آستون مارتین

کودکان زیبای استون مارتین و زاگاتو

استون مارتین به تازگی از خودروی ونکوئیش زاگاتو رونمایی کرده و حتی نسخه ولانته را نیز در اختیار دارد؛ اما این خودروی زیبای ۱۲ سیلندر تنها ثمره‌ی همکاری بین خودروساز بریتانیایی و سازنده اتاق ایتالیایی نیست.

zagato
در حقیقت سابقه همکاری استون مارتین و زاگاتو به دهه ۶۰ میلادی بازمی‌گردد و در طول ۶ دهه گذشته این دو شرکت ۶ پروژه مشترک داشته‌اند که بسیاری از آن‌ها نوع بدنه‌ی متفاوتی را به نمایش گذاشته‌اند.

حاصل کار به آسانی یکی از بهترین و زیباترین محصولات در دنیای خودرو بوده و زیباترین خودروهایی را که می‌توانید در این صنعت انتظار داشته باشید زاگاتو و استون مارتین معرفی نموده‌اند.

در لیست زیر توضیحاتی نسبتاً کوتاه از خودروهای ساخت این دو شرکت را آورده‌ایم.

  • ۱۹۶۰ DB4 GT ZAGATO

1960 DB4 GT Zagato
اولین همکاری استون و زاگاتو در سال ۱۹۶۰ و به فرم DB4 GT نمایان شد. این خودرو هم دوران ستاره‌هایی چون فراری ۲۵۰ GT و جگوار E تایپ بود و به شیوه‌ی خود مسابقه می‌داد اگرچه که موفقیت‌های محدودی داشت. خطوط بکار رفته در بدنه‌ی این خودرو،DB4 GT را به یکی از زیباترین خودروهای دوران بدل ساخت. شگفت آنکه استون در فروش خودروها مشکل داشت و با اینکه تنها ۲۵ دستگاه از آن برای تولید در نظر گرفته شده بود نهایتاً ۱۹ دستگاه ساخته شد اما چندین سال بعد ۶ دستگاه باقی‌مانده برای مصرف‌کننده‌هایی که طراحی اصیل زاگاتو را ستایش می‌کردند ساخته شد.

  • ۱۹۸۵ V8 VANTAGE ZAGATO & VOLANTE ZAGATO

1985 V8 Vantage Zagato & Volante Zagato
این بار دو شرکت در دهه ۸۰ میلادی همکاری کردند اما در این زمان علایق و سلیقه‌های طراحی تغییر کرده بود. استون از طراحی کلاسیک سری DB دست کشیده و مدل‌های عضلانی ۸ سیلندر را در نظر داشت. زاگاتو تصمیم گرفته بود که از طراحی‌های گوه شکل بیشتر استفاده کند. نتیجه‌ی کار به‌طور کامل از DB4 قبلی متفاوت بود. زاگاتوی گوشه‌دار از پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۳ لیتری استفاده می‌کرد. در مجموع ۵۲ دستگاه از این کوپه ساخته شد و ۳۷ دستگاه نیز کانورتیبل ولانت زاگاتو V8 عرضه گردید.

  • ۲۰۰۲ DB7 ZAGATO & DB-AR1

2002 DB7 Zagato & DB-AR1
چندین سال طول کشید تا این دو شرکت دوباره با یکدیگر همکاری نمایند و این بار این کار در قالب تبدیل DB7 به خودرویی دیگر انجام شد. از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خودروی اول تا پیشرانه ۸ سیلندر خودروی دوم، حال نوبت پیشرانه‌ای ۱۲ سیلندر بود که با حجم ۶ لیتر در سینه این خودرو بتپد. زاگاتو فرم دل‌پذیرتری را به DB7 داده بود و البته خودرو فاصله بین محورهای کوتاه‌تری داشت. این بار ۱۰۰ نمونه از این خودرو ساخته شد و ۹۹ دستگاه دیگر نیز از نوع رودستر و با نام DB-AR1 انحصاراً برای بازار آمریکا تدارک دیده شد.

  • ۲۰۱۱ V12 ZAGATO

2011 V12 Zagato
این بار همکاری استون و زاگاتو به نسبت پروژه‌های قبلی فاصله چندانی نداشت و زاگاتو V12 به فرم کانسپت در سال ۲۰۰۹ معرفی و دو سال بعد وارد خط تولید شد. این خودرو بر پایه ونتیج بنا شده اما بدنه‌ای جدید با همان پیشرانه ۱۲ سیلندر دارد.۹۹ دستگاه از این خودرو توسط زاگاتو ساخته و توسط استون کامل شد.

  • ۲۰۱۳ CENTENNIAL EDITIONS

2013 Centennial Editions
استون در سال ۲۰۱۳ تولد یک‌صد سالگی خود را جشن گرفت و این بار فرصتی مناسب برای زاگاتو بود تا یکی از منحصربه‌فردترین کارهای خود را ارائه کند. زاگاتو خودرویی کوپه بر پایه DBS و کانورتیبلی بر اساس DB9 ساخت و در هر دو خودرو از کارهای دهه ۸۰ میلادی الهام گرفت. هر دو خودرو به مشتریان خصوصی فروخته شدند. البته نسخه سومی نیز پایه مدل Virage ساخته شد و فرم شوتینگ بریک را به خود گرفت اما اساس طراحی همان بود.

