لامبورگینی

تماشا کنید: لامبورگینی اوراکان به پایان راه می‌رسد

با وجود اینکه اوراکان در سال گذشته رکورد فروش خود را شکست اما ایتالیایی‌ها چاره‌ای جز کنار گذاشتن آن ندارند.

از زمانی که برند ایتالیایی لامبورگینی از فرزند گالاردو رونمایی کرد، نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد و این خودرو هنوز هم تازگی خود را در قالب مدل‌های متعددی چون RWD، استراتو و STO حفظ کرده است. با اینکه فروش این سوپراسپرت زیبا در سال ۲۰۲۳ به بیشترین میزان رسید اما لامبورگینی قصد دارد آن را برای همیشه کنار بگذارد؛ پس خبری از اوراکان ۲۰۲۵ نخواهد بود.

اوراکان نخستین مدل مجهز پیشرانه V10 این برند نبود؛ گالاردو در سال ۲۰۰۳ از نسخه اولیه آن بهره‌مند شده بود و برخلاف انتظارها، جذابیت‌های یک خودروی ایتالیایی را به‌خوبی حفظ کرده بود و مانند خودروهای مالک تازه این برند، آئودی، خسته‌کننده به شمار نمی‌رفت. البته که در تولید این خودرو به‌لطف همکاری آئودی از مواد بهتری استفاده شده بود و کیفیت ساخت هم به‌طور کلی افزایش یافته بود اما شاهکار اصلی سازنده، در پیشرانه ۵ لیتری V10 آن خلاصه می‌شد که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

رانندگی گالاردو در زمان حال، حس راندن یک خودروی قدیمی را به راننده منتقل می‌کند. فرمان آن در مقایسه با فرزندش به‌مراتب کندتر عمل می‌کند اما همچنان در گذر از پیچ‌ها چابک است. جعبه‌دنده هم با وجود تجهیزشدن به فعال‌کننده هیدرولیک، عملکرد کندی را از خود به نمایش می‌گذارد. هرچند عملکرد گالاردو با کم‌فرمانی هم همراه است اما به‌عنوان یک خودروی اسپرت قدیمی می‌تواند حس هیجان را به‌خوبی به راننده خود منتقل کند.

خوشبختانه فرزند آن تمام ویژگی‌های خوب پدرش را حفظ کرد. رانندگی با اوراکان مانند گالاردو ساده بود، خودرویی زیبا به شمار می‌رفت و به موتور V10 مجهز بود. این خودرو نقاط ضعف پدرش را هم مرتفع کرد و سطح جدیدی از عملکرد را برای مشتریان لامبورگینی فراهم کرد.

روند رشد این خودرو هم تحسین برانگیز و حساب‌شده بود. ابتدا نسخه LP582 رونمایی شد که نسخه پایه اوراکان به شمار می‌رفت؛ سپس نسخه دیفرانسیل عقب LP610 وارد بازار شد و راه را برای نسخه مثال‌زدنی پرفورمانته باز کرد. با معرفی پرفورمانته، لامبورگینی نسل دوم اوراکان را با پسوند ایوو و ایوو اسپایدر روانه بازار کرد. آخرین مدل‌های اوراکان هم STO، تکنیکا و استراتو بودند که هر یک با هدفی خاص و برای تنوع بخشیدن به خانواده این خودرو معرفی شدند.

از میان تمام مدل‌های اوراکان، امروزه تنها چهار نسخه آن برای خرید از طریق نمایندگی‌های لامبورگینی در دسترس خریداران است. در این میان، اوراکان ایوو اسپایدر خودرویی مناسب برای شروع است؛ این مدل با بهره‌وری از ظاهری زیبا و چشمگیر و راندمان نرم و راحت در حالت استرادا می‌تواند به خودرویی عالی برای رانندگی هر روزه بدل شود. هر چند در کابین این خودرو خبری از جالیوانی و فضای باز نیست اما رانندگی آن از برخی از خودروهای خانوادگی ارزیابی می‌شود.

اوراکان به‌لطف دسترسی مناسب، راندمان خوب و قیمت بهتر، دومین خودروی لامبورگینی پس از شاسی‌بلند اوروس به شمار می‌رود و تاکنون بیش‌از ۱۴ هزار دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. موتور ۵.۲ لیتری V10  این خودرو نه‌تنها عملکرد مناسبی دارد بلکه شخصییتی متمایز به آن بخشیده که با صدای بی‌نظیر آن در نسخه اسپایدر به اعتلا می‌رسد.

لامبورگینی اوراکان اوو اسپایدر

با این همه، این خودرو بیشتر از خودروهای V12 لامبورگینی گاز کربن‌دی‌اکسید منتشر می‌کند که باعث می‌شود زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا و قوانین سخت‌گیرانه آن قرار بگیرد. از این رو، گاوکش‌های ایتالیایی تا سال ۲۰۳۵ فرصت دارند تا تمام محصولاتشان را برای تطبیق با قوانین زیست‌محیطی برقی کنند. البته لامبورگینی با حذف اوراکان، ورود مدل هیبریدی تازه روئلتو و شاسی‌بلند تمام برقی لنزدور می‌تواند تا پایان دهه جاری میلادی، ردپای کربنی خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. اگر لامبورگینی اوراکان و پیشرانه ۱۰ سیلندر آن را کنار نگذارد مجبور می‌شوند سالانه صدها میلیون دلار جریمه پرداخت کند که تجارتش را نابود می‌کند. به نظر شما، جایگزین برقی این کوپه دوست‌داشتنی چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    ( از زمانی که برند ایتالیایی لامبورگینی از فرزند گالاردو رونمایی کرد، نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد و . . . )

    پاراگراف اول رو اصلاح کنین لطفا ، بجای نسخه هوراکان نوشتین گالاردو

    موافقم 13
    مخالفم 6
    1. froG-driVer

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      نوشته فرزند گالاردو که میشه هوراکان

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. Blue

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      درسته گفته ، منظور از فرزند گالاردو همون هوراکان هست که جایگزینش شده

      موافقم 6
      مخالفم 0
    3. Reza Waffen SS

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      درسته من فکر کردم منظورش از فرزند ، فرزند خود لامبورگینیه

      موافقم 2
      مخالفم 4
    4. علی

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (71 ديدگاه)

      خیلی …🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. R@min

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1682 ديدگاه)

    گایاردو سوپرلجرا بین تمام مدل های لامبورگینی مورد علاقمه.

    چیزی که تو نسل جدید هم دوست دارم یه V8 میل لنگ تخت وحشی هست که در کنار کوروت ZR1 و مک لارن 750 رقابت تازه ای شروع کنه.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Reza Waffen SS

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      بخصوص بخصوص نسخه Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale که یدونه قرمزشم بصورت گذر اومده بود ایران . البته از نسخه های LP570-4 Squadra Corse و Edizione Tecnica هم نمیشه گذشت 💖

      موافقم 10
      مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4986 ديدگاه)

    به نظر من لامبورگینی برقی دیگه اسمش لامبورگینی نیستش!!!! یه چیز دیگست

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. مردی که دنیا رو فروخت

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      مثل فولکس واگن سوپر اسپرت برقی میمونه

      موافقم 4
      مخالفم 5
      1. زیزیگولو

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4986 ديدگاه)

        شاید واسه نسلای آینده ولی واسه ما دنیای خودرهای برقی جذابیتی نداره …… اگر همه خودروها برقی بشن واسه من دیگه همه برندها یکی خواهد بود و این برند یا اون برند فرقی نخواهد داشت

        موافقم 13
        مخالفم 0
        1. Mercedes

          ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (730 ديدگاه)

          خب واقعا هم همینه
          فقط طراحی بدنه باقی میمونه
          چون همه شرکت ها الان ۹۰ درصدشون میرن از چند تا شرکت چینی مثل catl و byd باتری میخرن و میذارن رو پلتفرم خودشون
          خب همشون مثل همه دیگه چه فرقی می‌کنه
          خود چینی ها فقط دارن با هم رقابت میکنن تو باتری
          شده مثل دنیای موبایل
          موبایل هم الان سامسونگ و اپل فقط موندن که اونا هم هرساله همون گوشی پارسالی رو با پردازنده جدید میدن بیرون ، بقیه برند ها همشون چینیه
          من از برند چینی بدم نمیاد اتفاقا دوسوشن دارم منتهی از این که کل صنعت دنیا دست یه کشور باشه و بقیه بشینن نگاه کنن بدم میاد
          قبلا تنوع بود
          یکی گوشی ژاپنی می‌خرید ، یکی فنلاندی (نوکیا) یکی چینی یکی کره ای یکی آمریکایی (اپل و موتورولا) ولی الان …
          ماشین هم همینه قبلا آلمانی ، انگلیسی ،ژاپنی ، آمریکایی ، کره ای ، چینی ، حق انتخاب داشتی ولی تا ۱۰ سال دیگه یه چینی میمونه و نهایت یه آلمانی و آمریکایی
          بقیه هم میشن مونتاژ کار چینی (اول باتری میخرن ، کم کم سهامشون افت می‌کنه و قدرتشون نسبت به رقبا چینی کم میشه بعد هم مثل برند هایی مثل ال جی ، سونی و نوکیا تو بحث موبایل اکثر برند هی غول خودرویی به فراموشی سپرده میشن و چینی ها جاشونو میگیرن)
          تهش برند های آمریکایی و شاید به زور آلمانی یه جوری سر پا بمونن و با هم همکاری کنن
          امثال لامبورگینی و بنتلی و مک‌لارن و … با این وضع ۲۰ سال دیگه میشن خاطره
          حتی برند های ژاپنی هم احتمال زیاد حذف بشن بجز تویوتا چون ژاپن از لحاظ معدنی فقیره و عناصر مورد نیاز ساخت باتری الکتریکی رو ندارن و کم میاره مجبوره ا زچین بخره که همون بلایی که گفتم سر بقیه برند ها میاد سر ژاپنی ها هم میاد و کم کم حذف میشن ، تویوتا شاید بخاطر قدرت زیادی یه جوری سرپا بمونه ، شاید
          خیلی بده که تمام صنایع دنیا جمع بشه تو یک کشور ، آدم حس بدی میگیره حتی اکه اون کشور بهترین و با کیفیت ترین جنس هم بسازه این محدودیت و این بسته بودن حس خیلی بدی میده ، صنعت خودرو هنوز به اون نقطه نرسیده ولی احتمالا حداکثر تا ۲۰ سال آینده میرسه ، متاسفانه
          الکی هم دلتون خوش نکنید که یه راه حل جدیدی چیزی پیدا کنند ، میخواستن پیدا کنن تا الان اینهمه سال وقت داشتن
          چینی ها تو همین چند سال اخیر دنیای باتری رو یه تنه دگرگون کردن ، از byd و catl بگیر تا همین nio با این باتری خفن جدیدی که ساخته که ۱۰۰۰ کیلومتر برد میده!
          بعد کل غرب و ژاپن و کره رو هم عرضه نداشتن یه تکنولوژی واسه سوخت هیدروژنی یا یه چیز دیگه جایگزین توسعه بدن که جلو چین کم نیارن (تو باتری های یونی نمیتونن بهش برسن چون چین زیرساخت وحشتناک فوق‌العاده ای داره و از لحاظ منابع هم ، هم خودش غنیه هم با کشور های افریقایی و آمریکای جنوبی که عناصر مورد نیازش مثل کبالت و … دارن روابط خیلی خوبی داره واسه همین امکان ندارد بتونن تو باتری سازی حتی نصف چین بشن) با اینکه می‌دونن اگه همینطوری پیش برن صنعت خودرو همشون فلجه چون هیچ شانسی تو باتری سازی و برقی ها جلو چین ندارن
          منتهی نشستن سرجاشون نگاه میکنن
          مثل آدمی که داره میمیره ولی هیچ تلاشی واسه زنده موندن انجام نمی‌ده

          موافقم 2
          مخالفم 0
  4. پوریا چالش

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (254 ديدگاه)

    هوراکان میتونه بهترین و کامل ترین ماشبن لامبورگینی باشه ولی به دلیل سیاست لامبو ک اینقدر تولبد کرده وگرنه تو گذر زمان مثل کونتاش و دیابلو افسانه ای میشد هرچند با این همه تولید باز افت قسمت نداره مثلا مدل stoالان زیر 500تا گیر نمیاد و هم قیمت اونتادور lp750شده

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. froG-driVer

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      لامبو مجبوره این کار رو بکنه چون اولا تو سال های اخیر خرید و فروش خارج از شرکت هوراکان خیلی بالا بوده و این نشون میده مردم بیشتر به خرید دست دوم ارزون تر علاقه دارن تا صفر کیلومتر گرونتر.دوما هم اینکه لامبورگینی تا بحال هیچ ماشینی رو زیاد تولید نکرده فوقا 10-15سال رو خط بوده چون خوب می‌دونه مردم از ماشین تکراری بعداز یه مدت زده میشن هر چقدر هم ماشین خوب باشه

      موافقم 5
      مخالفم 0
  5. BMW

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    لامبورگینی با زیبایی اوراکان و صدای پیشرانش معنا پیدا میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. آرش وان

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (307 ديدگاه)

    به زودی با برقی شدن خودروها ، این سوپر اسپرت ها جایگاه ویژه ای در میان کلکسیون ها پیدا خواهند کرد.

    به احتمال زیاد در سال ۲۰۸۰ به بعد به مبالغ بسیار گزافی در میان کلکسیونرها دست به دست بشوند.

    حیف که ما در سال ۲۰۸۰ نخواهیم بود … 🖤😁

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. sinasvj

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    حیف شد که اینم رفت کاش جایگزینش وی ایت نمیشد🥲

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. ...

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چرا دوبله نمی کنین چرا زیر نویس نمی زارین خوب اخه چه فایده ای داره فیلم گذاشتنتون با این وضعیت

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. mmz2008

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    دقیقا همین اتفاق با اونتادور افتاد و همه ناراحت بودن اما وقتی روئلتو رو معرفی کرد همه به وجد اومدن امیدوارم جانشین هوراکان به حق باشه البته که واقعا اونتادور به دلیل بنزین خالص و تنفس طبیعی بوده خیلی بهتر از روئلتو بود اما روئلتو چیز کمتری ارائه نکرد و امیدوارم جانشین هوراکان مثل روئلتو باشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. BMW

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1224 ديدگاه)

    آخه برقی حیه این طلا نیست🥲😐

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. علی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (401 ديدگاه)

    مطمنن جایگزین هورامان هم زیباتر و قدرتمندتر خواهد بود.
    ولی هورکان هم بعنوان یه جواهر افسانه خواهدشد
    زیباترین خودروی لامبورگینی هوراکان بود …..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. علی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (401 ديدگاه)

    برقی شدن لامبو بقدری ادمو ناراحت می‌کنه که منو بغض گرفت وقتی نوشته قاتل هوراکان کیه ؟رو خوندم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا