بازی خطرناک چری در بازار ایران!

سام کاویانی: خبر منتشره شده در یکی از رسانه‌های خبری چنان بهت‌آور بود که لحظاتی مرا در وادی شوک فرو برد. 130 الی 140 میلیون تومان و آن‌هم بابت یک کراس‌اوور چینی!. آن‌هم بلندقامتی که به نظر می‌رسد بیشتر از نعمت زیبایی و آپشن برخوردار است تا سابقه‌ای طولانی و پربار. خودرویی که پیش از این قرار بود با ارقامی حول‌وحوش 100 الی 110 میلیون تومان به بازار عرضه شود، ولی حال در نهایت شگفتی شاهد ذکر چنین ارقامی برای آن هستیم. منظور از کراس‌اوور چینی، همان خودروی چری تیگو 7 است؛ کراس‌اووری برخوردار از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو بنزینی با توان خروجی 143 اسب بخار. کراس‌اووری که به قرار معلوم هر اسب بخار تولیدی آن حدود یک میلیون تومان قیمت خورده است و این در تاریخ چینی‌های بازار این دیار بی‌سابقه است!


به‌راستی معلوم نیست که نماینده ایرانی چری در کشور روی چه حساب‌وکتابی چنین ارقام عجیبی را برای قیمت آن تعیین نموده است. آیا مدیران خودرو به سیم آخر زده و یا دارد حدومرزهای کشش بازار را بیش از پیش تست می‌کند؟ آیا جذابیت ظاهری این خودرو ملاکی برای تعیین قیمت آن بوده است؟


نماینده چری در کشورمان به‌خوبی به این نکته واقف است که با این مبالغ و یا حتی کمتر از آن می‌توان طیف متنوعی از خودروهای مینی کراس‌اوور تا کراس‌اوور آسیایی و اروپایی را خریداری نمود که چه به لحاظ سابقه و چه به لحاظ عامه‌پسندی، از جایگاه بالاتری نزد خریداران ایرانی در قیاس با این خودروی «امتحان پس نداده» شرقی برخوردارند. خودروهایی مثل رنو کپچر، رنو داستر و سانگ‌یانگ تیوولی از این زمره‌اند. مهم‌تر از همه، چندی پیش، شرکت ایران‌خودرو تولید پژو 2008 را آغاز نمود، خودرویی که قرار است با رقمی کمتر از صد میلیون تومان به بازار عرضه شود و بی‌شک با ورود آن، معادلات بازار دگرگون خواهد شد. اصلاً چرا راه دوری برویم. همین رقبای هم‌وطن این خودرو ازجمله جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو نیز با ارقامی کمتر از صد میلیون برچسب خورده‌اند و به پیشرانه‌های قوی‌تری هم مجهزند. البته دیگر هم‌خانواده این خودرو، یعنی چری تیگو 5 فیس‌لیفت نیز، حول‌وحوش 102 میلیون قیمت خورده است.


جالب اینجاست که برچسب 130/140 میلیونی این خودرو کم‌کم دارد به کراس‌اوور بسیار محبوب بازار، یعنی هیوندای توسان نیز نزدیک می‌شود. این درست است که نسخه‌های فول توسان با ارقامی حول‌وحوش 185 الی 195 میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند ولی نسخه نیم فول آن را می‌توان با ارقامی کمتر از 175 میلیون تومان نیز ابتیاع نمود. از طرفی می‌دانیم که توسان خودرویی خودروی دو دیفرانسیل است ولی چری تیگو 7 خودرویی تک دیفرانسیل. ضمن آنکه، تویوتا C-HR که یک مینی کراس‌اوور سخت محبوب در سطح دنیا و با فرمی پیشرو و آوانگارد است با قیمتی حول‌وحوش 172 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شده و از آرایش دو دیفرانسیل سود می‌برد. البته این نکته را هم نباید از یاد برد که تویوتا یک غول جهانی و در جای خود یکی از بزرگ‌ترین مربیان خودروسازی در عالم است و محصولات آن به ذات از ارزش خرید بالایی برخوردارند و دیگر اینکه، تویوتا از 80 سال سابقه پربار و تجربه فراگیر بهره‌مند است ولی جوانکی چون چری تازه 20 سالگی خود را با هیاهوی بسیار جشن گرفته است!


رک و پوست‌کنده بگویم که چری وارد بازی خطرناکی در بازار ایران شده است. این درست است که ساخته‌های این برد طی سالیان اخیر، چه از حیث جذابیت طرح و چه از حیث کیفیت و پرداخت نهایی محصول، پیشرفت شایان توجهی را شاهد بوده‌اند ولی با این وجود، هنوز هم از لحاظ اعتبار و ارزش جهانی محصول چند پله‌ای از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خود عقب‌ترند. اگر چنانچه این شرکت بهای تولیدات خود را با قیمت محصولات برندهای پرسابقه شرقی و غربی یک کاسه و حتی نزدیک کند با شکست محتملی در بازار ایران مواجه خواهد شد و ته‌مانده اعتبار خود را هم بر باد خواهد داد. اعتباری که طی این سال‌ها با سختی و سماجت بسیار به دست آمده است.
البته در پایان باید گفت که همه‌چیز در نهایت بستگی به واکنش بازار “غیر قابل پیش‌بینی” کشورمان دارد و امیدوارم که خریداران ایرانی این خودرو با تدبیر و تأمل بیشتری عمل نموده و با غلبه بر وسوسه‌های درونی، تمامی داروندار خود را به‌پای زیبایی و وجاهت این الهه گران چینی قربانی نکنند!

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

33 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    دیونه نشدن دیدن ایران خودرو وسایپا چطور مردم میدوشن گفتن ما هم اره ولی داداچ داری اشتباه میزنی ایران خودرو استاد این کار شما هنوز شاگرد هم نیستی

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1919 دیدگاه) ,

      شرمنده که بد حرف میزنم
      ولی کسی که این ماشین رو میخره فکنم عقلش رو به کلی از دست داره
      اسپورتیج 2013 بدون رنگ با کارکرد 60 الی 70 هزار تا
      دقیقا 125 الی 130 تومن قیمتشه
      با 140 تومن میشه یه پرادو خرید
      با 140 تومن میشه یه اریون 2011 خرید و یک عمر از موتور 3.5 لیتری لکسوس es زیرکاپوتش هست لذت برد
      اینا خودشونو مسخره کردند
      جک اس5 موتورش 2 لیتری توربو هست زیر صد تومنه
      اوف اوف مموتی خدا لعنتت کنه
      دلار هزار تومن بود لکسوس RX350 حدود 100 تومن قیمتش بود
      الان این اشغال رو 143 تومن میخوان بدن دست مشتری
      ولی مقصر اصلی خود مردمه
      من قول میدم اگه هیشکی نخره قیمتش 40 تومن میاد پایین

      پاسخ
        1. تصویر پروفایل سامان اذری
          سامان اذری
          سوابق: (1919 دیدگاه) ,

          نه داش مدل 2010 و 2011 قیمتش از 130 تا 150 تومن قیمت واقعیشه که من حد وسط رو نوشتم
          سایت دیوار یا باما رو ملاک قرار ندید
          اونجا قیمتها کاملا فضاییه مهم اون پوله که زمان معامله پای ماشین داده میشه نه اون قیمتی که فروشنده تو اگهی ها مینویسه
          من دوستام تو کار خرید و فروش ماشینهای 100 الی 250 میلیونی اند تمامی قیمتهارو ازشون خبر میگیرم

        2. تصویر پروفایل سامان اذری
          سامان اذری
          سوابق: (1919 دیدگاه) ,

          ضمنا حمید هلکت جان برای نمونه
          میتونی یه اگهی تو دیوار یا باما بزاری با عنوان اریون 2010 قیمت رو بنویس 170 بعد ببین بهت زنگ میزنن و چند تومن میخوان اونو ازت

    2. E 36
      سوابق: (792 دیدگاه) ,

      تقصیر خودمونه نباید بخریم نه فقط این هرچی وارد میکنن قیمتش کذاییه ، یه سری اصلن رنگ و لعاب ماشینو میبینن از خود بی خود میشن میرن تو صف ثبت نام! بدون اینکه بدونن پول به چی دارن میدن در واقع طرف حساب چری و امثالهم هم همین افرادن وگرنه کسی که ماشین باز باشه پول به این آشغالها نمیده

      پاسخ
  2. shahin
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    خب طبیعیه این قیمت بزاره حضور چند ساله این شرکت تو ایران به اوناهم فهموند که اگه اشغال رو به ایرانیا بدیم با قیمت ده برابری حاضرن بخرن مشکل اینا نیستن مشکل مایممم

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Mahdi US CARS
    Mahdi US CARS
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    140 میلیون
    چه خبره
    با این قیمت از بین چینیا جک صد برابر ارزش خریدش بیشتره تا این
    140 میلیون پول بی زبون برای یه چینی 140 اسب بخاری

    پاسخ
    1. TRX
      سوابق: (27 دیدگاه) ,

      بی وای دی s6 بدنه بزرگتر پل فرم لکسوس موتور کم استهلاک

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل amir
    amir
    سوابق: (8283 دیدگاه) ,

    (( تویوتا از 80 سال سابقه پربار و تجربه فراگیر بهره‌مند است ولی جوانکی چون چری تازه 20 سالگی خود را با هیاهوی بسیار جشن گرفته است! ))
    چری یا هر خودروساز دیگه ای 2000 سالش هم که بشه از حیث کیفیت به تویوتای 80 ساله نمیرسه.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (137 دیدگاه) ,

    با35000 دلار چه کراس اووری ؟!
    جیپ واگنیر یا بی ام و X1 یا فورد اج یا جیپ رنگید یا هوندا CRV یا چریه نمی دونم چی چی( تیگو7 ظاهرا) !!!!!
    خو آخه چرا؟!

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (174 دیدگاه) ,

    با همین قیمت اگه شتاب بخوای میتونی ام جی جی اس بگیری
    کیفیت میتونی رنو کولئوس بگیری
    اگرم ظاهر میخوای تیوولی و کپچر و توسانو اسپورتیجم هستن

    پاسخ
  7. sardar
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    نهایتش تا 110 توجیه داره. ولی 110 به بالا بیشتر میخوره شوخی باشه

    پاسخ
  8. محمد
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    قیمتش مهم نیست. از ذم قسط میدن ماهی دو تومن، میبینی پر شده خیابونا. مهم اینه که دست دومش و کسی نمیخره، صفرشم مقد نمیخره. کلا چینیا به لطف شرایط فروش خوبه که زیاد شدن، اولویت های بعدی ظاهر و آپشن هستش.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (863 دیدگاه) ,

      خبر موثق است و آخرین سطرهای متن این خبر چنین است : «….بر طبق گفته مسئولان مدیران خودرو این محصول در محدوده قیمت 130 تا 140 میلیون تومان قرار خواهد گرفت».منبع خبر: سایت IRANJIB مورخ 19 اردیبهشت 1396.

      پاسخ
  9. شاهین
    سوابق: (358 دیدگاه) ,

    قیمت ماشین تو هیچ دولتی حساب و کتاب نداشته که الان اوضاعش اینه.بعد از نفت و گاز و میعانات خودرو بهترین محل کسب درآمده.بعدم اینا موذی تر از این حرفا هستن.میان میزارن 140. با پیش پرداخت 35 تومن و 20 سال قسط ماهی 500 هزار تومن که خیلی راحت آبش کنن بره.

    پاسخ
  10. میلاد
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    لیاقت مردم ایران همین چینی ها هم نیست، شاید هندی باشه لیاقتمون. مردمی که هنوز میرن پای صندوق رأی تا برای خواستشون بهشون خائن گفته بشه.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ROHAM
      ROHAM
      سوابق: (94 دیدگاه) ,

      اوایل دهه هشتاد نرفتیم پای صندوق ( مشارکت 17% تهران) احمدی نژاد شهردار شد و در ادامه رئیس جمهور شد دیدی که چطور گند زد به زمین و زمان!
      اروپا 5 قرن زمان خواست تا اروپای امروزی بشه
      انتظار داری یک روزه و با نرفتنت پای صندوق فردا صبح SLS رو بذارن تو سوپر مارکت با تیکت 1500 تومن!؟!!!

      پاسخ
  11. محمد
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    مشکل میدونی چیه شما قیمت الان توسان رو با قیمت زمانی که تیگو 7 عرضه میشه مقایسه میکنی از کجا معلومه وقتی فروش تیکو 7 شروع بشه قیمت توسان نشه 250 تومن
    اونوقت چی ؟ مدیران خودرو خوب میدونه چه کار میکنه بیگدار به آب نمیزنه
    حتما یه چیزایی از آینده قیمت ماشین ها میدونه

    پاسخ
    1. محمدامین
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      دوست عزیز الان قیمت اسپورتیج ۲۰۱۴ فول در بازار دست دوم با کارکرد کم شده ۱۳۴ میلیون…توسان هم همینطور(فیس لیفتش)…توسان سال ۲۰۱۲ قبل از فیس لیفت در حدود ۱۱۵ میلیون هم پیدا میشه!!بعید میدونم قیمت دست دوم ها یدفه ۶۰ میلیون بیاد بالا!!!!‌…بنظر من کار چری دیوونگیه!مخصوصا الان که قراره کرمان موتور نسل جدید توسان رو مونتاژ کنه!

      پاسخ
  12. رامتین
    سوابق: (906 دیدگاه) ,

    با این پول اگه چینی هم آدم بخواد بگیره میره امجی gs میگیره که 217 اسبه و اصالت انگلیسی هم بالاخره یکم داره. مغز … آدم نخورده که بره چینی بگیره.

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (437 دیدگاه) ,

      اصالت انگلیسی رو خوب اومدی! خخخخ
      معنی جدیدی برای لغت اصالت تعریف کردی!

      پاسخ
  13. اکبر
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    صد تومانش نقد است ، بقیه اش وام بدون بهره ، ماهی پانصد هزار تومان .

    پاسخ
  14. Mersedes benz
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    مگه این که آدم دیوونه باشه به این پول بده. خوب با این پول میرم هوندا آکورد.اپتیما سوناتا کمری کرولا و…. میخرم😕

    پاسخ
  15. مهدی
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    تو نمایشگاه دیدم زیاد جالب نبود ضمنا چون میدانند کسی نمیخرد حتی با قیمت 80 تا 90 گفتند حالا بگیم 140 تا با این ترفند چری تیگو 5 را بفروشیم این سیاست شان است گول نخورید
    و چون تیولی تو بازار هست و و هیوندای کرمان آی 10 و آی 20 و البته پژوه 2008 بیاد این دیگه جایی نداره و البته من با قیمت و کیفیت 2008 از نظر کیفیت بدنه و رنگ و داخل خودرو و فضا مشکل دارم که اگر 2008 قدرتش تا 110 اسب باشه حداکثر 55 می ارزد و ایضا هیوندای ولی نامردها بالای 70 تا مرز 100 رفتند جلو …………..

    پاسخ
  16. علي
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    حماقت شاخ و دم نداره بزار بیاد ببین چی بشه بازم استقبال میشه بدی چینیا اینکه بازار دست دومش به قول دوستمون چنگی به دل نمیزنه البته جک اس5 رو استثنا میگیریم

    پاسخ
  17. ye pesar
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مدیران خودرو فاجعه اااااس
    وقتی ام وی ام 110 اس رو با 33 تومن قیمت می فروشن باید اینم 140 بدن

    تنها برگ برنده مدیران خودرو***!!!! تو ایران فروش اقساطی دراز مدت و سهل الوصول تر نسبت به رقباس

    پاسخ
  18. احمدرضا
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    این قیمت بالاست توی این رنج قیمت اگه بخوام خودرویی بخرم البته سراغ دسته دوم نمیرم حدود ده میلیون میگذارم روش و سراتو یا النترا میخرم. در کل کراس آورهای تک دیفرانسیل خیلی با خودروهای سدان متفاوت نیستند. صرف اینکه بخواهیم کراس آور سوار بشیم دلیل نمیشه هر قیمتی رو پرداخت کنیم. امیدوارم چری سیاستهای معقولی که قبلاً داشت ادامه بده و این خودرو هم با قیمت معقولی در نهایت حدود 110 میلیون به بازار بفرسته. بعیده غیر این قیمت شانسی برای رقابت داشته باشه و موفقیتهای قبلی در مورد خودروهایی مثل تیگو 5 رو تکرار کنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.