کِشندهٔ جدید ماک Anthem، بازی را عوض می‌کند

پس از مدت‌ها کامیون‌ساز مشهور آمریکایی یعنی ماک با معرفی کِشندهٔ کاملاً جدیدی نظرها را به‌سوی خود جلب کرده است. ماک بیش از صدسال است که در صنعت کامیون‌سازی و حمل‌ونقل حضور داشته و بسیاری از رانندگان حرفه‌ای، بخش زیادی از عمر خود را صرف هدایت بولداگ‌های ماک در جاده‌ها نموده‌اند؛ اما بولداگ هنوز هم زنده است و حالا ماک با معرفی جدیدترین کشندهٔ خود با نام اَنثِم (Anthem) تلاش می‌کند گذشتهٔ پرافتخار خود را با دنیای مدرن پیوند بزند.

این کِشندهٔ جدید آمریکایی در بیرون از طراحی کاملاً جدیدی سود می‌برد. در اینجا از خطوط صاف و ویژگی‌های آئرودینامیکی استفاده شده که به آینده اشاره دارد اما درعین‌حال انثم با برخورداری از تزئینات کرومی بزرگ و نمایی باابهت، همچنان شکوه و عظمت یک ماک اصیل را نشان می‌دهد. نماد سنتی ماک یعنی سگ بولداگ نیز مثل همیشه در لبهٔ کاپوت خودنمایی می‌کند.

در داخل این هیولا نیز تمامی چیزهایی که در یک خودروی لوکس پیدا می‌شوند وجود دارد. ازجملهٔ این موارد می‌توان به طیفی از سیستم‌های کمک‌راننده مانند کروز کنترل راداری و هشدار خروج از خط اشاره کرد. ماک برای کِشندهٔ جدید خود سه پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته که از جدیدترین موتورهای توربودیزل این شرکت هستند. ضعیف‌ترین این موتورها 325 اسب بخار قدرت و 1708 نیوتن متر گشتاور دارد اما غیرازاین، دو نیروگاه غول‌پیکر هم در لیست موتورهای انثم، وجود دارد.

موتور اول یک نمونهٔ 11 لیتری بنام MP7 است که 425 اسب بخار قدرت و 2115 نیوتن متر گشتاور دارد. موتور دوم نیز که MP8 نام دارد، با 13 لیتر حجم، 505 اسب بخار قدرت و 2521 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی موتورها هم در کنار گیربکس‌های 13 و 14 سرعتهٔ تمام اتوماتیک، یک گیربکس 12 سرعتهٔ AMT بنام mDrive هم در نظر گرفته شده است؛ اما بااین‌حال برای رانندگانی که همچنان اتصال فیزیکی دسته‌دنده و کنترل مستقیم را ترجیح می‌دهند، یک گیربکس دستی سنتی نیز قابل سفارش است.

علاوه بر سه پیشرانهٔ مختلف و شش گیربکس گوناگون دستی و اتوماتیک، انثم با سه ترکیب کابین مختلف نیز عرضه می‌گردد که شامل یک نمونهٔ Day Cab و دو کابین Sleeper برای مسافت‌های طولانی می‌شود. علاوه بر این، دو نوع تنظیم تعلیق مختلف نیز برای این کِشندهٔ جدید قابل انتخاب است که شامل تعلیق بادی هم می‌شود. ماک معتقد است که انثم نسل آیندهٔ کِشنده‌ها را نشان می‌دهد اما بسیاری بر این باورند که آیندهٔ حمل‌ونقل، الکتریکی خواهد بود. کِشنده‌های الکتریکی با گشتاور فوری و قطعات متحرک کمتر، مزایای مشخصی در زمینهٔ عملکرد و قابلیت اعتماد دارند درحالی‌که تنها محدودیت‌های آن‌ها در حال حاضر میزان بُرد و زمان شارژ است.

اما تکنولوژی به‌سرعت در حال پیشرفت است و شرکت‌های زیادی مانند تسلا هم‌اکنون در حال کار بر روی توسعهٔ کِشنده‌های تمام الکتریکی هستند؛ بنابراین با استفاده از فناوری‌های جدید در باطری‌ها، ممکن است در آینده دوران حکمرانی کِشنده‌های الکتریکی فرابرسد و بنابراین ماک انثم نتواند خود را به‌عنوان نسل آیندهٔ کِشنده‌ها مطرح کند اما در حال حاضر، این کامیون تکامل نهایی در بخش کِشنده‌های دیزلی محسوب می‌شود.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

26 دیدگاه

    1. حميد
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      خَیلی هم فوق العاده نیست نسبت به ولو

      پاسخ
      1. (ali(chevy nova
        سوابق: (5059 دیدگاه) ,

        حمىد
        داداش یه مدت نبودى باز اومدى با نظرات طلایى
        ولوو؟؟؟
        تو همىن اىران تمام بارهاى فوق سنگین رو فقط و فقط ماک مىکشه نه ولوو
        پل طبقاطى صدر رو تو تهران تماما اجزاى سنگىنش رو ماک بود که حمل مىکرد و نه ولوو

        پاسخ
        1. hussein
          سوابق: (25 دیدگاه) ,

          چون بوجی کش های ولوو و اسکانیا تو ایران نیست کسی وارد نمیکنه
          بعد ماک زیرمجموعه ی ولوو هست دیگه دلیلی نداره ولوو بیاد دوباره و از اول یه ماشین دیگه تو کلاس ماک درست کنه و به بازار بده

        2. " Swedish Arrogant Tiger"
          سوابق: (740 دیدگاه) ,

          بله اقای شوی نوا..
          ولوو سلطان کشنده هاست.بار هایی که اف هاش 16 ها بلند میکنن ماک تو خواب هم نمیبینه.اینکه کشنده های فوق سنگین ولوو وارد نشده دلیل نمیشه بگی ولوو نمیتونه . خیلی وقته از این پست میگذره. نمیخواستم جوابتون رو بدم و بزارم پای اطلاعات کمتون تو بخش سنگین اما وقتی لایک ها رو دیدم مجبور شدم…
          اگه خوندین و جوابی دارین خوشحال میشم کامنت کنید.

  1. پیکان جوانان گوجه ای
    سوابق: (908 دیدگاه) ,

    عکس اول کسی ببینه به خاطر زاویه ای که عکس گرفتن میگه جالب نیست فقط کافیه اونوقت عکس دوم ببینه اخر ابهت و زیبایی یعنی یک عکس بد میتونه خیلی چیزها را خراب کنه

    پاسخ
  2. کاوه آهنگر
    سوابق: (446 دیدگاه) ,

    وقار و ابهت از چهره ی این کامیون میباره. معرکست

    پاسخ
    1. (ali(chevy nova
      سوابق: (5059 دیدگاه) ,

      درسته کاوه جان
      ماک نماد ابهت و وقاره و نمونه بارزش هم r600 هست

      پاسخ
  3. PaRHaM
    سوابق: (717 دیدگاه) ,

    عجب هیولا ایه!
    ۲۵۲۱ نیوتن متر گشتاور واقعا خیلی خیلی زیاااده!????

    پاسخ
  4. نت
    سوابق: (363 دیدگاه) ,

    زیباست .امریکا عجب ماشینایی تولید میکنه

    پاسخ
  5. AK_007
    سوابق: (542 دیدگاه) ,

    من ب لحاظ طراحی کشنده های کنوورث رو بیشتر میپسندم

    پاسخ
    1. (ali(chevy nova
      سوابق: (5059 دیدگاه) ,

      Ak-007
      دادا کنورث عالى هست اما ماک واقعا یه چىز دیگس
      من عاشق ماک هستم

      پاسخ
      1. #ali.m#
        سوابق: (1844 دیدگاه) ,

        هنوز که هنوزه هیچ ماشینی رو به ابهت ماک های توی ایران ندیدم .
        بیشترشونم پلاک دولتی هستن و تا خرخره دارن بار سنگین حمل میکنن .

        پاسخ
        1. (ali(chevy nova
          سوابق: (5059 دیدگاه) ,

          درسته داش على
          ماک بخاطر گىىربکس و موتور قوى و سگ جونش بارهاى وحشتناک سنگىن رو حمل مىکنه
          نمونه بارزش هم بالاتر گفتم که پل طبقاطى صدر بود که فقط ماک قطعات سنگىنش رو حمل مىکرد

  6. Hemichan
    سوابق: (642 دیدگاه) ,

    عجب ماشینیه
    نمای بیرونی و داخلیش معرکه س
    “با 13 لیتر حجم، 505 اسب بخار قدرت و 2521 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند ”
    گشتاور کاربردی زیادیه
    ” کِشنده‌های الکتریکی با گشتاور فوری و قطعات متحرک کمتر، مزایای مشخصی در زمینهٔ عملکرد و قابلیت اعتماد دارند درحالی‌که تنها محدودیت‌های آن‌ها در حال حاضر میزان بُرد و زمان شارژ است.”
    و
    “و شرکت‌های زیادی مانند تسلا هم‌اکنون در حال کار بر روی توسعهٔ کِشنده‌های تمام الکتریکی هستند؛”
    باطری بعد از یه مدت خود بخود خالی میشه که حالا حالا ها تو زمینه حمل و نقل کاربردی نیست مگه اینکه ” با استفاده از فناوری‌های جدید در باطری‌ها، ممکن است در آینده دوران حکمرانی کِشنده‌های الکتریکی فرابرسد : ”
    دم ماک گرم فوق العاده س

    پاسخ
  7. (ali(chevy nova
    سوابق: (5059 دیدگاه) ,

    ممنون از پدال بخاطر این مطلب
    خواهشا از اخبار کامىونها بىشتر بذارید

    پاسخ
  8. امین
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    کشنده های ماک واقعا عالیه.کسایی که ماک های دهه شصت هفتاد میلادیو دارن خیلی ازش تعریف میکنن.خیلی واسشون نون رسون بوده.خیلیاشون حتی با بنز هم عوضش نمیکنن.از بس کم خرج و کاریه.ایکاش نسل جدیدش هم تو ایران میومد.اون وقت کمتر کسی سراغ کشنده های دیگه میرفت.

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      بخاطر این کم خرجه که گازوییل تو ایران مفته وگرنه تو بقیه کشورها هزینش کمر شکنه

      پاسخ
      1. (ali(chevy nova
        سوابق: (5059 دیدگاه) ,

        جناب على
        مگه فقط هزینه ى گازوىىل هست؟؟؟؟؟
        خرج روغن نىست؟
        خرج لوازم مصرفى نىست؟
        تعمىىرات راحت نىست؟
        ماک سالهاست که ثابت شده و با این حرفها اندکى وجهش پىش رانندها خراب نمىشه

        پاسخ
  9. شاهین
    سوابق: (642 دیدگاه) ,

    رفیقمون راست میگه ولوو رو من دیدم سه تا تریلر حامل تنه درخت رو توی شیب 20درصد میکشید بالا درحدی قدرتی بود که شاسی ماشین به سمت شاگرد کج میشد و سمت راننده از زمین بلند میشد!!! اینم بگم ولوو تقریبا 600اسب قدرت داره اما گشتاورشو خبر ندارم.
    ماک هم قبول دارم نمیگم بده اما اسکانیا و ولوو به مراتب مدرن تر از ماک هستن و امین تر

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (642 دیدگاه) ,

      نمیدونم کجای حرفم دیس لایک داره!
      والا تاجایی که من دیدم ولوو و اسکانیا بهترین آپشن هارو واس خودروهای سنگینشون گذاشتن مثلا سیستم ترمز قدرتمند و تمام اتوماتیک(حتی بهتر از سواری ها).از ماک فعلا همچین چیزایی ندیدم حالا اگه شماها دیدین بگین باخبر باشیم.
      اگرم دیس لایکا واس اینکه شما ماک دارید و تجربه کردین خو حرفی نمیمونه.ولی من دیدم که تعریف میکنم همه چی به قدرت نیست چون الان کشنده ها به اندازه کافی قدرت دارن اونی خوبه که مراعات حال راننده رو همه جوره داشته باشه چ فنی چ ایمنی چ رفاهی

      پاسخ
  10. ناشناس
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    هنوز هم ماک های چهل و پنجاه سال پیش پا به پای اسکانیا و ولوو تو جاده ها هستند.

    پاسخ
  11. رشید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مصرف گازوییل ماک مدل 1975 با مصرف گازوییل ولو اف هاش ده چرخ یکسان هست. در ضمن آلودگی ماک کمتر هست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.