برادران ناتنی! جدال ب‌ام‌و M5 و آلپینا B5

تیونر معتمد ب‌ام‌و یعنی آلپینا همواره سعی کرده فاصلهٔ مناسبی را با محصولات بخش M ب‌ام‌و حفظ کند؛ اما بااین‌حال تعدادی از ساخته‌های این شرکت به قلمروی محصولات M ب‌ام‌و وارد شده‌اند. یکی از این خودروها، آلپینا B5 جدید است که تقریباً در هر زمینه‌ای بسیار به ب‌ام‌و M5 نزدیک شده است. این موضوع بسیاری از کسانی که قصد خرید M5 دارند را دچار تردید کرده و آن‌ها را در دوراهی سختی قرار می‌دهد. به همین دلیل این دو برادر ناتنی را به جدالی رودررو دعوت کرده‌ایم تا در پایان به این سؤال پاسخ دهیم که آیا آلپینا B5 می‌تواند حریف ب‌ام‌و M5 شود و اینکه کدام‌یک از این دو سدان اسپرت انتخاب بهتری خواهد بود؟ ب‌ام‌و M5 یا آلپینا B5؟ در پایان این رقابت پاسخ این سؤالات را خواهیم فهمید.

برخلاف M5، آلپینا مدل B5 را بر اساس نسخهٔ معمولی ب‌ام‌و سری 5 ساخته است اما نتیجهٔ کار همانند خودروهایی که توسط بخش M ب‌ام‌و ساخته می‌شوند، بسیار چشمگیر است. به همین دلیل درحالی‌که آلپینا خود اقدام به ساخت و تقویت پیشرانهٔ B5 کرده اما موتور این خودرو بسیار شبیه به قلب تپندهٔ M5 بوده و از لحاظ خروجی هم کاملاً به آن نزدیک است؛ بنابراین در سینهٔ هردوی این سدان‌ها قلبی تقریباً مشابه می‌تپد که از نوع 4.4 لیتری V8 توئین توربو است؛ اما درحالی‌که M5 قدرتی برابر با 600 اسب بخار و گشتاوری معادل 750 نیوتن متر دارد، B5 کمی قدرتمندتر است به‌گونه‌ای که پیشرانهٔ آن 610 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین در بخش خروجی موتور خصوصاً از لحاظ گشتاور، برتری با B5 است.

اما هنگام رانندگی با این دو خودرو، هرکدام شخصیت مختلفی را به نمایش می‌گذارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. در بین این دو خودرو، آلپینا لوکس‌تر و آرام‌تر است و حتی با وجود رینگ‌های بزرگ با لاستیک‌های فاق کوتاه، سواری بسیار نرم و راحتی را ارائه می‌کند که می‌توان از این لحاظ آن‌را با ب‌ام‌و سری 7 قابل‌مقایسه دانست. علاوه بر این، پیشرانهٔ B5 نیز بسیار روان و پر کشش عمل می‌کند تا جایی که گویی هیچ توربوشارژری در آن وجود ندارد زیرا در آن تقریباً هیچ تأخیر توربویی دیده نمی‌شود و به همین دلیل احساسی شبیه به موتورهای تنفس طبیعی دارد. این در حالی است که نیروی بی‌وقفهٔ موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند که عملکرد بی‌نقصی دارد؛ بنابراین در همین ابتدای رقابت آلپینا B5 کاملاً قدرت و توانایی‌های خود را به M5 نشان می‌دهد.

در بخش طراحی ظاهری اما بخش M ب‌ام‌و سعی کرده با استفاده از قطعاتی چون سپر جلوی متفاوت با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، رکاب‌های برجسته و جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ، ظاهری اسپرت و وحشی به M5 ببخشد؛ اما بااین‌حال وقتی M5 در کنار خودروی ظریف و لوکسی چون B5 قرار می‌گیرد، انتخاب ماشین زیباتر کاملاً دشوار می‌شود؛ بنابراین باید برندهٔ این قسمت را به سلیقهٔ افراد واگذار کرد؛ اما تفاوت شخصیت این دو خودرو در کابین آن‌ها هم احساس می‌شود. در اینجا آلپینا تودوزی سری 5 را با استفاده از متریال نفیس و عالی از نو دوخته و تهیه کرده و با استفاده از تِم آبی‌رنگ در صفحه آمپر دیجیتالی خودرو، فضایی لوکس و آرام ایجاد شده است؛ اما در طرف مقابل، کابین M5 با ویژگی‌هایی چون عناصر قرمزرنگ، کاملاً اسپرت به نظر می‌رسد.

همچنین درحالی‌که در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی B5 بسیاری از عملکردها در زیرمنوها مخفی شده‌اند، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی M5 منوهای زیادی دارد. علاوه بر این، در کابین M5 دکمه‌هایی برای ایجاد تنظیمات شخصی وجود دارد که از طریق آن‌ها برنامه‌ریزی فرمان، تعلیق و پیشرانه کنترل شده و راننده می‌تواند تنظیم کند که تا چقدر خودرو تهاجمی باشد. بعلاوه، دو دکمهٔ قرمزرنگ M هم روی غربیلک فرمان تعبیه شده که امکان دسترسی سریع به تنظیمات شخصی را فراهم می‌کنند. به خاطر این ویژگی‌ها، کابین M5 هیجان‌انگیزتر است و هرچند کابین B5 هم بسیار خوب است اما حس هیجان و تهاجمی M5 را ندارد.

در بخش عملکرد اما با توجه به اینکه دو خودرو از لحاظ قدرت، گشتاور و وزن بسیار به هم نزدیک بوده و از گیربکس یکسانی هم استفاده می‌کنند، تفاوت چندانی احساس نمی‌شود. البته باوجوداینکه B5 کمی قدرتمندتر بوده و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتری هم دارد، ولی در بخش شتاب گیری M5 یک‌دهم ثانیه سریع‌تر بوده و ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. یکی از دلایل شتاب بیشتر M5، شخیصت و خوی وحشی و اسپرت آن است. به همین دلیل درحالی‌که هنگام شتاب گیری در B5 احساس می‌کنیم از یک منجنیق رها شده‌ایم، M5 احساسی مانند شلیک از توپخانه را دارد؛ بنابراین در جاده‌های خشک، صاف و مستقیم M5 بخصوص به لطف صدای بسیار بلندتر پیشرانه، سواری هیجان‌انگیزتری دارد. البته این تنها دلیل سریع‌تر بودن M5 از B5 نیست زیرا برخورداری از لاستیک‌هایی با دو سایز پهن‌تر در جلو و یک سایز باریک‌تر در عقب نسبت به B5 نیز در سریع‌تر بودن این خودرو نقش دارد.

بنابراین آیا باید B5 را بازندهٔ این نبرد دانست؟ به‌هیچ‌عنوان زیرا عملکرد M5 بدون نقص نیست که این نقص‌ها در B5 دیده نمی‌شوند. مثلاً سرعت فوق‌العادهٔ M5 موجب شده که خودروی راحتی برای رانندگی سریع نباشد. به‌عبارت‌دیگر، M5 خودرویی بسیار وحشی است و راننده همواره باید افسار آن‌را در دست داشته باشد. به همین دلیل راننده در B5 اعتمادبه‌نفس و آرامش بیشتری نسبت به M5 دارد. یکی از دلایل این موضوع، دقت بیشتر و وزن بهتر سیستم فرمان B5 است. البته M5 کنترل بدنهٔ بهتری دارد اما بااین‌حال واقعیت این است که B5 احساس طبیعی‌تر و قابل‌پیش‌بینی‌تری داشته و اطمینان خاطر بیشتری به راننده می‌دهد. علاوه بر این، احساس ترمز گیری هم در B5 به لطف برخورداری از دیسک‌های ترمز سرامیکی سفارشی، بهتر است.

به پایان این رقابت جذاب و نفس‌گیر نزدیک می‌شویم. طی این نبرد، هریک از این سوپرسدان‌های آلمانی در قسمتی برتری خود را نشان دادند و به همین دلیل انتخاب پیروز رقابت بسیار سخت است. ما نسل قبلی M5 را دوست نداشتیم زیرا خودروی چندان دلپذیری برای رانندگی سریع نبود اما نسل جدید این خودرو در هر قسمتی که برای ما اهمیت دارد بهبود یافته و از همه مهم‌تر اینکه سریع‌تر شده است؛ بنابراین هشت سال بعد از کنار رفتن M5 V10 نسل E60، ب‌ام‌و با ساخت نسل جدید این ماشین، دوباره M5 را به خودرویی هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. علاوه بر این، M5 جدید درعین‌حال خودرویی کاملاً قابل‌استفاده است و روح M5 نسل E34 اوایل دههٔ 90 را یادآوری می‌کند. این واقعاً یک ماشین عالی است.

از طرف دیگر اما آلپینا B5 هم خودروی کاملاً شایسته‌ای است. B5 ماشینی فوق‌العاده و کاملاً خیره‌کننده است که شاید در ظاهر نشان ندهد اما هرگز چیزی از M5 کم ندارد؛ بنابراین انتخاب اصلی این است که آیا خودروی هیجان‌انگیزتر بهتر است یا خودروی راضی‌کننده‌تر؟ اگر این مقایسه‌ای بین خودروهای اسپرت بود، دلایل قدرتمندی برای انتخاب M5 به‌عنوان خودروی برتر وجود داشت؛ اما این‌ها خودروهایی هستند که عمدتاً مالکین مسافت‌های زیادی را با آن‌ها می‌پیمایند و تعداد کمی از مالکین از توانایی‌های اسپرت آن‌ها استفاده می‌کنند؛ بنابراین هرچند ممکن است گفته شود که نقص‌های M5 توسط عملکرد قدرتمند آن جبران می‌شوند اما شاید هیچ‌گاه از همهٔ توانایی‌های این خودرو استفاده نشود. به همین دلیل چون B5 خودروی بسیار خوبی برای رانندگی بوده و رانندگی معمولی و روزانه با آن ساده‌تر و راحت‌تر است، این آلپینا B5 است که پیروز رقابت ما لقب می‌گیرد.

 

مقام اول آلپینا B5

اگر تاکنون این سؤال در ذهن شما بوده که آیا آلپینا می‌تواند خودرویی بسازد که بهتر از محصولات M ب‌ام‌و باشد، پاسخ این سؤال قطعاً مثبت است.

 

مقام دوم ب‌ام‌و M5

این یک سوپرسدان واقعی است که شخصیت اصلی M5 را بازگردانده است اما در این رقابت در برابر حریف بی‌نقص و خیره‌کنندهٔ خود مغلوب شد.

 

 

مشخصات فنی

 

آلپینا B5

ب‌ام‌و M5

قیمت 89,000 پوند 89,645 پوند
پیشرانه 4.4 لیتری V8 توئین توربو 4.4 لیتری V8 توئین توربو
قدرت 610 اسب خار 600 اسب بخار
گشتاور 800 نیوتن متر 750 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن خالص 1950 کیلوگرم 1930 کیلوگرم
شتاب صفرتاصد 3.5 ثانیه 3.4 ثانیه
حداکثر سرعت 330 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 10.5 لیتر 10.5 لیتر
تولید آلایندگی 240 گرم/کیلومتر 241 گرم/کیلومتر

 

 منبع: Autocar

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. پیکان جوانان گوجه ای
    سوابق: (845 دیدگاه) ,

    راحت ترین راه شناخت الپینا خطوط کنار بدنه معروف این برند هستش که به نظر من از نظر معروفیت چیزی از خطوط کنار بدنه رولز رویس کم نداره با بزرگ کردن عکس میتونین این خطوط تو خودرو سبز رنگ ببینید

    پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (519 دیدگاه) ,

    عجب شاهکاری ساخته آلپینا فوق العادس ولی راننده ماشین ممکنه با خودش بگه دارم ماشینی رو میرونم که بی ام و صد درصدی نیست؟شاید این یه ذره توی ذوق بزنه
    بعد هم هیچ سدانی هیجان و حس فوق العاده M5 رو نداره و این برتری اصلیه،M5 جان تو یک بی ام و واقعی هستی و برای من قهرمان اصلی تویی

    پاسخ
  3. ستار
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    هرچی m5 f90 میبینیم توی فصای اینترنت همه همین آبی رنگ ن.خیلی تکراری شده
    red dark یا حتی قرمز معمولی یا مشکی شو من دیدم خیلی بیشتر بش میاد

    پاسخ
  4. ایمان
    سوابق: (812 دیدگاه) ,

    M_Power : لایک 👍👍👍👍
    آلپینا : دیسلایک 👎🏼👎🏼👎🏼👎🏼

    پاسخ
  5. مهدی
    سوابق: (1491 دیدگاه) ,

    یک روح دردوجسم.یه ماشین در دوشخصیت.هردو واقعا خیره کننده هستن.آلپینا واسه کسایی هستش که سرعت خیلی بالارو بایه ظاهر آرام ولوکس ویه رانندگی مخملی میخوان وm5واسه یه راننده که میخواد پرفومنس برتر روباتک تک سلول های بدنش حس کنه اونم بایه ظاهرسخت ومحکم.فوق العاده ان این دو

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (1491 دیدگاه) ,

    این دومین رقابت بین این دوبرادره.رقابت اول توسط یه مجله دیگه بودکه مال چند هفته پیش بود.دراون رقابت m5اول شد وb5دوم.البته اونجا هم پرفومنس m5برتر بوده وآرامش رانندگی b5بالاتر

    پاسخ
  7. Mor
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    آلپینا این خودرو رو از سری 5 معمولی ساخته!!!
    چنتا کامپتیشنشو بدن بهشون ببینیم اون چی میشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.