رونمایی از دومین کانسپت خانوادهٔ EQ مرسدس بنز در فرانکفورت

مرسدس بنز با رونمایی از هاچ‌بک سه درب EQ A در نمایشگاه فرانکفورت، خانوادهٔ کانسپت‌های تمام الکتریکی EQ خود را گسترش داده است. این خودرو پس از کانسپت Generation EQ، دومین کانسپت خانوادهٔ EQ مرسدس بنز محسوب می‌شود. این در حالی است که دایملر تحت برند اسمارت نیز کانسپتی بنام Vision EQ ForTwo را معرفی کرده که خودروی الکتریکی کوچک‌تری برای آینده محسوب می‌شود.

در کانسپت EQ A فرم مثلثی مانند چراغ‌های جلو همین‌طور جلوپنجرهٔ لوزی شکل که از ویژگی‌های خاص خانوادهٔ EQ مرسدس بنز محسوب می‌شود حفظ شده است. درعین‌حال اما در این کانسپت جدید دماغه‌ای منحنی و اوورهنگ جلوی کوتاه دیده می‌شود درحالی‌که شیشهٔ جلو هم شیب تندی دارد و سقف با حالتی شناور و روان به عقب خودرو می‌رسد. به‌طورکلی EQ A از طراحی شیکی برخوردار است که به‌طور مستقیم به آینده اشاره دارد.

اما در طراحی این هاچ‌بک کانسپت ویژگی‌های پیشرفته‌ای هم وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، جلوپنجرهٔ EQ A به‌صورت تطبیقی عمل می‌کند که این یعنی در حالت رانندگی اسپرت یک خط آبی افقی روی آن نقش می‌بندد اما در صورت قرار گرفتن خودرو در حالت اسپرت پلاس، طرح جلوپنجره به خطوط عمودی قرمزرنگ تغییر پیدا می‌کند که یادآور جلوپنجرهٔ پانامریکانای مرسدس بنز است.

علاوه بر این، در کانسپت EQ A بجای چراغ‌های LED از فیبرهای لیزری استفاده شده که به‌صورت رشته‌هایی کار شده‌اند و مرسدس بنز آن‌ها را به سیم‌پیچ‌های مسی موتورهای الکتریکی تشبیه کرده است. این کانسپت به دو موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام در یکی از محورها نصب شده‌اند. درمجموع این دو موتور بیش از 270 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند.

این نیرو موجب می‌شود که EQ A ظرف مدت حدود 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی هم توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون 60 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با یک‌بار شارژ کامل می‌توانند خودرو را تا بیش از 400 کیلومتر به پیش ببرند. شارژ این باطری‌ها نیز از دو طریق اتصال کابل یا بی‌سیم القائی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل دایملر دکتر «دیتر زتچه» در مورد کانسپت EQ A گفته است:

«رنج محصولات الکتریکی ما در حال تکمیل شدن است. مرسدس بنز تا سال 2022 بیش از 10 خودروی تمام الکتریکی را راهی بازار خواهد کرد. کانسپت EQ A نیز ثابت می‌کند که ما در معرفی خودروهای تمام الکتریکی کاملاً جدی هستیم».

اولین محصول تولیدی زیربرند EQ مرسدس بنز، مدل EQ C خواهد بود که از کراس‌اوور کانسپت EQ الهام می‌گیرد که در نمایشگاه پاریس سال گذشته رونمایی شد. این خودرو در سال 2019 به بازار می‌آید.

[دانلود ویدئو]

پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 در پدال همراه شما هستیم…

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

16 دیدگاه

  1. الف.ی
    سوابق: (820 دیدگاه) ,

    خیلی زیبا طراحی کردن
    اصلا هم شباهتی به برلیانس نداره
    نتیجه این که هیچ وقت از روی رندر ها قضاوت نکنیم!!!!!!!!
    ( بحث پدالی ها چند وقت پیش که میگفتن رندر شبیه برلیانس شده)

    پاسخ
  2. اکبر
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    با سلام
    سالهاست که متعصبانه عاشق بنزم، ولی میدونم اینی که میگم هم خودمو ناراحت میکنه هم خیل طرفداران مرسدسو، متاسفانه از زمانی که گوردون واگنر سر طراح بنز شده اصول طراحی بنز عوض شده و میشه گفت خیلی تنزل پیدا کرده، فروش زیاد بنز به دلیل افزایش مدل ها و به خصوص کراس اورها خوبه ولی در اصل این دلیلی بر نقد طراحی نمیشه متاسفانه اگه آرم بنزو از هین کانسپتها برداریم ذهن ها به سمت برند های آسیایی میره،در مورد amg project one هم خیلی بیشتر از این انتظار داشتیم،تصور کنید این طرح مال هیوندای بود آیا باز هم ازش دفاع میکردیم؟؟

    پاسخ
    1. الف.ی
      سوابق: (820 دیدگاه) ,

      منم مثل خودتم
      درسته طراحی ها کمی تنزل پیدا کرده ولی هنوزم زیبا هستن
      دوباره درست خواهد شد قول میدم
      ولی متاسفانه کل خودروساز ها دارن این رویه رو پیش میگیرن
      بی ام و
      پورشه
      و ….
      بحث زیبایی رو الآن وسط نمیکشم ولی واقعا به نظرتون طراحی لامبورگینی کانتاش ماندگار تره یا هوراکان؟
      این 911
      http://st.motortrend.com/uploads/sites/10/2015/11/2005-porsche-911-turbo-s-coupe-front-view.png
      یا این 911؟
      http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2016/02/2017-Porsche-911-Turbo-S-Carrera-front-end.jpg

      پاسخ
      1. Serial winner
        سوابق: (10319 دیدگاه) ,

        .
        به نظر من طراحی هوراکان درست به اندازه ی کانتاش ماندگاره. مخصوصاً از جلو هوراکان زیباتره. چراغ های جلوی کانتاش کاملا از صفحه ی روزگار محو شدن و «ماندگار» نموندن .

        مورسیه لاگو و اونتادور هم به نظر من از کانتاش قشنگ تر و ماندگار ترن. مخصوصا مورسیه لاگو.

        طراحی هوراکان خیلی زیبا و دوست داشتنیه.

        ۹۱۱ هم خیلی خوب داره جلو میره ، اتفاقا اون ۹۱۱ اولی که گذاشتی یکی از ضعف ترین مدل های ۹۱۱ از بعد طراحی بود و فروشش سقوط چشمگیری نسبت به نسل های بعد و قبل از خودش داشت.

        پاسخ
  3. Omid
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    برلیانس جدید اومده؟ تو فرانکفورت؟

    عه.. نه… مرسدس بنزه!

    پاسخ
    1. Serial winner
      سوابق: (10319 دیدگاه) ,

      به شدت بامزه بود !!! ولی چه ربطی به برلیانس داشت دقیقاً ؟

      پاسخ
      1. Omid
        سوابق: (76 دیدگاه) ,

        این تیکه ای بود به کسانی که برلیانس چینی خریدن و میخوان بگن ماشینشون طراحی مرسدس رو داره
        یه مدت هم لیفان دار ها فکر میکردن ماشینشون شبیه بنز CLS هست (x50) قبلش هم 620 رو میگفتن بی ام و …
        اونا “به شدت بامزه هستن”

        کلا با چینی سوار ها همیشه این مشکلات رو داریم و خواهیم داشت

        پاسخ
        1. Serial winner
          سوابق: (10319 دیدگاه) ,

          .
          آره امید جان ، درست میگی

  4. Bilbo
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    واقعا چی شد مرسدس از چراغ جلوهای دوتایی محشرش (مثلا E240) که میتونستن امضای محصولاتش باشن، رسید به این فرم ساده؟
    ————
    زیبایی ماشین واقعا مثال زدنی هست، خصوصا از نمای جانبی .

    پاسخ
    1. Serial winner
      سوابق: (10319 دیدگاه) ,

      .
      چراغ های ۲ تایی فقط در یک بازه ی ۲۰ ساله جلو طراحی مرسدس بودن ، بعدش دیگه تکراری شده و جذابیت روز اولشون رو از دست داده بودن. امضای بنز ستاره ی ۳ پره

      پاسخ
      1. Bilbo
        سوابق: (100 دیدگاه) ,

        عرض ارادت؛
        شما ببین چراغ های ب ام و الان چند سال هست که به صورت دوتایی هست؟ مثلا نسل اول سری پنج (E12) که 1972 وارد بازار شد، چراغهای دوتایی داشت، نسل هفتمش هم که اخیرا معرفی شده چراغ جلوهاش گرچه تو یه کاسه چراغن ولی همچنان دوتایین. بعیدم میدونم که افت جذابیت خاصی بوده باشه تو گذر این 45 سال و خب همین فرم چراغها در کنار جلوپنجره ها شدن امضای ب ام و. و خب میبینیم که هنوزم که هنوزه حتی تو کانسپت های محصولات بعدی شرکت هم این قضیه هست.
        ستاره سه پر درسته عشقه ولی بنظرم امضا (به اون معنی ای که تو بحث طراحی خودرو مطرح هست) نیست .

        پاسخ
        1. Serial winner
          سوابق: (10319 دیدگاه) ,

          .
          عرض ارادت مقابل

          چراغ های جلوی ۲ قلو به نظر من هم خیلی قشنگ بودن مخصوصاً در SLR .
          اما مخصوص یک دوره ی خاص بودن و به نظر من انعطاف کافی برای اینکه در گذر زمان به شناسنامه ی طراحی بنز تبدیل بشن رو نداشتن.

          از طرف دیگه این چراغ ها در گذر زمان ممکن بود شباهت و هم‌پوشانی با BMW پیدا کنن که این به ضرر هر دو‌ بود.

          بنز روی هم رفته فقط ۲ دهه از این چراغ ها استفاده کرد.

          یک زمان خودروسازان بسیاری از چراغ جلوی hidden یا pop-up استفاده میکردند اما این سبک چراغ ها چون توان تطابق با طراحی های جدید رو نداشتن علیرغم زیبایی و مزایای آیرودینامیکی ، به کل از صحنه ی روزگار محو‌ شدن

          بازم نظر شما محترمه ، من دیدگاه خودم رو گفتم.

        2. Bilbo
          سوابق: (100 دیدگاه) ,

          مرسی از شخصیت…(دسته گلی مجازی ارسال کردم)

        3. Serial winner
          سوابق: (10319 دیدگاه) ,

          .
          خواهش میکنم ، قبل از من ، شما شخصیت خودت رو نشون دادی. من جواب شما رو مثل خودت دادم. خوبی از خودته.

  5. Mercede kaviani
    سوابق: (227 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مطلب بسیار عالی شما
    بنطر من سیستم تک سرعته موتورهای الکتریکی فوق العاده کار امد ولذت بخش در رانندگی است
    ایا پورش ایی مسیون زمان عرصه به بازار ان مشخص شده وحدود قیمت ان
    با تشکر از جواب وراهنمای شما
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x