آستون مارتین

نگاهی به نیروگاه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی استون مارتین والکری

اعجوبه‌ی مهندسی!

استون مارتین والکری و خودروی T50 گوردون مورای از پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر بسیار خاصی استفاده خواهند کرد و ما در ویدئوی جدید منتشر شده می‌توانیم دلیل منحصربه‌فرد بودن این نیروگاه را بفهمیم.

اول به پیشرانه والکری نگاه می‌کنیم. این نیروگاه که توسط کثورث تولید شده از نوع ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور ۷۴۰ نیوتون متر می‌باشد. به این ترتیب با قوی‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی تاریخ که در یک خودروی جاده‌ای نصب شده روبرو هستیم. یک واحد الکتریکی با قدرت ۱۶۰ اسبی و گشتاور ۲۸۰ نیوتون متر به این نیروگاه درون‌سوز ملحق می‌شود تا قدرت کل ۱۱۶۰ اسب بخاری و گشتاور ۹۰۰ نیوتون متری را ایجاد کنند. حداکثر قدرت این مجموعه در دور ۱۰۵۰۰ به دست می‌آید و خود پیشرانه می‌تواند تا دور ۱۱۲۰۰ دوران کند.

همان‌گونه که در ویدئو گفته می‌شود تولید یک پیشرانه ۱۲ سیلندر با چنین قدرت عظیمی که بتواند آزادانه دوران کرده و البته بتواند استانداردهای آلایندگی را نیز پاس کند اصلاً آسان نیست. در واقع استون مارتین اولین بار پروتوتایپ ۳ سیلندر این پیشرانه را تولید کرده بود تا ببیند که آیا اصلاً امکان تولید چنین چیزی وجود دارد یا خیر.

سپس نوبت به پیشرانه T50 می‌رسد که آن‌هم توسط کثورث تولید شده و حجم ۳.۹ لیتری دارد. البته حجم واقعی این پیشرانه ۳.۹۸ لیتر است که در صورت گرد شدن به ۴ لیتر خواهد رسید. این پیشرانه حداکثر دور ۱۲۱۰۰ را داشته و قدرت ۶۵۰ اسب بخاری تولید می‌کند. قدرت این خودرو کمتر از والکری است اما T50 به ازای هر لیتر حجم پیشرانه ۱۶۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که بیشتر از نسبت ۱۵۲ اسبی به ازای هر لیتر در والکری است. از این نظر هم T50 رکورددار خودروهای جاده‌ای و تنفس طبیعی است.

برچسب ها

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه

  1. حسین

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2206 ديدگاه)

    این موتور ۱۰۰۰ اسبی رو بزاری در مکلارن F1 !!
    چه شود!

    1. یانکی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (995 ديدگاه)

      رکورد اسب طبیعی دست والکری رکورد گشتاور دست وایپر.

    2. مهدی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (324 ديدگاه)

      چرا اینقدر گرونه؟ کلا های پر کار ها بخاطر موتور گرونن؟

      1. حسین دهمرد

        ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (976 ديدگاه)

        بخاطر تولید محدود بودنشونه. اگه تعداد بره بالا هزینه ها سرشکن میشه.
        ولی هدف آستون خاص بودنشه. و میلیونرها واسه همین خاص بودن پول میدن.
        سنتناریو فرق زیادی با اونتادور نداره. ولی قیمتش ده برابره و هر روز گرونتر هم میشه.
        تو ماشینای مصرفی قیمت موتور معمولا حدود یک سوم(یکم بالا پایین) قیمت ماشینه.

  2. ارسلان

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (122 ديدگاه)

    بدبختانه الان جدیدا همه توربو شدن … از توربو خیلی بدم میاد چونکه ماشین رو نازک نارنجی میکنه مخصوصا توی محیط خشن ایران … هرچی ماشین پرفورمنس تنفس طبیعی باشه منو جذب خودش میکنه لامبورگینی هم برای همین خصلت ش ازش خوشم میاد وگرنه اگه مثله اوروس همه محصولاتش توربو بکنه لامبو هم از چشمم میافته فراری ۸۱۲ سوپر فست هم یکی از تنفس طبیعی های افسانه ای هست

  3. دانیال_Surrey،England

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2352 ديدگاه)

    حالا باز جای شکرش باقیه نیومدی بگی،پیستون gtr تو سیلندر والکری،یاعلی مدد!!

    1. ایمان

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (2323 ديدگاه)

      عالی بود ؛ دمت گرم 😘😘
      اون یا علی مدد آخرش منو کشته

  4. Enzo

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (221 ديدگاه)

    ۱۱۲۰۰. والکری. T50. 12100 واقعا شاهکار یادمه هوندا S2000 بود فککنم دور موتورش تا ۹۰۰۰هزارتا پر میکرد فوق‌العاده بود ببین اینا دیگه چی هستن

  5. Nissan

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (32 ديدگاه)

    به به تنفس طبیعی

  6. امیر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (35 ديدگاه)

    کلیپ مشکل داره

    1. سردبیر

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (556 ديدگاه)

      درود. چون کلیپ در یوتیوب هست نیاز به تمهیدات خاصی برای دیدن اون هست متاسفانه

  7. Mrbagheri

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (5 ديدگاه)

    البته دور amg one تا ۱۴۰۰۰ میرسه که بیشتر از این دوتاس
    ولی دور بالا هزینه تعمیرات بیشتری داره

  8. ارشیا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (312 ديدگاه)

    واقعا عجب چیزایی ساخته کاثورث فوق العاده ان

  9. شاهین

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (753 ديدگاه)

    بنظرم دیگه الان همه کمپانی ها تکنولوژیشو دارن و میتونن موتوری طراحی کنن که کلی قدرت تحویلت بده ولی خب مسلما پر خرجه و بصرفه نیست
    همین انجین سر سال باید حسابی سرویس بشه و همین ذوق ادمو میخوابونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X