  • ۲۰۱۶ VANQUISH ZAGATO

2016 Vanquish Zagato
تنها سه سال از جشن یک‌صد سالگی استون می‌گذرد اما خودروی جدیدی توسط این دو شرکت ساخته شده که ونکوئیش زاگاتو نام دارد. اعلام شده که این خودرو تولید خواهد شد. چند روز پیش نیز نسخه‌ی ولانت کانورتیبل به نمایش در آمد. به خاطر تلاش‌های چندین ساله زاگاتو و خط سقف خاص این شرکت، کار این اتاق ساز ایتالیایی حتی به فرم کانورتیبل زیباتر به چشم می‌آید.

منبع: carscoops

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. RoadRunner

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11451 ديدگاه)

    استون مارتین و زاگاتو با کمک هم اتومبیل های زیبایی خلق کردند.
    سبک طراحی های استودیو زاگاتو به نظرم خیلی اصیل و ریشه داره.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4525 ديدگاه)

      مدل ۲۰۱۶ خیلی خوشگل

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. مجید

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    به نظر من هر دو تا کمپانی خوب هستند ولی حاصل کار گروهیشون یکی از شاهکارهای طراحی میشه و متمایز و خاص تره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. فقط انگلستان

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (830 ديدگاه)

    شرکت آستون مارتین اون چیزایی که باید در نظر بگیره رو کاملا در نظر گرفته
    ۱- طراحی کابین باید بین لوکس بودن و اسپورت بودن باشه
    ۲-طراحی خودرو باید مابین سوپر اسپورت و کوپه باشه
    ۳-شتاب و حداکثر سرعت باید در نوع سوپر لوکس باشه
    ۴-کاملا با کیفیت باشه
    ۵-با امکانات باشه
    ۶-خاص و اشرافی وجذاب و با کلاس و با وقار باشه طوری که به درد هر سن و سالی بخوره
    ۷-با تکنولوژی و مدرن باشه
    و …

    خلاصه شرکت آستون مارتین شرکت رقیب نداره شاید مدل رقیب از شرکتای دیگه داشته باشه ولی شرکت رقیب نداره و این باعث می شه که خودروهای شرکت آستون مارتین خیلی بیشتر خاص تر بشن
    به شرکتایی می گن شرکت کار درست که در ضمینه کارخودشون هیچ گونه مشکلی نداشته باشن نه مثل تویوتا و شورلت و … که یه عمره شاسی بلند درست می کنن اونوقت تو جاده اگه یه پورشه کاین بیاد کنارت آرزو می کنی که نگه بیا یه مسابقه ای بدیم که اینم همه چیز نیست اگه سرعت پورشه کاینه از ۲۴۰ تا بیشتر بشه که کارت تمومه دیگه کیفیت و امکانات و تکنولوژی و … هم بماند.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. REVENTоN ?

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (282 ديدگاه)

      یه مستند دیدم ازش، بدنه ماشینشو کاملا با دست میساخت، تمام انحناها سوراخا، شکلا با چکش، والا من کف کردم:|

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. RoadRunner

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11451 ديدگاه)

      اتفاقا رقیب بسیار قوی هم داره به اسم مزراتی.
      راهی که استون و مزراتی انتخاب کردن کاملا مثل همه.
      حتی مدل هاشون هم تراز هستن.
      فقط به عنوان یک مثال ، مزراتی لوانته رو معرفی کرده. استون هم بلافاصله پروژه ی DBX رو کلید زده.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Amir amini

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (225 ديدگاه)

        دوست عزیز اینا تو یه رنج قیمت نیستن استون مارتین قیمتش دو برابر مازراتی و از نظر کیفیت و شتابم مازراتی به استون مارتین نمیرسه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. ASTON MARTIN

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1349 ديدگاه)

        مازراتی قابل قیاس با استون نیست
        نه تو بحث پرفرمنس نه قیمت نه هیچی

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    3. دانیال_Surrey،England

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2422 ديدگاه)

      درود به شما(فقط انگلستان).
      دلم برای کامنتهاتون تنگ شده بود.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. فقط انگلستان

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (830 ديدگاه)

        خیلی ممنون بریتانیای عزیز و ارجمند و لوکس سوار اصلا کامنت های من چی باشن که عزیزی مثل تو دلتنگش شده باشه
        من هر روز به سایت پدال سر می زنم و نظرات رو هم می خونم ولی کامنت نمی ذارم خلاصه من بیشتر برای خوندن نظرات میام مجله پدال آدم احساس خوبی بهش دست می ده نظرات ماشین باز ها رو می خونه امیدوارم تو و همه دوستان به اون خودرویی که دوست دارید برسید.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. دانیال_Surrey،England

          ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (2422 ديدگاه)

          قربانت.
          منم امیدوارم شما یا هرکی هر خودرویی دوست داره بخره ولی با وضع فعلی بیشتر شبیه یک آرزو میمونه برای اکثره افراد جامعه.

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  4. Ali.usa

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    استون مارتین استاد کوپه هاست
    رقیب نداره
    اینگلیس پرچم بالا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سعید 110

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      اینگیلیس پرچم بالا ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. حامد

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (189 ديدگاه)

    تلفیق هنر و نوستالژی.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. As cadilac

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اون اولیه خیلی زیبا ودوست داشتنی بود معلومه از زمان خودش خیلی جلوتر بوده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. احمد باقری

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4715 ديدگاه)

    طراحی های الان استون مارتین، باحالن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. ALIREZA034

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (76 ديدگاه)

    مدل ونکوئیش زیبایی.تکنولوژی.طراحی.داینامیک و……همه رو با هم داره.به نظرم آستون مارتین در طراحیش اصالت خاصی داره که آدم با دیدن ماشین هاش میفهمه که این یه آستون مارتینه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. GOD BLESS AMERICA

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    من بعد ۳ سال هنوز تو کف اون سنتنیال ادیشن هستم.
    البته نسخه کوپه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا