطراتش بود. دکتر علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت‌وگوهای مفصلی با دکتر نیازمند داشته که در آن بخشی از تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی ایران معاصر توضیح داده شده است.

• در نگارش این مقاله از متن و تصاویر کتاب «تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران به روایت دکتر رضا نیازمند» استفاده شده است. این کتاب به کوشش علی‌اصغر سعیدی به تازگی به چاپ یازدهم رسیده است. نشر لوح فکر این کتاب را منتشر کرده است.

[دانلود ویدئو]

منبع: euronews

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    خدا بیامرزتش. من اصلا نمیشناختمش.
    خیلی هم به رشته مدریت صنعتی علاقمند شدم.
    ممنون بابت این مطلب.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10237 ديدگاه)

    بَه بَه ، به این مقاله .
    کِیف کردم .
    دوسِت دارم پدال .
    چه حال و چه اَنگیزشی به یک ایرانی دست میده وقتی که این آدم را میبینه ، با اینکه از این دنیا رفتند و مسلماً در اون دنیا به مانند فرشته ها با ایشون بَرخورد میشه به سبب شغلی که برای هموطنان خودش ایجاد کرده بود .
    از این دست مقاله ها زیاد بزار ، تا خودباوری که از بچه های ایران دور شده ، برگرده ، البته شاید برگرده .

    فقط به تیپ و چهره این مرد نگاه کنید ، و اون را با تیپهای شِلَخته مسئولانمون مقایسه کنید که میخوان بگن مثلاً خیلی آدمهای ساده ای هستن ، بیچاره ها.

    تو این ۴۰ سال ، ما داشتیم از زیر ساختهای اون خدا بیامرز که به صورت استاندارد ساخته شده بودند استفاده میکردیم ، ولی آدم های ساخته شده اون زمان ، یکی یکی دارن از دنیا میرن و متاسفانه ، سواد و تجربه های گران بهای ارزشمندشون را هم با خودشون میبرند یا فرزندانشون که دیگه در ایران زندگی نمیکنند .

    به جرئت میگم که ایران نیاز شدیدی به تحصیل کرده ها و با تجربه های محاجر و دانشجوهای اون وَر آبی داره ، تا کشور کمتر رو به عقب برگرده ، اما اِنگار دست های پشت پرده از پیشرفت میترسند که مبادا مردم خدای نکرده در آرامش و آسایش زندگی کنند .

    بسیاری از دوستان و نزدیکان تحصیل کرده و مُوَفق من از کشور رفتند ،به همون دلیلی که همه شما آگاهید ، اما بخدا قسم همشون دلشون برای ایران پَر میزنه ، ولی با این شرایط نابرابری( ….. )هیچگاه بر نمیگردند .

    دلم میگیره ، وقتی تحصیل کرده ها و آدمهای کارآفرین و سودمند در داخل کشور خودشون احساس تنهایی میکنند و قِید زندگی و پیشرفت در کشور خودشون را میزنند و در آن ور آبها ایجاد سرمایه و ثروت میکنند و حالشو اون کشورها به سبب بها دادن به این انسانهای ارزشمند میبرند .

    فکرشو بکنین ، سیاست کشورهای غربی اینه که هم دارند نفت را به سبب جنگهای قبیله ای و فرقه ای ، به قیمت مناسب میخرند و همینطور چطور از تحصیل کرده های کشورهای جهان سومی برای خود جهان سومیها شاخ و شانه میکشند.

    کشور مثل مادر میمونه ، و مادر تیکه ای جدایی ناپذیر از وجود آدمی .

    یعنی میشه ، ایران برگرده به اون دورانی که همه شاد بودن ، شاید پول کم بود ، شاید فقر بود ، ولی دل خوش بود ، بخدا من دهه ۶۰تی هستم و اون دوران خوش را با اینکه الان در حَدِ خودم بی نیاز هستم ، ولی دیگه به چشم نمیبینم .
    همه انگار یه دل مشغولی دارند و دیگه از زندگی خسته شدن .

    اینم بگم که این حِس بَد ، از زمانی در ما ایرانیها شکل گرفت که اختلاسها توسط مسئولین ریا کار بالا گرفت و مردم احساس تنهایی کردن .
    اختلاسهایی که در هیچ جایی از این دنیا ، شما نمیتونین حتی کوچکترین مثالی براش داشته باشید .
    خدایا کمکمون کن ، نیازمندیم به بزرگی تو . فقط یکم عقل بده به مردم و مسئولینمون تا کمتر عربها را سیر کنیم و ایرانیان را گشنه .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      حرف دل ما رو زدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهدی

      ۲۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      پهلوی!!!!! حقیقت اینه که خودش وپدرش به وطن فروشی معروف بودن.بحرین به همراه32جزیره روبه عربستان داد که معدن نفت وگازومروارید دنیابود.مناطق استراتژیک آرارات رو به همراه روستاهای بسیاری به ترکیه واگذار کردن.واگذاری دشت3000کیلومتری نامید به افغانستان وخارج شدن سرچشمه رود هیرمند از ایران که باعث ریگزار شدن سیستان شد.واگذاری جزایرآریایی (سیرابونعیر) وزرکوه.واگذاری اروند به عراق.اعطای حق مصونیت قضایی (کاپیتولاسیون) به آمریکایی ها که باعث شدآمریکا از ایران حق وحشی گری بگیره وحتی یک سگ آمریکایی ازحاکم ایران ارزش بالاتری داشت.حضور60هزار مستشارنظامی اداری آمریکادر ایران که شخصی بدون اجازه این افراد آب نمیخورد.واما درمورد زیرساخت ها:22ساله که سپاه وارتش بیش از 50درصدزیرساخت های کشور روساختن:جاده های اصلی.اتوبان ها.نیروگاه ها.پالایشگاه ها.سدها.اسکله ها.فرودگاه ها.تونل هاو… روقرارگاه خاتم الانبیا سپاه وقرارگاه قائم ارتش ساختن.درحالیکه فرمانده قرارگاه خاتم میگه:34هزار میلیارد تومن از دولت پول طلب داریم. یعنی دولت ها حتی پول ساخت این پروژه هارو ندادن.کلام آخر اینکه:((((رودکی میگه:آنکه ناموخت ازگذشته روزگار/نیزناموزد زه هیچ آموزگار))))

      موافقم 0
      مخالفم 4
      1. مهدی

        ۲۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        یکی ازبزرگترین خفت های پهلوی برای ایران شهریور1320بوددر جریان حمله متفقین به ایران.ارتش ایران که پهلوی اون رو به ارتش قدرتمند جهانی میدونست حتی چندسالعت توان ایستادگی در مقابل بیگانگان رو نداشت وطی 3روزکشور به اشغال بیگانگان در اومد.حتی نیروی نظامی فتحعلی شاه قاجاردر جریان دوجنگ بزرگ توانست 12سال در مقابل ارتش روسیه تزاری مقاومت کنه تاجایکه بارها در صحنه نبرد پیروزی هایی رو به دست آوردن اما پهلوی!!!!! اما همین ایران درجریان جنگ 8ساله مقابل حمله مستقیم نیروهایی از39کشور که حمایت 78کشوردیگه بصورت غیرمستقیم رو داشتن ایستادیم وحتی در پایان جنگ از19کشور اسیرآزاد کردیم

        موافقم 0
        مخالفم 4
  3. Ferrari

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    بله همچین مدیرانی هم داشیتم یه لحظه تصور کنید این مدیران صنایع مارو به کجاها میرسوندن
    ممنونم پدال یکی از بهترین پستهایی بود که خوندم.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. Genius

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1239 ديدگاه)

    شانس اوردیم ایشون در سالهای پیش از 1979 در ایران حضورداشت و تونسته به سهم خودش برای اعتلاء و آبادانی مملکت تلاش کنه وگرنه همونطور که می بینیم وقتی بعد از سالها برمیگرده به کشور نهایت کاری که تونسته انجام بده سازمان دادن خاطراتش بوده از بس ما کشوری نخبه پرور هستیم!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2830 ديدگاه)

    خاطرات ایشون راجب پیکان رو سرچ کنید بخونید ، راجب اقای قندچی و خیامی حرف هایی زدن که شاید زیاد خوش حال کننده نباشه!
    همچنین راجب پیکان!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۲۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      حرف ایشان نظر کارشناسی دارند اقای خیامی صنعت نداشته خودروسازی را به ایران آوردند خودش یعنی یک دنیا کار منتها قطعا اگر کارشناسی شده تر بود خب قطعا بهتر بود ولی در این موضوعات نباید مطلق گرا بود هزاران داستان پیش آمده که کسی هم اطلاع نداره پس بنظرم نباید قضاوت کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۱ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2830 ديدگاه)

        بله ولی همه اطرافیان و همسفران ایشون تویع داشتن ماشینی از فیات یا کارخانجات آلمانی انتخاب کنند اما … .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۲۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          اما خیامی در بهترین گزینه را برای کشوری که چرخ گاری نمیتوانست تولید کند را انتخاب کرد تا با کار روی ان تمرین کرده و بتواند پیشرفت کند کاری که تویوتا و هیوندا در ابتدای تاسیس کردن تولید و منتاژ خودروی با تکنولوژی ساده و ارزان برای مردمی که توان خرید اروپایی را نداشتن و بعد از ده سال تلاش های او به بار نشست و جنرال موتور که بزرگترین تولید کننده ان زمان بود اولین شعبه خارج از امریکا برای تولید کادیلاک را شرکت پارس خودرو انتخاب کرد به دلیل سطح کیفی بالای خط تولید . شرکتی که بعدااااا کارش به تولید پی کی رسید

          موافقم 1
          مخالفم 0
  6. مهراب

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (75 ديدگاه)

    روحش شاد و یادش گرامی
    همیشه پدرم میگه یه زمانی همه چی سرجای خودش بود
    باخوندن این مطلب یاد اون حرفش افتادم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    روحش شاد و یادش گرامی اینا رو میگن نخبه نه یکی مثل من که تو دانشگاه الکی چهارتا کپی پیست میکنم و اسمشو میزارم مقاله و علم افرینی ایران به بازنشست نشدن چنین افرادی نیاز داره نه کسانی که به دنبال قدرت طلبی هنوزهم به هر ریسمانی چنگ میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامین

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    روحش شاد. ما هر چه در گذشته بدست آوردیم از نتیجه زحمات چنین مدیرانی بوده و گرنه الان هیچی نداشتیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. saber

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    درسته خیلی کارا کردن ولی دیگه اینقدر تعریف و تمجیدم نیمدونم برا چی باب شده
    تا الان هرکی خاطره تعریف کرده گفته ما نصف دنیا رو نجات دادیم من موندم حرف کیو باور کنم
    تازه بگذریم از اینکه کل دانشگاه های سوئد تا سال ۲۰۱۱ کلا مجانی بود و از سال ۲۰۱۱ به بعد یعنی هفت سال قبل تازه پولی میشه
    بعدم تو مدیریت یادمه همیشه دهه های ۷۰ و هشتاد سوئد رو به عنوان نمونه ی جدید مدیریتی مثال میزنن چون شرکتهاشون تو این ده بهترین بازدهی و بیشترین سود رو داشتن. مثلا اریکسون سوئد و ولووی سوئد تو این دهه شرکتای معروفی بودن همونطور که اپل و مایکروسافت الان معروفه
    محل کار دوستانه که الان تو شرکتا باب شده و ما فکر میکنیم گوگل اولین شرکتا تو این زمینه هست اشتباهه. بلکه تو دهه های ۶۰ به بعد سوئد این نوع محل کار دوستانه تو سوئد کاملا جا افتاده بود و تا الان ادامه داره و بهترم میشه.
    کلا یه مقدار غیر قابل باوره این حرفا. درسته کار کردن زحمت کشیدن ایرانو صنعتی کردن ولی نه تا این حد
    هر وقت راهب بودایی تونست قطار رو متوقف کنه با ذهنش اونوقت حرف ایشونم درسته. تو هند همه میگن ما فلان شخص رو میشناسیم شفا میده قطار متوقف کرده و غیره.
    یا دعا کردن تو هند یه رسمه همه هم میگن بله کار میکنه ولی ایا کار میکنه دعا کردن؟ نه کار نمیکنه ولی دل خوش کنیه. یه حرفی میگن مردمشون دلشون خوش بشه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  10. مهدی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    روحش شادچون خدمت کرده به کشورش.همینطور هم شهدای والامقامی مثل سردارحسن تهرانی مقدم ومصطفی احمدی روشن ها که دستاوردهای بسیار گران بهایی واسه کشورمون به ارمغان آوردن که به خیلی ها نشون دادن که ما توانستیم!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۲۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      گاندی میگه انسان ها جرات دور انداختن لباس های کهنه در کمدشان رو ندارن ، چطور انتظار دارین اندیشه های خرافی رو که قرن هاست بی دلیل ازشون تبعیت می کنن دور بندازن.جهالت نرم ترین بالشی هست که انسان میتونه سرش رو بزاره روش و آسوده بخوابه.
      آقا مهدی شخص شما و سلیقه ی خودرویی شما بسیار دلخواه بنده هست ولی در اندیشه های اعتقادی در تضاده.پس بهتره تکیه بر مشترکات کنیم.اینجام سایت خودرویی پدال محیط دوستانه ای هست
      خوبه موشک داشته باشیم ولی آیا فقط موشک کافیه؟هواپیما چطور؟شاید بگی نه هواپیما نیاز نداریم ووو.ولی اگر کافی بود کشور های پیشرفته این شکاری های گران قیمت رو نمی ساختن.همون موشک یکبار استفاده میشه ولی هواپیما میتونه شیش تا عملیات انجام بده با دقت بیشتر و خودشم دوباره قابل استفاده باشه.(میتونستیم روابط خارجیمون رو طوری بچینیم که مثل کره جنوبی و ژاپن پیشرفت کنیم و بروز ترین هارو داشته باشیم و آمریکا هم دخالت نکنه)خدا پدرشو بیامرزه که آهن پاره هارو خرید تا الان در شرایطی که از طرف روس چیز درست درمونی به دستمون نرسیده 40 ساله که فانتوم ها و تامکت ها امنیت هوایی و مرز های مارو تامین می کنن.ولی دوستان می گن شاه بد بود،آره دیکتاتور بود ولی دیکتاتور خوب،که دانشجو هارو بورسیه میکرد میفرستاد آمریکا آلمان و انگلیس و دو برابر مدت تحصیل، تو ایران خدمت میکردن فیزیک پلاسما هم میخوندن وو.اما سوالی که دارم اینه که چرا افرادی که اینجا درس خوندن و خارج رفتن یا خارج درس خوندن چرا بر نمی گردن؟دوست ندارم مثل روسیه فقط در نظامی پیشرفت کنیم،چون هدفش نابودیه بشره.کودوم تکنولوژی روسی رو شما استفاده می کنید؟اینترنت؟کامپیوتر؟اسمارت فون؟همشون ساخته ی غرب هستن.پیشرفت در تمامی زمینه ها نیاز هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. بهنام

      ۲۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (43 ديدگاه)

      کسانی هستند که به خلال دندونی که خارجی ساخته افتخار می کنن اما به موشک بالستیک نقطه زن بدون بال نه ، اصلا اونایی که موشک ساختن بد ، شمایی که می گی موشک بده چی ساختی؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۲۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (537 ديدگاه)

        داداش بحثو عوض نکن، موشک بده رو از کجات در آوردی؟
        شمایی که مملکت 40 سال دستتون بود چی ساختین؟ 1633% کاهش ارزش پول ملی در تمامی دولت ها.دژمن نمی زاره،وگرنه رکورد بی ارزش ترین پول رو هم میزدین.چی گذاشتین که ما بسازیم؟منه دانشجو واسه کار تحقیقاتیم لنگ یه لپ تاپ 3 میلیونی بودم دو سه سال پول جمع کردم الان شد 19 میلیون،تازه موجود هم نیس.
        اگه میخوای وارد بحث شی اول سوالمو جواب بده چرا اونایی که رفتن اونقدر نفرت تو دلشون مونده که دیگه بر نمی گردن؟چیا دیدن؟چه ها از دست شما عزیزان کشیدن که پشت سرشونم نگاه نکردن و فقط رفتن که شما بمونی

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. OMID

        ۲۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        موشکی که در محل پرتاب سقوط کرد ؟ اوکی باو

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۲۲ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          بزرگترین دشمن ایران اسرائیل دریک سمیناراز پدرعلم دفاع موشکی اسرائیل یوزی رابین دعوت میکنه که جلو دوربین بیاد واینطور میگه نظرشو در مورد موشک های ایران (((از نظر فنی ایران مهلک ترین دشمن ماست. ولی من یک مهندس هستم ونمی توانم یک کارمهندسی فوق العاده را تحسین نکنم.دوباره میگویم که یک مهندسی بسیار هوشمندانه است.دوباره میگویم که من کلاهم رابه احترام افرادی که این کار انجام داده اند برمیدارم!!!!
          ایران پیشرفته ترین ونقطه زن ترین موشک های جهان رو داره.ایران سریع ترین وپیشرفته ترین اژدردریایی روساخته که4برابر سریع تر ازپیشرفته ترین اژدر ساخت آمریکاست.تاجایکه بارها جاسوس فرستادن تابه علمش دست پیداکنن.رسانه آمدنیوز یاهمون کذاب نیوزتصویرزمین کشاورزی روپخش کرده که گندم جاررو دارن میسوزونن برای کشت آینده وفیلمش رو گذاشته. البته ذات این رسانه دروغه وهدفش فقط وفقط فریب افراد ابله. نادان.وجاهل هستش.ماموشک هامون رو شلیک کردیم. هدف رو باخاک یکسان کردیم.اصابت رو حتی خوده آمریکایی ها مخابره کردن واونی که بایدحساب کار دستش بیاد حساب دستش اومد. فقط انگارخیلی سخت ترکشش یه عده توداخل رو سوزونده

          موافقم 1
          مخالفم 0
    3. OMID

      ۲۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      اینجا برات جواب نوشتم چون گزینه پاسخ زیر کامنتت نیست
      بودجه نظامی امریکا :682 میلیارد دلار
      بودجه کل ایران(دقت کن بودجه کل رو میگم):350 میلیارد دلار
      اونوقت کشوری که فقط بودجه نظامیش دو برابر کل ما هست ،نمیتونه مارو شکست بده نه ؟ باشه باشه تو راست میگی قارچ هم پرواز میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  11. مهدی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    تا وقتی افکار عده ای به جای سازندگی در فکر کشتار باشه وضعیت ما ملت ایران بهتر از این نمیشه وقتی مردم به فلان رییس جمهور رای دادن و برجام امضا شد شادی و پایکوبی کردن چون تصور میکردن سایه وحشتناک جنگ از سر کشور و خانواده هاشون و عزیزانشان برداشته میشد کسی برای موشک پایکوبی نکرد و نخواهد کرد بهتره به جای الله اکبر گفتن و افکار خشونت و کشتار قدری تامل کنیم به حال مردمی که برای قوت لایموتشان وابسته به یک دلار یارانه اخر برجشان شدن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      اول اینکه این برجام نبوده که سایه جنگ رو از سره ایران برداشته.بلکه سایه جنگ رو مردانی برداشتن که صاحب قلب های قوی پراز ایمان هستن.زمانیکه ملت مشغول زندگی شون هستن اونا دارن از حریم این مرز بوم در خارج از این خاک دفاع میکنن. سایه جنگ رو همین موشک هایی برداشته که شما میگی چه نیازه به اینها.به یگانگی خدا غرب اگه ساعت11 و55دقیقه بفهمه که ایران توان ایستادگی رو دیگه نداره ساعت12 با تمام قوا وبا اعتلافی جهانی به ایران حمله میکنن.اتفاقا برجام سایه جنگ رو تشدید کرد.چون قبلش ایران هم انرژی هسته ای داشت وهم توان موشکی.در مجامع بین الملل اگه کشوری که سلاح هسته ای داره به کشوری حمله کنه اون کشور که مورد هجوم واقع شده اجازه این رو داره که اونم به سلاح هسته ای دست پیداکنه برای دفاع از خودش.خودشون میگفتن که اگه به ایران حمله کنیم از زمانی که ایران اراده کنه تا روزیکه به سلاح هسته ای دست پیدا کنه کمتر از چند ماه زمان نیازه.مادو مشت پر داشتیم.انرژی هسته ای وتوان موشکی.که به همت انتخاب مردم دولتی روی کار اومد که یک مشتمون رو خالی کرد.تو وقتی که توان داشته باشی که باهات وارد جنگ نمیشن.برعکس وقتیکه ضعیف باشی با خاک یکسانت میکنن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. مهدی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    کشور های پیشرفته مردانی یا مغز های قوی دارن قلب های قوی همه جا پیدا میشه حاصل این تفکر تهاجمی شده غارت کشور توسط هر ننه قمری میدان نفتی فرزاد a. B مشترک ایران و عربستان که عربستان بشدت داره از انجا برداشت میکنه و دست ایران خالیه میدان نفتی مشترک نفتی ایران و عراق که کشور دوست و برادر داره چند برابر برداشت میکنه میدان گازی مشترک ایران و قطر کشوری مردان باقلب های قوی ازش حمایت کردن از اوپک خارج شده تا با تمام قدرت روی برداشت از اون تمرکز و چندین برابر این داره زیر پای مارو خالی میکنه جزیره کیش که قرار بود قلب تجارت خاورمیانه بشه و قرار بود طرح ملی اسکی تا اسمی که اگر به تاریخ رجوع کنی در باره عظمت این طرح بدونی بد نیست جاش رو امارات داد و‌الان دبی شدت دروازه تجارت ایران دریای خرز تقدیم به روس ها شد و امریکا امروز با بلیط ایران در معاملات جهانی با قدرت های بزرگ معامله میکنه کافی بخواد قیمت نفت ببره بالا ایران تحریم میکنه یا بیاره پایین تحریم شل میکنه . و هزاران غارت دیگه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    رییس جمهور در ایران به گفته خودشان نقش تدا رکات چی را بازی میکند و‌سیاست های کلان از بالادست تدوین شده و تمامی رییس جمهور ها فقط مجری هستن. امریکا نه لیبرال هست نه مذهبی نه فاشیستی و نه هیچ نوع ایدولوژی دیگه انها تاجر هستن شما فکر میکنی چرا سال ۲۰۱۱ بعد از عملیات شیمیایی نزدیک دمشق با وجود امادگی کامل امریکا و اعراب و در زمانی که روس ها هم در منطقع حضور نداشتن و سوریه در بدترین شرایط بود بعد از التیماتوم دور روزه به سوریه حمله انجام نشد خیلی واضحه چون نیازی به جنگ نبود چون راحت دارن میبرن و میخورن میلیارد دلار پول نفت و‌گاز و منابع طبیعی و انسانی کل منطقه غارت میکنن و‌میبرن بدون هیچگونه هزینه ای فکر میکنی موشک برای ما امنیت میاره. نه چون امریکا برای نا امنی نیامده برای معامله برا ی تجارت امده وقتی شما دو دستی تمام منابع کل خاورمیانه بهش تقدیم میکنی چرا باید با شما وارد جنگ بشه وقتی قطر توسط شرکت های امریکایی داره چهل درصد کل گاز ایران در پارس جنوبی غارت میکنه. وقتی عربستان ده برابر ایران توسط هالیبرتون هوگ انرژی و ده ها شرکت ریز و درشت امریکای داره نفت ما رو ثروت ایندگان مارو‌غارت میکنه و جالبه اعراب پول این غارت در قالب اسلحه تقدیم اونا میکنن چرا باید به فکر نابودی ایران باشه هیچ عاقلی گاو شیر ده خودش نمیکشه جالب بدون اخرین گزینه ایران در پارس جنوبی که شرکت ملی نفت چین بود از ایران خارج شد فکر میکنی کجا رفت خودت حدس بزن رفت سمت قطر

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا