بی ام و

معرفی رسمی ب‌ام‌و iX3، اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی باواریایی‌ها

پس از گزارش‌های مختلف و افشای تصاویر متعدد، سرانجام iX3 به‌عنوان اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی ب‌ام‌و رسماً معرفی شد. این کراس‌اوور الکتریکی بر اساس نسل کنونی X3 ساخته شده و از نسل پنجم سیستم eDrive بهره می‌برد که از یک پکیج باطری ۸۰ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی با ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تشکیل شده است. به گفتهٔ ب‌ام‌و، این خودرو با هر بار شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند تا ۴۶۰ کیلومتر را طی کند.

در iX3 نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و تجربهٔ رانندگی کلاسیک یک ب‌ام‌و را ارائه می‌کند. این ماشین ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. امکان شارژ باطری‌های iX3 با شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلوواتی وجود دارد که در این صورت ظرف تنها ۳۴ دقیقه باطری‌های آن از صفر تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند. تنها ۱۰ دقیقه شارژ از طریق این شارژرهای سریع نیز صد کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.

iX3 در بیرون به ویژگی‌های خاصی مجهز شده تا از برادران درون‌سوز خود متمایز شود. مهم‌ترین ویژگی ظاهری این خودرو جلوپنجرهٔ آن است که برای کاهش مقاومت هوا تا حدودی مسدود شده است. علاوه بر این، برای این کراس‌اوور الکتریکی رینگ‌های ۱۹ اینچی آئرودینامیکی هم در نظر گرفته شده که ضریب درگ خودرو را حدود ۵ درصد کاهش می‌دهد و حدود ۱۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند. از این طریق، ضریب درگ کلی iX3 به ۰.۲۹ رسیده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری خاص iX3 تریم آبی‌رنگ در قسمت‌های مختلفی مثل پایین درها و جای سر اگزوزها است. این تریم آبی‌رنگ اما در داخل خودرو هم ادامه یافته تا به سرنشینان نشان دهد که این یک X3 درون‌سوز معمولی نیست. خریداران می‌توانند از بین پنج تریم داخلی مختلف، صندلی‌های استاندارد یا اسپرت و شش رنگ بیرونی گوناگون نمونه‌های موردنظر خود را انتخاب کنند که این رنگ‌های بیرونی شامل مشکی، خاکستری، سفید، آبی، قرمز و نقره‌ای می‌شود. تمام مدل‌های iX3 به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق تطبیقی مجهز هستند که از سیستم کنترل الکترونیکی کمک‌فنرها برخوردار است.

قوای محرکهٔ الکتریکی iX3 برای ب‌ام‌و نوآوری خاصی را به همراه داشته است زیرا در این سیستم موتور الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی و گیربکس برای اولین بار در یک پکیج مشترک قرار گرفته‌اند که این ویژگی موجب جمع‌وجورتر شدن قوای محرکه و استفادهٔ راحت‌تر در انواع مختلف خودروها شده است. همچنین به گفتهٔ ب‌ام‌و، نسل پنجم تکنولوژی eDrive در مقایسه با نسخهٔ فعلی این سیستم در محصولات الکتریکی‌شدهٔ کنونی ۳۰ درصد تراکم انرژی بیشتری دارد.

ب‌ام‌و برای واحد eDrive خود سیستم خنک‌کننده/گرم‌کنندهٔ قابل‌توجهی را هم طراحی کرده است. در این سیستم، یک بخاری کمکی مجزا حتی در دمای منفی ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد هم از باطری‌ها محافظت می‌کند درحالی‌که یک سیستم خنک‌کننده/گرم‌کنندهٔ مایعی دیگر نیز دمای ایده‌آل برای موتور الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی و باطری‌ها را کنترل و تضمین می‌کند.

iX3 اولین مدل از سه محصول الکتریکی جدید ب‌ام‌و محسوب می‌شود که قرار است در آیندهٔ نزدیک وارد بازار شوند. دو مدل بعدی i4 و نسخهٔ تولیدی کراس‌اوور iNext هستند که هردو تا پایان سال ۲۰۲۱ به بازار خواهند آمد. iX3 همچنین اولین محصول ب‌ام‌و است که برای صادرات در کارخانهٔ چین تولید می‌شود. این کراس‌اوور الکتریکی اواخر سال جاری ابتدا در چین عرضه خواهد شد و سپس در سال ۲۰۲۱ به اروپا خواهد رسید. iX3 در آمریکای شمالی عرضه نمی‌شود و آمریکایی‌هایی که یک ب‌ام‌و الکتریکی می‌خواهند باید منتظر عرضهٔ مدل‌های i4 و iNext به بازار بمانند.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3503 ديدگاه)

    نیسان آریا هم به صورت رسمی معرفی شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ممد ژانگولر

      ۲۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3546 ديدگاه)

      نیسان آریا خیلی وقته زیر نظر دارم
      خیلی به نظر خوب میاد
      باهاش حال میکنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Enzo

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (319 ديدگاه)

    خدایا همه دنیا در حال پیشرفتن .دارن از دوره سوخت فسیلی جدا میشن میرن سمت برق و هیدروژن وووو .بعد اینجا آشغال ترین بنزین دنیا لیتری ۳هزارتومن .داره گریم میگیره باحال خودمو مردمه کشورم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (4927 ديدگاه)

    یه کراس ‌اور برقیو تاریخ‌ ساز با دیفرانسیل عقب و یه مدل مفهومی از یه کراس ‌اور تموم الکتریکی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خودروی الکتریکی یه جوریه برام، هرچقدر سریع، جذاب، زیبا و مدرن هم که باشه من حس خوبی نسبت بهش ندارم.
    اما جدای از این بحث ها X3 یکی از بهترین کراس اورهای های دنیاست، چه از نظر عملکرد و کیفیت و پرفومنس، وحالا نسخه الکتریکی ام چون با X3 تقریبا یکی هستش حس آشنا و خوبی داره.
    احتمالا در آینده نزدیک الکتریکی i4 و الکتریکی I NEXT هم معرفی بشن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرمان

      ۲۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (148 ديدگاه)

      این فکر کنم تنها ماشین برقی هستش که بعد تایکان ازش خوشم اومده خیلی جذابه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (353 ديدگاه)

      منم ازش خوشم اومده قشنگه واقعا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مسعود

      ۲۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (114 ديدگاه)

      به نظرم ماشین خوب و عالی ای هستش و به بهترین شکل طراحی شده. طراحی ماشین ساده و امکانات و برد خوبی برای این ماشین ارائه داده. اگر قیمت این ماشین حدود 40 هزار دلار در بیاد میتونه فروش خیلی خوبی داشته باشه. مشکل بیشتر ماشین های تمام برقی قیمت بالای این ماشین هاست که عملا باعث میشه مردم اقبال زیادی بهشون پیدا نکنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ♤ANGUS_812♤

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    اخیییش بالاخره یه ماشین الکتریکی با طراحی خوش فرم و زیبا دیدم
    دیگه کم کم داشتم نا امید میشدم مخصوصا از تسلا و فورد و هوندا و رنو
    واقعا هر چی چقدر طراحی های اخیرش ضعیف شده بودن این عالی شده
    به قول یکی از دوستان تمایز احتراق داخلی و الکتریکی باید به اندازه باشه نه که کلن بزنی ماشینو از ریخت بندازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran.Jy

      ۲۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (232 ديدگاه)

      قبول دارم حرفتو.
      ولی تسلا بیچاره طراحی خارجیش که خیلی عالیه.
      اگر نقدی هم باشه به طراحی داخلیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ماکان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (770 ديدگاه)

    سلام . انشاالله که تا جایی که امکان دارد هرچه سریعتر تا قبل از سال 2023 از مدل های سری 7 ، سری 8 ، X5 ، X6 و مخصوصاً X7 بی ام و هم یک نسخه ی پلاگین هیبرید آن هم جوری که مجموع قدرتش حد اقل ۷۰۰ اسب بخار باشد و موتور درون سوزش هم از نوع بنزینی باشد را بسازند و به صورت انبوه تولید کنند انشاالله . البته همه ی آنها جوری هم باشد که مثل خیلی از نسخه های دیگر قابلیت سفارش چهار چرخ محرک هم داشته باشد انشاالله . با تشکّر . درسته که حالا خودرو های هیبریدی شاید صدای موتور شان به اندازه ی خودرو هایی که فقط موتور درون سوز دارند جذاب نباشد ولی اقلاً مصرف سوخت کمتری دارند و کمتر هوا را آلوده می کنند .بهتره که بیشتر به فکر سلامتی جسمی مان باشیم تا اینکه بخواهیم از صدای خودرو لذت ببریم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ATa

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (146 ديدگاه)

    جلو پنجره درون سوز روی پلتفرم الکتریکی… مضحکه طراحی، خوبه سر اگزوز ها رو با شیشه کاور نکردن. اصل مطلب هم هزینه اولیه! که عنوان نشده بدلایل معلوم. دست پاچگی در فرایند الکتریکی شدن شون جالبه تاره فهمیدن چه خبره گویا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۲۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (160 ديدگاه)

      بعیده بفروشه ، با قیمتی بالای ۸۰ هزار دلار صفر تاصد ۷ ثانیه و ۱۸۰ کیلومتر سرعت …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Bilbo

        ۲۵ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (516 ديدگاه)

        کجا گفته شده 80 هزار دلار قیمتشه؟ ?
        i4ش با برد بیشتر و قدرت بیشتر، حوالی 50 تا قراره قیمت بخوره، بعد اینو بدن هشتاد تا؟ ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. M

          ۲۶ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (160 ديدگاه)

          2021 BMW iX3 price
          Prices for the iX3 are likely to start at around £60,000, representing a substantial premium over the combustion-engined X3 but placing BMW’s newest model broadly in line with its E-tron and EQC rivals.
          ۶۰ هزار پوند تقربیا میشه ۷۸ هزار دلار …
          قبل از نظر دادن یه سرچی بکنی بد نیس

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. M

          ۲۶ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (160 ديدگاه)

          ضمنا اون i4 که شما میفرمایید نمونه ی تولیدیش شاید یه سال دیگه تازه رونمایی بشه و سال ۲۰۲۲ برای فروش آماده بشه که اون ۵۰ هزار دلار شروع قیمت هم هدف گذاریه فقط ، تا اون موقع بیخ گوش آلمانها گیگافکتوری برلین تقریبا امادست …

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. Hadi

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    خیلی معمولی به نظر میاد…
    مشخصاتش هم خیلی چشمگیر نیست…
    ولی در کل به عنوان اولین تمام الکتریکی ب ام و قابل قبوله ?…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Bilbo

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (516 ديدگاه)

    نمیدونم چرا نذاشتن نسل بعد همراه با ایکس 3 تولیدش کنن، این الآن چیزی فراتر از ایکس 3 نیست. شخصیت ویژه خودش رو نداره و گرچه مشخصاتش خوبه ولی رقابتی نیست. همون i4 و i Next با برد بالای 500 کیلومتر (بر اساس استاندارد آمریکا) و اون مشخصات جذاب خیلی بهتر بود اولین باشه. بخاطر همین هم iX3 وارد آمریکا نمیشه و بیشتر چین رو هدف گرفته تا اون دو مدل آخر امسال معرفی بشن و رسما ورودش رو به رقابت اعلام کنه. اگر اشتباه نکنم با فورد هم قرارداد بستن برای جایگاه های شارژ و تصمیم خوبی بود، خیلی از مشکلات دو طرف رو میتونه پوشش بده.
    ولی برای نباید انتظار داشت وقتی ام4 با اون صدا و غرش و… هنوز تو بازار موجوده، کسی به i4 تمایل بیشتری نشون بده، هنوز خیلی ها عاشق صدای اگزوز بعد از فشار دادن پدال گاز هستن…

    بهرجهت مبارک ب‌ام‌و باشه ورودش به جهان برقی ها، گرچه دیر شده ولی خوبه، مشتاقم برای آخر امسال و دو تا ماشین برقیش که ببینم چیکار کرده?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mehran.Jy

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (232 ديدگاه)

    مگه لوگوی بی ام و عوض نشده بود؟
    اینم که با همون لوگو قبلی اومده که

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bilbo

      ۲۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (516 ديدگاه)

      همون روزها گفته شد که این صرفا آینده نگری لوگو بود و بیشتر برای شبکه های اجتماعی بود و قرار شد رو خوردو ها همون قبلی قرار بگیره. اما احتمالا از 2025 وقتی همه تولیداتش برقی شد اونو میزنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. رامتین

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3051 ديدگاه)

    فنی مطمعنا گزینه خوبیه و از بی ام و هم همین انتظار رو میره اما نمای جلوش به اصطلاح بی روحه. مثل یک بچه خجالتی و البته منظم و مرتب.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمدهادی

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2146 ديدگاه)

    ظاعرش بنظرم بعنوان یک تمام الکتریکی زیادیم شلوغو کامله
    برقیا همشون بنا به دلایل اقتصادی و مصرف سوخت ازینم خلوت تر قلابی تر بودن تالا
    من به طراحی خارجی بی ام و نمره مثبت میدم
    ویژگی های فنیشم بد نیس
    خوشالم که بصورت جدی وارد بازار الکتریکیا شد
    آینده بزرگی دارن ماشینای تمام برقی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. آریا ماشین

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    طراحیش برخلاف بقیه برقی ها خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا